خبرگزاری کار ایران

تحویل پهپاد به مددجویان برای مشاغل کشاورزی و صنعتی

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۹۲۳

مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد حمایت از ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان مددجویان را سیاست این نهاد در اشتغال‌زایی برای خانواده‌های تحت حمایت دانست و گفت: در حال حاضر ۲۴ پهپاد برای مصارف کشاورزی و صنعتی تحویل طرح‌های اشتغال مددجویان شده است.

به گزارش ایلنا، احمد خانی با تشریح مدل طرح‌های راهبری اشتغال در کمیته امداد، افزود: محور اصلی در طرح‌ راهبری شغلی، توسعه زنجیره‌های تولید و اشتغال با مالکیت منفرد و مدیریت متمرکز برای تکمیل سیاست‌های تسهیلات خوداشتغالی است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد در زمینه توسعه مشاغل خانگی و طرح‌های کوچک مقیاس تلاش بسیاری برای زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد کرده است، ادامه داد: ۷۰ درصد طرح‌های اشتغال مددجویان کمیته امداد در گذشته در حوزه قالیبافی، دامپروری و کشاورزی بود، اما امروز یک متخصص در کنار مددجویان به عنوان راهبر قرار گرفته است تا در قالب زنجیره‌های تولید، فعالیت کنند.

وی ادامه داد: راهبران شغلی از تامین مواد اولیه، فرآیندهای تولید و بازاریابی محصولات تا فروش تولیدات در کنار مددجویان هستند و از مدیریت این فرایند یک درصدی نفع می‌برد.

مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد با بیان اینکه در سال ۹۷ حدود ۱۰۰ طرح به شکل پایلوت در سراسر کشور تصویب و به مرحله اجرا رسید، خاطرنشان کرد: از اردیبهشت سال ۹۸ تا کنون نزدیک به ۲۵۰۰ طرح راهبری شغلی در ۳۱ استان کشور بررسی و تصویب شده است که این  طرح‌ها مشتمل بر ۱۰۰ هزار فرصت شغلی است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ رشته شغلی در طرح‎های راهبری در نظر گرفته شده است، گفت: این طرح‌ها در حوزه دامپروری شامل پرورش دام سنگین و دام سبک، در حوزه کشاورزی شامل گیاهان دارویی، تراش سنگ‌های قیمتی، پرورش ماکیان مثل بلدرچین، شترمرغ، بوقلمون، پرورش کرم ابریشم (نوغان) می‌شود و زنجیره بعدی فرآوری پیله ابریشم و حوزه فرش است.

وی با اشاره به جایگاه راهبر شغلی گفت: در حقیقت راهبر شغلی ریسک فروش بازار را از دوش مددجو برمی‌دارد و هدفگذاری کمیته امداد برای ۵۰ درصد طرح‌های اشتغال مددجویان در حوزه راهبری به همین دلیل است.

خانی همچنین با اشاره به تاسیس صندوق نوید برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و نوآورانه، گفت: صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر «نوید» با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و موسسه دانش بنیان برکت ایجاد شده است. هدف از تاسیس این صندوق کمک به گسترش کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان به منظور اشتغال جوانان، کاهش بیکاری و گسترش خدمات اجتماعی در راستای کاهش محرومیت است.

وی با تاکید بر اینکه صندوق نوید سرمایه‌گذاری روی ایده‌های نو و طرح‌های دانش‌بنیان مددجویان را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: صندوق نوید در حال حاضر ۲ میلیارد تومان اعتبار دارد که از این مبلغ ۵۰ درصد توسط کمیته امداد و مابقی از سوی بنیاد برکت تامین شده است.

مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد اظهار کرد: نیازمند یک مرکز رشد، کارآفرینی و نوآوری اجتماعی هستیم تا همانند پارک‌های علم و فناوری به طرح‌ها و ایده‌های مددجویان مسیر و شتاب‌دهی دهد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز نوآوری کمیته امداد در این نهاد تصویب شده است، گفت: برای تکمیل و راه‎اندازی این مرکز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال همکاری هستیم.

خانی در خصوص اولین محصول در حوزه دانش‌بنیان مددجویان گفت: استفاده از پهپادها در سم‌پاشی و مه‌پاشی برای محصولات کشاورزی از اولین نتایج دراین حوزه است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو چهار کشور نخست است که در این مسیر گام برداشته است، گفت: ۲۴ پهپاد به مبلغ هر کدام ۲۵۰ میلیون تومان خریداری و تحویل گروه‌های آموزش‌دیده از مددجویان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد گفت: هم‌اکنون کسانی که با موفقیت آموزش‌ها را گذرانده‌اند، وارد بازار کار شده‌اند و به عنوان مثال در استان خراسان رضوی یک گروه در حوزه نقشه‌برداری مسیرهای خطوط لوله نفت و گاز کار می‌کنند و برآوردمان این است که ماهانه دستکم ۱۰ میلیون تومان درآمدزایی داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز