خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:

تهدید معیشت 39 هزار خانوار دامدار استان مرکزی در اثر خشکسالی / کاهش چشمگیر بارندگی در استان نسبت به سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۱۴۰

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: خشکسالی منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام و آسیب به منابع پایه آب و خاک خواهد شد. بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهان سازگار به شرایط سخت در معرض آسیب جدی قرار گرفته و تولیدات مراتع بسیار پایین می آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالحسین محمدی افزود: این رخداد، هجوم آفات و امراض و به خطر افتادن سلامت دام و مرتع را به همراه خواهد داشت. پیامد چنین مسائلی، کاهش وزن دام، کاهش تولیدات دامی، کاهش میزان زاد و ولد، حساس شدن دام ها به بیماری، خطر نابودی دام، افزایش سقط جنین، کاهش و کمبود منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در سطح مرتع و بهره برداری نامناسب از مراتع است.

وی ادامه داد: استمرار خشکسالی در نهایت منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام و آسیب به منابع پایه آب و خاک خواهد شد و معیشت بیش از یک میلیون خانوار بهره بردار عرصه های مرتعی کشور و 39000 خانوار دامدار در سطح استان مرکزی در خطر قرار می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: قسمت اعظم مراتع کشور در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارند. نوسان و تغییرات سالیانه بارندگی از عوامل عمده ای است که پوشش گیاهی را تحت تاثیر قرار می دهد و با کاهش بارندگی مراتع صدمه می بینند و از سطح پوشش گیاهی و تولید آن کاسته می شود و در نهایت، کاهش تولید علوفه اتفاق می افتد که باز هم موجب فشار بیشتر به مراتع خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: کاهش پوشش گیاهی که نتیجه آن کاهش تولید علوفه مرتعی است، باعث راهپیمایی بیشتر دام در سطح مرتع به دنبال تهیه علوفه می شود. این مسئله ضمن کاهش راندمان تولیدات دامی، تخریب و فرسایش خاک و آسیب به سلامت مراتع را در پی خواهد داشت. همچنین دامدار و بهره بردار به منظور تامین علوفه دام خود زمان بیشتری را در سطح مرتع سپری می کند و نهایتا فشار بیشتری به مراتع وارد می شود.

وی با اشاره به پارامترهای تاثیر بارندگی در میزان پوشش گیاهی از جمله مقدار بارش، زمان بارش و سرعت بارش ها، بیان داشت: هر کدام از این پارامترها از اهمیت خاصی برخوردار هستند، به طور مثال توزیع زمانی بارش در سال جاری نامناسب بوده است و در فروردین ماه شاهد فقدان بارش های فصل بهار که تاثیر بسزایی در رشد و افزایش تولید علوفه مرتعی دارند، بودیم که این امر کاهش چشمگیر و قابل توجه علوفه را در مراتع در پی داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در خصوص وضعیت مراتع و پوشش گیاهی استان با توجه به بارش‌های کم در فروردین‌ماه، تأکید کرد: بارش فروردین بیشترین تاثیر را در رشد گونه های مرتعی در استان دارد. در سال جاری شاهد فقدان بارش های بهاره هستیم و این موضوع کاهش چشمگیر علوفه در سطح مراتع استان را به همراه داشته است.

محمدی ابراز داشت: طی تحقیق انجام شده در این خصوص مشخص شد تولید علوفه در سال‌های مرطوب 2.5 برابر تولید سال‌های خشک بوده است، این مقدار در گندمیان حدود 2 برابر و در بوته ای ها حدود 5 برابر بیان شده است.

وی اضافه کرد: طبق بررسی داده های هواشناسی مقدار بارندگی استان در سال زراعی جاری از ابتدای مهرماه 1400 تا 27 فروردین ماه 1401 برابر با 188.3 میلیمتر بوده است که در مقایسه با میانگین بلند مدت، کاهش چشمگیری یافته و شاهد خشکسالی هستیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز