خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایلنا:

حمایت دولت از زنان سرپرست خانوار در شرایط شیوع کرونا/ وضعیت اقشار آسیب‌پذیر از نگرانی‌های ماست

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۶۲۹

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، از حمایت دولت از زنان سرپرست خانوار در شرایط شیوع کرونا خبر داد.

«معصومه‌ ابتکار» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایلنا، در تشریح وضعیت زنان سرپرست خانواده و وضعیت مشاغل آن‌ها در شرایط اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: معاونت زنان از بدو بحران کرونا در کشور، مکاتباتی را برای وضعیت مشاغلی که محتمل بود تعطیل شوند، انجام داد. این مکاتبات با معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت و در راستای اقشار آسیب‌پذیر زنان بویژه زنان سرپرست خانوار بود، به خصوص آن دسته که از کمک‌‌هائی معیشتی استفاده نمی‌کنند. 

وی در ادامه افزود: معاون اول رئیس‌جمهور دستور خوبی روی این نامه به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داد. ما از آقای شریعتمداری پیگیری کردیم و ایشان توضیحات لازم را برای روند کار، بسته‌های معیشتی برای این اقشار و اقداماتی که از توجه آنها به زنان سرپرست خانوار نشات می‌گیرد، ارائه داد.  

ابتکار در پاسخ به این پرسش که این بسته‌‌ها شامل چه موادی می‌شوند، بیان کرد: ریزاطلاعات این بسته‌ها را باید از وزارت کار پیگیری کرد. معاونت زنان بر مبنای تکلیف خود در قبال اقشار آسیب‌پذیر زنان، اقدام لازم را انجام داده و مستمر هم پیگیری و گزارشات را دریافت می‌کنیم. همچنین معاونت به استان‌ها ابلاغ کرده است که در این شرایط به این اقشار توجهی مضاعف شود. 

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور‌، بیان کرد: از اقدامات دیگر بسیج زنان سرپرست خانوار تحت پوشش طرح توانمندسازی اقتصادی و مشاغل خانگی  بود که امکانات خیاطی داشتند. از آن‌ها برای تولید ملزومات بهداشتی و ماسک‌ دعوت شد. افرادی که می‌توانستند فعالیت خود را در این حوزه‌‌ها متمرکز کنند، استقبال کردند و توانستند پویائی تجارت خود را در این وضعیت حفظ کنند و به جای تولیدات قبلی به روی نیازهای شرایط کنونی تغییر مسیر دهند. اغلب کسانی که این امکانات را داشتند، پای کار آمدند که از جمله به تولید ۲ میلیون قطعه ماسک و گان در یک مرحله منجر شد. یعنی از ظرفیت زنان سرپرست خانوار استفاده کرده و آن‌ها نیز در خط مدافعان سلامت قرار گرفتند. 

وی در ادامه گفت: در تمام استان‌‌ها این قبیل اقدامات صورت گرفت و خوشبختانه بازار خوبی را برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کرد. منتهی، تغییر کاربری کارگاه‌های آن‌ها در زمان کوتاه و بحث استاندارد لوازمی که تولید می‌کرده‌اند، مشکلی بود که باید با جدیت به آن می‌پرداختیم. 

ابتکار اشاره کرد: در این راستا در مدلی که اجرا می‌شود، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده کارفرما است، جهاددانشگاهی و دو نهاد غیردولتی مجری هستند. وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ناظر اجرای برنامه هستند.  

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که زنان سرپرست‌خانواری که هم‌اکنون تحت پوشش طرح توانمندسازی معاونت نیستند، چگونه رصد می‌شوند؟ گفت: این از مشکلاتی است که مجدانه سعی می‌کنیم تا برایش چاره‌اندیشی کنیم. در حال حاضر کارگروهی تشکیل شده و یک برنامه ملی اقدام و عمل تصویب کرده است. طبق این مصوبه، برای هر دستگاهی، تکلیفی برای زنانی که سرپرستی خانوارها را برعهده دارند، تعیین شده و البته رصد موضوع در سطح ملی به وزارت کار محول شد. آن‌ وزارتخانه می‌تواند از درگاه جامعه ایرانیان افراد را شناسائی کند. 

وی افزود: همچنین معاونت امور زنان و خانواده و وزارت کار، تفاهم نامه‌ای دارند که درگاهی برای تجمیع اطلاعات زنان سرپرست خانوار در کشور ایجاد شود. این درگاه امکانی را فراهم می‌کند تا زنان در سطح استانی، شهری و روستائی رصد شوند و مشمول حمایت قرار گیرند. این کار بسیار مهمی است، زیرا خیلی از مواقع تجربه کردیم که اطلاعات دقیقی از وضعیت زنان سرپرست خانواده وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز