خبرگزاری کار ایران

دبیراجرایی خانه کارگر مشهد مطرح کرد:

۹۰ درصد کارگران قرارداد موقت دارند/ اجازه نمی‌دهیم به قانون کار خدشه ای وارد شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۹۵۴

دبیراجرایی خانه کارگر مشهد گفت: امروز ما شاهد هستیم که ۹۰ درصد کارگاه ها و کارخانجات قرارداد موقت دارند، این قرارداد خلاف قانون کار است و برای کارگر تبعات منفی درپی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، گردهمایی اعضای خانه کارگر ، به مناسبت سی و یکمین سالگرد تصویب قانون کار، صبح شنبه (۲۹ آبان) در خانه کارگر مشهد برگزار شد.

حسین رسولی دبیراجرایی خانه کارگر مشهد در این گردهمایی گفت: کارگران همیشه در تمامی صحنه های مهم کشور حضور داشته و دارند، این بحث ها در راستای حفظ امتداد نظام است. متاسفانه بسیاری از کارگران اجاره خانه و پول درمان کارگران خود را نمی توانند بدهند. کسانی که پول و ثروت دارند همیشه در آسایش هستند، اما کارگران همیشه در سختی زندگی خود را می گذرانند و حقوق آن ها کفاف زندگی نصف ماه را هم نمی دهد.

وی ادامه داد: قراردادهای موقت کار، کارگران را بیچاره کرده است، کسی که کار دائم دارد حق بستن قرارداد موقت ندارد. حضرت امام خمینی هم به ارزش کارگران بارها اشاره کرده اند. ایشان به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور وقت دستور دادند نسبت به تعیین تکلیف قانون کار کوشش داشته باشند. وزیر دادگستری هم کمیته ٩ نفری تشکیل داد و سپس به مجلس تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و نهایتا در ٢۹ آبان سال ۶۹ این قانون به دولت ابلاغ شد، اما ما معتقدیم ۵۰ درصد ظرفیت قانون مغفول مانده و اجرا نمی شود.

رسولی اظهارکرد: امروز ما شاهد هستیم که ۹۰ درصد کارگاه ها و کارخانجات قرارداد موقت دارند، این قرارداد خلاف قانون کار است و برای کارگر تبعات منفی درپی دارد. بنابراین از دولت می‌خواهیم این قراردادها را روشن و دستور ویژه برای آن صادر کنند، ماده ۴۱ قانون کار هم می گوید حقوق کارگر براساس تورم باشد، حال شما ببینید حقوق فعلی براساس کدام تورم در حال پرداخت است.

دبیراجرایی خانه کارگر مشهد بیان کرد: ۳۸ نماینده مجلس هم طرحی ارائه دادند که در روستاها حقوق و مزایای کارگران به صورت توافقی باشد که این طرح نیز ظلم به حق کارگر است و ما از آن نمایندگان می‌خواهیم که این طرح زیان بار را اجرا نکنند.

وی در واکنش به افرادی که به دنبال اصلاح قانون کار به نفع کارفرمایان و اجرای مزد توافقی در روستاها هستند، گفت: وقتی قانون کار اجرا نمی‌شود چگونه عده‌ای می‌خواهند به فکر اصلاح آن باشند؟ مزد توافقی در شرایطی که کارگران در ضعف هستند به ضرر کارگران است. همین الان کارگران چه در شهر و چه در روستا نمی‌توانند هزینه‌های اساسی خود را تامین کنند، آنوقت اینها می‌خواهند با اجرای مزد توافقی همین حداقل حقوق ناچیز هم از کارگران بگیرند. 

رسولی با تاکید بر اینکه کارگران اجازه نمی دهند به قانون کار خدشه ای وارد شود گفت: سه جانبه گرایی باید اجرا شود و اینکه دولت نمایندگان بیشتری نسبت به شورای عالی کار داشته باشد به معنای سه جانبه گرایی نیست. همچنین بحث پرداخت حق درمان حق مسلم بازنشستگان است، فردی که ۳۵ سال حقوق به تامین اجتماعی پرداخت کرده دیگر نمی تواند تا آخر عمر هزینه درمان پرداخت کند و باید بیمه از فرد حمایت کند.

وی تصریح کرد: از اول سال تاکنون ۷۰ درصد تورم داریم اما حقوق اما حقوق اول سال است، اگر ۳۰ درصد شورای‌عالی کار اضافه کرده است اما هنوز کفاف نمی دهد. تا زمانی که تورم را کنترل نکرده ایم باید حقوق کارگران را اضافه کنیم.

دبیراجرایی خانه کارگر مشهد گفت: اخیرا زمزمه هایی است که بانک رفاه را واگذار کنند، این بانک حق کارگران است و تصرف مال کارگران تعرض به حقوق آنان است و تحت هیچ شرایطی این بانک واگذار شود. اگر هم قرار است واگذار شود به خود بازنشستگان و کارگران واگذار شود.

وی افزود: همچنین خواهان این هستیم که دولت سهام عدالت را به تمام کارگران پرداخت کند. درخواست ما از تمام نمایندگان مجلس و دولت این است به داد کارگران و بازنشستگان برسند تا این قشر وادار به اعتراضات خیابانی نشوند. قانون کار را ما باید حفظ کنیم و نگذاریم از بین رود و اجازه دست درازی اشخاص را به این قانون نخواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز