خبرگزاری کار ایران

یوسفی در گفت‌وگو با ایلنا:

مسئولان اقتصادی مصوبات را درست بخوانند، هیچ نرخی برای ارز تصویب نشده/ ارز ترجیحی به دلالانِ نزدیک به دولت رسید/ تراز عملیاتی منفی، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۸۰۴

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: مسئولان حداقل مصوبات را دقیق بخوانند و اگر دقیق این مصوبات را مطالعه کنند، درمی‌یابند هنوز مبنای قیمت ارز را مشخص نکردیم. با توجه به لایحه پرحرف و حدیث دولت و احتمال مواجه این بودجه با کسری زیاد؛ در واقع مجلس برای تامین منابع قصد کمک به دولت را دارد البته دولت باید منابع را مشخص کند و مجلس می‌تواند این منابع را تایید یا رد کند.

مجتبی یوسفی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اظهارات روز گذشته رییس بانک مرکزی مبنی بر احتمال تعیین نرخ تسعیر ارز تا نرخ 17هزار و 500 تومان در مجلس اظهار داشت: توصیه دوستانه و برادرانه به مسئولان اقتصادی دولت می‌کنم که همدلی و همکاری در فضای کارشناسی داشته باشند. 7 سال تمام موضوعات کشور را به سیاست خارجه مانند برجام گره زدند و با آن پیش رفتند و نظرات اساتید دانشگاه و متخصصان را گوش ندادند. نگاه دولت در حالی به خارج از کشور بود که نگاه به درون مشکلات را برطرف می‌سازد و نه دل بستن به کشورهای دیگر و روسای جمهور.

وی ادامه داد: توصیه ما از دولت برای 6 ماه آخر این است که با ما به عنوان خدمت‌گذاران مردم همکاری کنند و ما هم آمادگی این همکاری‌ها را داریم. همینطور کلیات بودجه در مجلس تصویب می‌کنیم و با دولت در سایر بخش‌ها هم همکاری خواهیم داشت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه افزود: رییس جمهور هر چند که حقوق‌دان هستند اما باید اصول قانون اساسی در بخش نظارت را مجددا مطالعه کنند که این عدم آگاهی‌ها نشان می‌دهند در بعد حقوق‌دانی هم باید تجدیدنظر داشته باشد.

یوسفی با بیان اینکه توصیه ما به مسئولان اقتصادی این است که شرح وظایف کمیسیون تلفیق را بخوانند، اظهار داشت: نماینده بانک مرکزی و نماینده سازمان برنامه و بودجه در مجلس برای بررسی لایحه بودجه 1400 حضور دارند و بحث‌ها به صورت جدی با تعامل پیش می‌رود و در نهایت تمام این موضوعات در صحن علنی مطرح و به رای گذاشته می‌شود، بنابراین تمام این مصوبات قطعی نیستند.

وی گفت: دومین توصیه این است که مسئولان حداقل مصوبات را دقیق بخوانند و اگر دقیق این مصوبات را مطالعه کنند، درمی‌یابند هنوز مبنای قیمت ارز را مشخص نکردیم. باتوجه به لایحه پرحرف و حدیث دولت و احتمال مواجه این بودجه با کسری زیاد؛ در واقع مجلس برای تامین منابع قصد کمک به دولت را دارد البته دولت باید منابع را مشخص کند و مجلس می‌تواند این منابع را تایید یا رد کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در ادامه با اشاره به تعیین نرخ ارز گفت: می‌دانیم که در بحث واردات سوءاستفاده‌هایی می‌شود و برخی کالاهای لوکس مانند خودرو و غذاهای حیوانات که به جای نهادها دامی و کنجاله‌های سویا  وارد شد که در این جریان، سفره‌های معاش مردم است که روز به روز با سیاست‌های غلط دولت کوچک‌تر شد. دولت 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در نظر گرفته بود و ارز محاسباتی شرکت‌های دولتی را 17 هزار و 500 تومان تعیین کرد. از آنجایی که در بحث واردات خودرو و بسیاری از اقلام غیر ضروری دیگر با ارز ترجیحی دیده شد و از آنجایی که مبنای محاسبه تعرفه‌های گمرکی و حق و حقوق گمرکی براساس ارز ترجیحی بوده از این رو پیشنهاد مجلس این بوده که در این بخش، ارز تک نرخی در نظر بگیرد و در خصوص مبنای محاسبه واردات همان عدد لایحه دولت باشد وگرنه هنوز عددی برای مبنای تعیین نرخ ارز مشخص نشده است.

وی تاکید کرد: مسئولان اقتصادی اگر مباحث کارشناسی دارند ما از گفتگو استقبال می‌کنیم. حداقل در 6 ماه آخر با متخصصان و نمایندگان مجلس و کارشناسان تعامل داشته باشند. احتیاجی به مصاحبه و ملتهب کردن فضا نیست. در حال حاضر جامعه به حل مشکلات احتیاج دارد.

یوسفی افزود: دولتی که مدعی بود ارز 3 هزار و 500 تومانی را به هزار و 500 تومان می‌رساند، زحمت بکشد و همان 20 هزار تومان نگهدارد و نگذارد که نرخ ارز به 30 هزار تومان برسد و هر کیلو مرغ 7 هزار تومان را 30 هزار تومان نفروشد. اگر بر روی همان وعده‌هایی که دادند تمرکز شوند تا سفره مردم بیشتر از این کوچکتر نشود، بسیار مفیدتر خواهند بود تا اینکه با انجام مصاحبه‌ها مردم را نگران‌تر کنند.

وی درباره اصلاح ارز ترجیحی در بودجه 1400 گفت: هنوز درباره این موضوعات به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. این مجلس به دنبال حفظ منافع مردم است و از این رو روز گذشته با افتخار اعمال تعرفه به صادرات را مصوب کرد تا جلوی رانت و خام فروشی را در این بخش بگیرد و نهایت تلاش خود را برای حمایت از تولید ملی و زنجیره ارزش افزوده بر محصولات نفتی و غیرنفتی می‌کند و به همین دلیل برای صادرات که تعرفه صفر داشت، تعرفه در نظر گرفتیم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: در حال حاضر ورق برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد اما می‌بینیم که به راحتی این اقلام (اسلب و بیلت) از کشور صادر می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از این موضوعات تعرفه صادرات به تصویب رساندیم و اصلاح ساختار هم به همین معنا است.

وی تاکید کرد: دولت 8 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در نظر گرفته است اما می‌بینیم که به این بخش اختصاص پیدا نکرده است و می‌بینیم در حالی که 4.2 میلیارد دلار برای نهادهای دامی اختصاص داده اما این اعتبارات به دست مردم نرسید و در حال حاضر قیمت مرغ و تخم مرغ  گرانتر از نرخ ارز آزاد در بازار توزیع می‌شود.

یوسفی گفت: تمام این یارانه‌ها به نفع دلال‌ها و دارندگان امضاهای طلایی نزدیک به جریان سیاسی دولت بود و اگر اصلاحی هم در بخش ارز ترجیحی صورت بگیرد، به طور قطع منابع به طور مستقیم به مردم بازخواهد گشت. در حال حاضر این یارانه بین یک عده دلال توزیع می‌شود و به دست مردم نمی‌رسد.

وی درباره نظر مجلس نسبت به فروش اوراق سلف نفتی گفت: رویه این مجلس با ایجاد بدهی برای دولت‌های بعدی و خام فروشی در تعارض است و این روندها را قبول نداریم. اگر منابعی هم  به صورت استقراض تامین شود به جای بخش جاری باید وارد بخش عمران شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر اینکه اگر کلیات بودجه در صحن تصویب نشود به دولت برمی‌گردد، ادامه داد: در حال حاضر تراز عملیاتی دولت براساس کسری‌های که دارد 320 هزار میلیارد تومان منفی است اما از همین حالا به صورت قطعی می‌توان پیش‌بینی کرد که کسری بودجه 1400 حداقل بالاتر از 150 هزار میلیارد تومان خواهد بود.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز