خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایلنا:

دود شدن ۳۵۰ هکتار از میانکاله/حضور نیروهای اداری برای اطفا حریق/ حتی از داشتن لودر هم محروم هستیم/ محیط‌بانان با مشکل جیره غذایی و سوخت مواجهند

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۵۸۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در میانکاله گفت: تا الان پانزدهمین آتش‌سوزی را در منطقه طی سال جاری داشتیم که بیش از ۳۵۰ هکتار آن هم در طول این مدت سوخت و اینها در حالی است که امکاناتی هم به محیط‌بان‌ داده نمی‌شود.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در میانکاله و کمبود امکانات محیط‌بانان برای اطفای حریق بیان کرد: امکانات ما بسیار محدود است، به طور مثال در سه شنبه‌ای که گذشت متاسفانه ۳ مورد آتش سوزی در میانکاله داشتیم که همه این موارد را با ایثار و از خودگذشتگی محیط‌‌بان‌ها کنترل کردیم و در این میان تقریباً ۴ هکتار هم سوخت که چون بچه‌ها به موقع حضور پیدا کرده بودند، خسارت به مراتب کاهش پیدا کرد‌.

وی ادامه داد: حقیقت این است که این آتش سوزی‌هایی که الان اتفاق می‌افتد یک کار مضاعفی را بر ما تحمیل کرده است، از این نظر که الان ۵۸ درصد از ردیف‌های پستی من در استان خالی است و مجوز جذب هم به من نمی‌دهند، از طرف دیگر هم کل کار بردوش ۵۰ درصد نیروهای موجود است.

ابراهیمی افزود: بچه‌ها همین حالا برای گشت و کنترل با مشکل جیره غذایی و سوخت مواجه هستند و به شدت هم در مضیقه‌ مالی به سر می‌بریم، در همین حین هم وقتی آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد، اصلا نیروهایی نداریم با وجود تمام مشکلات به آتش نگاه کنند تا جنگل بسوزد و تمام شود، بلکه تمام تلاش خود را برای اطفای حریق می‌کنند.

وی با انتقاد از نحوه تصویب قانون مدیریت بحران گفت: در سال گذشته وقتی قانون مدیریت بحران تصویب می‌شد سازمان حفاظت محیط زیست از عضویت در ستاد مدیریت بحران کشور حذف شد و هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی هم به ما ندادند، در واقع ما با دست خالی به جنگ با حریق می‌رویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بیان کرد: در واقع با این آتش سوزی اخیر ما پانزدهمین آتش سوزی سال جاری را در میانکاله داشتیم که بیش از ۳۵۰ هکتار آن سوخت.

وی ادامه داد: گفته شده دستگاه مکلف جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است، در حقیقت در قانون اعتباراتی به ما داده نشده است، ولی همه از ما توقع دارند، در حالی که ارگان‌های دیگر باید پاسخگوی افکار عمومی باشند، توان ما هم حدی دارد. درست است که این نیروها در حال ایثارگری هستند، اما واقعا توان آنها هم حدی دارد و روزی این انرژی‌ها تمام می‌شود.

وی ادامه داد: ما حتی از داشتن یک لودر در میانکاله محروم هستیم، ما نمی‌گوییم که به ما هواپیما یا هلیکوپتر بدهند، ما اگر فقط یک لودر و هزینه سوخت داشته باشیم کافی است، متاسفانه نیروهای اداری ما برای آتش‌سوزی روز سه‌شنبه و چهارشنبه حضور داشتند، کدام نیروهای اداری برای این موضوع اقدام می‌کند؟ چون اگر اتفاقی بیفتد هیچ کس پاسخگو نیست و آن زمان همه دایه عزیزتر از مادر می‌شوند.

ابراهیمی افزود: از اول سال تا الان محیط‌بان‌های ما جیره غذایی نگرفتند و هزینه تعمیرات خودرو چندین برابر شده است، میانگین عمر خودروها بیش از ۱۲ سال است، یعنی سن فرسودگی آنها گذشته و در واقع هزینه‌ی نگهداری و تعمیر و سوخت آنها چندین برابر شده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که تمام دستگاه‌هایی که از نظر ساعت کاری مشابه محیط‌بانی هستند،  ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت دارند، ولی تنها دستگاهی که این موضوع در آن برعکس است، یعنی ۴۸ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت دارد، محیط‌بان‌ها هستند که دستمزد و مزایای آنها هم اصلا با فعالیت‌شان تناسب ندارد.

ابراهیمی افزود: معمولا در هر آتش‌سوزی تعداد زیادی از محیط‌بان‌ها دست و پاهایشان سوخته می‌شود، اما به دلیل مقاومتی که دارند این شرایط را تحمل می‌کنند، سوال من این است که تا چه زمان این شرایط ادامه دارد؟ چون این مسئله فقط برای امسال هم نیست.

وی ادامه داد: بعد از آتش سوزی سه‌شنبه و چهارشنبه، بچه‌ها همچنان گشت و پایش خود را ادامه می‌دهند، تا اگر آتشی دیدند که روشن است و حریقی اتفاق افتاد به سرعت وارد شوند، اینها در حالیست که هیچ کدام از امکانات ما کفاف این همه مسئولیت را نمی‌دهد.

مدیر کل محیط زیست استان کاهش باران پاییزی در میانکاله را یکی از علت‌های اصلی آتش‌سوزی دانست و گفت: علف‌های خشک شده مستعد جرقه‌ی آتش است و یکی از دلایل آن خشک شدن تالاب میانکاله در ضلع غربی خلیج گرگان است که باعث شده تا تردد برای خودروهای غیرمجاز آسان شود و با یک جرقه کل میانکاله آتش می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز