خبرگزاری کار ایران

حریرچی:

مرگ و میر کرونا در میان فقرا بیشتر است/ تاثیر ۲۶.۵ درصدی حمل‌ونقل عمومی در ابتلا به کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۴۳۴

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شواهد جدید نشان ‌می دهد که مرگ و میر کرونا در میان فقرا بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری با اصحاب رسانه از طریق ویدئو کنفرانس، گفت: شواهد جدید نشان ‌می دهد که مرگ و میر کرونا در فقرا بیشتر است و به این علت است که آنها دسترسی کم‌تری به وسائل بهداشتی و خدمات درمانی دارند. همچنین، تاثیر اقتصادی آن بر فقرا بیش از سرمایه‌داران است. آنهایی که در معرض از دست دادن شغل هستند و آنهایی که روزمزد کار می‌‌کنند، آسیب بیشتری از وضعیت می‌بینند. دولت همزمان با کرونا و این معضل نیز مقابله می‌کند. اما به دلیل کاهش قیمت نفت محدودیت ما بیشتر شده است که در این وضعیت نقش مردم و انجمن‌های خیریه در این وضعیت را پررنگ می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: اخیرا مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل ترس از ابتلا توسط بیماران غیرکرونا کاهش پیدا کرده است. این به خاطر کرونا و بسته شدن مراکز خصوصی است. با توجه به شرایط کنونی و سیاست‌های وزارت بهداشت، قریب به اتفاق مراکز عمومی و عمده مراکز خصوصی پزشکی، فعالیت خود را طی هفته روبرو شروع خواهند کرد. موارد غیراورژانس مانند دندان‌پزشکی باید با دقت بیشتری مراجعه شود.

حریرچی گفت: استفاده از ماسک برای بیماران کووید19 ضروری است. گرچه اخیرا شواهدی برای استفاده از ماسک مطرح شده است. اما اگر به جمله دقیق سازمان بهداشت جهانی رجوع کنیم، گفته شده است، اگر شما فرد سالمی هستید، توصیه می‌شود زمانی از ماسک استفاده کنید که از فرد مبتلا به کووید19 مراقبت می‌کنید. ماسک‌های خانگی کارایی بیشتری دارند و طریقه ساختن آن در سایت وزارت بهداشت وجود دارد.کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اظهار کرده‌اند که زمانی می‌توانیم محدودیت‌ها را برداریم که راه‌های جایگزین برای پیشگیری و سرکوب ویروس داشته باشیم.

حریرچی گفت: حمل‌ونقل عمومی، عامل 26.5 درصد از ابتلای به کرونا است. عوامل دیگر از 2 درصد تا 7 درصد بوده است و همچنین مدارس 11.5 درصد بوده است. حمل و نقل عمومی می‌تواند عامل شیوع زیادی شود. آنچه از نظر تئوریک و عملی تمهید شده است، تدابیر خوبی است. اما این را باید ارزیابی کنیم که هر تصمیمی عملیاتی می‌شود یا خیر؟ ما نمی‌توانیم درصد بالایی از مشاغل را بازگشائی کنیم ولی بدون افزایش وسائل حمل ونقل عمومی، از مردم انتظار داشته باشیم که رعایت کنند. اگر از هفته بعد مغازه‌های کم ریسک باز شوند و بعد از آن گسترش یابند، ما نگرانی خطر فضای مشاغل و حمل و نقل را خواهیم داشت. در این رابطه همکاری خوبی شده است، اما مهم است که حداقل  در زمان اوج ترافیک، وسائل حمل و نقل بیشتر شود.

معاون کل وزارت بهداشت، بیان کرد: اگر واکسن کشف نشود، اگر واکسن به دسترسی عموم مردم نرسد و اگر ویروس خود به خود ضعیف نشود، ویروس خواهد ماند. اگر واکسن و داروی موثر هم برای آن پیدا نشود، تبدیل به چیزی مانند آنفولانزا می‌شود. مهم این است که اپیدمی را در شرایط فعلی کنترل کنیم. تا پس از آن با طولانی‌تر شدن عمر تحقیقات بتوانیم نظراتی قطعی تر بدهیم.

حریرچی گفت: در شرایطی که مردم نگران رفتن به بیمارستان‌ها هستند، باید از این امکان یعنی درمان از راه دور یا با فاصله استفاده کنیم. این کار باید پیشتر می‌شد و در کل هزینه درمان را هم کاهش می‌دهد. البته این به زیرساخت هوشمند بیشتری نیاز دارد. بنابراین از جامعه درمانی کشور می‌‌خواهیم به این شیوه درمانی توجه بیشتری کنند.

وی افزود: ادعاهای در رابطه با کشف داروهای کرونا، موضوعات غیراختصاصی است. این داروها داروهای بیماران عفونی دیگر هستند، که موثرترین آنها، تنها می‌تواند 40 درصد تاثیر داشته باشد و یک روز دوران بستری را کاهش دهد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیان کرد: نتیجه ما نشان داده است که منحنی ابتلا و مرگ و میر ما کاهش پیدا کرده است و بر مبنای پروتکل‌های مدیریت این بیماری، برای ایران موفقیت آمیز بوده است. ممکن است در آخر اردیبهشت بتوانیم ویروس را کنترل کنیم. این به معنای حتمی بودن یا نداشتن بیمار نیست و همچنین ادعای کنترل آن نیست. تمام این‌‌ها به کشف واکسن، آب و هوا و جهش‌های خود ویروس بستگی دارد.

معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: در رابطه با بازگشائی مدارس و دانشگاه‌ها، همین طور که رئیس جمهور گفت، عجله‌ای وجود ندارد. اولویت ما تولید کشور است.

وی افزود: برخلاف گزارشات سابق، کودکان و جوانان به کرونا مبتلا می‌شوند. بنابراین شدیدترین منتقل کننده‌های ویروس، جوانان بدون علائم هستند. بنابراین، ما بازگشائی مدارس و دانشگاه‌ها و دیگر اصناف را گام به گام انجام می‌دهیم.

حریرچی در رابطه با تعدیل پرستاران توسط بیمارستان‌های خصوصی گفت: بخش خصوصی در تمام دنیا تابع ملاحظات اقتصادی خاص خود است. همچنین در کل دنیا، بخش‌‌های خصوصی زیادی نیروهای خود را تعدیل کردند که متولی آن وزارت رفاه است و قانون کار در این رابطه حاکم است. ما در این رابطه کارویژه ای نداریم. تنها می‌توانیم به بیمارستان‌های خصوصی توصیه کنیم در دوره مشکلات با همدیگر مدارا کنید.

حریرچی گفت: اینکه در یک شهر، تمام زباله‌ها را ضدعفونی تلقی کنیم، هزینه مناسب و اقدامات مناسبی می‌خواهد. همچنین از دیروز که سامانه مشاغل باز شده است، حدود 300 هزار از مشاغل دستورالعمل‌های خود را دریافت کرده‌اند.

معاون کل وزارت بهداشت، اظهار کرد: بنا بر پیش‌بینی‌‌های ما با توجه به اقدام بازگشائی‌های اصناف، تا آخر اردیبهشت، با پیک صعودی روبرو نخواهیم بود. مگر آنکه اتفاق متفاوتی رخ دهد که پیش‌بینی‌هایی برای آن‌هم انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز