خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

ناتوانی دامداران فارس در خرید نهاده‌های دامی/ یک دامدار: برای گذران زندگی مجبوریم تأسیسات دامداری‌ها را بفروشیم/ انتقال کاه و یونجه های فارس به اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۰۳۴

افزایش قیمت نهاده های دامی در کنار دیگر محصولات باعث شده تا دامداران استان فارس یکی پس از دیگری دست از فعالیت بکشند و برای گذران زندگی و تسویه چک‌هایشان، آهن آلات و تجهیزات گاوداری و دامداری هایشان را بفروشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز مشکلات تأمین و توزیع نهاده های دامی همچنان پابرجاست و تولیدکنندگان دامداران درباره وضعیت تولید محصولات پروتئینی و شیر در ماه های آینده هشدار می دهند.

وضعیت دامداری‌ها باوجود این مشکلات ریز و درشت مطلوب نیست و امکان دارد در آینده‌ای نه چندان دور اگر چاره‌ای برای رفع مشکلات فعالان این حوزه اندیشیده نشود، این واحدها نیز در صف تعطیلی و ورشکستگی قرار بگیرند و در نهایت این مسئله منجر به بیکاری کارگران شاغل در این واحدها شود.

تعلل در ارائه نهاده‌های دامی به دامداران

زارع یکی از دامداران با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت دامداران رو به نابودی است می گوید: متاسفانه نداشتن قدرت خرید نهاده های دامی و علوفه باعث شده تا دامداران با مشکلات متعددی مواجه شوند.

زارع در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه یک دامدار برای به دنیا آوردن یک گوساله باید 18 ماه زحمت بکشد، می افزاید: متاسفانه دامداران به دلیل نداشتن پول و برای گذران زندگی و امرار و معاش دیگر اجازه تولید مثل به گاو ها را نمی دهند و گاوهای ماده را قبل از باردار شدن به کشتارگاه می برند و گوشت‌شان را می فروشند.

این دامدار با بیان اینکه مسئولان جهاد کشاورزی تنها به دامدارانی که تعداد دامشان بیش از 100 راس است و میزان شیری که تولید می کنند بیش از یک تن باشد نهاده های دامی با تعرفه دولتی اختصاص می دهند ، می افزاید: متاسفانه مسئولان نهاده های دامی را در اختیار کارخانه داران قرار می دهند و کارخانه داران هر سری با آوردن بهانه آن را با تأخیر در اختیار دامداران قرار می دهند.

دلالان دست از سر بازار نهاده های دامی بر نمی‌دارند

وی با بیان اینکه کارخانه داران نهاده های دامی را فقط به صورت نقدی به دامداران می فروشند ادامه می دهد: نداشتن نقدینگی باعث شده تا دامداران از خرید نهاده های دامی جا بمانند و این در حالی است که دلالان با استفاده از این فرصت نهاده‌های دامی را از کارخانه داران خریداری و باقیمتی گران تر از حد مصوب به دامداران می فروشند.

زاع با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو خوراک دامی شیری حدود 7500 تومان است، بیان می کند: جهادکشاورزی هر کیلو نهاده دامی را با قیمتی کیلویی بالغ بر 5000 تومان در اختیار مردم قرار می دهد.

این دامدار با اشاره به اینکه بعضی از افراد نهاده‌ها را به صورت یک جا از جهاد کشاورزی خریداری و با قیمتی گران تر از حد مصوب به دامداران می فروشند، می افزاید: دلالان هر کیلو جو را با قیمتی بالغ بر 6600 تومان به دامداران می فروشند.

دامداران برای گذران زندگی دامداری‌ها را می فروشند

زارع با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو یونجه برابر با یک شیر است، می افزاید: متاسفانه کارخانه داران پول شیر دامداران را بعد از دو ماه پرداخت می کنند.

این دامدار با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر دامداران برای گذراندن امورات‌شان   تاسیسات و آهن آلات دامداری های خود را به فورش می رسانند، می افزاید:  بیشتر انبارهای آذوقه در شهرستان مرودشت به دلیل نبود پول خالی شده است . در شرایط فعلی هیچ دامداری توان خرید نهاده‌های دامی برای دام ها را ندارند.

زارع با بیان اینکه بیشتر گاوهای ماده که در کشتارگاه‌ها کشته می‌شود از روی ناچاری است می‌گوید: در حال حاضر دامداران در پرداخت پول کارگر، سرویس و ... با مشکل مواجه شده اند.

انتقال کاه و یونجه های فارس به اصفهان

روابندی دیگر گاودار با بیان اینکه در حال حاضر دامداران با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند ،می‌گوید: متاسفانه در شرایط فعلی انتقال کاه و یونجه به استان هایی مانند اصفهان باعث شده تا دامداران شهرستان مرودشت برای تأمین کاه به شهرستان کازرون بروند.

تولید شیر برای دامداران مقرون به صرفه نیست

وی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت یونجه و کاه بسیار گران شده است و دیگر تولید شیر برای دامداران مقرون به صرفه نیست، می‌افزاید: در حال حاضر دامداران روزانه برای هر گاوی که شیر تولید می‌کند 35 هزار تومان ضرر می‌دهند و عدم هماهنگی قیمت نهاده‌های دامی با نرخ شیر باعث شده تا با مشکلات متعددی مواجه شویم.

این دامدار با اشاره به اینکه متوقف شدن توزیع نهاده دامی از سال گذشته باعث شد تا روزانه بر مشکلات دامداران افزوده شود می افزاید: در شرایط فعلی دامداران برای امرار معاش زن و بچه‌هایشان،گاوهایشان را می‌فروشند و پول حاصل از آن را صرف تأمین نهاده و هزینه‌های دیگر گاو‌ها می‌کنند.

بسیاری از گاوداری‌ها از فعالیت دست کشیده‌اند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود بسیاری از گاوداری‌ها از فعالیت دست کشیده‌اند، ادامه می دهد: متاسفانه در حال حاضر مسئولان جهاد کشاورزی هیچ آشنایی با دامداری و ... ندارند به طوری که جهاد کشاورزی استان نهاده‌ها را به صورت کامل در اختیار دامداران قرار نمی دهد.

این دامدار با بیان اینکه در حال حاضر هیچ راهکاری برای مشکلات دامداران وجود ندارد می‌گوید: در شرایط فعلی دامداران در شرایط بحرانی به سر می برند.

 

ناتوانی دامداران فارس در خرید نهاده‌های دامی/ یک دامدار: برای گذران زندگی مجبوریم تأسیسات دامداری‌ها را بفروشیم/ انتقال کاه و یونجه های فارس به اصفهان

این دامدار با اشاره به اینکه شرایط بد اقتصادی و مشکلات مالی باعث شده تا دامداران گاوهایی که گوشتشان زیاد است را بکشند و گوشتشان را بفروشند ادامه می دهد: در شرایط فعلی یکی از دامداران به دلیل اینکه گاوهایش بیش از 25 میلیون گوشت داشته است را کشته  و گوشت شان را فروخته است.

وی می گوید: قیمت شیر و گوشت در استان اصفهان به مراتب مقرون به صرفه‌تر از استان فارس است. 

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی هم با بیان اینکه نرخ نهاده های دامی بر تمام محصولات تاثیر می گذارد می گوید:  در مقطعی از زمان واردات نهاده های دامی با مشکل مواجه شد که با پیگیری های انجام شده این مشکل حل شد.

محمد جواد عسکری در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه عدم نظارت نهاد‌های متولی از روند توزیع نهاده‌های دامی مشکلاتی را برای دامداران و مردم ایجاد می کند می افزاید: طی بازدیدی که از انبارها و نحوه توزیع نهاده ها داشتیم مقرر شد که وزارت جهاد کشاورزی سامانه ای را با هدف نظام مند کردن توزیع این محصولات ایجاد کنند.

عسکری با اشاره به اینکه زمانی که یک وزارتخانه وظیفه توزیع نهاده ها را بر عهده بگیرد بهتر می توان بر امور نظارت کرد می گوید: از این رو رئیس جمهور هم پذیرفت که قیمت گذاری، توزیع نهاده ها به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز