خبرگزاری کار ایران

بررسی ایلنا درباره جزئیات بیشتر تخریب خانه‌های شهرک فدک کرمانشاه/ یک حادثه چند روایت

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۶۴۱

حادثه درگذشت« آسیه پناهی»زن 60 ساله کرمانشاهی‌ که در پی‌ تخریب منزل مسکونی او توسط عوامل شهرداری کرمانشاه انجام شد بار دیگر مسئولیت همگان بخصوص مسئولان مربوط را به موضوع حفظ و رعایت حقوق شهروندان،دو چندان می‌کند. موضوعی که می توانست با اندکی تدبیر و سعه‌صدر پایان دیگری را برای مردم ساکن در سکونتگاه‌های غیر رسمی محله رقم زند.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، آسیه زنی است که در روزهای آخر اردیبهشت ماه گذشته و پس از درگیری با عوامل شهرداری بر سر خانه‌اش در شهرک فدک در جنوب شرقی کرمانشاه، حین انتقال به مرکز  بهزیستی «چشمه‌سفید» جان می‌بازد. اگرچه شهرداری کرمانشاه  مرگ او را مربوط به این درگیری نمی‌داند اما برخی از شاهدان ماجرا و همسایگان آسیه نظری متفاوت با شهرداری و سایر ارگان‌های مسئول دارند.

ما کپر‌نشین نیستیم

فیروزه -ک  یکی از همان شاهدان عینی است. او  درباره روز حادثه به ایلنا می‌گوید: وقتی ماموران اجرایی شهرداری برای تخریب خانه‌های  ما به منطقه آمدند، اول از همه شروع به تخریب  خانه  آسیه خانم  کردند. این را هم  بگویم که به هیچ عنوان ما کپر‌نشین نیستیم و خانه‌های ما همه با سقف تیرچه بلوک ساخته شده است.

این شهروند منطقه  ادامه می‌دهد: وقتی ماموران شهرداری برای  تخریب منازل ما آمدند همه در خواب بودیم. با صدای لودر بیرون آمدیم.  آسیه خانم هم سراسیمه از خانه به قصد دفاع از خانه‌اش بیرون آمد و به سمت لودر رفت تا مانع تخریب شود اما آنها آسیه را زمین می‌کوبند و از اسپری فلفل برای دور کردن دختر و نوه‌اش که برای کمک به مادر‌شان به جلو رفته بودند استفاده کردند. بعضی از همسایه ها شروع به گرفتن فیلم با موبایل‌هایشان می‌کنند که ماموران شهرداری جلویشان را گرفتند.

بررسی ایلنا درباره جزئیات بیشتر تخریب خانه‌های شهرک فدک کرمانشاه/ یک حادثه چند روایت

این شاهد عینی اضافه می‌کند: بعد از آن سراغ خانه‌های ما آمدند و با تخریب منازل‌مان تمامی وسایل زندگی‌مان در زیر آوار از بین رفت. شهرداری مدعی است منطقه ما در حریم رودخانه است در حالی که چنین چیزی نیست. زمین‌های ما همگی  قولنامه‌ای است و سند اوقافی دارند اما  برای گرفتن مجوز ساختن خانه‌هایمان شهرداری و اوقاف مدام ما را به همدیگر پاس می‌دهند. به ما مجوز ساخت نمی‌دهند ولی برای صاحبان  برج های مناطق بالانشین کرمانشاه سریع مجوز صادر می‌شود.

او می گوید: با وضعیت بسیار بدی لودر به سمت خانه مان آمد و با تخریب دیوار حیاط خانه به سمت ما  آمدند و با تخریب یکی از ستون‌های خانه باعث زخمی شدن سر برادرم شدند. بعد اسپری فلفل زدند. چند روز بعد از آن اتفاق معده‌ام بر اثر استنشاق اسپری فلفل خونریزی کرد. پدر و مادرم را از خانه بیرون کردند پای مادرم نیز آسیب دیده و دکتر برایش طول درمان نوشت.

بررسی ایلنا درباره جزئیات بیشتر تخریب خانه‌های شهرک فدک کرمانشاه/ یک حادثه چند روایت

اسپری فلفل نپاشیدند

درباره استفاده از اسپری فلفل برخی از مسئولان شهری از جمله سید پیمان موسوی نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها در گفت وگو با ایلنا معتقدند عوامل شهرداری بر روی صورت این خانم و دیگر همسایگان به هیچ عنوان اسپری فلفل نپاشیده‌اند و این موضوع صحت ندارد. اما بعضی دیگر از جمله مدیرکل مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کرمانشاه استفاده از این سلاح را تکذیب نکرد.

موسوی همچنین می‌گوید: در برخی موارد پیش آمده که شهرداری مقصر باشد اما فوت این خانم بخاطر فشار عصبی  بوجود آمده از آن فضای پرتنش بود و ربطی به عوامل اجرایی تخریب منازل منطقه ندارد. اگرچه در این باره مراجع قضایی باید نظر دهد که تا آنجا که می دانم پرونده ایشان در  دادسرا در دست بررسی است.

بررسی ایلنا درباره جزئیات بیشتر تخریب خانه‌های شهرک فدک کرمانشاه/ یک حادثه چند روایت

مدیرکل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرمانشاه در گفت‌وگو با ایلنا همچنین درباره جزئیات بیشتر این ماجرا می‌گوید: شهرداری منطقه 3 از اداره اجرائیات ما درخواست جلوگیری از یک ساخت و ساز غیرمجاز را در شهرک ملاحسینی می‌گیرد که بعد از موافقت معاون اجرائیات شهرداری کرمانشاه که مدیریت تیم عملیاتی را برعهده داشته با احکام قانونی و حضور ضابطان قضایی در شهرک ملاحسینی حضور پیدا می‌کنند. ماموران ما پس از پایان عملیات در این شهرک و حین بازگشت در منطقه فدک که آن هم در حوزه منطقه 3  است با ساخت و ساز‌هایی روبه‌رو می‌شوند.

امیررضا همایون دولتشاهی در ادامه می‌گوید: این ساخت و سازها در حاشیه رودخانه و در فضای سبز و همچنین محل عبور دکل برق فشار قوی که مرحومه خانم آسیه پناهی در آنجا آلونکی 40 متری ساکن بود،انجام شد. ماموران اجرایی مشغول تخریب منطقه می‌شوند که متاسفانه بین ماموران وخانم پناهی درگیری پیش می‌آید. بعد از پایان عملیات تخریب ماموران اجرایی به زعم اینکه این خانم سرپناهی نداشته باشد وی را روانه اردوگاه چشمه‌سفید می‌کنند که تحویل عوامل اداره بهزیستی بدهند اما ایشان بین راه فوت می‌کند. 

وی گفت: بنا به گفته پزشکی قانون و دادستان کرمانشاه هیچ گونه ضرب و شتمی از سوی عوامل اجرایی شهرداری بر روی این خانم صورت نگرفته است.

دولتشاهی درباره استفاده از اسپری فلفل هم می افزاید: استفاده از اسپری فلفل از سوی ماموران شهرداری را تکذیب نمی‌کنیم چرا که هنگام عملیات تخریب و حواشی به وجود آمده به‌کار برده شده  اما با این وجود منتظر نظر پزشک قانونی، مراجع ذیصلاح و قضایی در این رابطه هستیم. یکی از دلایل سفر رئیس پزشکی قانونی کشور به استان هم بررسی همین موضوع بود.

بررسی ایلنا درباره جزئیات بیشتر تخریب خانه‌های شهرک فدک کرمانشاه/ یک حادثه چند روایت

مدیرکل مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کرمانشاه ادامه می دهد: زمین های این منطقه جزو موقوفات است و تحت نظر اداره اوقاف کرمانشاه است و حتی اگر تحت پوشش این اداره باشد و با فرض اینکه زمین متعلق به خانواده مرحومه پناهی هم باشد برای هرگونه ساخت و سازی باید مراحل قانونی خودش را از طریق مجوز های لازم از شهرداری، اداره برق، آب و فاضلاب و مابقی موارد بگیرد.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز  نیروهای اجرائیات ما مجبورند گاهی وارد عمل شوند ولی معتقدم با مدیریت مناسب و مدبرانه در حین عملیات شاید این همه حاشیه پیش نمی آمد. و در راستای همین سیاست است که طبق دستور شهردار کرمانشاه چند نفر از مدیران اداره از جمله رئیس اداره اجراییات، قائم مقام وی که مدیریت عملیات را برعهده داشتند از کار  عزل شدند و مسئول حقوقی منطقه 3 و شهردار آن نیز به حالت تعلیق در آمده‌اند.

بررسی ایلنا درباره جزئیات بیشتر تخریب خانه‌های شهرک فدک کرمانشاه/ یک حادثه چند روایت

اوقاف پاسخ نداد

برای پیگیری بیشتر درباره جزئیات موضوع گزارش  و از آنجا که  اغلب زمین‌های  منطقه مورد حادثه اوقافی است و به گفته اهالی، سند و مدرک آن هم موجود است چندین بار با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تماس گرفته شد اما حاضر به گفت وگو نشدند.

گزارش‌از: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز