خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بنزین و خودروسازان مانع توسعه سی.ان.جی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۸۸۹

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه در کشور ما به نقش بنزین بیشتر بها داده شده بنابراین آنگونه که باید زیرساخت‌ها و جایگاه‌های سی.ان.جی توسعه پیدا نکردند، گفت: کارخانجات خودروسازی باید نسبت به ساخت خودروهای استاندارد دوگانه‌سوز اقدام کنند تا هرگونه بازدارنگی برای تشویق مردم به استفاده از این سوخت حذف شود.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره لزوم بیشتر شدن سی.ان.جی در سبد سوخت کشور اظهار داشت: مصرف سی.ان.جی علاوه بر کاهش آلایندگی و هزینه سبد سوخت خانوار، نکته اساسی موضوع اقتصاد انرژی و قیمت حامل‌های انرژی است. اما موضوع این است که قیمت بنزین در کشور ما واقعی نیست و اجازه نمی‌دهد سی.ان.جی در جایگاه اصلی خود قرار گیرد، اگر قیمت‌ها به سمت واقعی‌سازی می‌رفت سوخت‌های دیگر مثل سی.ان.جی در جایگاه درستی قرار می‌گیرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه سی.ان.جی داریم این سوخت می‌توانست نقش زیادی در حوزه حمل‌ونقل داشته باشد، امروز گازوئیل یکی از پرمصرف‌ترین سوخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل است، اگر سی.ان.جی جای گازوئیل را بگیرد هم از لحاظ قیمت 25 تا 30 درصد ارزان‌تر است و هم اینکه میزان تولید کربن و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر می‌شود و می‌توانیم از این بابت مزایای خوبی داشته باشیم. 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: نکته‌ای که باید در نظر گرفت، علیرغم اینکه از لحاظ پاک‌تر بودن و زیست‌محیطی می‌توانیم مزایایی را برای سی.ان.جی در سبد سوخت قائل شویم، موضوع قیمت نیز مسئله مهمی است که نباید فراموش کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما به نقش بنزین بیشتر بها داده شده بنابراین آنگونه که باید زیرساخت‌ها و جایگاه‌های سی.ان.جی توسعه پیدا نکردند و فعلا نمی‌توانیم سی.ان.جی را نقش اول سبد سوخت بدانیم.

صالحی گفت: امروز در بسیاری از کشورها در اتوبوس‌های درون‌شهری از  سی.ان.جی استفاده می‌کنند ما نیز اگر برنامه‌ریزی کنیم و در از حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌های شهری از سی.ان.جی استفاده و به سمت کاهش آلایندگی حرکت کنیم، از مصرف گازوئیل و بنزین جلوگیری می‌شود و می‌توانیم این فرآورده‌ها را صادر و درآمد کشور را بالا ببریم.

وی یادآور شد: علیرغم اینکه حدود 40 میلیون متر مکعب در حوزه سی.ان.جی ظرفیت داریم، همچنان این حوزه باید توسعه پیدا کند، کارخانجات خودروسازی باید نسیت به ساخت خودروهای استاندارد دوگانه‌سوز اقدام کنند تا هرگونه بازدارنگی برای تشویق مردم به استفاده از این سوخت حذف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز