خبرگزاری کار ایران

سرپرست انجمن زوران کشور مطرح کرد:

نبود زیر ساخت مانع اصلی برای ثبت جهانی زوران

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۱۷۸

رئیس هیات بومی محلی و ورزش‌های روستایی استان کرمانشاه و سرپرست انجمن زوران کشو از نبود زیر ساخت‌های مناسب برای ثبت جهانی ورزش زوران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، بهرام بهروش در حاشیه برگزاری مراسم تجلیل از ورزشی نویسان استان که در روستای زیبای شبانکاره روانسر برگزار شد، گفت: بعد از کرونا بیشترین فعالیت هیات در زمینه ورزش زوران و برنامه‌ریزی برای معرفی بهتر و شایسته‌تر این سنت دیرینه کرمانشاهیان بود.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی یک ورزش نهایت دقت را به خرج می‌دهند، افزود: باید بتوانیم شاخصه‌های اصلی مدنظر یونسکو را محقق و ورزش زوران را با تمام جزییات آن برای آنها تشریح کنیم.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه ایجاد گود زوران را مهمترین پیش‌نیاز برای ثبت جهانی زوران عنوان کرد و اظهار داشت: هر گود زوران زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و اعتباری حدود هفت میلیارد تومان نیاز دارد.

وی افزود: به جرات می توان گفت که اصلی ترین عاملی که مانع از ثبت جهانی زوران به نام کرمانشاه می‌شود، نبود زیر ساخت های مناسب در استان است.

بهروش ادامه داد: خوشبختانه با رایزنی های که با استاندار محترم و رئیس اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه داشته ایم امیدواریم بتوانیم کود زوران را که مهمترین قسمت در ثبت جهانی زوران است را به زودی در یکی از شهرستانهای خواستگاه این ورزش آماده کنیم که از سوی فرماندار محترم کنگاور نیز زمین مورد نیاز این مجموعه تاحدودی فراهم شده است.

سرپرست انجمن زوران کشور با توجه به سنتی بودن این ورزش افزود : برای تهیه لباس‌های مناسب این ورزش نیز از اساتید دوخت و طراحی دانشگاه‌های استان کمک خواهیم گرفت تا لباسی که هم ساختار سنتی این ورزش و هم استانداردهای لازم را داشته باشد طراحی کنیم تا مورد تایید کارشناسان یونسکو قرار بگیرد.

بهروش اظهار امیدواری کرد : با توجه به استقبال مردم از این ورزش و برای ایجاد بستر‌های لازم برای ثبت جهانی آن، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس برای جذب اعتبارات لازم در این حوزه نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

رئیس هیات بومی محلی استان در ادامه سخنانش به تشریح بخشی دیگر از اقدامات یکسال اخیر هیات بومی محلی استان پرداخت و افزود: نیمه اول سال گذشته فرصتی پیش آمد تا بتوانیم برنامه‌ها و جشنواره‌های بومی محلی خوبی را اجرا کنیم، اما در نیمه دوم سال شهادت سردار بزرگ اسلام شهید سلیمانی که ملت ایران را داغدار کرد باعث شد تا به احترام مقام شامخ این شهید والامقام برنامه‌های خود را متوقف کنیم.

وی افزود: از اواخر سال گذشته هم شیوع بیماری کرونا و تداوم آن تا به امروز برگزاری تمام برنامه‌های هیات بومی محلی را لغو کرد و نتوانستیم آنطور که باید در مدت شش ماه اخیر ایفای نقش کنیم.

بهروش در ادامه بااشاره به توسعه زیرساخت‌های ورزش روستایی در مناطق مختلف استان، اعلام کرد: درحال حاضر نزدیک به ۲۰۰ خانه ورزش روستایی در سطح استان داریم که علاوه بر اینکه فرصتی مناسب برای توسعه ورزش در روستا‌ها است، می‌تواند به شناسایی استعداد‌ها در رشته‌هایی که در این اماکن ورزشی فعال هستند کمک کند تا روی قهرمان پروری از میان آن‌ها کار کنیم.

وی در ادامه به آخرین وضعیت تدوین دائره المعارف بازی‌های بومی محلی استان هم پرداخت و یادآور شد: ار حدود چهار سال پیش که هیات بومی محلی استان را بدست گرفتم، تلاش کردم تا بتوانم با ثبت بازی‌های بومی محلی استان به حفظ این میراث‌های معنوی ارزشمند کمک کنم، در این راستا تدوین دائره المعارف بازی‌های بومی محلی را آغاز کردیم.

رئیس هیات بومی محلی استان افزود: طی این مدت حدود ۱۱۰ بازی بومی محلی را در استان شناسایی و در این دائرالمعارف ثبت کردیم.

به گفته این مسئول برنامه ثبت بازی‌های بومی محلی استان تا شناسایی همه ظرفیت‌های استان در این بخش ادامه خواهد داشت.

گفتنی است هیأت بومی محلی استان کرمانشاه برای دومین سال متوالی از ورزشی نویسان استان در محیطی صمیمی ، متفاوت و کاملاً سنتی به مناسب روز خبرنگار تجلیل بعمل آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز