خبرگزاری کار ایران

ذوالفقاری:

مسافران بدون ورود به شهرهای در طول مسیر به شهر خود بازگردند/ توقیف یک ماهه خودروهای غیربومی

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۷۴۵

معاون انتظامی و امنیتی وزارت کشور گفت: مسافرانی که در حال حاضر در سفر هستند، بدون ورود به شهرهای در طول مسیر به شهر خود بازگردند

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسین ذوالفقاری» معاون انتظامی  و امنیتی وزارت کشور امروز در نشستی خبری گفت: اگر مروری بر عملکرد کشورهای مختلف که درگیر با کرونا هستند داشته باشیم شاهد تمهیدات مختلفی هستیم که وابسته به فرهنگ و شرایط کشور آنها بوده است. بسیاری از این کشورها تمهیدات سخت‌تری را اتخاذ کردند و کشورهای دیگری نیز جدیت بیشتری را در مقابله با این ویروس اتخاذ کردند. در کشور ما نیز تصمیمات با ملاحظه شرایط گرفته شد که پررنگ‌ترین این تلاش‌ها مربوط به حوزه آموزش و اشاعه توضیحاتی بود که می‌بایست گسترش پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: همچنان که آحاد نیروهای دولتی، انتظامی، در یک بسیج ملی به مبارزه با این اپیدمی مشغول هستند، در جهت آن گروه از مردم که مساله را جدی نگرفتند و با توجه به مطالباتی که مردم دیگر در راستای اقدامات جدی‌تر از دولت داشتند طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را ابلاغ و در دستور کار قرار دادند. طبق آخرین اطلاعاتی که وزارت کشور کسب کرده است اکثریت مردمی که مسئولیت اجتماعی خود را می‌دانستند خواستار برخورد قاطعانه‌تری با گروه قلیلی از مردم بودند که به وظایف خود عمل نمی‌کردند. بنا به اظهارات وزارت بهداشت ما هنوز وارد قله پیک بیماری نشده‌ایم، در قوانین ما برای افرادی که باعث شیوع یک ویروس مرگبار می‌شوند مجازات محکمی وجود دارد که امیدواریم مجبور به استفاده از آنها نشویم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: مسافرانی که در حال حاضر در سفر هستند، بدون ورود به شهرهای در طول مسیر به شهر خود بازگردند و حرکت خود را به گونه ای تنظیم کنند که وارد شهرهای در طول مسیر خود نشوند.

وی ادامه داد: شناسایی افراد براساس کد ملی، پلاک خودرو و بیمه مد نظر قرار گرفته و به عنوان ملاک برای ساکن مشخص می شود. برای کارمندانی هم که در جایی هستند که خارج از محل کار یا زندگی خود هستند، تدبیر شده است یا با کارت شناسایی و یا با کارتی که طراحی می کنند، برای این افراد محدودیت ایجاد نخواهد شد. عمده موفقیت این طرح این است که مردم به سفر نروند، اعمال محدودیت حداکثر در حمل نقل عمومی اعم از ریلی، هوایی و زمینی است.

ذوالفقاری گفت: نیروهای امدادی، خدمات درمانی، پلیس، آتش نشانی و هر ارگانی که وظیفه خدمت‌رسانی در شرایط بحران را به مردم دارند منع رفت و آمد ندارند اما مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز ورزشی، پارک‌ها و هر نقطه‌ای که محلی برای تجمع مردم باشد تعطیل می‌شود. لازم به ذکر است که بسیاری از این تدابیر در گذشته اعمال می‌شده است اما به صورت توصیه‌ای یا با اختیارات استانی بود. از این پس این تدابیر در سطح کشوری و با محدودیت قانونی اجباری می‌شود.

رییس اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: برای اصناف با تقسیم‌بندی سه گانه صورت گرفته است؛ اول اینکه بعضی از اصناف نمی‌توانند تعطیل باشند و موظف هستند به صورت صد در صدی خدمات ارائه دهند. این اصناف مربوط به نیازهای ضروری یا خدمات ضروری مردم می‌شوند. نه تنها ساعت کار محدود ندارند حتی می‌توانند به صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی و ارائه کالا داشته باشند و در جهت این خدمت‌رسانی  شبانه‌روزی هماهنگی با استانداری صورت گرفته است. گروه دوم از اصناف به هیچ عنوان اجازه کار ندارند شامل اصنافی می‌شود که ارائه دهنده اقلام ضروری به مردم نستند و سومین گروه شامل اصنافی است که بنا به ملاحظات محلی و نیازهای افراد محلی بر حسب تصمیم استاندارها اجازه فعالیت و یا ممنوعیت فعالیت خواهند داشت. در نهایت تمام مراکزی که فعالیت خواهند داشت باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت بکنند.

ذوالفقاری در ادامه افزود: هر گونه مراسم جشن و ترحیم و ... باید لغو شود و همچنین هر نوع تجمع مذهبی تعطیل می‌شود هیچ سفر مذهبی به اندازه حضور مقام معظم رهبری در مشهد که همه ساله برگزار می شد دارای اهمیت نیست. ایشان با در نظر گرفتن حساسیت‌های موجود در کشور این سفر را لغو کردند و این باید الگویی برای تمام افراد باشد. 

وی گفت: فعالیت ادارات بنا به دستور معاون رییس جمهور شکل خواهد گرفت. همچنان اختلاف نظرهایی در این باره وجود دارد و تصمیم نهایی اخذ نشده است. این اختلافات به زودی رفع خواهد شد و ابلاغیه مربوط به فعالیت ادارات توسط معاون اول رییس جمهور ارائه می‌شود البته باید خاطرنشان کنم که بخشی از کارمندان دولت که در مراکز آموزشی کار می‌کنند هم اکنون تعطیل هستند این جمیت حدود 2 میلیون نفر را شامل می‌شود. جمعیت دیگر که شامل کار درمانی و ارگان‌هایی هستند که در زمان بحران در حال آماده با ش قرار می‌گیرند به هیچ عنوان امکان تعطیلی ندارد تنها دسته کمی می‌ماند که باید در رابطه با آنها تصمیم گیری شود که آن هم موکول به ابلاغیه معاون اول رییس جمهور است.

رییس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا گفت: ضمانت‌های این طرح‌ها این است که اگر خودرویی وارد شهری شود که صاحب آن در آن سکونت ندارد به مدت یک ماه توقیف می‌شود و صاحب خودرو موظف است 500 هزار تومان جریمه نقدی پرداخت کند برای افرادی که در سفرها خودروی آنها توقیف می‌شود این امکان وجود دارد که با اعلام شناسه خودرو و راننده مسافران خود را به شهرهایشان بازگردانند و توقیف خودرو پس از آن اعمال شود. همچنین اصنافی که بر خلاف مقررات ابلاغی اقدام به فعالیت صنفی کنند تا یک ماه پلمپ خواهند بود. عزم راسخ برای اجرای طرح در تمام سطوح جامعه وجود دارد. مخالفین و موافقینی برای مفاد این طرح حضور داشت و هم اکنون این طرح با در نظر گرفتن تمام نقطه نظرات انها به سرانجام رسیده است. بنابراین تمام استانداران نیروهای نظامی و انتظامی و ارگان‌های امنیتی پشتیبان این طرح هستند تا به صورت جدی و سخت‌گیرانه اجرا شوند. 

ذوالفقاری در پایان گفت: ‌این طرح برای دو هفته پیش بینی شده است در هفته نخست برای ارزیابی مشکلات و موانعی است که بر سر راه اجرای طرح پیش خواهد آمد. ما به همه استان‌ها اعلام کرده‌ایم که مشکلات را سریعا به مرکز انتقال دهند تا در کوتاه‌ترین زمان اصلاحات صورت بگیرد. ادامه پیدا کردن این طرح بیش از دو هفته و شرایط آن که سخت‌گیرانه‌تر و سهل گیرانه‌تر باشد به روند بیماری منوط است. اگر طرح دیر اجرا شده است برای ملاحظاتی بود که در رابطه با زندگی افراد در نظر داشتیم. تصمیمات باید به گونه‌ای باشند که حداقل مشکلات  شکایات را برای مردم و طرف آنها شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز