خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

وضعیت زنان بدسرپرست، بسیار بدتر از زنان سرپرست خانوار است/ افزایش گرایش زنان معتاد لرستانی به مواد مخدر صنعتی/ 67 هزار زن سرپرست خانوار در لرستان داریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۳۹۷

مدیرکل امور زنان و خانواده استان لرستان گفت: زنان بدسرپرست، وضعیت شان بسیار بدتر از زنان سرپرست خانوار است.

ناهید پرویز پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در شهرستان‌های دلفان و سلسله به دلیل داشتن باغات گردو و کشت محصولاتی مانند سیب زمینی ، تعدادی از زنان دلفانی برای کارگری و برداشت محصول در این باغات و مزارع در میدان این شهر جمع می‌شوند. این زنان مانند بانوان خراسان که زعفزان می‌چینند و یا استان‌های شمالی که در شالیزارهای برنچ و چای کار می‌کنند در فصل خاصی از سال مشغول به کارند.

به گفته این مقام مسئول، زنان دلفانی کارگران فصلی‌اند. در فصل برداشت محصولات  کار می‌کنند و در زمستان بیکارند. این زنان از طریق دستگاه‌های حمایتی، جهاد کشاورزی، فنی حرفه‌ای و  فرمانداری‌های مربوط  متناسب با استعداد، سن و سال و نوع آموزش پذیری شان در مهارت‌ها، آموزش دیده و مشغول به کار می‌شوند، اما با همه این‌ها روزگار سختی را می‌گذرانند.

هجدهم آبان‌ماه انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور به استان لرستان سفر کرد. بررسی مشکلات کاری بانوان دلفانی اولین دستور کار او در این سفر بود. در این جلسه، استان لرستان در این زمینه به عنوان پایلوت انتخاب شد، زیرا نرخ مشارکت اقتصادی زنان لرستان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر بوده و لرستان در بیکاری رتبه بالایی دارد.

بیشتر این زنان سرپرست خانوار و بیکارند

مدیرکل امور زنان و خانواده استان لرستان، تعداد زنان‌کار دلفانی را  400 نفر عنوان کرد و گفت: البته این آمار خیلی دقیق نیست زیرا عده‌ای از این بانوان تمایلی ندارند به اینکه بیایند و خودشان را به عنوان «زن کار» معرفی کنند. حدودا  27 نفر از این زنان در جلسه‌ای که با خزعلی در فرمانداری دلفان برگزار شد دعوت شدند که یک نفر به نمایندگی از بقیه درباره مشکلات  اشتغال ، معیشت و درمان زنان سرپرست خانوار  صحبت کرد.

پرویزپور با اشاره به اینکه برای این افراد بانک‌های اطلاعاتی تشکیل شده است، افزود: برای زنانی که سن شان بالاست و در شرایط آموزش مهارت‌ها نیستند نمی‌توان  شغلی ایجاد کرد. اما آنهایی که استعداد دارند و سن‌شان کمتر است در حال آموزش هستند.

67 هزار زن سرپرست خانوار در لرستان داریم

مدیرکل امور زنان و خانواده استان لرستان در ادامه افزود: طبق آخرین سرشماری مسکن در سال 1395 تقریبا 67 هزار زن سرپرست خانوار در لرستان داریم  که 8 درصد جمعیت کل زنان استان را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: تعدادی از این زنان سرپرست خانوار استان هم ممکن است نیازی به حمایت‌های دولتی نداشته باشند. اما برای بانوانی که نیازمند طرح‌های توانمندسازی اقتصادی هستند سازمان‌های مردم نهاد به این قضیه ورود پیدا کرده و کارگاه‌هایی درباره توان افزایی و تاب آوری اجتماعی برای آنها راه‌اندازی شده است.

زنان بدسرپرست بیشتر از سرپرست خانوار در معرض خطرند

پرویزپور ادامه داد: در حال حاضر مشکل مان تنها زنان سرپرست خانوار نیست بلکه  زنان بد سرپرست بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند. این زنان بدسرپرست از خیلی خدمات و کمک‌های ارگان‌های حمایتی به واسطه اینکه به هرحال  همسر دارند و به قول معروف یک کسی به عنوان نان آور خانواده در آن خانواده  شناسایی شده، استفاده نمی‌کنند. مشکل‌مان اتفاقا همین زنان بد سرپرست است که وضعیت‌شان بسیار بدتر از زنان سرپرست خانوار است.

4 شهرستان لرستان بیشترین زنان بد سرپرست را داراست 

پرویزپور با بیان اینکه استان لرستان 11 شهرستان دارد اما آمار دقیقی از اینکه کدام شهرستان‌ها تعداد زنان بد‌سرپرست آن بیشتر است،اضافه کرد: اما به تناسب شهرستان‌های پرجمعیت استان مانند کوهدشت، بروجرد، خرم‌آباد و الیگودرز  باید گفت تعداد زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست آن در این 4 شهر بیشتر از میانگین کل استان است.

وی عنوان کرد: در لرستان زنانی که در معرض ریسک بالای اعتیاد قرار دارند در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی آموزش قرار دارند و در این زمینه جزو 10 استان اول کشوریم. اما در کل آسیب‌های اجتماعی در کشور متاسفانه به سمت و سوی زنانه  پیش می رود که اعتیاد هم جزو همین آسیب‌ها است. قبلا زنان لرستان به این نوع آسیب دچار نمی‌شدند  اما با رشد روز افزون آسیب‌های اجتماعی و تنوع آن هم اکنون شاهدیم که تعدادی از زنان ما دارند به سمت و سوی  ریسک به اعتیاد پیش می‌روند و برخی شاید معتاد نباشد ولی در خانواده‌هایی که اعتیاد دارند زندگی می‌کنند که ممکن است در معرض این آسیب قرار گرفته  و به مصرف مواد  گرایش پیدا کنند.

افزایش گرایش زنان معتاد لرستانی به مواد مخدر صنعتی

وی ادامه داد: ما آموزش هایی را در بحث پیشگیری از اعتیاد به بانوان استان داریم می‌دهیم اما آمار دقیقی از زنان معتاد لرستان در دست نداریم که مثلا الان من دقیق به شما آمار بدهم. اعتیاد به هر دو نوع صنعتی و سنتی در بین استان زنان وجود دارد اما تنوع به مواد مخدر صنعتی بسیار بیشتر و دسترسی به آن راحت تر شده و هزینه مواد مخدر صنعتی بسیار کمتر از نوع سنتی آن است و به همین دلیل گرایش زنان به این مواد بیشتر شده است.

30 درصد زنان استان کارگرند

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به زنان کارگر استان اشاره کرد و گفت: مانند دیگر استان‌های کشور از جمله خراسان و خوزستان و ... در لرستان زن کارگر نداریم و ممکن است بسیاری از زنان کارگر استان در منازل کار نظافتی و پرستاری از افراد کهنسال و کودکان را انجام دهند که تعدادشان زیاد نیست. اما 30 درصد جامعه زنان ما در مشاغل کارگری در واحدهای تولیدی و در کارگاه ها مشغول به کارند.

تعداد زنان کارتن خواب در لرستان زیاد نیست

پرویز پور با اشاره به اینکه تعداد  زنان کارتن خواب در استان زیاد نیستند، ادامه داد: در بهزیستی یک مرکز سرپناه شبانه برای معتادان متجاهر در خرم آباد داریم که این زنان معمولا به آنجا مراجعه و نگهداری می شوند و آموزش های تاب آوری اجتماعی  و مهارت زندگی را می آموزند. کارشناسان ما در این مرکز در تلاشند با  کمپ های اعتیادی که داریم این افراد را ترک داده و آن دسته از افراد که دارای خانواده هستند با رایزنی به آغوش گرم خانواده باز گردند و آنهایی که ندارند تلاش براین است که با این آموزش هایی که به آنها داده می شود حداقل بتوانند با آموزش اقتصادی که به آنها داده می شود اینها را بتوانند به نوعی سامان‌دهی کنند.

وی افزود: مرکز ماده 15 و 16 در لرستان  برای زنان و مردان معتاد متجاهر داریم که در این مراکز ساماندهی شده و بسیاری از این افراد به آغوش گرم خانواده برگشته و توانستند بعد از ترک اعتیاد یک شغل خانگی برای خود  ایجاد کرده و زندگی کنند.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز