خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

مواجهه دوباره عشایران ایلامی با مشکلی قدیمی/ بحران تأمین آب و علوفه دام‌ها امسال حادتر شده است/ تنش آبی در 165 روستای ایلام

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۲۰۵

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: متاسفانه امروز دامداری در کشور دارد مسیر قهقرایی را طی می کند و نه تنها نتوانستیم علوفه کامل و آب عشایری را تامین کنیم بلکه قیمت تمام شده دام به مراتب بالاتر از نگه‌داری آن برای دامداران است که نهایتا ما را با بحران جدی تامین علوفه و آب برای عشایر در سرتا سر استان ایلام روبه رو کرده است که بخشی از این مشکلات به شرایط طبیعی و بخشی نیز به بی تدبیری هایی که در گذشته برای عدم ایجاد سکونت گاه هایی که بتوانند آب و زیر ساخت های لازم را فراهم بکنند باز می گردند.

علی اکبر بسطامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: به علت خشکسالی های پی در پی و کاهش نزولات جوی در استان ایلام  در بخش کشاورزی و دامداری مانند اغلب  استان های دیگر  بار دیگر با  بحران کم آبی  روبرو هستیم. اما متاسفانه امسال مشکلات بیشتر و حاد‌تر شده است  به طوری که بالاترین نرخ خشکسالی و کم بارندگی را نسبت به کل استان های کشور در ایلام شاهد هستیم.

دامداران با مشکل تامین علوفه مواجهند

بسطامی ادامه داد: غالب دامداری‌های  استان هم اکنون به دلیل اینکه مراتع خشک‌اند  علوفه خود را به صورت دستی تهیه می‌کنند که با توجه به هزینه‌ هر دام در طول سال و  قیمت تمام شده عرضه آن در  بازار به مراتب بیشتر از نگه داشتن آن‌ است. به همین دلیل در قانون بودجه 1401 تلاش شد که نهاده های دامی و کشاورزی را در بودجه با ارز ترجیحی در نظر بگیرند که  این کار تا کنون انجام نشده و   بیشتر دامداران با مشکل تامین علوفه  روبرو هستند.

مشکل مهم‌تر تأمین آب است

وی اضافه کرد: از طرف دیگر مشکل  مهم‌تر   تامین آب است زیرا دامداران برای مصرف شرب دام های شان در چراگاه های قبلی که در کنار سکونت گاه‌های غیر رسمی برپا شده متمرکز هستند که این موضوع برای دامداران متحرک مشکل جدی به وجود آورده است.

                                                               دام ها روی دست دامداران مانده‌اند

بسطامی عنوان کرد: دامداران بخشی از درآمدشان را از طریق بازاریابی و پشتبانی امور دام کشور و سازمان امور عشایری  به دست می آوردند که از سال گذشته این اتفاق نیفتاد و تقریبا دام های مازاد غیر مولدی که قرار بود از طریق صادرات و یا عرضه داخلی در دیگر استان ها صورت بگیرد هم به شکل کامل انجام نشد و در حال حاضر کل دام ها برای دامداران غیر مولد شده اند و روی دست شان مانده اند. چندین بار به وزیر جهادکشاورزی و رؤسای سازمان‌های عشایری و پشتیبانی امور دام تذکر داده ام و این موضوع مصیبتی است که باعث شده  دامدار زندگی آبا و اجدادی‌اش را  به علت خشکسالی و بی تدبیری مدیران از دست بدهد که باید سازمان جهاد کشاورزی و امور عشایری به  عنوان متولی این امور به داد دامداران برسند مشکلات آنها را برطرف کنند.

                                                        بستر صادرات دام های غیر مولد فراهم شود

وی تصریح کرد: در بودجه سال 1401  موضوع توجه به سکونت‌گاه‌های  روستاییان و عشایر را مورد توجه قرار داده‌ایم. و به موضوع تامین آب عشایری و روستایی نیز توجه شده است و می طلبد سازمان امور عشایری کشور برای استان‌هایی که بیشتر درگیر مسئله خشکسالی و فقر آب هستند، آب مورد نیاز آنها و دام های شان را به صورت اورژانسی تامین کنند. البته مدیریت بحران کشور هم باید به این موضوع ورود کنند و ما درخواست کرده بودیم  بخش عمده ای از دام های غیرمولد بستر صادرات شان فراهم شود اما تعلل هایی را از سوی پشتیبانی امور دام صورت گرفت که در حال حاضر هم با مشکل مواجهند. سازمان امور عشایری باید در کنار عشایر باشند. هم برای بازاریابی شان و هم برای تامین علوفه که متاسفانه این کار در سال گذشته انجام نشد. امیدوارم با روی کار آمدن مدیر جدید سازمان امور عشایر کشور بتوانیم بسیاری از مشکلات عشایر کشور و همچنین استان ایلام را حل کنیم.

کشاورزی دیم استان به طور کامل نابود شد

بسطامی در ادامه به مشکلات کشاورزی در استان ایلام نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزی دیم استان به طور کامل نابود شد و کشاورزان مناطق دیمی همگی متضرر شدند .بنابراین  وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت وام های طولانی مدت  و قرض‌الحسنه‌ باید بخشی از مشکلات این کشاورزان را برطرف کند.

مشکل کشاورزان مناطق گرمسیری برطرف شود

نماینده ایلام در مجلس ادامه داد: بسیاری از کشاورزان ایلامی در مناطق روستایی و عشایری  تمامی درآمدشان از کشاورزی سنتی و دیمی  تامین می شود که با شرایط موجود تنها راه منبع درآمدی شان را از دست داده اند. اگر مسئولان در حوزه قوای 3 گانه کشور برای رفع مشکلات کشاورزی، بحران و تنش های آبی که در استان ایلام وجود دارد تلاش نکنند قطعا در آینده نه چندان دور جمع کثیری  از این قشر که زمانی در چرخه اقتصاد و تولید و ارز آورزی کشور نقش آفرین بودند وبال گردن جامعه می شوند و باید در چرخه سازمان های حمایتی قرار بگیرند که زیبنده این قشر عظیم و زحمت کش و همچنین نظام نیست و می طلبد همه ما دست به دست بدهیم و به صورت ویژه مشکل کشاورزان را  مخصوصا در مناطق گرمسیری و خشک که کشاورزی ‌شان به صورت دیم انجام می شود را برطرف کنیم. 

165 روستای ایلام با تنش آبی مواجه اند

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکل آب شرب استان ایلام هم اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارها  165 روستای ایلام با تنش آبی مواجهند. سال گذشته در قالب قرارگاه محرومیت زدایی همین تعداد روستا را با اعتبار 507 میلیارد تومان در قالب 5 الی 6   مجتمع آبی که بتوانند آب را پمپاژ و به این روستاها برسانند در نظر گرفته شد.در هر صورت می بایست 165 روستا را آبرسانی کنند که متاسفانه اولویت اول شان حدودا  36 روستا بود.

وی درباره تخصیص اعتبار برای رفع محرومیت زدایی به استان ایلام در سفر ریاست جمهوری نیز گفت: قبل و بعد از سفر رئیس جمهور به استان ایلام ما نمایندگان استان در جریان برنامه‌های ایشان به استان قرار نگرفتیم.  نمایندگان استان در بحث توزیع اعتبارات و تقسیم بندی اولویت ها باید حضور داشته باشند اما متاسفانه نه در دولت گذشته و نه دولت جدید دراین باره مورد مشورت قرار نگرفتیم.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز