خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تاثیرات مثبت کرونا در ترویج کتابخوانی/ تحصیل غیرحضوری باعث کاهش سرانه مطالعه می‌شود/ ضرورت نظارت بیشتر در انتشار رمان‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۰۱۰

دانش‌آموز دامغانی با اشاره به تاثیرات مثبت شیوع کرونا در ترویج کتابخوانی، از سیستم آموزش و تدریس به صورت مجازی انتقاد کرد و گفت: فراگیری دروس و انجام تکالیف در فضای مجازی باعث کاهش سرانه مطالعه‌ام شده است.

غزل‌سادات میرعماد که در پایه هفتم مشغول به تحصیل است، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، بیان کرد: تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس‌ها در فضای مجازی باعث شد دانش‌آموزان از کتاب فاصله بگیرند. قبلا که کلاس‌ها دایر بود روزانه نهایتا چند دقیقه به فضای مجازی سر می‌زدیم اما در شرایط فعلی که تمام آموزش و تدریس در محیط مجازی است مجبوریم بیشتر آنلاین باشیم و طبیعتا وقت کمتری می‌یابیم تا به کتابخوانی بپردازیم.

وی یادآور شد: شیوه تحصیل و آموزش قبل از کرونا تاثیر زیادی در درس خواندن دانش‌آموزان داشت. خودِ کتاب درسی باعث ایجاد انگیزه جهت مطالعه کتاب غیر درسی می‌شد؛ کتاب موقعیتی ایجاد می‌کند که تمام تمرکزمان بر همان مبحث مورد مطالعه باشد اما در فضای مجازی به دلایل مختلف این تمرکز را نداریم. میزان مطالعه‌ام به دلیل تدریس در فضای مجازی کاهش یافته است زیرا به واسطه بررسی اینکه تکلیف دارم یا خیر مجبورم به فضای مجازی بروم و همین رفتن‌ها بهانه‌ای است برای اتلاف وقت و دوری از کتاب. بارها اتفاق افتاده است برای یک جستجوی ساده در اینترنت 45 دقیقه از وقتم را بیهوده تلف کردم.

کمتر کسی را می‌یابیم که عنوان آخرین کتابی که خوانده است را بداند!

میرعماد اظهار داشت: محبوبیت فضای مجازی به حدی افزایش یافته است که کمتر کسی را می‌یابیم تا نام و عنوان آخرین کتابی که مطالعه کرده است یا اینکه چه تعداد کتاب خوانده است را مد نظرش باشد و این تاسفبار است در صورتی که عنوان کتاب‌هایی که خواندیم در یک کاغذ A4 هم نباید بگنجد. دانش آموزان و افراد جامعه باید به این باور برسند که کتابخوانی تکلیف است و موظف هستند روزانه کتاب بخوانند؛ آن وقت شاهد تحول و تغییر در جامعه خواهیم بود.

دانش‌آموز دامغانی پایه هفتم ادامه داد: مشکلی که برخی افراد دارند این است که به کتاب به عنوان یک غول می‌نگرند در صورتی که باید کتاب را مانند یار مهربانی بدانیم که قصد کمک به ما را دارد و تصمیم دارد آگاهی و اطلاعات ما را بالا ببرد.

وی افزود: اگر مردم کتاب بخوانند بهتر می‌توانند در مورد مسائل کشورشان اظهارنظر کنند و تصمیماتی که می‌گیرند از روی آگاهی است و موجب رشد و پیشرفت آنها خواهد شد.

ضرورت همخوانی قیمت کتاب با محتوا و جزئیات آن

میرعماد بیان کرد: قیمت کتاب بر کتابخوانی تاثیر زیادی دارد که باید قیمت کتاب با محتوا و جزئیات آن همخوان باشد. در دسترس نبودن همه کتاب‌ها از دیگر مشکلاتی است که اهالی کتاب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع به حدی است که برخی کتاب‌ها نه در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد و نه در فضای مجازی یافت می‌شود.

کتابخوان دامغانی یادآور شد: موضوعات علمی و تاریخ از جمله موضوعات مورد علاقه نوجوانان است و از نویسندگان انتظار داریم مطالب را با توجه به درک و فهم کودکان و نوجوانان بنویسند بدون اینکه به اصل موضوع لطمه‌ای وارد شود.

تاثیرات مثبت کرونا در ترویج کتابخوانی/ تحصیل غیرحضوری باعث کاهش سرانه مطالعه می‌شود/ ضرورت نظارت بیشتر در انتشار رمان‌ها

وی گفت: برخی کتاب‌هایی که اخیرا منتشر می‌شوند به ویژه در موضوع رمان‌ها با فرهنگ ما سازگاری ندارند و باید توسط افراد مسئول یا سازمان‌ها با دقت بیشتری نظارت شوند تا مواردی که با فرهنگ و رسوم خوانندگان و کشور در تناقض است، حذف شود.

 میرعماد ضمن بیان اینکه مجلات رشد و مجلات دانش‌آموزی شیوه‌ای برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بود، اضافه کرد: آموزش و اطلاع برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی یکی از خواص این مجلات بود.

این دانش‌آموز دامغانی با اشاره به اینکه بیشتر به جنبه‌های منفی کرونا پرداختیم در صورتی که نیمی از شیوع کرونا مثبت بود و فواید بی‌شماری داشت، گفت: همین که افراد زیادی فرصت کتابخوانی پیدا کردند و کتاب‌های مورد علاقه‌شان را خواندند از جنبه‌های مثبت شیوع کرونا بود.

وی تصریح کرد: یکی از خوبی‌های فضای مجازی علاوه بر دریافت آنلاین برخی از کتاب‌ها، دسترسی سریع و جستجوی مطالب و دستیابی به پاسخ آنها بدون فوت وقت است. مستند نبودن و قابل اطمینان نبودن پیرامون مطالب دریافتی از فضای مجازی از معایب این فضا است و وجه ممیزه کتاب و فضای مجازی هم در همین مورد است؛ در کتاب اصل بر این است که نویسنده بر اساس تحقیقات گسترده و مطالعه منابع فراوان مطالبی را در قالب کتاب گردآورده و قابل استناد است.

میرعماد در خاتمه با اشاره به اینکه کتابخوانی حداقل کمکی که به ما می‌کند دور کردن از اوضاع و احوال روزمره است، ادامه داد: کتابخوانی در نوع رفتار و گفتار ما تاثیر می‌گذارد؛ با افزایش دامنه لغات راحت تر و بهتر حرف می‌زنیم و چگونگی برقراری تعامل ما با دیگران بستگی به کتابخوانی دارد. هر چه بیشتر بنویسیم بیشتر تامل می‌کنیم و قدرت تخیل را بالاتر می‌بریم. مطالعه این امکان را به آدمی می‌دهد که پیرامون اتفاقات مختلف فکر کند و بررسی کند چرا آن اتفاق رخ داده است و آیا آن اتفاق دوباره رخ می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز