خبرگزاری کار ایران

«هراكلِس پَنج» نیمه دوم بهمن‌ماه در تماشاخانه ایرانشهر؛

حسینی‌مهر: هاینر مولر عصیانگر است

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۷۲

به قول روبرت ویلسون، اگر بخواهیم فردی با ویژگی‌های پست‌مدرن را در ادبیات دراماتیك جهان نام ببریم قطعا هاینر مولر یكی از مهمترین‌ها خواهد بود.

ایلنا: نمایش‌ هراكلس پنج نوشته هاینر مولر نیمه دوم بهمن‌ماه سال92 به كارگردانی ناصر حسینی‌مهر در سالن استاد سمندریان مجموعه تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینی‌مهر در توضیح این خبر گفت: طی دو روز گذشته صحبت‌های نهایی برای تعیین زمان اجرا با مسئولان مجموعه ایرانشهر صورت گرفت و طبق آن قرار شد بلافاصله پس از پایان سی‌ودمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، نمایش «هراكلس پنج» را در سالن استاد سمندریان روی صحنه ببرم.

این مدرس دانشگاه كه پیش از این نیز نمایش‌نامه‌‌ی «هملت ماشین» به قلم هاینر مولر آلمانی را روی صحنه برد ه است، درباره این نویسنده، اظهار كرد: مولر 1929 در كشور آلمان زاده شد و خود را به عنوان یكی از نویسندگان پیشرو ادبیات دراماتیك نه تنها در آلمان بلكه در سطح جهان مطرح كرد كه سرانجام در سال 1995 بر اثر سرطان چشم از جهان فرو بست.

وی ادامه داد: به قول روبرت ویلسون، اگر بخواهیم فردی با ویژگی‌های پست‌مدرن را در ادبیات دراماتیك جهان نام ببریم قطعا هاینر مولر یكی از مهمترین‌ها خواهد بود.

این مدرس دانشگاه تصریح كرد: مولر درطول دوران حیات حرفه‌ای خود همواره یكی از منتقدان دیكتارتوری باقی‌ ماند كه موجب شد اكثر كتاب‌های او تا مدت‌ها اجازه انتشار پیدا نكند. معروف‌ترین اثر او «هملت ماشین» نام دارد كه سال گذشته آن را روی صحنه بردیم. مولر در این نمایش‌نامه حمله جانانه‌ای به جهان كلایی و مصرفی امروز می‌كند كه به همه جای جهان ارتباط پیدا دارد و فقط به غرب یا شرق ارتباط ندارد.

كارگردان نمایش «ویتسک، داستان ناتمام» با اشاره به اینكه «هراكلس پنج» سال 1966 توسط مولر نوشته شده است، گفت: نمایش‌نامه اقتباس از «هراکلس» اثر اُریپید است و داستان مردم شهر تب یا تبس را روایت می‌كند كه برای رها شدن از شر ناپاكی به هراكلس یا همان هركول رو می‌كنند.

وی درباره شیوه نگارش متن و انتخاب بازیگران كار توضیح داد و اظهار داشت: شكل نگارش اثر كاملا انتزاعی و تجریدی است كه به مطالعه انسان می‌كند و برخلاف بسیاری از آثار نگاه موزه‌ای به موضوع مورد نظر خود نداشته است. این اثر هم مانند دیگر آثار مولر در اجرا بسیار سنگین است و باتوجه به تاكید و حساسیت من بر بازیگری تلاش خواهم كرد از جوانان مدد بگیرم چراكه نیاز زیادی به بهره‌گیری از انرژی و نیروی بالا داریم.

حسینی‌مهر در پایان درباره زمان آغاز تمرین و حمایت مالی از نمایش جدید خود بیان كرد: تمرین گروه از اواسط شهریور‌ماه آغاز می‌شود و هفته‌ای پنج‌روز تمرین خواهیم داشت كه موجب می‌شود بازیگران فشار زیادی را تحمل كنند. در ارتباط با حمایت هم كه باید بگویم شكل حمایت‌ها در كشور متفاوت از قبل شده و شما وقتی برای اجرا به تماشاخانه ایرانشهر می‌روید از حمایت‌ مركز هنرهای نمایشی برخوردار نخواهید شد البته دور ماندن از فضای بروكراسی اداری مركزهنرهای نمایشی خود موجب می‌شود گروه با آرامش بیشتری به كار ادامه دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز