خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور:

گزارش ۸۵ هزار و ۴۲۰ مورد همسر آزاری در سال گذشته/ وجود ۵۸۰ پرونده در حوزه اختلال جنسی

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۸۱۵

رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور گفت: تا پایان سال ۲۰۰ نفر پزشک به پزشکی قانونی اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه ضمن یاد و خاطره شهدا گفت: در آستانه آغاز هفته قوه قضاییه هستیم که از فردا  شروع می‌شود. ما در سازمان در هفته قوه قضاییه افتتاح پروژه‌هایی را در برخی از استان‌های کشور از جمله هرمزگان، مرکزی و مازندران داریم که از جمله پروژه‌های مهم ماست.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۶ پروژه مهم و ۲۰ مرکز را افتتاح کردیم. برای روز یکشنبه حدود ۱۰ هزار مترمربع به فضاهای فیزیکی ما اضافه می‌شود. از مهمترین برنامه‌های ما که از زمستان سال گذشته آغاز شده برنامه طرح تحول است.

رییس پزشکی قانونی کشور گفت: از جمله کارهای مهم در سال ۹۸ که ادامه دارد دسترسی به پرونده بیماران است. در یزد، تهران و برخی از استان‌های دیگر به پرونده بیماران دسترسی داریم و از تردد بیماران جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: ما ۳۰ درصد از پست‌هایمان اشغال است  و کمبود نیرو داریم. توانستیم برای سال ۹۹ مجوز را اخذ کنیم و در شرف برگزاری آزمون هستیم و تا پایان سال ۲۰۰ نفر پزشک اضافه خواهد شد.

مسجدی با اشاره به اختلالات جنسی تصریح کرد: ۵۸۰ پرونده در حوزه اختلال جنسی داشتیم که ۱۸۰ پرونده مربوط به مردان و ۴۰۰ پرونده مربوط به زنان بوده است که از این تعداد ۱۰۰ مورد از سوی پزشکی قانونی تایید شده است. ۱۱ درصد رشد مربوط به آمار مردان هم گزارش شده است.

وی ادامه داد: ۸۵ هزار و ۴۲۰ مورد همسر آزاری در سال گذشته داشتیم. مشکلات محیط‌های آموزشی و انتظارات بیش از حد از کودک و همچنین اشتغال مادر در این مسائل تأثیرگذار است. شایع‌ترین نوع کودک آزاری غفلت است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی به تصادفات اشاره کرد و گفت: رشد منفی ۵/۶ درصدی داشتیم که امیدواریم ادامه داشته باشد.

مسجدی با اشاره به حوادث کار تصریح کرد: ۲۸ هزار و ۲۰۸ مورد حادثه کار در سال گذشته گزارش شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۲۸ درصدی تشکیل پرونده‌های شخصیت برای برخی از متهمان خبر داد و گفت: این موضوع به دستور رئیس قوه قضائیه پررنگ‌تر از گذشته است.

مسجدی ادامه داد: همچنین ۱۸۵۴ مورد سوختگی و ۱۲۷۵ مورد فوتی ناشی از غرق شدگی داشتیم.

وی به ۱۶ هزار و ۹۴۶ مورد فوت ناشی از تصادفات اشاره کرد و گفت: ۱۱ هزار و ۸۵ مورد فوتی برون شهری داشتیم. همچنین ۶۲۷ مورد مرگ ناشی از مصرف الکل داشتیم که ۱۴۲ درصد رشد را شاهد بودیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: در حوزه قصور پزشکی ۹۸۸۴ پرونده داشتیم که تعداد ۴۰۰۱ محکوم و ۵۲۸۳ تبرئه شدند.

مسجدی آرانی درباره آماری از حوادث آبان ۹۸ و عملکرد پزشکی قانونی گفت: دستگاه قضا طبق قانون عمل می‌کند با این حال برخی از دشمنان به دنبال سوء استفاده هستند در همین رابطه هم در همان زمان نامه جعلی با عنوان پزشکی قانونی منتشر شد که صحت نداشت. بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی مسئول اعلام آمار وزیر کشور بود.

وی افزود: کدام کشور را داریم که در حوادث داخلی آمار می‌گوید اما وزیر ما آماری در این رابطه اعلام کرد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره بالاترین آمار قصور پزشکی نیز گفت: تهران، فارس و البرز بیشترین تعداد پرونده قصور پزشکی و ایلام، لرستان و هرمزگان کمترین میزان قصور پزشکی را داشتند.

وی افزود: سازمان پزشکی قانونی در بحران‌ها حضور فعال دارد که می‌توان به حوادث آبان ماه، سقوط هواپیما و فوت شدگان تشییع جنازه سردار سلیمانی اشاره کرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین درباره بانک ژنتیک تصریح کرد: راه اندازی بانک ژنتیک و سند پژوهشی از جمله اقدامات ما بوده است و حدود ۲ میلیون پرونده‌ قضایی به سازمان ما ارجاع شد و از این میان ۹۰ درصد مربوط به معاینات بود و حدود ۳۳ درصد مربوط به ادعای نزاع، ۲۰ درصد حوادث رانندگی و ۲۰ درصد معاینات مجدد بوده است.  در فصل تابستان بیشترین آمار با ۲۹ درصد و در فصل بهار ۲۵ درصد، پاییز ۲۴ درصد و زمستان ۲۰ درصد بوده است.

مسجدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حوزه تشریح رشد و در حوزه آزمایشگاه کاهش داشتیم که این موضوع باعث کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد همکاران ما شده است و در سال گذشته توانستیم ارتباط داده‌ای با مرکز هویت ناجا داشته باشیم.

مسجدی در پاسخ به سوالی درباره اهدای جسد گفت: اهدای پیکر کار خداپسندانه است زیرا تعداد دانشجویان پزشکی که می توانند از یک پیکر استفاده کنند زیاد است و یک پیکر را در اختیار یک دانشگاه قرار می دهیم و  تعداد افراد زیادی از جسد می توانند برای نجات جان دیگر انسان‌ها استفاده کنند و  کار ارزشمند و فرهنگی  است.  ما ریالی دریافت نمی کنیم و در سال گذشته  ۱۵۰۰ مورد اهدای جسد داشتیم ولی باید باز هم فرهنگ سازی شود.

مسجدی در پاسخ به سوالی درباره آمار خودکشی گفت:  خودکشی در سال ۹۸ ، ۵۱۴۳ مورد بوده که نسبت به سال ۹۷، ۸ دهم درصد رشد داشته است که  ۱۵۱۷ زن و ۳۶۲۳ مورد مرد بوده است و استان کهگیلویه و ایلام و کرمانشاه بیشترین آمار و کمترین آمار مربوط به خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است.  بیشترین روش خودکشی حلق آویزی بوده است و استفاده از سموم ۲۱ و ۸ درصد بوده است. بیشترین سن خودکشی ۳۰ تا ۳۹ سال بوده و بعد از آن سن  ۱۸ تا ۲۴ سال بوده است.

وی با بیان اینکه خودکشی گناه کبیره است، تصریح کرد:  ما در مقایسه با سایر کشورهای دیگر کمتر خودکشی داریم، اما روند صعودی طی ۱۰ سال گذشته برای مراکز دانشگاهی و فرهنگی زنگ خطر جدی است و نظام سلامت باید اقدامات عاجلی را انجام دهد.

رییس پزشکی قانونی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص علت نهایی مرگ آسیه پناهی گفت: ظرف دو روز آینده گزارش نهایی  به دستگاه قضا ارسال می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز