خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا بررسی شد ؛

دلایل مرزنشینان سراوان برای رفتن به پاکستان جهت مداوا / تنها امتیاز بیمارستان جدید سراوان وسعت‌اش است/ ۴۰ سال پیش امکانات درمانی منطقه خیلی بهتر بود/ خاکی بودن ۹۰ درصد کوچه‌های شهر

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۶۸۰

نماینده مردم سراوان در مجلس گفت: نبود پزشک در مناطق روستایی و مرزی و نداشتن جاده‌های مناسب برای رفت و آمد ؛ دو دلیل عمده مردم سراوان برای رفتن به پاکستان جهت درمان و مداوا است.

ملک فاضلی در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، بیشتر در این باره توضیح داد: نامناسب‌ترین جاده‌ها در سطح کشور متعلق به استان سیستان و بلوچستان است.سالانه جان بسیاری از مردم به‌ویژه در جنوب استان را می‌گیرد.امسال جاده 2 بانده‌ای از زاهدان به جنوب استان آغاز به کار کرده که 18 شهرستان را که قبلا دارای جاده باریک بودند ساماندهی می‌کند.

سراوان هیچ جاده اصلی ندارد

وقتی یک روستایی در نقطه صفر مرزی زمان و  امکانات خود را در نظر می‌گیرد که کمتر از 2 الی 3 ساعت می‌تواند به یکی از شهرهای پاکستان برود ترجیح می‌دهد بجای آنکه از جاده‌های ناامن و پرخطر بیمار خود را برای درمان به سروان برساند که هر لحظه هم ممکن است اتفاق ناگواری برایش رخ دهد ،به اولین مرکز درمانی در یکی از شهرهای مرزی پاکستان که به محل زندگی‌اش نزدیک‌تر است،برود.

فاضلی افزود: کریدور شمال و جنوب از زاهدان، زابل و میلک به طرف چابهار آغاز به کار کرده اما آنچه که مربوط به حوزه انتخابیه‌ام است 4 شهرستان با جمعیتی نیم میلیون نفری است. در سراوان بزرگ متاسفانه هیچ اثری از جاده اصلی وجود ندارد.  حتی جاده‌ای که خاش را به سراوان وصل و به طرف جاده مرزی می‌رود یک جاده روستایی است. با این وضعیت نامناسب جاده ای مرزی شهرستان سروان روزی یک میلیون خودرو در حال تردد است.

سالانه هزاران  تصادف منجر به مرگ و معلولیت دائم داریم

نماینده مردم سراوان در مجلس ادامه داد: طبق آماری که به عنوان پزشک بیمارستان راضی سراوان دارم، تنها در سال 1397 چهار هزار تصادف منجر به مرگ و معلولیت دائم به علت مرزی بودن منطقه و تردد زیاد رانندگان از جنوب شرق ایران به سمت  این شهرستان مرزی  را شاهد بودیم. در برخی جاده‌ها و بخصوص در نقطه صفر مرزی وقتی بازدید  مسئولان از یک مسیر 100 کیلومتری آن هم با خودروی آخرین سیستم، 10 ساعت طول می‌کشد،حساب کنید همین مسیر برای  یک زن روستایی باردار  و  یا یک بیمار با خودروی معمولی چقدر زمان می برد.تازه اگر حین سفر حوادث جاده ای برایشان پیش نیاید. چون سالانه  هزاران تصادف منجر به مرگ و یا مصدومیت شدید در منطقه رخ می دهد. 

مردم نقطه صفر مرزی مجبورند برای درمان به پاکستان بروند

در ادامه فاضلی با اظهار نگرانی از مراجعه مردم  سراوان برای درمان به پاکستان ، گفت: همانطور که پیش از این گفتم مردم به دو دلیل برای درمان به این کشور مراجعه می‌کنند. زیرا در مناطق مرزی به لحاظ تجهیزات و امکانات درمانی از پایین ترین سطح ممکن برخورداریم که جوابگوی نیاز بیماران نیست. وقتی پزشک محلی برای بیمار دارو تجویز می‌کند بیمار مجبور است فاصله 250 کیلومتری از نقطه صفر مرزی را  به مرکز شهرستان برای تهیه دارو طی کند در صورتی که رفتن به ان سوی مرز برای او راحت‌تر است.

 فاضلی ادامه داد: 75 درصد جاده‌های حوزه انتخابیه‌ام خاکی و قابل تردد نیستند. گریدر سالی یک‌بار نمی‌تواند آنجا را تیغ بزند. در صورتی که مناطق روستایی منطقه از نظر امنیتی فوق العاده اهمیت دارند و باید از امکانات اولیه از جمله آب، برق، درمان، آموزش و راه بهره مند باشند.

کاری کردیم تا روستاییان مجبور به مهاجرت شوند

وی ادامه داد: کاری نکنیم روستاییان مجبور به مهاجرت شوند. استانی که 51 درصد جمعیتش هنوز روستایی هستند و به حداقل تولید رسیده اند بگذاریم در روستا بمانند و برایشان امکانات رفاهی فراهم کنیم در غیر این صورت انتظار نداشته باشیم آنها در روستاها ماندگار شوند ،کما اینکه این اتفاق در حال افتادن است و بسیاری از روستاییان منطقه یا مهاجرت کرده اند یا در فکر آن هستند.

90 درصد کوچه‌های شهر خاکی‌اند

نماینده مردم سراوان در مجلس افزود: شهر سراوان دارای نیروی انسانی تحصیل کرده است که به دلیل کمبود امکانات رفاهی حاضر به ماندن در این شهرستان نیستند. 64 سال است که سراوان شهرداری دارد ولی 90 درصد کوچه‌هایش هنوز خاکی و خیابان‌هایش از کمترین استانداردهای شهری برخوردار است.

۳۰- ۴۰ سال پیش امکانات درمانی به مراتب مطلوب‌تر بود

وی اضافه کرد: از سال 61 تا 74  مسئول اداره شبکه بهداشت و درمان شهرستان سراوان بودم که وضعیت درمان و بیمارستان این شهرستان به مراتب مطلوب‌تر از الان بود. هیچ بیماری حاضر نمی‌شد برای درمان به زاهدان برود. بیمار سوختگی 70 درصد را در همان شهر درمان می کردیم ولی هم اکنون به محض اینکه مردم سروانی احساس بیماری می کنند برای درمان به بیمارستان زاهدان مراجعه می‌کنند. چرا که تجهیزات و عدم رسیدگی مناسب باعث ترس از درمان در بیمارستان این شهرستان می شود. به عنوان نماینده مردم سراوان از مسئولان تقاضا دارم حداقل های درمانی را برای این مردم فراهم کنند.

تنها امتیاز بیمارستان جدید سراوان فضای بزرگش  است

وی عنوان کرد: بیمارستان تازه تاسیس ایرانمهر در  سراوان بدون تجهیزات  کامل و نیروی متخصص پزشکی، پیراپزشکی و خدمه همین‌طور  باقی مانده است. تنها بخش از بیمارستان را به صورت کلینیک راه‌اندازی کرده اند. تنها امتیاز این بیمارستان این است که از فضای استیجاری بیمارستان قبلی رهایی یافته و به فضای برزگتری رفته‌اند.

نماینده مردم سراوان در مجلس ادامه داد: هر چند مسئولان بهداشت درمان این روزها با بیماری کرونا در سطح کشور درگیرند ولی این موضوع موجب نمی شود که  مابقی مناطق محروم را فراموش کنیم یکی از مشکلات ما کرونا است که در مقابل آن هزاران مشکل دیگر داریم و باید به درد بیماران و سلامت جامعه برسیم. اگر مشکلات درمانی را برطرف کنیم کیفیت درمان مان بیشتر از دیگر مناطق دنیا و کشوری مانند پاکستان است. همچنین به پزشکان که به مناطق محروم منتقل می شوند حقوق و مزایایشان را به موقع بپردازیم که امیدی به خدمت کردن در این مناطق داشته باشند.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز