خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

کشت درخت پالونیا برای اولین بار در شهرستان گناباد

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۷۶۵

مدیر جهاد کشاورزی دهستان زیبد گناباد از کاشت پالونیا برای اولین بار در شهرستان گناباد به صورت آزمایشی خبر داد.

وحید محمد زاده کاخکی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در گناباد، گفت : با توجه به احداث باغ‌های جدید در دو سال گذشته برای بررسی سازگار بودن درخت پالونیا برای اولین بار در شهرستان گناباد کشت پالونیا در دهستان زیبد ، روستای سقی بصورت آزمایشی و محدود انجام شد.

وی ادامه داد: درختان پالونیا معمولا ریشه‌های عمیقی دارند و حدود ۷۶ درصد ریشه‌های جاذب آب و موادغذایی در عمق ۴۰ تا ۱۰۰ سانتیمتری و فقط ۱۲ درصد آنها در عمق صفر تا ۴۰ سانتیمتری خاک واقعند و در مقابل ریشه محصولات زراعی بیشتر در قسمت سطحی خاک پراکنده اند و به این ترتیب رقابت بر سر آب و مواد غذایی بین درختان پالونیا و نباتات زراعی در واقع تقریبا قابل اغماض است.

وی گفت: از آنجا که شاخه های پالونیا با زاویه باز به تنه یا شاخه قبلی متصل هستند و برگها بصورت سیستماتیک پراکنده اند و بندرت بر روی هم قرار می گیرند، از اینرو به محصولات زراعی در هر زمانی مقدار زیادی نور می رسد و میتواند با کاشت سایر گیاهان به صورت تلفیقی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی دهستان زیبد گناباد تصریح کرد: چوب پالونیا، قابل استفاده در ساخت سیلو، سوله، خانه های سبک، ارزان و ضد  زلزله و ساخت سازه های هوا_فضا نظیر هواپیما، گلایدر، پاراگلایدر، راکت و نیز تولید چند سازه، چوب پلیمر و چوب سیمان و ساخت کاغذ و کارتن بویژه کاغذ بسته بندی کالا و کاغذ کرافت و نیز ساخت مداد، جعبه، کبریت و ساخت وسایل موسیقی نظیر پیانو، ویلن، گیتار و همچنین ساخت وسایل سبک ورزشی نظیر تخته شنا، چوب اسکی و راکت، تنیس و نیز مبلمان وسائل چوبی، دکوراسیون داخل و خارج ساختمان و نیز در ساخت تخت و کمد و میز و صندلی و ده ها کاربرد دیگر است.

محمد زاده افزود: چوب پالونیا خاصیت ضد آتش گرفتن دارد به همین دلیل با سوزاندن در کوره و تهیه زغال، زغالی با کیفیت و بسیار با دوام تولید می کند و به راحتی آتش می‌گیرد ، خاموش نمی‌شود ، بدون باد زدن روشن می‌ماند، کیفیت بالا و ماندگاری بسیار زیادی دارد ، دود نمی‌کند، گاز و بو ندارد ، پرحرارت است و خاکستر بسیار جزئی تولید می کند.

وی گفت: چوب درخت پالونیا در حرارت خیلی بالا (۴۶۰ درجه) آتش می گیرد و عایق بسیار مناسب حرارتی و الکتریکی است و حرارت و شعله را به اطراف گسترش نمی‌دهد و زود هم خاموش می‌شود و به محض خاموش شدن حرارت موجود در محل سوختگی خیلی سریع از بین می رود.

وی افزود: پالونیا گیاه مناسبی برای خانه سازی، ساخت وسایل چوبی، دسته ابزار و ادوات الکتریکی و اطفای حریق، احداث پارک و باغ، کمربند اطراف شهر و روستا، بادشکن اطراف مزارع و باغ ها، جنگلکاری بویژه در مناطقی که حساس به آتش‌سوزی است کشت آنها توصیه می‌شود و از خصوصیات مثبت این درخت در مصرف پایین آب درخت و سود دهی مناسب ان حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی دهستان زیبد گناباد گفت: مصرف آب این گیاه پایین و یک ششم صنوبر است و سازگاری با اغلب خاک ها ،و آب و هوا و مقاوم به شوری است و بهترین روش برای آبیاری پالونیا بصورت قطره ای است که در هفته دو بار تکرار و هر بار سه لیتر آب بصورت قطره ای جهت آبیاری استفاده می شود.

وی گفت: در حال حاضر در بازدیدها و بررسی بعمل آمده از درختان کاشت شده ، بسیار شاداب و پر رشد هستند و با توجه به فواید و مزایای کاشت این درخت و سازگاری این درخت در منطقه کاخک گناباد، آموزش و ترویج  کاشت این گونه درختی میتواند باعث افزایش درامد و سودآوری کشاورزان منطقه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز