خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

برداشت هندوانه و خربزه دیم محصول ارگانیک و سالم در شهرستان گناباد

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۸۴۳

مسئول طرح بسیج همگام با کشاورز شهرستان گناباد گفت: در بیابان های لم یزرع با شرایط دیم در شهرستان گناباد هندوانه و خربزه های ارگانیک و سالمی به عمل می آید که به نوبه خود بی نظیر است.

وحید محمدزاده کاخکی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی بهترین شیوه جهت تولید پایدار استفاده از بند سارها است که محصولات سالم و ارگانیک آن باید به جامعه معرفی شوند زیرا بند سارها مزارعی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که در مواقع بارندگی‌های زمستان و بهار روان آب رودخانه ها به آنجا هدایت و ذخیره می شوند و بدلیل حمل املاح و رسوبات و بقایای گیاهی خاک این مزارع بهترین خاک جهت کشاورزی است. 

وی ادامه داد: وجود این بندسارها در بیابان های لم یزرع امکان کشت با شرایط دیم را برای بهره برداران مهیا کرده و در این بندسارها که اکثرا به کشت جالیز اختصاص می‌یابد ابتدا از بذور مرغوب و بومی که خود کشاورز تهیه می کند عملیات کاشت بذور صورت میگیرد که به این مرحله گوه زدن می گویند، از این مرحله تا برداشت محصول بین ۷۰ تا ۸۰ روز طول می کشد در این مدت فقط هرس برگ های اضافی و خاک دهی پای بوته ها انجام می گیرد. 

وی افزود: از نظر تغذیه خاک این بند سارهه بقدری غنی است که نیازی به تقویت و کوددهی دارد و در سالجاری تولید هندوانه هایی با وزن بیش از  ۱۵ کیلو در منطقه داشته ایم . 

محمد زاده گفت: وجود انواع گون و علفهای بیابانی در کنار مزارع که مامن و پناهگاه حشرات مفید و دشمنان طبیعی آفات هستند وجود و تکثیر حشرات مفید را زیاد کرده و همه این موارد دست در دست هم می دهد و موجب کنترل طبیعی آفات می شود .

وی افزود: عدم استفاده از سموم شیمیایی و انواع کودهای شیمیایی موجبات تولید محصول کاملا ارگانیک را در منطقه فراهم کرده است، محصولاتی که بصورت دیم کشت می شوند با آزمایشات صورت گرفته مشخص شده دارای خواص درمانی بالاتری نیز است و بیشتر این بندسارها در شهرستان گناباد در بخش کاخک و دهستان زیبد قرار دارند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز