خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اعلام مناطق دارای بیشترین کودک کار و خیابان در تهران/ ساماندهی بیش از ۸۰ کودک از ابتدای سال

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۹۳۷

مدیرکل بهزیستی شهر تهران از ساماندهی بیش از ۸۰ کودک کار و خیابان از ابتدای سال در طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان خبر داد.

«سعید آرام» مدیرکل بهزیستی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان گفت: این طرح از مدت‌ها قبل شروع شده بود و ما کار را با توانمندسازی ۶۰۰ کودکی که از سال‌های قبل پرونده آنها را در اختیار داشتیم، آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه نیروهای اورژانس اجتماعی در چهارراه‌ها و مناطقی که کودکان کار وخیابان حضور دارند، برای آگاه‌سازی و اعتمادسازی به این کودکان اقدامات لازم را انجام می‌دهند، ادامه داد: طرح جمع‌آوری نیز از حدود سه هفته پیش آغاز شده و در ابتدا  نیز به سراغ کودکانی رفتیم که خودشان تمایل به حضور داشتند.

مدیرکل بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه این کار با رویکرد دوستدار کودک بدون اینکه بخواهیم آسیبی به کودک برسانیم آغاز شده است، تصریح کرد: در حال حاضر نیز تعدادی از بچه‌هایی را که جمع‌آوری کردیم در مرکز غربالگری مورد بررسی قرار دادیم و با شناسایی خانواده این کودکان خانواده را وارد چرخه فرآیند توانمندسازی کردیم.

آرام با اشاره به کودکان کار و خیابان اتباع بیگانه تصریح کرد: حدود ۱۵ نفر از کودکان کار و خیابان از اتباع بیگانه هستند که تا الان شناسایی شده‌اند و در یکی از مراکز ما نگهداری می‌شوند. مکاتبات لازم با اداره کل اتباع نیز انجام شده‌است تا در خصوص تعیین‌تکلیف این افراد نیز اقدامات لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در پهنه‌بندی که صورت گرفته است کار از یک سری مناطق خاص را شروع کرده‌ایم به طور مثال تجمع این کودکان در مناطقی مانند منطقه یک، دو، سه، پنج و دوازده زیاد است، از همین‌رو ما نیز اقدامات‌مان را از این مناطق آغاز کرده‌ایم، اما به تدریج این طرح در تمام مناطق تهران گسترش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی شهر تهران خاطرنشان کرد: از یک الی دو هفته آینده این طرح به گونه‌ای اجرا خواهد شد که همه شهر تهران با کمک سازمان‌های مردم نهاد که در این زمینه با بهزیستی همکاری دارند، تحت پوشش قرار بگیرند. البته از آنجا که این طرح، ضربتی نیست و قرار است تداوم داشته باشد، به صورت طولانی مدت به تدریج و با حفظ شئونات کودکان انجام می‌شود.

آرام یادآور شد: از همین رو نیز تعدادی از کودکانی که شناسایی شده‌اند به خانواده‌ها بازگشته‌اند. نگاه ما این بود که این کودکان در مراکز اسکان موقت نمانند، البته تعدادی نیز هویت آنها مشخص نبود به ویژه برخی از کودکان اتباع بیگانه از همین‌رو تا تعیین تکلیف این افراد در این مراکز نگهداری شده‌اند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸۰ کودک کار و خیابانی ساماندهی شده‌اند، تصریح کرد: همانطور که گفتم نیز برای ۶۰۰ خانوار که از گذشته پرونده‌های آن‌ها را در اختیار داشتیم، مرحله اولیه یعنی بازدید میدانی و گزارش مددکاری صورت گرفته است و از این تعداد ۵۰ خانواده در حال حاضر در مرحله توانمندسازی هستند و همه مراحل را طی کرده‌اند و ما در حال حاضر در حال ایجاد شرایط اشتغال برای این خانواده‌ها هستیم تا خانواده از لحاظ اقتصادی توانمند شوند.

مدیرکل بهزیستی شهر تهران خاطرنشان کرد: تعدادی از کودکان این خانواده‌ها را در مدارس ثبت‌نام کرده‌ایم، برخی دیگر را نیز وارد مراکز آموزشی ما شده‌اند، تا از خدمات آموزشی ما بهره‌ بگیرند. برنامه‌ریزی ما این است که تا پایان سال همه این ۶۰۰ پرونده ساماندهی شوند و راهکار لازم برای توانمند شدن آن‌ها را مهیا کنیم.

آرام همچنین درباره تشخیص هویت کودکان کار و خیابان از روی عنبیه چشم گفت: با توجه به شرایطی که کشور ما در بحث تحریم‌‌ها دارد، در زمینه تهیه این دستگاه‌ها با مشکل مواجه بودیم، اما الحمدلله ما این دستگاه‌ها را تهیه کردیم و در هر سه مرکز غربالگری مستقر خواهد شد تا از همه افرادی که جمع‌آوری می‌شوند ثبت اطلاعات نیز صورت گیرد. همچنین اطلاعات بیش از دو هزار و ۱۰۰ کودک کار و خیابان که در مراکز آموزشی روزانه ما در حال دریافت خدمات نیز هستند ثبت خواهد شد تا بانک اطلاعاتی جامعی از کودکان کار و خیابان داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز