خبرگزاری کار ایران

واکنش محیط زیست به فیلم شکارچی کل زیبا در یزد +فیلم

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۶۱۴

اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در واکنش به فیلم منتشر شده یک شکارچی که کل زیبایی را در قرق اختصاصی در استان یزد شکار کرده از شکار قانونی حمایت کرد.

به گزارش ایلنا، چند روز گذشته فیلمی از یک شکارچی در منطقه قرق اختصاصی علی آباد چهل گزی در شهرستان مهریز در استان یزد منتشر شد  که در آن یک شکارچی  کنار لاشه کل زیبایی نشسته و ضمن تشکر از شکارچیان قانونمند، آرزو می‌کند چنین شکاری قسمت همه بشود.

بعد از انتشار این فیلم در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، مردم و گروه های مختلف، واکنش متفاوتی داشته اند. به طوری‌که بعد از چند روز این فیلم به یکی از فیلم های پربازدید فضای مجازی تبدیل شد.

با بروز واکنش‌های عموما منفی به فیلم این شکارچی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد مجور به واکنش شد. روابط عمومی این نهاد در گزارشی غیرمستقیم به این فیلم و واکنش‌های مردم پاسخ داد و از شکار قانونی دفاع کرد.

در این اطلاعیه به نقل از  روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد آمده است: توضیحات این اداره کل در خصوص بهره برداری پایدار و خردمندانه از جمعیت های حیات وحش استان یزد در جهت تنویر افکار عمومی به شرح ذیل است: جامعه محیط زیست با شکار معقولانه و نظام‌مند موافق بوده و معتقد است این نوع شکار از نظر فنی- زیست محیطی- اقتصادی و اجتماعی صحیح بوده لذا توجه به نکات مطرح شده در ادامه بحث ضروری است:

۱-  اگر کل و یا قوچ پیر شکار نشود، کل جوان نمی‌تواند جایگزین آن شود و به جفت گیری در گله بپردازد و نسل آن را زیاد کند. این یک فرایند طبیعی است. حیوان پیر و ضعیف باید شکار شود چرا که شکار باعث تعادل اکولوژی می‌شود. به همین ترتیب، به دلیل کاهش شدید جمعیت گوشتخواران، شکار چهار پا  ضروری بوده، فلذا بهره‌برداری عاقلانه از طبیعت می‌تواند به پویایی آ‌ن کمک کند.

۲-  حقیقت امر این است که جنبش‌های حمایت از حیوانات، اول باید برای گسترش فرهنگ ارزش های طبیعت و حیات وحش تلاش کنند تا تخلفات و شکار غیر مجاز را کاهش دهند چراکه عامل نابودی حیات وحش شکار غیرمجاز است. 

۳-  ممنوعیت شکار، شکارچیان آگاه و قانونمند را از چرخه طبیعت حذف می‌کند و این یعنی فقدان مدیریت و عامل آشفتگی حفاظت از حیات وحش. چرا که این شکارچیان بودند که به دلیل شناختی که از طبیعت داشتند کانون شکار ایران را در سال ۱۳۳۵ شکل دادند و با حذف مجوز شکار در واقع ممنوعیت شکار را برای گروهی که از ارزش های طبیعت آگاهی دارند رقم زده‌ایم و راه همچنان برای افراد غیرمجاز باز است.

۴- ارزش حیات وحش و طبیعت زمانی برای مردم قابل درک خواهد بود که برروی مسایل اقتصادی و اجتماعی آن ها تاثیر داشته باشد. در دنیا، شکار به عنوان منبعی برای درآمد و ارزآوری کشورها شناخته می شود. ما باید به گونه‌ای برخورد کنیم که مردم ارزش وجود حیات وحش را در اقتصاد و اجتماعشان حس کنند .آنوقت به جای آنکه فقط سازمان حفاظت از محیط زیست، نهاد حمایت کننده باشند مردم خود در حفاظت مشارکت خواهند کرد. توضیح اینکه شکار قانونمند سیاست قابل دفاعی است که به طور گسترده در کلیه کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، آلمان یک کشور کاملا صنعتی است که بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپا را دارد . این کشور یک پنجم مساحت ایران را داراست و سالانه میلیون ها یورو صرفاً از صدور پروانه شکار درآمد دارد. برای مثال این کشور سالانه، فقط برای شکار گوزن، بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار پروانه شکار صادر می نماید. آلمانها توانسته اند از این محل، چندین برابر صادرات غیرنفتی ایران، درآمد نصیب خود کنند. به همین ترتیب در همسایگی ایران، کشور پاکستان توانسته با مدیریت درست و اصولی جمعیت های حیات وحش و بازاریابی مناسب در سطح بین المللی، هر پروانه شکار کل مارخور خود را ۵۰  هزار دلار به فروش برساند. لازم به ذکر است شکار یک قوچ از طبیعت ایران می تواند حداقل ۱۵ هزار دلار درآمد داشته باشد و طبیعت به راحتی در مدت ۷ سال عین آن را جایگزین خواهد کرد.

لذا شکار قانونی و نظام مند، از نطر فنی- زیست محیطی- اقتصادی و اجتماعی صحیح می باشد. در همین راستا و به منظور بهره برداری پایدار و خردمندانه از جمعیت های حیات وحش، مطالعات ظرفیت برد تغذیه ای سه قرق مصوب استان یزد انجام شده و بر همین اساس و با رعایت کلیه قوانین و مقررات شکار و صید و لحاظ ممنوعیت های زمانی- مکانی، نسبت به صدور پروانه شکار و صید به تعداد بسیار محدود، در استان یزد اقدام شده است. 

بدیهی است همانطور که فرصت بهره برداری معقولانه و قانونمند برای شکارچیان مجاز فراهم شده، از مردم شریف استان تقاضا می شود در صورت مشاهده تخلف و سو استفاده برخی افراد ناآگاه و بعضا متخلف، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با شماره تلفن ۰۳۵۳۸۲۵۳۳۰۳ (داخلی ۱۹۰ - رییس اداره حیات وحش) اطلاع دهند. تا اقدامات قانونی در ارتباط با حفاظت از طبیعت و جلوگیری از شکار غیر مجاز صورت پذیرد.

 

 

 

حجم ویدیو: ۵.۳۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۴۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز