خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می دهد:

ضرورت از سرگیری توزیع شیر و تغدیه در مدارس سیستان و بلوچستان/ 1636 کودک مبتلا به سوء تغذیه در نیکشهر/ رتبه اول لاغری دانش آموزان استان در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۲۳۱

نزدیک دوسال است که کرونا زندگی را از حالت معمول خارج کرده و کسب و کار بسیاری از مردم از رونق افتاده است ، بسیاری هم کارشان را از دست داده اند. در استانی مانند سیستان و بلوچستان هم کم برخورداری ، خشکسالی، فقر و نبودِ شغل هم مزید بر علت شده و سفره های مردم را کوچک تر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مشکلات عمده  مردم سیستان و بلوچستان سوء تغذیه کودکان آن است  که با اختصاص سهمیه  تغذیه و توزیع  شیر و قرص آهن  در مدارس تا حدودی برطرف می شد. ارائه تغذیه در مدارس فرصت برای والدینی بود که توانایی مالی برای تهیه این اقلام را نداشتند و فرزندان‌شان از سوء تغذیه رنج می بردند.

با ورود کرونا به دنیای دانش آموزان، همین کور سوی امید هم برای این خانواده ها از بین رفت و حالا حدود دوسال است که به دلیل مجازی شدن مدارس توزیع شیر و تغذیه در مدارس انجام نمی‌شود .

درخواست توزیع دوباره شیر در مدارس سیستان و بلوچستان 

عضو شورای شهر نیکشهر در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره می گوید: طبق آمار سال ۹۹ وزارت بهداشت تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در سیستان و بلوچستان نسبت به سال ۹۷ و ۹۸ از ۶ درصد به ۱۲ درصد رسیده است. یکی از مهم‌ترین دلایل سوء تغذیه کمبود پروتئین‌های حیوانی است که ناشی از فقر مردم استان است.

عارف رئیسی می گوید: منظور از عدم دسترسی به پروتئین حیوانی همان نداشتن توانایی خرید آن است که ما درخواست داریم طرح توزیع تغذیه و شیر در مدارس دوباره فعال شود.

وی می گوید: اگر بخواهند توزیع شیر تغذیه‌ای را در استان فعال کنند هزینه زیادی دارد که می شود در نقاط دارای آسیبِ بیشتر این اقدام انجام شود یا اینکه در مدارس به دانش آموزانی تغذیه تعلق بگیرد که دارای سوء تغذیه هستند‌ چرا که حالت گرسنگی در دانش آموزان سبب می شود یادگیری این افراد روند کند تری داشته باشد‌ و‌ سبب عدم تمرکز دانش آموزان می شود‌.

ضرورت رسیدگی به مشکل سوء تغذیه در سیستان و بلوچستان 

عضو شورای شهر نیکشهر می گوید: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان جزو استان‌های ویژه معرفی شده ،انتظار داریم اگر اراده ای برای حل مشکل سوء تغذیه در سیستان و بلوچستان وجود دارد، زودتر اقدام شود.

رئیسی می گوید: در شهر نیکشهر طبق آمار رسمی 366 کودک‌ دارای سوء تغذیه هستند و در روستاهای نیکشهر هم چیزی حدود 1270 نفر از کودکان ما مبتلا به سوء تغذیه هستند.

رتبه نخست سیستان و بلوچستان در لاغری 

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این باره می گوید: استان سیستان و بلوچستان با بیش از 850 هزار دانش آموز در جنوب شرق کشور در منطقه ای با آب و هوای خشک قرار دارد. با توجه به اینکه شغل اغلب ساکنان این استان کشاورزی و دامپروری بوده و با توجه به شرایط آب و هوایی استان ، وضعیت معیشت مردم دچار مشکل شده این موضوع تاثیر بسزایی در سبد غذایی افراد داشته است.

فاطمه سالاری می گوید: نوجوانان و جوانان به دلیل قرارداشتن در سن رشد و بلوغ و از طرفی به دلیل عدم استفاده از همه گروه های مواد غذایی دچار مشکلات تغذیه ای از جمله فقر غذایی، کاهش وزن و یا افزایش وزن های افراطی که در اثر استفاده نامناسب از یک گروه غذایی است می شوند.

وی می گوید: وزارت آموزش و پرورش هرساله درصورت تامین اعتبار لازم برای مناطق محروم اقدام به توزیع تغذیه رایگان (شیر) در بین دانش آموزان می کند که به دلیل عدم تامین اعتبارات خاص در این خصوص و مستمر نبودن توزیع مواد غذایی، نمی تواند تاثیرات لازم را در رشد و جبران کمبود های تغذیه ای دانش آموزان داشته باشد .

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان می گوید: وزارت آموزش و پرورش سال گذشته اقدام به پژوهش در این باره کرد، پژوهش های به عمل آمده از میان 635 هزار و 304 دانش آموز شرکت کننده از کل استان در خصوص بررسی BMT (شاخص توده بدنی) نشان داد که استان سیستان و بلوچستان در لاغری رتبه اول کشوری و در چاقی رتبه آخر را در سطح کشور کسب کرده است که این پژوهش فقر تغذیه ای و سبک زندگی ناسالم در سیستان و بلوچستان را تایید می کند.

وی می گوید: در پژوهش های انجام شده از بین 635 هزار و 304 دانش آموز ، نشان داد تعداد31 هزار و 67 نفر دچار کمبود وزن هستند که 59 درصد پسران و 41 درصد دختران هستند و فنوج، بنت و دشتیاری به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند‌. همچنین تعداد 48 هزار و 949 نفر دچار لاغری بوده که بنت، لاشار و راسک به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

طرح توزیع میان وعده در مدارس روی زمین ماند

سالاری می گوید: اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با توجه به پژوهش های سال های گذشته که توسط علوم پزشکی انجام شده بود و این واقعیت را تایید می کرد اقدام به نوشتن طرح میان وعده و وعده سالم برای دانش آموزان کرد .

وی می گوید: این طرح با توجه به گروه سنی و همچنین جنسیت دانش آموزان و نیازهای دوران بلوغ و رشد آن ها تنظیم شده و یک نسخه برای وزارت آموزش و پرورش ارسال شده که تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است.

از مسئولان می خواهام با توجه به حساس بودن این دوران در رشد و نمو آینده سازان این مملکت در راستای تامین هزینه کافی و در اختیار قرار دادن میان وعده غذایی متناسب سن و وضعیت جغرافیایی این استان برای جبران کمبود های تغدیه ای و مشکلات رشدی این کودکان اقدامات لازم را انجام دهند.

 

انتهای پیام/
فهیمه راغی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز