خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

ممکن است این بار رکورد ویروس دلتا را بشکنیم/در تعطیلی مدارس نباید تعلل کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۷۷۹

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد تأکید کرد: با مدیریت مناسب و پیش‌بینی هایی که انجام شده و در فازهای پنج گانه ای از طرف دانشگاه طراحی شده است، تخت های ویژه و عادی آماده هستند و اگر نیاز باشد از ظرفیت‌های تمام بیمارستان های سطح شهر استفاده می شود.

مسعود زحمت‌کش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مشهد گفت: سویه اُمیکرون ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ در آفریقا جنوبی کشف شد و به سرعت با توجه به خصوصیت آن و قدرت و سرعت انتشار بالایی که داشت، توانست سویه غالب در آفریقای جنوبی شود به طوری که در حال حاضر، بالای ۹۵ درصد سویه غالب در آفریقا جنوبی همین سویه اُمیکرون است. در کشور انگلستان نیز از زمانی که در این باره خبردار شدیم تا الان به بالای ۳۰ درصد رسیده است و براساس اخبار ، روزانه ۱۰۰ هزار مورد مبتلا به این ویروس گزارش می شود. 

زحمت کش ادامه داد: قدرت و سرعت انتشار ویروس اُمیکرون نسبت به دلتا، ۳ تا ۶ برابر است ولی خصوصیت عفونت زایی آن ۵ تا ۸ برابر دلتا است. متخصصین می گویند که هر بیمار مبتلا به اُمیکرون می‌تواند ۴۰ نفر را مبتلا کند‌. این ویروس یک‌سری علائم عمومی دارد که خیلی مختص به این ویروس نیست و می‌تواند شبیه به آنفولانزا یا ویروس دلتا نیز باشد. تب، بدن درد، سرفه خشک، خستگی، آبریزش بینی، سوزش گلو یا گلو درد و غیره از علائم این ویروس است. 

وی در پاسخ به این سئوال که با انتشار این ویروس چه آینده ای در انتظار مردم ایران است، اظهار کرد: پیش بینی های زیادی شده است بر مبنای این که در جامعه چه اتفاقی خواهد افتاد، مردم چگونه رعایت خواهند کرد، ماهیت ویروس چگونه خواهد بود و مردم کنترل و رعایت سه کار اصلی، یعنی فاصله گذاری اجتماعی، واکسیناسیون، ماسک زدن و ضدعفونی کردن دست ها را باید رعایت کنند. بر اساس این ها پیش بینی هایی صورت می‌گیرد و البته که اعداد و ارقام خوبی را در این پیش‌بینی ها ملاحظه نمی‌کنیم. انتظار ما این است و فکر می کنیم که ممکن است با توجه به اتفاقاتی که در زمان ویروس دلتا از نظر میزان ابتلا پیش آمد، این بار رکورد دلتا را بشکنیم. 

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد افزود: اما خبر خوب این است که اطلاعاتی که تا به الان در مورد سویه اُمیکرون انتشار پیدا کرده بیش تر حاکی از آن است که میزان بستری و فوت مبتلایان کم تر بوده است و مثلا می گویند که تا ۷۰ درصد کم تر از دلتا منجر به بستری می شود ولی باید دید که در کشور ایران چه اتفاقی خواهد افتاد. 

استفاده از ظرفیت تمام بیمارستان های سطح شهر

زحمت‌کش با بیان این که یکی از دغدغه های اصلی ما این است که تخت های بیمارستانی آماده و به تعداد کافی داریم یاخیر، ادامه داد: همان طور که قبل تر هم گفتم، امیدوار هستیم میزان بستری مبتلایان در سویه اُمیکرون زیاد نباشد و با حمایت هایی که انجام می شود، ما با مشکل کمبود دارو و اکسیژن مواجه نشویم. اما با مدیریت مناسب و  پیش‌بینی هایی که انجام شده و در فازهای پنج گانه ای از طرف دانشگاه طراحی شده است، تخت های ویژه و عادی آماده هستند و اگر نیاز باشد از ظرفیت های تمام بیمارستان های سطح شهر استفاده می شود. 

وی با اشاره به این که توجه به میزان مبتلایان موضوع بسیار مهمی است، بیان کرد: باید دید که سیستم بهداشت و درمان ما، تحمل حجم زیادی از بیماران حتی به صورت درمان سرپایی را دارد یا خیر. این نکته مهمی است و به همین علت ما باز هم به مردم تأکید و خواهش می‌کنیم که واکسیناسیون خود را کامل کنند و اگر تاکنون دوز دوم واکسن کرونا را نزده‌اند، حتما اقدام کنند و اگر سه ماه از دز دوم آن ها گذشته است، حتما دز سوم را بزنند. واکسیناسیون حتما در پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون نیز مفید است. اگرچه این سویه جهش یافته است و قدرت واکسن ها را مقداری تحت الشعاع قرار داده است ولی باز هم پیش‌بینی می شود که واکسیناسیون، ۵۰ تا ۷۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون کمک کننده خواهد بود‌. 

در تعطیلی مدارس نباید تعلل کنیم 

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد درخصوص تعطیلی مدارس نیز تأکید کرد: با توجه به پیگیری هایی که داشتیم و در ستاد استانی مدیریت و کنترل کرونا مطرح شد، مدارس استثنائی و مهدکودک‌ها تعطیل شد ولی هر روز تعلل در تعطیلی مدارس و مخصوصا مدارس ابتدایی که دانش آموزان آن زیر ۱۲ سال هستند و واکسیناسیون ندارند، می تواند منجر به گسترش خیلی سریع این اپیدمی در کشور شود و ما را دچار مشکل کند.

زحمت‌کش گفت: در استان خراسان رضوی، در روزهای اول یک ستاد مدیریت و کنترل کرونا تشکیل شد که استاندار به عنوان رئیس این ستاد، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دبیر ستاد و رئیس سازمان نظام پزشکی نیز طبق قانون به عنوان رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان خراسان رضوی در این ستاد هستند. این ستاد کارهای مختلفی از جمله پشتیبانی و تصمیم گیری های میدانی انجام می دهد و کمیته های متعددی مانند کمیته های علمی و پیشگیری دارد. ارگان های مختلفی نیز هم‌چون شورای شهر و فرمانداری نیز عضو این ستاد هستند. اعضای این ستاد شرایط کرونا را لحظه به لحظه رصد و درباره آن برای منطقه، شهر و استان تصمیم گیری می کنند‌.

وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر نیز این ستاد در وضعیت آماده باش قرار دارد و جلسات فوق العاده برگزار می‌کند و احتمالا به سرعت در همه نهادها و ارگان های دیگر نیز، ستاد های مشابه ای ایجاد خواهد شد. در نظام پزشکی نیز از چند ماه قبل ستاد مدیریت کنترل کرونا تشکیل شده است و در آنجا نیز کار پشتیبانی علمی را برای همکاران و پشتیبانی نیروی انسانی را برای قسمت هایی که نیاز به کمک داشته باشند و هم چنین تولید محتوا و اطلاع رسانی به مردم عزیز را انجام می دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز