خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سمنان گزارش می‌دهد؛

رونمایی از تابلو «خیابان تاریخانه دامغان» در هاله‌ای از ابهام/ یک مقام مسئول: شهرداری و شورا دوباره موضوع را در دستور کار قرار دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۳۱۴

با گذشت حدود ۲۴ ماه از تصویب مصوبه تغییر نام «خیابان شهید مطهری» دامغان به «خیابان تاریخانه» در شورای شهر اما تغییر نام این خیابان در هاله‌ی از ابهام است. مسئولان وقت دامغان نارضایتی خانواده شهید مطهری را دلیل این اتفاق می دانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، مسجد «تاریخانه» دامغان یکی از نخستین مساجد ایران و جزو قدیمی‌ترین بناهای پس از اسلام است که قدمت آن بین سال 130 تا 170 هجری قمری است. این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شمارهٔ ثبت 80 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

سید ماکان ترابی عضو شورای شهر دامغان با تاکید بر اینکه همه شهروندان باید در مدیریت شهری خودشان را سهیم بدانند و کمترین اثر این کار ارتقای مسئولیت اجتماعی آنان است، گفت: در دوره پنجم شورای شهر دو بار تلاش شد تا خیابان منتهی به مسجد تاریخانه که در حال حاضر به نام «خیابان علامه شهید مرتضی مطهری» نامیده می شود و به خیابان ایستگاه شهرت دارد به «خیابان تاریخانه» تغییر کند.

رونمایی از تابلو «خیابان تاریخانه دامغان» در هاله‌ای از ابهام/ یک مقام مسئول: شهرداری و شورا دوباره موضوع را در دستور کار قرار دهد

او یاد آور شد: این موضوع مرحله اول که در کمیسیون نامگذاری مطرح شد رای نیاورد . برخی اعضا می‌گفتند سابقه ندارد نام یک خیابان به نام یک اثر تاریخی باشد که با جست و جوی ساده در اینترنت موارد متعدد و مشابهی را یافتم و به آنها نشان دادم که این شائبه از ذهن برخی اعضا پاک شد .
این عضو شورا اضافه کرد : برخی از اعضا نیز بحث هزینه‌های تعویض تابلوها را مطرح کردند و... تا اینکه از امام جمعه شهرستان و رئیس شورای فرهنگ عمومی دامغان نظر خواسته شد و ایشان با قرائت آیه 106 سوره بقره « هیچ آیه‌اى را منسوخ یا ترک نمى‌کنیم مگر آنکه بهتر از آن یا همانند آن را مى‌آوریم.» موافقت خودشان را با این تغییر نام اعلام کردند و بیان کردند پیشنهاد بسیار خوبی ا‌ست فقط طبق آیه‌  فوق بهتر است مکانی مناسب تر برای نام شهید مطهری بیابید که مورد موافقت قرار گرفت.
 
ترابی خاطر نشان کرد: از این رو مقرر شد بلوار حد فاصل میدان شهید شاهچراغی تا انتها که به مجموعه امامزادگان جعفر و محمد منتهی می شود و بلوار طوس نام دارد به خیابان شهید مطهری تغییر نام پیدا کند.

عضو کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر تصریح کرد: پروسه عدم تغییر خیابان مطهری به تاریخانه منجر به اصلاحاتی در ساختار کمیسیون نامگذاری شورای شهر شد؛ تا پیش از این به اشتباه برای مشاوران حق رای قائل بودند که با توجه به نص صریح قانون و پیگیری رئیس شورا این ساختار اصلاح  شد.

او ادامه داد: در سال 97 برای مرتبه دوم که موضوع تغییر نام «خیابان مطهری» به «خیابان تاریخانه» مطرح شد با رای قاطع اعضا تصویب شد و فرمانداری در کمیته تطبیق نیز آن را تایید کرد، همه مقدمات آن انجام شد، تابلوی خیابان تاریخانه نیز ساخته شد و تصمیم گرفته شد در روز 15 دی ماه که «روز تاریخانه» نامگذاری شده است همایش ملی روز تاریخانه با رونمایی از تابلو خیابان تاریخانه آغاز شود.
 

رونمایی از تابلو «خیابان تاریخانه دامغان» در هاله‌ای از ابهام/ یک مقام مسئول: شهرداری و شورا دوباره موضوع را در دستور کار قرار دهد

سید ماکان ترابی ادامه داد: عصر یکی از روزها نزدیک به 15 دی ماه ۹۷ به جلسه فوق العاده شورای شهر با موضوع لغو مصوبه تغییر نام خیابان تاریخانه دعوت شدم و به دلیل اینکه خارج از شهر بودم حضور نیافتم .در این جلسه علاوه بر اعضای شورای شهر، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، نماینده استانداری سمنان و نماینده دستگاه اطلاعاتی شهرستان حضور داشتند.

او اضافه کرد: گویا در این جلسه نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ضمن اعلام مخالفت با این تغییر نام اظهار کرده بود شهروندان دامغانی به نام شهید مطهری بیش از سایرین حساس هستند و ممکن است این تغییر  اعتراض برخی از شهروندان  را درپی داشته باشد.

عضو شورای شهر دامغان افزود: در مقابل سخنان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مسئول امنیتی وقت شهرستان دامغان هم در آن جلسه با تاکید بر اینکه برقراری امنیت به عهده این سازمان بوده و تاکنون یک مورد گزارش هم برای حساسیت این تغییر نام نداشته‌ایم موافقت خودش را با این تغییر اعلام کرد.

ترابی بیان کرد: اما آن نماینده محترم همچنان بر مخالفت خود  اصرار ورزید و گفت علی مطهری فرزند شهید نیز مراتب گلایه خود و خانواده‌شان را به من اعلام کرد‌ه‌اند.

عضو شورای شهر دامغان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بالاخره سرنوشت این مصوبه شورا که تایید کمیته انطباق فرمانداری را هم دارد به کجا رسید ، گفت : برای همه موضوعات نمی‌توان کشمکش کرد و با توجه به مخالفت مجدد فرماندار وقت دامغان  و نماینده استانداری سمنان سعی کردیم  این موضوع را تبدیل به شکاف عمیق  نکنیم  . 

او اظهار داشت: اگر چه یکی از مسئولان شهرستان دامغان در سخنرانی دو سال گذشته خود که  به مناسبت 15 دی ماه روز تاریخانه انجام شده بود ،وعده داد که  در اسرع وقت از خانواده شهید مطهری دوباره استعلام می گیرد  و تا تاریخ 12 اردیبهشت که روز شهادت آن شهید است موضوع  تغییر نام پیگیری و به سرانجام برسد اما این وعده هیچ وقت عملی نشد .

ترابی گفت : البته بعید است با وسعت نظر خانواده شهید مطهری ، برای تغییر نام خیابانی در دامغان مخالفت کنند ،ضمن اینکه  مقرر شده بود بلوار طوس فعلی به نام شهید مطهری مزین شود.

ترابی افزود: یکی از عوامل شکوفایی آثار تاریخی و میراث فرهنگی ترویج فرهنگ گردشگری به عناوین مختلف است و به‌رغم محدودیت های اعتباری در دستگاه‌های مختلف اجرایی دامغان ، تغییر نام یک خیابان می تواند کمک قابل توجهی به رشد و توسعه بخش گردشگری  باشد.

عضو کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر همچنین با تاکید بر حفظ آثار باستانی و احیای فرهنگ حراست از این آثار یادآور شد: جلسات متعددی برای آزاد سازی املاک اطراف مسجد تاریخانه برگزار شد که زمین معوض از طرف شهرداری نیز معرفی شد اما با توجه به اینکه املاک مذکور بین ورثه متوفیان بود موفق به انجام این کار نشدیم.

راضیه شهاب مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان در این باره به ایلنا گفت: هر گونه تغییر نام در خیابان های سطح شهر و معابری که فاقد نام معین هستند باید در کمیسیون نامگذاری مصوب شود.

او افزود: با بررسی سوابق موجود، این مورد را پیگیری می کنیم اما شهرداری و شورای شهر مجددا این تغییر نام را در دستور کار قرار دهند و در کمیسیون نامگذاری مطرح کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز