خبرگزاری کار ایران

قبادی دانا:

۲۷۶ نفر در مراکز بهزیستی به کرونا مبتلا شده‌اند/جان باختن ۵۳ نفر از مددجویان/کمک ۲۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به سازمان بهزیستی در روزهای آینده/به زودی کمک معیشتی به مددجویان درمناطق محروم و حاشیه‌ای پرداخت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۰۴۷

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون ۲۷۶ نفر در ۲۵ مرکز بهزیستی به کرونا مبتلا شده اند از جان باختن ۵۳ نفر از مددجویان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید قبادی دانا (رییس سازمان بهزیستی کشور) با بیان اینکه از تاریخ ۵ بهمن اولین دستورالعمل و بخشنامه سازمان بهزیستی برای مراکز نگهداری سالمندان و معلولان ابلاغ شد، گفت: با توجه به اینکه طبق آمار کشور چین سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای در خطر بیشتری در ارتباط و آسیب ناشی از کرونا ویروس قرار داشتند ما دستورالعمل های مختلفی در خصوص جلوگیری از بیماری ابلاغ کردیم. 

 وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۶۰ دستورالعمل، بخشنامه و ابلاغیه برای مراکزا مختلف تحت پوشش سازمان بهزیستی برای جلوگیری از شیوع کرونا ابلاغ شده است. همچنین کمک های مالی برای تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کننده و ماسک در تاریخ سوم اسفندماه به مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر سی هزار تومان برای افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش نگهداری می شوند شارژ شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: همچنین در هفته اول فروردین ماه برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مبلغ  ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمند ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد این مبالغ می توانست کمک کند تا مراکز تعداد پرسنل خود را به صورت استاندارد نگهداری کنند و بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را تهیه کرده و از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنند. 

قبادی دانا با بیان اینکه طبق بخشنامه های اولیه هر گونه ملاقات از مراکز با معلولان و سالمندان در این مراکز ممنوع اعلام شد، خاطرنشان کرد: قرنطینه در تمای مراکز آغاز شد و توصیه کردیم از پرسنل ثابت و تمام وقت در مراکز استفاده شود و از همکاری با پرسنل داوطلب حتی المقدور پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از مراکز متاسفانه به ویروس آلوده شده اند. تصریح کرد: از بین ۸۷۵ مرکز نگهداری سالمندان و معلولان تاکنون علیرغم همه تمهیدات اتخاذ شده حدود ۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به ویروس شده اند و به لطف الهی در ۱۶ استان کشور فعلا مراکز آلوده نیستند. همچنین از ۴۹ هزار نفری که در مراکز سالمندان و معلولان حضور دارند تاکنون تست ۲۷۶ نفر مثبت شده است و از بین این ۴۹ هزار نفر علیرغم تمهیدات انجام شده ۵۳ تاکنون فوت شده اند. 

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: البته ما نرخ میزان مرگ ومیر در اسفند ماه ۹۷ را با اسفند ۹۸ مقایسه کرده ایم از بین ۴۰۰۹۲ نفر که در سال ۹۷ در مراکز شبانه روزی تحت پوشش بودند ۲۸۳ فوت شده اند همچنین در اسفندماه ۹۸ از بین ۴۸۸۳۸ نفر ۳۵۲ نفر فوت شده اند که نرخ فوت به نسبت تعداد افراد نگهداری شده در اسفند ۹۷ و اسفند ۹۸ برابر ۰.۷ درصد است و البته باید تا پایان فروردین ماه شرایط را ارزیابی کنیم. 

قبادی دانا با تشکر از بیشاز ۲۰ هزار پرسنل مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان و سالمندان گفت: از ۲۲ هزار پرسنل سازمان بهزیستی که در کنار این افراد با نظارت دقیق در جهات ارجای کامل پروتکل های بهداشتی سعی در ارتقای استاندارهای لازم قدم برداشتند تشکر می کنم. ما در دوره مدیریت این بیماری قرار داریم و لحظه به لحظه نگران آلوده شدن مراکز و مشکلاتی که در پی آن بوجود می آید هستیم. 

وی ادامه داد: برای معلولان شدید و خیلی شدید وابسته به بستر و معلولان ضایعه نخاعی با کمک ۱۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان مبلغ ۲۵۰ هزار تومان کمک پرداخت شده است  همچنین با کمک بنیاد مستضعفان و اختصاص ۵ میلیارد تومان طرح آموزش و اهدای اقلام بهداشتی به کودکان کار انجام شد و ۵۷ هزار بسته به این کودکان تحویل داده شده است. همچنین در اسفندماه ۱۵ میلیارد تومان در سطح کشور برای کمک هزینه معیشت موردی برای ۷۵ هزار خانوار اختصاص داده ایم.

رییس سازما بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: همچنین با کمک ۲۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان که قرار است در روزهای آینده انجام شود، حمایت معیشتی از جامعه هدف تحت پوشش سازما بهزیستی به ویژه خانوارهایی که در مناطق حاشیه نشین ومحروم قرار دارند، انجام می شود. با دریافت این مبلغ کل مبلغ کمک شده از سوی بنیاد مستضعفان در زمان شیوع کرونا به سازمان بهزیستی به ۳۵ میلیارد تومان می رسد. 

قبادی دانا خاطرنشان کرد: البته در هفته اول فروردین ماه با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و در دهک های ۱،۲ و ۳ قرار داشتند انجام شد و بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت آنها شارژ شده است. 

وی با اشاره به فعالیت سامانه تلفنی ۱۴۸۰ گفت: همچنین سامانه تلفنی ۱۴۸۰ که مشاور های تخصصی روانشناسی را ارائه می کند توسط با بیش از ۴۰۰ نفر از روانشناسان آموزش دیده از اول اسفند تا ۲۰ فروردین ماه به ۱۵۲ هزار نفر مشاوره روانشناسی در خصوص مشکلات مختلفی در زمینه اضطراب ناشی از شیوع بیماری کرونا، مسائل خانوادگی و فرزندپروری ارائه کرده است. این مشاوره ها رایگان بوده و از ۸ صبح تا ۱۲ شب ادامه داشته است. در این مدت نیز ۶۳ هزار ساعت مشاوره تلفنی رایگان تخصصی به افراد مختلف ارائه شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این ۴۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور در مراکز ۱۴۸۰ فعال هستند و به متقاضیان مشاوره تخصصی می دهند. همچنین سامانه خودارزیابی اختلالات روانشناختی هم در سازمان بهزیستی در استان های مختلف فعال شده است. همچنین درباره مسائلی که ممکن است برای خانواده ها پیش بیاید اگر چنین مشکلات منجر به فرزند آزاری، کودک آزاری، سالمندآزاری و همسرآزاری شود افراد می توانند این موارد را با تماس با ۱۲۳ موارد در میان بگذارند تا خدمات لازم به آنها ارائه شود.

قبادی دانا در بخش دیگری از صحبت های خود درباره مراکز شبه خانواده نیز گفت: حدود ۶۵۰ مرکز به عنوان مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و شبه خانواده فعالیت می کنند و حدود ۱۰ هزار کودک به صورت شبانه روزی در خانه های کودکان و نوجوانان نگهداری می شود. با تلاش و همت همه مدیران مراکز و مددکاران ومربیان که به صورت شبانه روزی حضور دارند فقط در دو مرکز از مراکز شبه خانواده در دو استان مختلف آلودگی کرونا ویروس گزارش شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این کودکان تحت درمان قرار گرفته اند و مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین آماری که از میزان فوت شدگان در مراکز معلولان و سالمندان در سطح کشور در اسفندماه ۹۷ و مقایسه آن با اسفند ۹۸ بیان شد، درخصوص فوت این افراد با هر علتی بوده است.

رییس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: ما همچنان با مشکل شیوع ویروس کرونا درکشور و جهان مواجه هستیم و امیدوارم با مدد الهی و به کارگیری روشهای تخصصی، فنی وعلمی و همچنین نظارت کامل برای اجرلی پروتکل های بهداشتی شاهد کنترل کامل و شکست ویروس کرونا بوده و کمترین آسیب را در جامعه هدف سازمان بهزیستی به ویژه افرادی که در مراکز نگهداری شبانه روزی حضور دارند باشیم و بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.​

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز