خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت بازار فرش گزارش می‌دهد؛

چند برابر شدن قیمت فرش ماشینی در یک‌سال گذشته/ کرونا؛ برخی فروشندگان فرش را راهی زندان کرد/ چاپ برند فرش‌های مرغوب بر روی فرش‌های متوسط /خریداران مراقب باشند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۸۲۷

افزایش قیمت مواد اولیه و نبود مشتری باعث شده تا برخی از واحدهای صنفی فروشندگان فرش ماشینی در شیراز به خاطر هزینه‌های اجاره و کاهش درآمد، ناچار به ابطال پروانه کسب خود و حتی برخی نیز دچار ورشکستگی و بدهی شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز تورم و گرانی این روزها چنان افزایش یافته که خرید اغلب لوازم خانه، دشوار شده است.مردمان استان فارس  که یکی از مبتکران بافت فرش‌های دستی ظریف و پر نقش و نگار بودند،حالا  سالهاست که نصیب کمتری از این هنر کهن می‌برند و کمتر خانواده‌ای است که فرش خانه‌اش، دستباف و ابریشم باشد.این روزها، حتی خرید فرش ماشینی هم  مشکل شده است.

 به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی شیراز، امروز حداقل قیمت یک تخته فرش ماشینی بین ۱ تا ۳  میلیون تومان است و اگر کسی طالب فرشی مرغوب‌تر و باکیفیت تر والبته با متراژ بزرگتر  باشد، باید بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان هم برای هر تخته فرش هزینه کند. شاید مهم‌ترین علت این افزایش قیمت، افزایش قیمت خرید مواد اولیه وارداتی (نخ آکریلیک و...) و افزایش تورم است.

از سوی دیگر، همه گیری کرونا ویروس هم که رفته رفته وارد دوازدهمین ماه خود می شود، سبب کاهش خرید و فروش این کالا شده است.

کرونا، برخی فروشندگان فرش ماشینی را  راهی زندان کرد

آن طور که رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی شیراز می گوید: متاسفانه قیمت فرش ماشینی همچنان در حال افزایش است و کارخانجات تولیدکننده نیز گاه به خاطر نبود نظارت کافی، قیمت تولیدات خود را به صورت مداوم افزایش می دهند.

محمدهاشم حق نگهدار در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه هیئت رئیسه این اتحادیه از اتاق اصناف و ستاد مقابله با کرونا خواستار کمک به واحدهای زیان دیده بوده‌اند، می افزاید: متاسفانه این کمک‌ها عملی نشد و به همکاران ما تسهیلاتی ارائه نشد.

حق نگهدار با اشاره به استیجاری بودن بسیاری از فروشگاه های فرش ماشینی و موکت شیراز خاطرنشان می کند: این مسئله و همچنین افزایش قیمت فرش باعث شد که تعدادی از واحدهای صنفی ناچار به ابطال پروانه شوند؛ تا جایی که حتی برخی فروشندگان رسماً ورشکست شده و تعدادی نیز متاسفانه به خاطر بدهی‌های مالی به زندان افتادند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای صنفی این اتحادیه تمامی پروتکل های بهداشتی را در ایام همه‌گیری کرونا ویروس رعایت کرده‌اند، می‌گوید:  با این وجود و به دلیل آنکه این رسته شغلی جزو مشاغل گروه 2 بود و مشمول برخی محدودیت ها قرار گرفت، تعداد قابل توجهی از این واحدهای صنفی با آسیب‌های مالی روبه رو شدند.

قیمت یک تخته فرش ماشینی ۱۲ متری، بین ۳و نیم  تا ۱۰ میلیون تومان است

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی شیراز در ادامه با اشاره به هم زمانی همه گیری کرونا با مشکلات ناشی از تحریم ها، تورم و افزایش نرخ ارز می گوید: با توجه به اینکه عملاً اغلب مواد اولیه فرش ماشینی مانند نخ اکرلیک، کالایی وارداتی است، قیمت تمام شده فرش ماشینی نیز در این مدت با افزایش چشمگیری همراه بود.

محمدهاشم حق نگهدار با بیان اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی، تعداد قابل توجهی از کارخانجات فرش ماشینی در شهرهایی مانند کاشان ورشکسته شدند، می افزاید: امروز حداقل قیمت یک تخته فرش ماشینی به ابعاد ۱۲ مترمربع، به ۳ونیم  میلیون تومان رسیده و در برخی برندها به ۱۰ میلیون تومان هم می رسد.

چند برابر شدن قیمت فرش ماشینی در یک‌سال گذشته/ کرونا؛ برخی فروشندگان فرش را راهی زندان کرد/ چاپ برند فرش‌های مرغوب بر روی فرش‌های متوسط /خریداران مراقب باشند

وی می گوید: گرچه این فرش ها به دلیل استفاده از مواد نامرغوب مانند پلاستیک در بافت فرش، دارای کیفیتی پایین تر هستند، اما بخش عمده ای از مردم به دلیل بالا بودن قیمت فرش های مرغوب، به سمت خرید این نوع از فرش‌ها می‌روند.

قیمت فرش ماشینی در یکسال گذشته دو برابر شد

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی شیراز در ادامه با بیان اینکه دولت باید تسهیلاتی برای تولیدکنندگان فرش ماشینی در نظر بگیرد و از آن سو، نظارت بر روند قیمت گذاری فرش را نیز افزایش دهد، می گوید: دولت باید در نظر داشته باشد که با این دو اقدام، از قدرت خرید شهروندان حمایت کرده است.

محمدهاشم حق نگهدار با بیان اینکه امروز به دلیل افزایش قیمت فرش ماشینی، برخی از خریداران ناچار به فروش طلاهای خود شده اند، می افزاید: متاسفانه در یکسال اخیر قیمت فرش ماشینی حدود ۱۰۰ درصد (دو برابر) افزایش یافته است و این مسئله قدرت خرید مردم را با مشکل مواجه کرده است.

حق نگهدار سپس با بیان اینکه معمولاً فروشگاه های بزرگ فرش، مردم را فریب می دهند، خاطرنشان می کند: مردم باید در خریدهای خود، فریب تبلیغات این فروشگاه ها را نخورند و از خرید فرش‌های گران قیمت خودداری کنند؛ زیرا بسیاری از آنها جنس باکیفیت مرغوب نیست.

مردم فریب تبلیغات فروشگاه‌های فرش را نخورند

حق نگهدار در ادامه با اشاره به عوام فریبی برخی فروشندگان بزرگ فرش های ماشینی در تبلیغ فروش های ویژه و اقساطی در شیراز خاطرنشان می‌کند: هیچ کدام از ادعاهای این فروشندگان متخلف صحت ندارد و اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی، بارها این واحدهای صنفی را توبیخ کرده است.

وی با بیان اینکه این فروشگاه های بزرگ مرتکب گران فروشی و تقلب شده‌اند، عنوان می کند: به عنوان مثال، برخی از این فروشگاه ها، برند فرش های مرغوب را بر فرش‌های متوسط چاپ می کنند و به عنوان فرش درجه یک به شهروندان می فروشند.

حق نگهدار با بیان اینکه مردم نباید فریب تبلیغات این فروشگاه‌ها را بخورند، می افزاید: اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی بارها از طریق خانه صمت، تعزیرات و اتاق اصناف، نامه کتبی مبنی بر برخورد جدی با این واحدها ابلاغ کرده است، اما متاسفانه نظارت و رسیدگی کافی به این تخلفات انجام  نشده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز