خبرگزاری کار ایران

مدیرکل زندان‌های استان خبر داد:

فوت ۹ زندانی خراسان رضوی به دلیل کرونا/مکان بازگرداندن همه زندانیان خارجی به کشورشان وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۱۳۱

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۹ زندانی در اثر ابتلا به کرونا فوت شدند که البته این تعداد قبل از ورود به زندان به هنگام اتمام مرخصی و بازگشت به زندان مبتلا شده بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، سعید سرباز جانفدا در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: با وجود بد شدن اوضاع اقتصادی در کشور در سال ۹۹ نسبت به قبل از آن، با کاهش ورود محکومان به زندان‌های استان مواجه بودیم که علت آن انجام اقدامات اصلاحی در قوه قضاییه و محاکم قضایی و همچنین اثربخشی اقدامات تربیتی و اصلاحی در زندان‌ها بوده است.  

وی به ارایه آموزش‌های حرفه‌ای در زندان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در راستای اقدامات اصلاحی در قوه قضاییه پارسال بیش از۲ هزار و ۵۰۰ بازدید توسط قضات از زندانهای خراسان رضوی انجام شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: طرح پایش زندانیان پارسال در این استان به صورت آزمایشی انجام شد و در این راستا پرونده بیش از هفت هزار نفر از مددجویان استان در قالب  ۹ هزار و ۱۵۰ کاربرگ دوباره مورد بررسی قرار گرفت تا اگر لازم باشد اقدامات قضایی برای آنان صادر شود.

جانفدا افزود: از مجموع کاربرگ های ارسال شده با ۲ هزار و ۸۰۰ کاربرگ موافقت شد که با بررسی صورت گرفته زمینه آزادی ۲ هزار و ۸۳۲ زندانی و تخفیف مجازات ۳۷۶ نفر دیگر موافقت شد.

وی راه اندازی دادرسی الکترونیک از نیمه دوم سال ۹۹ را اقدامی اثربخش و مفید دیگر در زندان‌های خراسان رضوی اعلام کرد و ادامه داد: طی این مدت ۶ هزار و ۲۵۱ مورد دادرسی الکترونیک انجام شد.

وی به استفاده از پابندهای الکترونیک و گذراندن حبس محکومان خراسان رضوی در منزل نیز اشاره کرد و گفت: پارسال ۱۷۰ زندانی با بهره گیری از فناوری یاد شده از طریق یک مرکز کنترل و نظارت پیشرفته دوران محکومیت خود را در منزل سپری کردند و در حال حاضر نیز ۱۳۸ نفر با پابند الکترونیک تحت نظارت مرکز نظارت الکترونیک یاد شده قرار دارند و پیگیر افزایش شعاع فعالیت این محکومان برای حضور آنان در مراکز کسب و کارشان هستیم.

اشتغال نیمی از زندانیان خراسان رضوی

مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: پارسال ۲۲ درصد از مددجویان  در زندانها و یا مراکز اشتغال زندانیان در استان مشغول به کار بودند که در سال جاری این رقم به ۴۹ درصد افزایش یافته است.

جانفدا افزود: هم اکنون در ۲ کارگاه در شهرک‌های صنعتی مشهد و چناران در مجموع ۴۰۰ مددجو با دریافت حقوق مشغول به کار هستند و نکته قابل توجه این که فعالیت مددجویان در این مراکز حرفه آموزی و اشتغال زمینه اشتغال پایدار آنان پس از آزادی را فراهم می کند.

وی به آزادی ۷۵۰ زندانی جرائم غیرعمد توسط ستاد دیه خراسان رضوی طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: مجموع بدهی این محکومان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود که پارسال از طریق کمکهای مردمی به ستاد دیه استان، پرداخت وام بانکی و تسهیلات، صندوق تامین خسارات بدنی، بخشش شاکیان و دیگر موارد، دیون آنان به طلبکاران پرداخت و تامین شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: بیشتر زندان‌های استان تا ۴۰ سال قدمت داشته و فرسودگی بالایی دارند و در  این وضعیت امکان تامین فضای فرهنگی، حرفه آموزی و تربیتی کافی برای ما وجود ندارد.

جانفدا قانون انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها را یادآور شد و افزود: ۱۱ پروژه در سطح استان شامل احداث چهار بازداشتگاه و هفت زندان در دست اقدام است و امسال با جدیت به دنبال آغاز طرح و کلنگ زنی ساخت زندانهای نیشابور و مشهد هستیم.

وی اضافه کرد: برای پیدا کردن زمین مناسب و ساخت زندان جدید مشهد در اطراف شهر نیازمند همکاری دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی هستیم.

وی بدون اشاره به تعداد زندانیان تبعه خارجی در استان گفت: برخی از این افراد  ۳۰ سال است که ساکن ایران هستند لذا امکان بازگرداندن همه زندانیان خارجی به کشورشان وجود ندارد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۹ زندانی در اثر ابتلا به کرونا فوت شدند که البته این تعداد قبل از ورود به زندان به هنگام اتمام مرخصی و بازگشت به زندان مبتلا شده بودند که در محل قرنطینه زندان، مراکز درمانی و یا منازل خود به عنوان مرخصی دوران کرونا فوت کردند.

جانفدا افزود: در سال ۹۹ ارایه خدمات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها در دستور کار قرار گرفت و خوشحالیم اعلام کنیم در خصوص کرونا در زندانهای استان مشکل خاصی پیش نیامد.

وی ادامه داد: اقدامات سختگیرانه زندان در پایش ورود محکومان به زندان از نظر ابتلا به  کرونا بسیار مهم و اثربخش بوده است و متاسفانه باید اعلام کنیم در اجرای این روند موفق یک پزشک و پرستار در زندانهای استان به عنوان شهید سلامت جان خود را از دست دادند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: واکسیناسیون همه زندانیان بالای ۶۰ سال استان خاتمه پیدا کرده و همکاران بهداشت و درمان استان نیز در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز