خبرگزاری کار ایران

پلمب دو مدرسه در استان یزد/ ابتلای ۱۴۰۰ دانش آموز یزدی به کرونا از ابتدای مهرماه

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۴۶۵

شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید از ابتدای مهرماه و وعده های مسئولان برای بازگشایی مدارس موجب شد تا دو مدرسه در استان یزد پلمب شده و بیش از ۱۴۰۰ دانش آموز یزدی به کرونا مبتلا شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، شیوع ویروس کرونا از دوسال گذشته و آسیب ها و خساراتی که در پی داشته از یک سو و وعده مسئولان برای بازگشایی مدارس و ناتوانی در کنترل پیک های کرونایی از سوی دیگر موجب نگرانی، اضطراب و دلهره والدین از بازگشایی مدارس شد اما نتوانستند مانع حضور فرزندانشان در مدارس شده تا آنجا که این روزها با نگرانی اخبار مربوط به بازگشایی مدارس را دنبال می‌کنند.

روز گذشته اما معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به طور رسمی خبر از ابتلای ۱۴۰۰ دانش آموز یزدی به کرونا از ابتدای مهرماه تا هفته سوم آبان ماه داد و اظهار داشت: بازگشایی مدارس به صورت ترکیبی از حضوری و غیرحضوری از ابتدای مهرماه آغاز شد که تا هفته سوم آبان ماه بر اساس تست پی.سی.آر ۱۴۰۰مورد دانش آموز بیمار مبتلا به کرونا و بیش از ۳۰۰ نفر از کارکنان و معلمان در سیستم ما ثبت شده است.

وی افزود: همین موضوع باعث نگرانی از انتقال بیماری هم سطح واحد‌های آموزشی و هم سطح خانه‌ها می‌شود که لازم است تصمیم گیری در این زمینه تسریع یابد.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی یزد در بحث واکسیناسیون دانش آموزان گفت: پوشش واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال نوبت اول ۸۲ درصد و دو نوبت ۴۲ درصد است که این ۴۲ درصد باید افزایش یابد تا ایمنی نسبی داشته باشیم.

شریفی افزود: در خصوص نظارت بر واحد‌های آموزشی حضوری بر اساس آخرین آمار میزان فاصله گذاری مناسب ۴۰ درصد استفاده از ماسک ۶۵ درصد و تهویه مناسب ۵۵ درصد است که نیازمند ارتقا است تا بتوانیم یک آموزش همراه با سلامت در مدارس داشته باشیم.

مدارس متخلف در مهریز پلمب شدند

پیش از این اما بارها مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در سطوح مختلف و حتی در شهرستان ها نسبت به ابتلای دانش آموزان و شرایط نامناسب بازگشایی مدارس هشدار داده بودند اما مقبول نیفتاد و وزارتخانه آموزشی کشور به این مهم توجهی نداشت.

علیرضا پورمازار؛ سرپرست شبکه بهداشت مهریز از پلمپ مدارس دولتی متخلف در این شهرستان خبرداد و گفت: همزمان با شروع مدارس مهریز در مهرماه آمار دانش آموزان مبتلا به ویرس کرونا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شبکه بهداشت شهرستان مهریز با شروع مدارس و اوج گیری بیماری کرونا نگران وضعیت فعلی در مدارس است، اظهار داشت: با دستور ستاد کرونا شهرستان مهریز مبنی بر تعطیلی مدارس بعضی از مدارس این قوانین را رعایت نکرده، در نتیجه از سوی شبکه بهداشت مهریز پلمپ شدند.

پور مازار با اشاره به دستورالعمل نسخه ۰۶ آموزش و پرورش مبنی بر اینکه فقط دانش ‌آموزانی که ساکن روستا و یا در مدارس کار و دانش مشغول به تحصیل هستند و دانش آموزان مقطع ابتدایی (در هفته دو روز) جهت کلاس های حضوری به مدارس دعوت می شوند تصریح کرد: در شهرستان مهریز این دستو العمل از سوی آموزش و پرورش به درستی اجرا نشده است و نتیجه آن ابتلا دانش آموزان و معلیمن به ویروس کرونا است.

اقدامی برای برگزاری کلاس غیرحضوری نشد

سرپرست شبکه بهداشت شهرستان مهریز با بیان اینکه اداره آموزش و پرورش مهریز موظف است اگر در کلاسی شاهد حضور دانش آموز مبتلا به کرونا باشد آن کلاس را کاملاً غیرحضوری و مجازی برگزار کند عنوان کرد: در شهرستان مهریز با وجود حضور دانش آموز مبتلا به علائم تنفسی و کرونا در کلاس های حضوری درس اما هیچگونه اقدامی در خصوص برگزاری غیرحضوری کلاس انجام نشده است.

عضو ستاد کرونا مهریز با اشاره به اینکه در اکثر مدارس شهرستان مهریز به رعایت دستور العمل های بهداشتی کم توجهی می شود ادامه داد: شرایط مناسب برای رعایت پروتکل ها در مدارس ممانعت از حضور کارکنان و دانش آموزان مبتلا به کرونا و هرگونه علائم تنفسی است.

در بخشنامه ها به رنگ‌بندی برای تعطیلی اشاره نشده بود

سیدکاظم حسینی؛ رئیس آموزش و پرورش مهریز هم در خصوص تعطیلی مدارس و بی توجهی به دستورالعمل ها و بخشنامه ها برای کلاس های مجازی گفت: قبل از بازگشای مدارس در مهرماه جلساتی را با کادر آموزشی و انجمن اولیا و مربیان گرفته و تأکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی شد.

وی یادآور شد: شهرستان مهریز از ۱۰۷ مدرسه فعال، نزدیک به ۷۰ مدرسه کمتر از ۱۰۰ نفر دانش‌آموز دارد و این موارد زمینه مناسبی برای بازگشایی مدارس و در فضای مناسب و با رعایت دستور العمل های بهداشتی بود.

حسینی تصریح کرد: با توجه ابتلای دانش آموزان و معلمان به ویروس کووید ۱۹ و وضعیت قرمز شهرستان مهریز از ابتدا تا پایان مهر ماه، شهرستان مهریز به تناسب جمعیت نسبت به شهرستان های دیگر وضعیت مناسب تری داشتیم.

رئیس آموزش و پرورش مهریز افزود: در سند ۰۶ و بخش نامه‌ای که در خصوص بازگشایی مدارس داشتیم هم با توجه به شروع واکسیناسیون، رنگ بندی برای تعطیلی مدارس ذکر نشده بود.

بستری بیش از ۴۳۰ بیمار مشکوک به کرونا در یزد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد هم اظهار داشت: در حال حاضر، ۴۳۳ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند و ۸۹ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه روز گذشته، ۸۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

وی گفت: در حال حاضر شهرستان‌های مهریز و خاتم در وضعیت قرمز کرونایی، شهرستان‌های اشکذر، تفت و بهاباد در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز