خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

هیچ اجباری برای تعویض شناسنامه نیست/اعلام اسامی پرطرفدار دختر و پسر/ صدور بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارت هوشمند با بدنه تولید داخل

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۹۵۶

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور آخرین آمار موالید و فوت شدگان در ۵ ماهه گذشته را اعلام کرد.

"سیف الله ابوترابی" سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت صدور کارت هوشمند گفت: از آغاز طرح صدور کارت هوشمند تا امروز از جامعه ۶۲ و نیم میلیون نفری که واجد شرایط دریافت کارت هوشمند بوده اند تاکنون بیش از ۵۸ میلیون و ۸۹ هزار و ۷۸۴ نفر مراحل تکمیل ثبت نام را انجام داده اند. 

وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال نیز برای ۴۷ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۷۴۶ نفر کارت هوشمند صادر کرده است. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به عدم صدور کارت هوشمند برای برخی افراد، تصریح کرد: به دلیل عدم تامین بدنه کارت هوشمند از خارج از کشور تعدادی از افراد در نوبت دریافت کارت هستند. خوشبختانه با همت مسئولان چاپخانه دولتی بحث صدور کارت دوباره به مرحله اجرا درآمده است.

ابوترابی خاطرنشان کرد: برای بیش از یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۱۹۳ کارت هوشمند با بدنه تولید داخل صادر شده است. البته همچنان به دلیل اینکه مواد اولیه این کارت از خارج از کشور وارد می شود مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما با تلاش وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال قرار است سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار مورد نیاز را برای ما تامین کند تا بتوانیم برای افرادی که در نوبت هستند کارت صادر کنیم.

وی تصریح کرد: سازمان ثبت احوال کشور علیرغم همه مشکلات تحریم ها سخت افزار مورد نیاز برای صدور کارت را آماده کرده است و توان تولید دو و نیم میلیون کارت در ماه را دارد. اگر از طریق چاپخانه دولتی و یا به هر طریق دیگر بدنه کارت تامین شود می توانیم حداکثر ظرف مدت کمتر از شش ماه برای همه افرادی که در نوبت دریافت کارت هستند کارت هوشمند صاددر کنیم. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: همچنین هماهنگی هایی با دستگاهها شده است و بخشنامه ای از سوی معاون اول رییس جمهور به دستگاهها ارسال شده است مبنی بر اینکه همه دستگاههای اجرایی مکلف هستند با رسید کارتی که در اختیار فرد قرار دارد با سریال شناسنامه ای که فرد دارد احراز هویت انجام شود. 

ابوترابی درباره اجبار برخی دفاتر پیشخوان برای تعویض شناسنامه توضیح داد: به هیچ وجه اجباری برای تعویض شناسنامه نیست. در مواردی که به هر دلیل تغییری در اقلام هویتی فرد ایجاد شود یا شناسنامه به دلیل آبخوردگی و پارگی عکس مستعمل شود نیاز به تعویض شناسنامه است. البته اگر فرد تمایل به دریافت شناسنامه مکانیزه دارد می تواند اقدام کند اما هیچ اجباری از سوی سازمان در این خصوص وجود ندارد. 

وی ادامه داد: تاکید ما این است که دفاتر پیشخوان مردم را مجبور به تعویض شناسنامه نکنند و اگر به دنبال درآمدزایی هستند، راه دیگری انتخاب کنند. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور همچنین درباره روند طولانی صدور شناسنامه گفت: در کشور کمتر از سه روز برای صدور شناسنامه زمان لازم است، اما در کلانشهر تهران ما زمان صدور شناسنامه را به کمتر از یکماه و حتی تا ۱۵ روز رسانده ایم، اخیرا نیز به دلیل بحث بیماری کرونا ممکن است در ارسال مرسولات تاخیر ایجاد شده باشد، اما در حال حاضر زمان صدور شناسنامه کمتر از یک ماه است. 

ابوترابی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بیشترین اسامی که برای دختران و پسران انتخاب می شود، تصریح کرد: در ۵ ماه گذشته ۱۰ نامی که بیشتر برای پسران انتخاب شده است شامل امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، آراد، ابوالفضل، آریا، سامیار و امیرعباس است. 

وی ادامه داد: همچنین اسامی فاطمه، زهرا، رستا، هلما، زینب، آوا و مرسانا، بهار و همتا بیشترین اسامی دخترانه ای بوده است که توسط خانواده ها در این ایام انتخاب شده است. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین درباره آخرین آمار موالید در کشور گفت: طی ۵ ماه گذشته حدود ۴۴۱ هزار و ۶۷۰ ولادت در کشور به ثبت رسیده است. همچنین حدود ۱۸۵ هزار و ۶۵۹ مورد میزان متوفیان در کشور بوده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز