خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی:

سرانه مدیریتی تربت‌حیدریه ۶ میلیون ریال اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۷۶۸

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: سرانه بودجه مدیریت شهری در تربت‌حیدریه فقط ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، علیرضا خادم‌پیر در آیین معارفه شهردار تربت‌حیدریه اظهارکرد: این در حالی است که این شهر به لحاظ ردیف درآمدی بودجه عنوان چهارمین شهر استان را دارد، اما به لحاظ بودجه در حوزه جمعیت سرزمینی سی و دومین شهر استان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه لذا باید بودجه درآمدی این شهر با مصوبات قانونی ارتقا یابد، گفت: همچنین لازم است دستگاه ها در راستای حمایت از شهرداری نسبت به پرداخت دیون خود اقدام یا تهاتر کنند.

خادم‌پیر افزود: از سوی دیگر شوراها و شهرداری باید برای بودجه پایدار برنامه‌های بلند، کوتاه مدت و میان مدت شهری برنامه‌ریزی کنند و شهرداری نباید منتطر انجام تخلفات شهروندان باشند تا با بهره‌گیری از کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۷۷ سراغشان رفته و با کمک آنها کسب درآمد کنند.

وی گفت: هر چند تربت‌حیدریه ثروتمندترین شهر خراسان رضوی بعد از مشهد است، اما تجزیه شهرهای اطراف و کمربندی‌ها این ظرفیت عظیم را از مدیریت شهری سلب کرده‌است.

فرماندار تربت‌حیدریه درادامه  گفت: هر چند تربت‌حیدریه دارای ثروت‌های زیادی چون قرار گرفتن در کریدور شمال و جنوب با تردد روزانه ۲۸ هزار خودرو، کسب عنوان زعفرانی‌ترین شهر جهان و جزو سه شهر نخست ایران از حیث داشتن بارانداز دام است، اما تاکنون از این منابع بزرگ مالی نتوانسته درست بهره‌برداری کند و لذا شکل ظاهری تربت‌حیدریه شهری در شان سال ۱۳۹۹ هجری خورشیدی نیست و شهرداری آن بسیار فقیر است.

علی رستمی افزود: این بدان خاطر است که مسوولان حوزه مدیریتی شهری آن هنوز نتوانسته‌اند برای این خطه درآمد پایدار شهری تدوین و تنظیم کنند، به همه اینها اگر دخالت‌های نابجای سایر دستگاه‌ها در امور داخلی شهرداری را اضافه کنیم، بیشتر با عمق فاجعه مواجه خواهیم شد.

رستمی با تاکید براینکه دولت در هیچ یک از عرصه‌های تصمیم‌سازی شوراها و شهرداری‌ها دخالت ندارد و نقشش را در حد یک ناظر حفظ کرده، افزود: دستگاه‌ها اگر نمی‌توانند یا نمی‌خواهند خدمتی به شهرداری کنند، حداقل انتظار داریم سنگ جلوی پایش نگذارند و اجازه دهند این نهاد خدماتی از داشته‌های خود بهتر و بیشتر استفاده کنند.

عضو شورای عالی استان‌ها و رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: متاسفانه اکنون شهرداری‌های کشور، شهرها را با قانون‌ سال‌های ۱۲۸۶، ۱۳۰۹ و ۱۳۳۴ هجری خورشیدی اداره می‌کنند.

علی‌ محمد الله‌یاری افزود: این بدان معناست که در این قوانین کهنه، تنها تکیه بر رفت و روب معابر شهری است و هیچ رد و نشانی از سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری نمی‌یابیم و درآمد شهرداری‌ها بر تخلفات ساخت و ساز ساختمانی بنیان گذاشته شده‌است.

وی گفت: لایحه درآمد پایدار شهری با مدل جدیدی که همه تاکید بر کسب درآمد از سوی مردم نباشد، هنوز مصوب نشده و جای دولت در تامین این هزینه‌ها خالی است.

الله‌یاری افزود: بحث بر سر این نیست که کدام دولت به شهرداری تربت حیدریه کم یا زیاد کمک کرده، بلکه مشکل آن است که نیازمند تغییر نگاه مدیریتی هستیم.

وی با بیان اینکه نیازمند تغییرات ساختاری و تغییر نگاه نسبت به شهرداری‌ها هستیم، گفت: متاسفانه طرح‌های جامع تفضیلی شهرداری‌ها در ایران با قوانینی در حال اجراست که ۶۰ سال قبل در دنیا منسوخ شده و بر اساس این قانون حق شهردار در آن تنها در حد یک رای و شورا نیز در آن فقط ناظر است.

در این مراسم سعید اکبریان به عنوان شهردار جدید تربت‌حیدریه معرفی و از خدمات محمدصادق مجتهدی شهردار سابق که در این جلسه غایب بود و نیز علیان سرپرست شهرداری این شهر، تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز