خبرگزاری کار ایران

۲۳ هزار هکتار جالیز خراسان رضوی زیر کشت خربزه است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۷۳۸

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به آغاز فصل برداشت خربزه از کشتزارهای جالیز این استان اشاره و بیان کرد: امسال ۲۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین در این استان به کشت این محصول اختصاص یافت.

به گزارش ایلنا از مشهد، فرزاد عدالتیان در این خصوص افزود: بطور میانگین ۲۲.۵ تن خربزه از هر هکتار جالیز زیر کشت این محصول برداشت می‌شود و  جالیزهای عمده کشت و تولید خربزه در این استان مربوط به تربت‌جام با سطح کشت ۱۱ هزار هکتار و پس از آن تایباد در سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار و همچنین مشهد با کشت خربزه در هزار و ۹۸۷ هکتار جالیز است. 

وی "خاتونی" را بیشترین رقم محصول جالیزی خربزه در خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: دیگر ارقام خربزه شامل قصری، جیم‌آبادی، مه‌ولاتی، درگزی و چهارجویی نیز در جالیزهای این استان کشت و به بازار مصرف عرضه می‌شوند. 

وی گفت: استفاده از کشت نشایی (نشای آماده داخل سینی) با توجه به مزیت‌های این روش در جالیزهای خربزه بسیار رواج دارد بطوری که امسال ۶ هزار هکتار جالیز در خراسان رضوی به روش نشایی زیرکشت خربزه رفت. 

عدالتیان همچنین بر اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی تاکید و بیان کرد: کشت خربزه با همین ملاحظه در حدود ۲۰ هزار هکتار از جالیزهای خراسان رضوی با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و کنترل غیرشیمیایی علفهای هرز، با استفاده از "مالچ پلاستیک" صورت گرفته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز