خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

رصد وضعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار زنِ تحت پوشش نهادهای حمایتی در ایام کرونا/ شناسایی زنانی که کمک حمایتی دریافت نمی‌کنند/ راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی برای محصولات زنان سرپرست خانوار

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۹۴۸

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت زنان و خانواده از رصد وضعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار زنِ تحت پوشش نهادهای حمایتی در ایام کرونا خبر داد.

«سوسن باستانی» معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با وضعیت زنان سرپرست خانوار در شرایط شیوع ویروس کرونا، گفت: حدود ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار در چارچوب طرح‌های اجرا شده از سوی این معاونت تحت آموزش‌های توانمندسازی قرار گرفته و در حال اتصال به چرخه بازار هستند.

باستانی گفت: معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با شروع بحران کرونا، مکاتباتی برای توجه به مشاغلی که احتمال تعطیلی داشتند، انجام داد. اولین مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور برای گروه‌های آسیب‌پذیر بود به ویژه زنان سرپرست خانوار و به خصوص آن دسته که از کمک‌‌های معیشتی استفاده نمی‌کنند. آقای جهانگیری نامه را برای اقدام به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع دادند و در این راستا اختصاص بسته‌های معیشتی برای این اقشار انجام شد. همچنین معاونت به استان‌ها ابلاغ کرده در طرح‌ها و برنامه‌های در دست اجرا در استان‌ها زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار گیرند.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت زنان و خانواده‌ افزود: با آغاز بحران کرونا از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش طرح توانمندسازی اقتصادی و مشاغل خانگی که امکانات خیاطی داشتند، دعوت شد به تولید ملزومات بهداشتی و ماسک‌ و گان بپردازند. این دعوت  مورد استقبال قرار گرفت و این بانوان توانستند هم اشتغال خود را حفظ کنند و هم کمکی به کادر درمانی و بهداشتی کشور باشند. آنها به جای تولیدات قبلی، به تولید محصولات مورد نیاز کشور در شرایط کنونی پرداختند. یکی از نتایج این اقدام تولید ۲ میلیون قطعه ماسک و گان در یک مرحله بود.

باستانی به تولید مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی توسط زنان سرپرست خانوار اشاره کرد: بخشی از این اقدامات تحت مدل الگوی نوین مشاغل خانگی اجرا می‌شود که در آن معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده کارفرما است، جهاد دانشگاهی مجری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناظر اجرای برنامه هستند.  

وی اعلام کرد: هم اکنون فروشگاه‌های اینترنتی برای فروش محصولات بانوان سرپرست خانوار توسط جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده که اتصال آنها به بازار را تسهیل می‌کند.

باستانی افزود: معاونت امور زنان و خانواده مطابق وظیفه‌ای که در برنامه ششم توسعه در راستای اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برعهده گرفته است، پیگیری بند (ت) ماده ۸۰ را در دست اجرا دارد که مطابق آن، شورای راهبری با ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)  وزارت کشور، وزات بهداشت و تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی شد.

باستانی تاکید کرد: هدف اصلی ما شناسائی گروهی است که کمک حمایتی دریافت نمی‌کنند یا بسیاری از افراد که پشت نوبت دریافت حمایت قرار دارند. همچنین باید به افرادی که بطور مستقل مراجعه می‌کنند نیز توجه شود. با این وجود با همکاری سازمان‌های متعدد به بررسی وضعیت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و ۳۰۰ هزار زن تحت پوشش سازمان بهزیستی ورود کرده‌ایم.

وی تهیه بانک اطلاعات جامع زنان سرپرست خانوار را یکی از اقدامات مهم شورای راهبری عنوان کرد و گفت: پیشنهاد معاونت در زمینه تهیه بانک اطلاعات جامع زنان سرپرست خانوار در شورای اجتماعی کشور هم تصویب شد. کمیته آمار و اطلاعات تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه آن را برعهده دارد و هدف از این بانک اطلاعات، تشکیل پنجره واحد است تا تعداد زنان سرپرست خانوار در توزیع جغرافیایی و تحت پوشش مشخص شوند.

باستانی یادآور شد: معاونت دو طرح را هم از سال گذشته شروع کرده که یکی از آنها با همکاری سازمان امور اجتماعی،  سازمان فنی و حرفه ای و سازمان های مردم نهاد انجام می‌شود و بر مبنای آنها پنج هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار در ۱۰ استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند و هدف آن، تکمیل زنجیره‌ای است که از آموزش فرهنگی، اجتماعی و آموزش مهارت‌ها شروع و با اتصال به بازار ختم می‌شود. این طرح در سال ۹۸ هم با اضافه شدن پنج استان به آن ادامه داشت که بر اساس آن ۲ هزار زن سرپرست خانوار هم به زنان تحت پوشش طرح مذکور افزوده شده‌اند.

وی ادامه داد: طرح دوم شامل ۶۲۰۰ زن سرپرست خانوار است که در آن جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت با هم همکاری دارند و ۲۴ استان را تحت پوشش قرار داده‌اند، در طرح دوم نیز الگوی نوین مشاغل خانگی تا رسیدن به بازار کار اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز