خبرگزاری کار ایران

درخواست برخی از دوستداران محیط زیست بوشهر از مسئولان استان/ضرورت تجهیز منابع طبیعی بوشهر به امکانات اطفای حریق و بالگرد آب‌پاش

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۶۹۰

جمعی از گروه‌های اجتماعی و انجمن‌های محیط زیستی استان بوشهر طی درخواستی خطاب به مسئولان استانی و کشوری خواستار تهیه بالگرد آب پاش و تجهیزات اطفاء حریق شدند .

به گزارش ایلنا ، متن این درخواست که خطاب آن به مسئولان  کشوری و استاندار بوشهر در فضای مجازی منتشر و رونوشتی از آن به خبرگزاری ایلنا ارسال شده به شرح زیر  است.

 « مراتع وجنگل‌ها فی نفسه منشأ قدرت هستند و به عنوان ثروت های ملی و بنیان های زیستی قابل تجدید، نقش مهمی در حیات اجتماعی ، اقتصادی ، زیستی و حتی سیاسی یک کشور ایفا می نمایند. گر چه  این ثروت ها منشأ قدرت هستند اما شیوه های بهره برداری، فرآوری ، کاربری و عدم حفاظت از آن می تواند تأثیر منفی برقدرت ملی کشور داشته باشد و نهاد حاکمیت را در مدیریت دریافت، توزیع و مصرف درآمدهای حاصل از منابع طبیعی به چالش بکشاند .  چرا که بوم سازگان آب، خاک، آب و هوا و پوشش گیاهی اساس بنیان های زیستی و از مهم ترین عوامل جغرافیایی مؤثر در قدرت ملی یک کشور هستند.

در سال های اخیر شاهد آتش سوزی های گسترده  در ارتفاعات استان بوشهر منطبق بر کوهستان زاگرس جنوبی بودیم که چگونه تک درختان بنه و بادام کوهی در آتش سوختند و پوشش غنی گیاهان علوفه ای که  در موسم قشلاق پذیرای دام های عشایر زاگرس شمالی بودند، ناگزیر مهمان ناخوانده شعله های آتش شدند .

آنچه در تابستان اخیر بر مناطق کوهستانی استان بوشهر گذشت گویای این واقعیت است که در سال های طلایی چه میزان  اعتبار از سوء مدیریت و برنامه ریزی استان جهت تجهیز و خرید امکانات مهار آتش سوزی های گسترده پیش بینی شده است؟  سالانه چه میزان  اعتبار از سوی استانداری برای حفظ سرمایه های طبیعی استان به ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان متولیان و حافظان بنیان های زیستی، جنگل ها، مراتع و مناطق حفاظت شده اختصاص داده می شود؟ برای ترمیم هزارها هکتار اراضی آسیب دیده جنگل و مرتع  امروز چه برنامه ای دارند؟

حال با وجود تأسیسات عظیم نفت گاز و پتروشیمی‌ها از شمال تا جنوب استان و نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان حساس‌ترین مرکز اتمی کشور، هر لحظه ممکن است به دلیل خطای انسانی و یا عمل نکردن سیستم‌های حفاظتی و یا ایجاد یک جرقه، صاعقه و ... شاهد یک آتش سوزی مهیب در یکی از این شرکت ها و یا منابع طبیعی استان باشیم .

با تجهیزات اندک و فقیرانه نمی توان به نبرد هولناک آتش رفت، رسانیدن آب و غذا، چراغ قوه و لباس ضد حریق، طناب و کفش، داروی ضد سوختی،  حداقل   کاری است  که می توان انجام داد.

متأسفانه  طی سال های گذشته بعضاً شاهد درخواست کمک برای حضور بالگرد های آب پاش از دیگر استان ها بوده ایم که یا امکان حضور میسر نشد و یا با تأخیر بسیار زیاد باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیر بر پیکر محیط زیست استان شد .

«در قانون حفاظت و صیانت از جنگل ها آمده است ، هنگام بروز آتش سوزی باید تمام امکانات دولتی در خدمت مهار آتش قرار گیرد .»

لذا نیاز به  تجهیز کامل امکانات اطفا حریق  وحداقل یک بالگرد آب پاش برای منابع طبیعی  بنا به دلایل یاد شده ضروری و اجتناب ناپذیر است.»

جمعی از انجمن های محیط زیستی و تشکل های اجتماعی استان بوشهر

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز