خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

کمبود داروی قند خون در سمنان/بیماران برای تهیه دارو مجبورند به تهران مسافرت کنند/ سفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی به دامغان بدون دعوت از خبرنگاران/فروش انسولین به ۱۲ برابر قیمت واقعی در دامغان

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۵۳۶

تعدادی از بیماران دیابتی دامغان از کمبود داروی انسولین در استان گلایه‌مندند. این بیماران در گفت وگو با ایلنا از اینکه مجبورند در شرایط کرونایی برای تهیه این دارو به شهرهای دیگر از جمله به تهران بروند، شکایت دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان به شهرستان دامغان در حالی انجام شد که به دلایل نامعلومی خبرنگاران حضور نداشتند و هیچ دعوتی از آنها انجام نشد. در این سفر یک روزه بازدید از اجرای طرح لانه کوبی مخزن سالک و بازدید از کلینیک تخصصی رضایی انجام گرفت.  

همزمان با سفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان و هیئت همراه به دامغان تعدادی از بیماران طی تماس تلفنی و مراجعه حضوری به دفتر خبرگزاری ایلنا در سمنان از کمبود و نایاب شدن انسولین در داروخانه های دامغان اظهار گلایه کردند.

انسولین یک هورمون تولید و ترشح شده توسط سلول های بتا در پانکراس یا همان لوزالمعده است که برای کمک به بدن در تنظیم قند خون ترشح می شود. ترشح انسولین با افزایش گلوکز خون ناشی از مصرف مواد غذایی تحریک می شود و یکی از روش های درمان افراد مبتلا به دیابت، تجویز این هورمون به شکل مصنوعی است.

افراد دیابتی -مبتلا به دیابت نوع یک- گروهی از جمعیت دچار «وضعیت اضطراری» هستند که از فروردین ماه تاکنون امکان تامین «انسولین» و «نوار تست قند خون» را به دلیل نایاب شدن این دو نوع دارو و تجهیزات پزشکی در داروخانه‌ها از دست داده‌اند. هر چند از چند روز پیش وضعیت عرضه «انسولین» از حالت «نبود دارو» به «فروش محدود» در برخی از داروخانه‌ها تغییر کرده، اما این مدل تامین «خوراک روزانه و حیاتی» بیماران دیابتی کاملا پرخطر و تهدیدکننده سلامت و جان بیماران است.

با این حال گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در روزهای گذشته٬ روند عرضه انسولین در داروخانه‌های استان سمنان از حالت عادی خارج شده٬ به‌گونه‌ای که گاهی دسترسی بیماران به این دارو سخت‌تر شده است و گاهی بعضی از داروخانه ها انسولین را به قیمت آزاد می فروشند.

یکی از بیماران در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: امروز تمامی داروخانه های سطح شهر را سر زدم اما انسولین مورد نظر را نیافتم.

وی افزود: پزشک معالج حدود ۲۰ روز قبل گفته بود تا چند روز آینده انسولین مورد نظر در بازار به فراوانی قابل تهیه است اما اکنون پس از ۲۰ روز هیچ جا یافت نمی شود.

یکی دیگر از بیماران به خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اکثر داروخانه های سطح شهر را جستجو کردم اما همه داروخانه های مورد نظر جواب رد دادند.

وی بیان کرد: یکی از بستگانم که با مسئولان فنی داروخانه ای در دامغان ارتباطی نزدیک دارد بعد از ارائه نسخه ام به مسئول داروخانه ،از قول او به من گفت انسولین مورد نظر موجود است  اما باید با قیمت آزاد و به نرخ 36 هزار تومان خریداری کند.

این بیمار تصریح کرد: قیمت واقعی این انسولین‌ها چندین برابر کمتر از این مقدار حدود ۲ -۳ هزار تومان است اما متاسفانه با نایاب شدن انسولین مجبوریم که با قیمت گزاف و غیر واقعیآن را تهیه  کنیم. اینها در حالی است که تلاش ایلنا برای گفت وگو با مسئولان اداره بهداشت ودرمان  استان به جایی نرسید و پیگیری ها در این باره بی پاسخ  ماند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز