خبرگزاری کار ایران

علیرغم تاکید مسئولان صورت گرفت؛

بازگشایی برخی اصناف یزد و بی‌توجهی به هشدارها / لزوم نظارت جدی‌تر بر فعالیت اصناف

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۴۲۹

اصناف یزد از امروز کم و بیش بازگشایی شدند و به نظر می رسد که برخی از کسبه خطرات باز شدن مغازه‌ها را جدی نگرفته اند و نظارت ها نیز در این ایام کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، عادی سازی شیوع ویروس کرونا از جمله رویدادهای اخیری است که موجب افزایش شمار مبتلایان به این بیماری در استان و حتی کشور شده و از سویی بی توجهی مسئولان به اعمال برخی محدودیت ها، ادامه فعالیت برخی از صنوف نیز باعث خواهد شد زمینه افزایش ابتلاء بیش از پیش فراهم شود.

در یزد با مصوبه ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا در ابتدا عنوان شد تنها برخی از صنوف می‌توانند نسبت به فعالیت در ایام پیش از نوروز اقدام کنند که تامین کننده نیازهای اصلی شهروندان یزد هستند.

پس از گذشت چند روز اما علیرغم همکاری و همراهی خوب اصناف، برخی از واحدهای صنفی نظیر کیف و کفش و پوشاک در برخی خیابان ها فعال بودند که عمده فعالیت این واحدها شب ها مشهود بود.

در اتفاقی تازه اما شاهد هستیم که بخش اعظمی از واحدهای صنفی نسبت به بازگشایی دوباره اقدام کردند و بر این اساس برخی که به صورت رسمی و با توجه به ابلاغیه‌ای که از سوی اتحادیه مربوطه ارائه شد برخی دیگر هم به صورت غیر رسمی فعالیت خود را دوباره از سر گرفتند.

این بازگشایی اما حسب نظر برخی مسئولان صورت گرفته و در حالی اصناف به طور رسمی بازگشایی شدند که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت "وضعیت یزد نگران کننده است" و همه مسئولان در خصوص بیماری و ویروس کرونا مرتب هشدار می دهند.

گرچه گفته شده بر اساس ابلاغیه وزارت کشور فعالیت تمامی واحدهای صنفی که قادر به رعایت پروتکل بهداشتی وزارت بهداشت هستند بلامانع است اما در همین ایام هم با رعایت همین پروتکل ها ابتلای به ویروس کرونا در کشور به صورت افسار گسیخته است و قربانیان زیادی گرفته و خانواده های زیادی را سوگوار کرده است.

تمدید تعطیلی تمام اصناف استان یزد تا ۵ فروردین

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان یزد از تمدید تعطیلی تمام اصناف استان یزد به جز صنوف تامین کننده نیازهای اصلی شهروندان یزد تا پنجم فروردین ماه خبر داد.

احمد ترحمی اظهار داشت: تمدید تعطیلی همه صنف‌های استان به استثنای صنوف تأمین کننده نیازمندی‌های اصلی شهروندان تا پنجم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ آخرین مصوبه این ستاد است.

وی عنوان کرد: بنا به تصمیم ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، با توجه به روند نگران کننده شیوع ویروس کرونا در استان و با هدف صیانت از سلامت مردم، اصناف، بازاریان و کسبه، تعطیلی همه صنوف استان، به استثنای اصناف تأمین کننده نیازمندی‌های اصلی شهروندان تعطیلی بازار و اغلب صنوف تمدید شد.

ترحمی بیان کرد: صنوف تأمین کننده نیازهای اصلی مردم شامل نانوایی‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و عمده فروشان مواد غذایی، خواربارفروشان (به جز آجیل فروشان)، فروشندگان لوازم طبی، آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی، قصابی‌ها، لبنیات و سوپرمارکت‌ها، مرغ و ماهی فروشان، میوه فروشی‌ها، عطاری‌ها، فروشندگان برنج و حبوبات، دفاتر تاکسی تلفنی و آپاراتی‌ها است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد یادآور شد: همچنین فروشگاه‌های بزرگ و شرکت‌های تعاونی مصرف نیز طی این مدت تنها مجاز به ارائه کالاهای موادغذایی و بهداشتی هستند.

تعطیلی اصناف یزد لغو نشده/ مردم در خانه بمانند

استاندار یزد هم با تاکید بر اینکه موثرترین راهکار قطع زنجیره شیوع و ابتلا به ویروس کرونا ماندن در خانه است گفت: تعطیلی اصناف لغو نشده بلکه فعالیت آن ها منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت است.

محمدعلی طالبی با بیان اینکه مسئولیت تشخیص بازگشایی واحدهای صنفی و نظارت بر این واحدها نیز به عهده فرمانداران است اظهار داشت: هرجا سلامت مردم و شرایط فعالیت اصناف اقتضاء کند این تعطیلی ها تداوم خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اطمینان دارم خود اصناف بیشترین همکاری را در این زمینه خواهند داشت افزود: تعطیلی واحدهای صنفی غیرضروری از جمله تصمیمات ستاد استانی مقابله و کنترل بیماری کرونا برای کاهش مراجعات و تردد مردم به شما می‌رود و ما تلاش می‌کنیم تا با همکاری اصناف به مرحله بالاتری در کنترل این بیماری دست یابیم.

لزوم نظارت جدی تر بر فعالیت اصناف

آنچه که در سطح جامعه مشاهده می‌شود این است که برخی از واحدهای صنفی علاوه بر از سرگیری فعالیت حتی بدون رعایت موارد بهداشتی، نسبت به تخلف در حوزه فعالیت خود اقدام کرده‌اند از این رو دستگاه‌های نظارتی با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه باید نسبت به نظارت بیشتر بر این واحدهای صنفی متخلف اقدام کنند.

انتظار است در صورت تداوم تعطیلی که برعهده فرمانداران گذاشته شده، نسبت به تعطیلی فروشگاه‌های زنجبره‌ای نیز تصمیم‌گیری شود چرا که در این چند روز ازیاد جمعیت در سطح این فروشگاه‌ها مشاهده شده و این کانون‌های جمعیتی مغایر با اصول پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز