خبرگزاری کار ایران

سلمان‌پورخبر داد؛

افزایش جمعیت گونه های حیات وحش در لامرد با مشارکت جوامع محلی

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۶۷۴

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد (فارس) از افزایش جمعیت «کَل، بُز و قوچ و میش» منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور با مشارکت ارزشمند جوامع محلی خبر داد.

محمدعلی سلمان‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از لامرد گفت: منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور از سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شده ‌است. به منظور حفاظت از این منطقه در سال ۱۳۸۰ پاسگاه محیط‌بان کوه هوا ساخته می‌شود و چهار نفر محیط‌بان از حیات وحش این منطقه حفاظت می کنند. 

وی تصریح کرد: منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور از نظر تنوع زیستی میزبان زیرگونه قوچ و میش منحصر به فرد لارستان و کل و بز است. چهار گونه گربه سان مانند پلنگ، کاراکال، گربه جنگی و گربه وحشی در این منطقه، زیست می‌کنند و همچنین روباه معمولی و شاه روباه یافت می‌شود.  

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست لامرد، پنج گونه مار سمی (جعفری،کبری سیاه،شاخدار و افعی پلنگی) در منطقه مذکور وجود دارد و گونه های نظیر عقاب دوبرادر در این منطقه زاداوری دارند و پرندگانی مانند کبک و تیهو در آنجا به وفور یافت می‌شود.

این مسئول افزود: انجمن زمین و زندگی علامرودشت (لامرد) فعالیت جدی حفاظت از این گونه‌ها را با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد و با احداث ۱۰ باب آبشخور و یک باب پاسگاه قرقبانی و استخدام ۳ قرقبان در قالب حفاظت مشارکتی سبب افزایش جمعیت حیات وحش منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور شد بطوریکه طی آمار سرشماری سال گذشته از این منطقه، جمعیت «کَل، بُز و قوچ و میش» از تعداد ۸۴ راس در سال ۹۵ به ۸۰۹ راس در سال ۹۸ رسید. 

افزایش جمعیت گونه های حیات وحش در لامرد با مشارکت جوامع محلی

سلمان پور ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های این انجمن مشارکت در آموزش دانش آموزان در قالب مدارس جامع محیط زیستی و تهیه نوشت افزار جهت دانش آموزان عشایری ساکن در اطراف کوه هوا است.

وی اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با اختصاص یک دستگاه تانکر آبرسان سبب سهولت آبرسانی به آبشخورها شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد اظهار کرد: امسال انجمن زمین و زندگی علامرودشت قصد احداث آب انبار جهت ذخیره آب در زمستان و بهره برداری از آن در آبرسانی به آبشخور در فصل  تابستان را دارد.

منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور حدود ۱۳۰ هزار هکتار وسعت دارد و از نظر تقسیمات سیاسی در حوزه سه شهرستان خنج، گراش و لامرد واقع شده است.

 

انتهای پیام/
مرتضی عبداله زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز