خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ممنوعیتی برای تحصیل اتباع افغانستانی در دانشگاه‌های مادر وجود ندارد/ صدور گذرنامه رایگان برای دانشجویان تبعه/ ارائه بورس تحصیلی به اساتید مهاجر

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۳۵۷

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه ممنوعیتی برای تحصیل اتباع افغانستانی در دانشگاه‌های مادر وجود ندارد از صدور گذرنامه رایگان برای دانشجویان تبعه خبر داد.

«عبدالحمید علیزاده» مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ارائه خدمات ایران به دانشجویان اتباع به ویژه افغانستانی گفت: در حال حاضر در مقایسه با چند سال گذشته خدمات و گشایش‌های خاصی برای دانشجویان بین‌المللی به ویژه دانشجویان اتباع افغانستانی در کشور اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تحصیل دانشجویان اتباع افغانستانی در دانشگاه‌های استان‌های مختلف گفت: در راستای حمایت‌هایی که انجام داده‌ایم به طور ویژه می‌توانیم به رفع ممنوعیت تحصیلی اتباع افغانستان در تمام استان‌ها و دانشگاه‌های مراکز استان اشاره کنیم. در سال ۹۶ ما یک طرح پیشنهادی به کمیسیون ساماندهی اتباع دادیم تا دانشجویان اتباع در دانشگاه‌های استان‌ها پذیرش شوند و این طرح مورد موافقت قرار گرفت. خوشبختانه امروز به جرات می‌توانیم بگوییم که در هیچ کدام از دانشگاه‌های مادر و مرکز استان‌ ممنوعیتی برای تحصیل اتباع در کشور وجود ندارد.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد، در تمام این دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف دانشجویان تبعه افغانستان در حال تحصیل هستند. نکته دیگر موضوع حمایت از نخبگان اتباع افغانستانی است که در کنکورهای سراسری ما شرکت می‌کنند.

علیزاده درباره ارائه بورسیه به دانشجویان نخبه اتباع افغانستانی گفت: از سال ۹۷ دستورالعملی را ابلاغ کردیم که اگر اتباع کشور افغانستان موفق به کسب رتبه یک تا ۱۰۰ در کنکور سراسری مقطع لیسانس و موفق به کسب رتبه یک تا سه در مقطع کارشناسی ارشد شدند،‌ می‌توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند، کما اینکه در حال حاضر نیز نزدیک به ۱۰۰ نفر از دانشجویان اتباع با اجرای این برنامه موفق به فارغ‌التحصیلی از بهترین دانشگاه‌های ما در ایران شدند.

وی افزود: در یک رقابت کاملا همزمان با دانشجویان ایرانی، ‌دانشجویان اتباع افغانستانی توانستند، رتبه‌های خوبی را کسب کنند و از آن امتیاز برخوردار شوند. ما در طول ۴، ۵ سال گذشته کمک شایانی به دانشجویان اتباع افغانستانی که مدارک هویتی آنها ناقص بوده، کردیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: به عنوان مثال با افرادی که با کارت آمایش در حال تحصیل بودند یا گذرنامه‌های آنان قدیمی شده بود، مساعدت به عمل آمد، اما امروز با هماهنگی که با وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سفارت افغانستان در ایران به عمل آمد، دانشجویان اتباع می‌توانند با دریافت یک معرفی‌نامه ساده،‌ گذرنامه الکترونیکی دریافت کنند.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: این مساعدت حتی برای دانشجویانی که ما معرفی می‌کنیم، انجام می‌شود و آنها گذرنامه را رایگان دریافت می‌کنند. دانشجویان می‌‎توانند این گذرنامه را داخل کشور ما بگیرند به این صورت دیگر نیازی نیست که برای دریافت گذرنامه به کشور خودشان بروند.  

علیزاده با بیان اینکه هر سال به مربیان و اساتید اتباع افغانستانی بورس تعلق می‌گیرد، گفت: ما هرساله یک تعداد قابل توجهی هم بورس تحصیلی به مربیان و اساتید دانشگاهی اتباع دادیم که امسال برای چهارمین بار این کار انجام می‌شود.

وی افزود: تبعیض میان دانشجویان ایرانی و اتباع افغانستانی دور از شان و جایگاه دانشگاه است و در دانشگاه‌های ما چنین چیزی وجود ندارد. کما اینکه جمعیت اول دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ما اتباع افغانستان هستند. پیش‌تر زمینه تحصیل دانشجویان اتباع افغانستانی در ایران فراهم نبود، اما الان این امکان فراهم است و مشغول به تحصیل هستند.

علیزاده گفت: لازم به ذکر است که زمینه حمایت از نخبگان اتباع نیز در کشور ما فراهم نبود که اکنون آن هم فراهم شده است. همانطور که گفته شد، در یک رقابت سالم اگر دانشجویان اتباع بتوانند رتبه یک تا ۱۰۰ کنکور سراسری و یک تا سه کنکور ارشد را کسب کنند، می‌توانند از بورس‌های تحصیلی هم استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز