خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار از شیوع کرونا در ایران؛

۲۹۴۰۶ مبتلا، ۲۲۳۴ فوتی و ۱۱۰۴۵۷ بهبود یافته/ جزئیات طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی»/توقیف یک ماهه خودروهای غیربومی/ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای متخلفان/ پزشکان بدون مرز از ایران اخراج نشدند

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۶۸۵

سی و شش روز پس از شیوع کرونا در کشور، ۲۹۴۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۲۳۴ نفر فوت شده و ۱۱۰۴۵۷ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و شش روز پس از شیوع کرونا در کشور ۲۹۴۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۲۳۴ نفر فوت شده و ۱۱۰۴۵۷ نفر بهبود یافته‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت بر اساس آخرین آمار از شهادت اعضای کادر نظام سلامت، از بین پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان و افرادی که در سایر واحد‌ها خدمت می‌کنند، بیش از ۴۳ نفر شهید شده‌اند. او تاکید کرده است؛ مجرم ردیف اول در طغیان شیوع کرونا و مرگ پزشکان ما، آمریکا و تحریم‌های یکجانبه آن‌ها است. همچنین وزیر بهداشت اعلام کرده است؛ قرار است طرح فاصله گذاری اجتماعی تا سطح سه در کشور اجرا شود و توسط وزیر کشور به همه استانداران نیز ابلاغ می‌شود. به گفته نمکی در این طرح، مطلقا بحث تعطیل کردن مراکز عرضه مواد غذایی، بهداشتی، داروخانه ها، مراکز خدماتی و دستگاه های خدمت رسان ضروری مطرح نیست و به گونه ای برنامه ریزی شده که در این سطح بندی، کمترین فشار به مردم وارد شود.

شناسایی ۲۳۸۹ مورد جدید کروناویروس در کشور

«کیانوش جهانپور» سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس یافته های آزمایشگاهی، ۲۳۸۹ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با این حساب، مجموع بیماران مبتلا به این بیماری تا امروز ۷ فروردین ۱۳۹۸ به ۲۹۴۰۶ نفر رسید.

وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۰۴۵۷ نفر از مبتلایان به این بیماری، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۷ نفر از بیماران کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و در مجموع، شمار درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۲۲۳۴ نفر افزایش یافت.

وی همچنین گفت: مشارکت مردم در طرح غربالگری کرونا از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشت و به حدود ۵۰ میلیون و ۸۲۱ هزار نفر تا ظهر امروز رسید. مردم برای آگاهی از وضعیت سلامتی خود حتما به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند

جهانپور گفت: حدود ۲۷۴۶ نفر از بیماران، مورد شدید ابتلا به این بیماری هستند.

طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» تشریح شد/ تشدید محدودیت‌ها

«ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره جزئیات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: طرح به زبان ساده این معنا را می‌دهد که سعی می‌کنیم، تماس‌های بین مردم عادی را به حداقل برسانیم. این تصمیم در خصوص مردمی است که علائم ظاهری ابتلا را ندارند و افرادی که بیمار یا مشکوک کووید 19 تلقی نمی شوند، اما ممکن است ناقل ویروس باشند. 

وی در ادامه افزود: وزارت بهداشت و درمان، در رابطه با بیمارانی که ابتلای آن‌ها محرز شده است، سیاست ایزولاسیون را در پیش گرفته بود که همچنان بر اجرای آن پافشاری می‌کند و با همان منطق در رابطه با افراد مشکوک توصیه یا اقدام به قرنطینه آن‌ها داشت. طبق پروتکل افرادی که مشکوک هستند باید از هرگونه تماس با دیگران خودداری کنند.

حریرچی در رابطه با اقداماتی که باید در خصوص افراد عادی در جامعه صورت بگیرد، بیان کرد: سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع چرخه انتقال ویروس در میان مردم عادی اتخاذ شده است؛ اجرای این طرح مراحل مختلفی دارد که برخی اجرا شده بودند و برخی اقدامات بر تمهیدات گذشته افزوده می‌شوند. 

معاون کل وزارت بهداشت به تشریح مراحل طرح فاصله‌گذاری پرداخت و گفت: از جمله اقدامات در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که تاکنون نیز اجرایی شده است، تعطیلی مدارس بود که کارشناسان ما معتقدند ۳۰ درصد از تماس‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد. تعطیلی دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس از دیگر تمهیدات ما در رابطه با اجرای این طرح بود. همچنین تعطیلی مراکز خرید غیرضروری از اهمیت بسیاری برخوردار است. نمونه‌های دیگر تعطیلی اماکن ورزش عمومی، جلوگیری از تجمعات مانند مراسم ختم، عروسی،‌ کنفرانس، کنگره و عدم تجمعات مذهبی در مساجد و زیارتگاه‌‌ها از اقداماتی هستند که در رابطه با این طرح اجرا یا تشدید می‌شوند. 

حریرچی در پاسخ به این پرسش که عمده این تمهیدات پیش از این نیز در دستور کار بوده‌اند، آنچه که وزیر بهداشت از آغاز اجرای آن در روزهای آینده خبر دادند، چه اقداماتی است؟ گفت: البته بر شدت اعمال و کنترل این موضوعات افزوده می‌شود، اما یک موردی که به این تمهیدات اضافه شده است، به حداقل رساندن مسافرت‌‌های بین شهری است. در مقام بررسی، اقدامات متعددی را برای جلوگیری از سفرها بحث کرده‌ایم که با نهایی شدن نتایج بررسی‌‌ها و تصمیمات نهایی به اجرا در خواهند آمد. 

وی در ارتباط با زمان به نتیجه رسیدن بررسی ها و اجرای طرح‌ فاصله گذاری گفت: با اعلام وزیر کشور و اخذ تصمیمات نهایی توسط این وزارتخانه، به احتمال زیاد از امروز صبح دستورالعمل‌های مربوط به تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی ابلاغ خواهند شد که متعاقبا توسط نهاد‌های قانونی به اجرا گذاشته می‌شوند.   

جزئیات انسداد راه‌های استان تهران

محدودیت خروج در تمام استان‌ها

«سردار تیمور حسینی» رئیس پلیس‌راه راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره محدودیت‌های خروج از  استان‌ها به ویژه استان تهران گفت: خروجی شهر تهران بسته نمی‌شود، بلکه خروجی استان بسته می‌شود. استان البرز و استان تهران یک استان دیده شده‌اند و تردد بین شهر‌های اطراف منعی ندارد.

رییس پلیس راه کشور خاطرنشان کرد: ممانعت از خروج وجود دارد و محدودیت خروج داریم، این طرح در تمامی  استان‌ها اجرا خواهد شد، البته خودروهایی که به سفر رفته اند، توصیه می شود که زودتر به شهر و استان خود بازگردند و ما اعلام می کنیم که دور دوم سفرها را نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی این طرح اجرا می شود؟ گفت:  منتظر ابلاغ هستیم و احتمالا از امروز یا فردا طرح اجرا خواهد شد.

مسافران بدون ورود به شهرهای در طول مسیر به شهر خود بازگردند

«حسین ذوالفقاری» معاون انتظامی  و امنیتی وزارت کشور امروز در نشستی خبری گفت: اگر مروری بر عملکرد کشورهای مختلف که درگیر با کرونا هستند داشته باشیم شاهد تمهیدات مختلفی هستیم که وابسته به فرهنگ و شرایط کشور آنها بوده است. بسیاری از این کشورها تمهیدات سخت‌تری را اتخاذ کردند و کشورهای دیگری نیز جدیت بیشتری را در مقابله با این ویروس اتخاذ کردند. در کشور ما نیز تصمیمات با ملاحظه شرایط گرفته شد که پررنگ‌ترین این تلاش‌ها مربوط به حوزه آموزش و اشاعه توضیحاتی بود که می‌بایست گسترش پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: همچنان که آحاد نیروهای دولتی، انتظامی، در یک بسیج ملی به مبارزه با این اپیدمی مشغول هستند، در جهت آن گروه از مردم که مساله را جدی نگرفتند و با توجه به مطالباتی که مردم دیگر در راستای اقدامات جدی‌تر از دولت داشتند طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را ابلاغ و در دستور کار قرار دادند. طبق آخرین اطلاعاتی که وزارت کشور کسب کرده است اکثریت مردمی که مسئولیت اجتماعی خود را می‌دانستند خواستار برخورد قاطعانه‌تری با گروه قلیلی از مردم بودند که به وظایف خود عمل نمی‌کردند. بنا به اظهارات وزارت بهداشت ما هنوز وارد قله پیک بیماری نشده‌ایم، در قوانین ما برای افرادی که باعث شیوع یک ویروس مرگبار می‌شوند مجازات محکمی وجود دارد که امیدواریم مجبور به استفاده از آنها نشویم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: مسافرانی که در حال حاضر در سفر هستند، بدون ورود به شهرهای در طول مسیر به شهر خود بازگردند و حرکت خود را به گونه ای تنظیم کنند که وارد شهرهای در طول مسیر خود نشوند.

وی ادامه داد: شناسایی افراد براساس کد ملی، پلاک خودرو و بیمه مد نظر قرار گرفته و به عنوان ملاک برای ساکن مشخص می شود. برای کارمندانی هم که در جایی هستند که خارج از محل کار یا زندگی خود هستند، تدبیر شده است یا با کارت شناسایی و یا با کارتی که طراحی می کنند، برای این افراد محدودیت ایجاد نخواهد شد. عمده موفقیت این طرح این است که مردم به سفر نروند، اعمال محدودیت حداکثر در حمل نقل عمومی اعم از ریلی، هوایی و زمینی است.

تدابیر در سطح کشوری و با محدودیت قانونی اجباری می‌شود

ذوالفقاری گفت: نیروهای امدادی، خدمات درمانی، پلیس، آتش نشانی و هر ارگانی که وظیفه خدمت‌رسانی در شرایط بحران را به مردم دارند منع رفت و آمد ندارند اما مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز ورزشی، پارک‌ها و هر نقطه‌ای که محلی برای تجمع مردم باشد تعطیل می‌شود. لازم به ذکر است که بسیاری از این تدابیر در گذشته اعمال می‌شده است اما به صورت توصیه‌ای یا با اختیارات استانی بود. از این پس این تدابیر در سطح کشوری و با محدودیت قانونی اجباری می‌شود.

رییس اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: برای اصناف با تقسیم‌بندی سه گانه صورت گرفته است؛ اول اینکه بعضی از اصناف نمی‌توانند تعطیل باشند و موظف هستند به صورت صد در صدی خدمات ارائه دهند. این اصناف مربوط به نیازهای ضروری یا خدمات ضروری مردم می‌شوند. نه تنها ساعت کار محدود ندارند حتی می‌توانند به صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی و ارائه کالا داشته باشند و در جهت این خدمت‌رسانی  شبانه‌روزی هماهنگی با استانداری صورت گرفته است. گروه دوم از اصناف به هیچ عنوان اجازه کار ندارند شامل اصنافی می‌شود که ارائه دهنده اقلام ضروری به مردم نستند و سومین گروه شامل اصنافی است که بنا به ملاحظات محلی و نیازهای افراد محلی بر حسب تصمیم استاندارها اجازه فعالیت و یا ممنوعیت فعالیت خواهند داشت. در نهایت تمام مراکزی که فعالیت خواهند داشت باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت بکنند.

ذوالفقاری در ادامه افزود: هر گونه مراسم جشن و ترحیم و ... باید لغو شود و همچنین هر نوع تجمع مذهبی تعطیل می‌شود هیچ سفر مذهبی به اندازه حضور مقام معظم رهبری در مشهد که همه ساله برگزار می شد دارای اهمیت نیست. ایشان با در نظر گرفتن حساسیت‌های موجود در کشور این سفر را لغو کردند و این باید الگویی برای تمام افراد باشد. 

وی گفت: فعالیت ادارات بنا به دستور معاون رییس جمهور شکل خواهد گرفت. همچنان اختلاف نظرهایی در این باره وجود دارد و تصمیم نهایی اخذ نشده است. این اختلافات به زودی رفع خواهد شد و ابلاغیه مربوط به فعالیت ادارات توسط معاون اول رییس جمهور ارائه می‌شود البته باید خاطرنشان کنم که بخشی از کارمندان دولت که در مراکز آموزشی کار می‌کنند هم اکنون تعطیل هستند این جمیت حدود 2 میلیون نفر را شامل می‌شود. جمعیت دیگر که شامل کار درمانی و ارگان‌هایی هستند که در زمان بحران در حال آماده با ش قرار می‌گیرند به هیچ عنوان امکان تعطیلی ندارد تنها دسته کمی می‌ماند که باید در رابطه با آنها تصمیم گیری شود که آن هم موکول به ابلاغیه معاون اول رییس جمهور است.

رییس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا گفت: ضمانت‌های این طرح‌ها این است که اگر خودرویی وارد شهری شود که صاحب آن در آن سکونت ندارد به مدت یک ماه توقیف می‌شود و صاحب خودرو موظف است 500 هزار تومان جریمه نقدی پرداخت کند برای افرادی که در سفرها خودروی آنها توقیف می‌شود این امکان وجود دارد که با اعلام شناسه خودرو و راننده مسافران خود را به شهرهایشان بازگردانند و توقیف خودرو پس از آن اعمال شود. همچنین اصنافی که بر خلاف مقررات ابلاغی اقدام به فعالیت صنفی کنند تا یک ماه پلمپ خواهند بود. عزم راسخ برای اجرای طرح در تمام سطوح جامعه وجود دارد. مخالفین و موافقینی برای مفاد این طرح حضور داشت و هم اکنون این طرح با در نظر گرفتن تمام نقطه نظرات انها به سرانجام رسیده است. بنابراین تمام استانداران نیروهای نظامی و انتظامی و ارگان‌های امنیتی پشتیبان این طرح هستند تا به صورت جدی و سخت‌گیرانه اجرا شوند. 

ذوالفقاری در پایان گفت: ‌این طرح برای دو هفته پیش بینی شده است در هفته نخست برای ارزیابی مشکلات و موانعی است که بر سر راه اجرای طرح پیش خواهد آمد. ما به همه استان‌ها اعلام کرده‌ایم که مشکلات را سریعا به مرکز انتقال دهند تا در کوتاه‌ترین زمان اصلاحات صورت بگیرد. ادامه پیدا کردن این طرح بیش از دو هفته و شرایط آن که سخت‌گیرانه‌تر و سهل گیرانه‌تر باشد به روند بیماری منوط است. اگر طرح دیر اجرا شده است برای ملاحظاتی بود که در رابطه با زندگی افراد در نظر داشتیم. تصمیمات باید به گونه‌ای باشند که حداقل مشکلات  شکایات را برای مردم و طرف آنها شاهد باشیم.

مصرف مکمل ویتامین‌ها برای مقابله با کرونا توصیه نمی‌شود

 ویتامین‌های مورد نیاز  باید با مصرف طبیعی غذا تامین شود

«زهرا عبداللهی» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در شرایط بحران کرونا و در راستای افزایش ایمنی بدن افراد چه پروتکلی را برای مصرف ویتامین‌های مکمل صحیح می‌دانید؟ گفت: ما هیچ توصیه‌ای نداریم که افراد قرص تهیه کنند و ویتامین بدن‌ خود را با قرص‌ تامین کنند. لازم است ویتامین‌های مورد نیاز با مصرف طبیعی غذا تامین شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: نباید افراد به صورت خودسرانه‌ برای مصرف قرص، آمپول و مکمل‌های غذائی اقدام کنند. 

عبداللهی ضمن تاکید بر اینکه کارشناسان تغذیه معتقدند، منابع غذائی مناسب باید بتواند مایحتاج بدن را تامین کند، گفت: اگر افراد تنوع را در برنامه غذایی رعایت کنند، نیاز به استفاده از قرص مکمل نخواهند داشت. اگر افراد بتوانند تمام گروه‌های غذایی را مانند سبزی، میوه، گوشت و لبنیات را مصرف کنند، تمام نیاز بدنشان تامین می‌شود. 

عبداللهی در ادامه گفت: تنها استثنا در مورد ویتامین D است، زیرا که ویتامین D در منابع غذائی ما بسیار فقیر است. البته وزارت بهداشت یک برنامه برای مکمل‌یاری ویتامین D دارد که از دوسال پیش با احراز کمبود ویتامین D در کشور، یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی را در ماه توصیه کرد. تنها این ویتامین در ابلاغیه‌های وزارت بهداشت توصیه شده‌ است، اما مصرف خودسرانه‌ی هیچ ویتامین دیگری توصیه نمی‌شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بیان کرد: بطور مثال، ویتامین C مصرف افراطی دارد، در حالی که اگر افراد دو واحد میوه در روز مصرف کنند، نیاز به هیچ داروی مکملی نخواهند داشت. 

وی افزود: در صورتی که افراد تشخیص کمبود ویتامین را از پزشک دریافت کنند، زیر نظر پزشک و با تجویز او اقدام به مصرف مکمل‌‌های ویتامینی کنند. در پروتکل‌‌های درمانی، پیش‌بینی شده‌ است که اگر افراد کمبود جدی ویتامین داشته باشند، تحت درمان با مکمل‌های ویتامینی قرار بگیرند. این مقوله متفاوت است از آنکه افراد مصرف خودسرانه داشته باشند. هر نوع مکمل غذائی و ویتامینی باید تحت کنترل پزشک باشد. مصرف خودسرانه ویتامین‌ها خود موجب اضافه دریافت و متعاقبا مسمومیت می‌شود. 

عبداللهی در بیان آمار کمبود‌های ویتامینی در کشور گفت: طبق مطالعاتی که وزارت بهداشت تاکنون انجام داده‌ است، تنها کمبود ویتامین در کشور مربوط به ویتامین D است. این مطالعات مبین آن هستند که کمبود ویتامین D در تمام گروه‌‌های سنی وجود دارد. در کنار مکمل‌یاری که ذکر شد، وزارت بهداشت راهکاری در پیش گرفته است تا با غنی‌سازی مواد غذائی لبنی این کمبود را رفع کند، اما هیچ شواهد و مستنداتی مبنی بر کمبود ویتامین‌های دیگر وجود ندارد. 

وی اظهار کرد: ویتامین‌های A و D که ویتامین‌های چرب محسوب می‌شوند، می‌توانند تا شش ماه در بدن ذخیره شوند و نیاز بدن را تامین کنند. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در پایان گفت: به سبب مقابله با کرونا، هیچ توصیه برای مصرف مکمل ویتامینی وجود ندارد و فقط مکمل ویتامین D را طبق همان توصیه‌های سابق وزارت بهداشت، یعنی یک قرص ۵۰۰۰۰ هزار واحدی بصورت ماهانه مصرف کنند. 

به هیچ وجه کمبود وجود ندارد

واکنش شانه‌ساز  به ادعای درمان بیماران کرونا با استفاده از آنزیم‌های  بهبودیافتگان

«محمدرضا شانه‌ساز» رییس سازمان غذا و دارو  در نشست خبری با اصحاب رسانه بوسیله ویدوئو چک گفت: کرونا بحرانی است  که ما و تمام کشور‌های دیگر و حتی کشور‌هایی که ادعای بزرگی در درمان دارند، درگیری کرده است.

وی افزود: هماهنگی بسیار زیادی بین سازمان‌های تعزیرات و قضائی و وزارت بهداشت صورت گرفت که امیدواریم تجربه‌ای برای بعد از بحران باشد. مجوز‌های مراکز تولیدی ما که ماسک و موادضدعفونی تولید می‌کنند، حتی تا یک روز ترتیب داده می‌شود. ظرفیت کشور در تولید ماسک تا هشت برابر  شده است. 120 میزان تولید ما به 700 هزار رسیده است. ما در گان 2 هزار تولید داشتیم، اما اکنون بالای 40 هزار ظرفیت داریم.

شانه‌ساز در پاسخ به این پرسش که امکان استفاده از آنزیم‌های بیماران بهبودیافته برای بیماران شدید ممکن است؟ گفت: به هرحال ادعاهای مختلفی در زمینه درمان وجود دارد. یک ادعا هم درمان‌ بوسیله آنزیم‌های موجود در خون افراد بهبودیافته است.  بسیاری از این ادعاها توسط افراد دانشمند و صاحب نام صورت می‌گیرد، اما باید صلاحیت آن‌ها توسط کمیته علمی تایید شود. مشکل این است که تائید این داروها نیاز به زمان دارد.

وی افزود: پتانسیل علمی در کشور ما در ابعاد و رشته‌های مختلف وجود دارد. ما با روش‌های علمی زیادی می‌توانیم این تحقیقات را پیگیری کنیم. وزارت بهداشت همه این پیشنهاد‌ها را تایید خواهد کرد، اما اثربخشی و امنیت بیماران مهم است و هر داروئی باید به تایید کمیته علمی وزارت بهداشت برسد و با صلاحدید آن‌ها به پروتکل درمانی اضافه بشود.  

شانه‌ساز در پاسخ به این پرسش که " آیا همچنان با کمبود در مواد ضدعفونی روبرو هستیم یا خیر؟ گفت: به دلیل تلاش‌هایی که در این بحران داشتیم، تولیدات مواد ضدعفونی ما به ده ‌برابر سابق رسیده است. درست است که در روزهای نخست و به دلیل حجم تقاضاها دستخوش مشکلات شدیم و این سبب شد، کادر درمانی ما در بیمارستان‌ها با مشکلاتی مواجه شوند، اما امروز به هیچ وجه کمبود وجود ندارد و تمام فقدان نیازهای بیمارستانی که بحران ساز شده بودند، رفع شده‌اند. البته حجمی هم بوسیله واردات رفع شد.

وی افزود:  قویا ابراز می‌کنم که طی دو هفته آینده حتی از واردات نیز بی‌نیاز می‌شویم.طی هفته آینده با آغاز به تولیدات جهادی، مواد ضدعفونی را در بازار پخش می‌کنیم. ماسک هم به همت همان فعالیت جهادی در چند روز آینده برای مردم عادی نیز در داروخانه‌ها ارائه می‌شود.

شانه‌ساز با تاکید بر این موضوع که ظرفیت تولید ما در این مدت بسیار افزوده شده است، گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تولیدی کشور در زمینه‌ تجهیزات و دارو، پس از عبور از بحران می‌توانیم صادرات داشته باشیم. این ظرفیت به لطف الهی در شرایطی است که سال‌ها با تحریم‌ها دست به گریبان بوده‌ایم. امیدواریم این بتواند تجربه‌ای برای مدیریت‌های آینده در کشور باشد.

شانه‌ساز بیان کرد: در زمینه‌ی استفاده از مکمل‌های داروئی و ویتامینی توصیه‌های بسیاری انجام می‌شود. همه اقلام مکمل می‌تواند به صورت کلی موثر باشد، البته استثنائاتی هم وجود دارد. توصیه ما این است که از ویتامین‌های موجود در مواد طبیعی استفاده شود. موضوع مهم‌تر آن است که مردم تنها به توصیه‌های کمیته مرکزی وزارت بهداشت توجه کنند. نباید به تبلیغات افراد ناشناخته توجهی کرد. ببینند که وزارت بهداشت به روی چه داروهائی تایید می‌کند.

شانه‌ساز در رابطه با ماسک‌های کشف شده و اینکه چه مقدار از این اقلام به دست کادر درمانی رسیده است، اظهار کرد: کل اقلامی که توسط تعزیرات و قوای قضائی جلب شد، بالغ بر 10 میلیون مورد بود. برخی اظهارات اغراق آمیز و ناصحیح است، اینطور نبوده است که 100 میلیون یا بیشتر اقلام کشف شده باشد. به هر حال تمام کشفیات به دانشگاه‌های علوم پزشکی تعلق پیدا کرده است.

وی گفت: کمک‌های بین‌المللی که مغرضانه نباشد و توسط مراجع سیاسی ما تایید شده باشند را با آغوش باز می‌پذیریم. ما از خیلی از کشورها کمک‌های مردمی دریافت می‌کنیم، حتی این کمک‌ها توسط مردم عادی به سفارت‌خانه‌هایمان رسانده می‌شود. این واقعیت مشاهده شده است و شعار نیست. به هرحال ما نیاز اورژانسی نداریم.اما در رابطه با الکل این نیاز وجود دارد، زیرا مصرف آن چندین برابر شده است. برنامه‌ای داریم که آن را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تمام 2000 داروخانه شبانه‌روزی ما در سطح کشور دایر هستند. امسال به همه دانشگاه‌ها اعلام کردیم که داروخانه‌های روزانه با شرط حضور مسئول فنی خود باید کار کنند.

وی در پایان گفت: ما در پروتکل جدید کمیته درمانی یک مورد آنتی بیوتیک داریم. این آنتی بیوتیک در کشور تولید می‌شود. اما بعید می‌دانم برای همه بیماران آنتی بیوتیک لازم باشد.

مردم ایران در یک جنگ بیولوژیکی قرار گرفته‌اند

آمار فوتی‌ها زیاد است

نگران موج دوم شیوع کرونا در گیلان هستیم

سید کاظم دلخوش در جلسه ستاد مقابله با کرونا که در فرمانداری صومعه سرا برگزار شد با اشاره مشکلات و حوادث فراوان در سال گذشته، اظهار کرد: مسئولان و مدیران بخش‌های مختلف در کشور و به ویژه استان گیلان باید بحران ویروس کرونا را مدیریت کنند و مردم در این مدیریت سهم بسزایی داشتند.

نماینده صومعه سرا در مجلس با اشاره به شیطنت دشمنان نظام و انقلاب، افزود: به رغم وجود همه مشکلات به خوبی توانسته ایم این بحران را با توجه به کمبودها و زیر ساخت‌ها مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه مردم ایران در یک جنگ بیولوژیکی قرار گرفته اند، تأکید کرد: با توجه به اینکه آمار فوتی ما در این بیماری زیاد بود اما با همت مردم و مسئولان استانی درصدد هستیم تمام موانع را برطرف و جامعه را به سمت یک آرامش سوق دهیم.

دلخوش همچنین در ادامه با بیان اینکه باید این بحران توسط مدیران استانی کنترل شود، گفت: با توجه به اینکه هنوز دارویی برای این ویروس ساخته نشده است انتظار می‌رود با ورود مسافران به گیلان شیوع این بیماری بیشتر شود.

وی با اشاره به مشکلات بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه سرا، ادامه داد: با راه اندازی اورژانس بخشی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان صومعه سرا برطرف خواهد شد.

۳ کودک کردستانی به ویروس کرونا مبتلا شدند

 سقز در صدر بیشترین مبتلایان استان 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: 3 کودک ۵، ۶ و ۸ ساله مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بعثت سنندج بستری و تحت درمان هستند. هومن قصری در این باره اظهار داشت: با توجه به اعلام آمارها از زمان شیوع ویروس کرونا در کردستان تاکنون سه کودک ۵، ۶ و ۸ ساله مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بعثت سنندج بستری و تحت درمان هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه این بیماری در کشور چین شروع‌ شده تمام اطلاعات و یافته‌ها بر این اساس بوده که کودکان زیر ۱۰ مبتلا نمی‌شوند و مرگ‌ و میر زیر ۱۵ سال ندارد اما متأسفانه با تغییر ویروس کرونا در کشورهای مختلف شاهد این بوده‌ایم که در کشورهای اروپا و آمریکای شمالی ابتدا این ویروس در کودکان مشاهده‌ شده است.

قصری به مردم استان توصیه کرد تمام نکات مسائل بهداشت فردی که این روزها به‌طور مکرر تکرار شده باید کودکان نیز رعایت کنند به‌خصوص در این شرایط که مدرسه و مهدکودک‌ها تعطیل است از حضور کودکان در کوچه‌ها و خیابان‌ها جلوگیری شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد: والدین باید شستشوی دست و مسائل ایمنی و بهداشتی کودکان را مدنظر بگیرند و ممانعت کنند از بوسیدن کودکان توسط افرادی که مبتلابه سرماخوردگی هستند چراکه ممکن است از فرد ناقل بیماری منتقل شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۴۴ نفر در بیمارستان‌های سطح استان بستری هستند و با اقدامات کادر پزشکی و درمانی در استان کردستان ۱۰۳ نفر از مبتلایان به کرونا علاوه بر مدت بستری در بیمارستان ۱۴ روز هم در قرنطینه حضور داشتند و سلامت خود را باز یافته و به زندگی بازگشتند.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تا چهارشنبه ششم فروردین ماه، موارد مثبت به تفکیک شهرستان ها ۱۰۶نفر در سقز، ۶۰ نفر در بانه، ۶۲ نفر در سنندج، ۱۹ نفر در قروه، ۱۱ نفر در کامیاران، ۱۶ نفر در بیجار، ۱۰ نفر دیواندره، ۸ نفر در مریوان، سه نفر در دهگلان و دو نفر در سروآباد اعلام شده است.

تاکنون تعداد کل نمونه های آزمایش شده ویروس کرونا از ۷۵۰ مورد افراد مشکوک نشان می‌دهد که ۲۹۷ مورد مثبت و ۳۹۱ مورد آن منفی و جواب ۶۲ مورد اعلان نشده است.

همچنین در کردستان ۳۴ نفر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند؛ که به تفکیک در شهرستان سقز ۱۵ نفر، قروه ۳ نفر، سنندج ۳نفر، بانه ۷ نفر ، بیجار دو نفر، کامیاران دو نفر و مریوان دو نفر بوده است و همه موارد به صورت بهداشتی و با رعایت دستورالعمل های مرتبط دفن شده اند.

پلمپ و تعطیلی بیش از ۱۸۸ خانه مبله در بوشهر

 بازگرداندن گردشگران آلمانی

«سکینه سالاری» معاون گردشگری استان بوشهر با اشاره به آنکه شیوع ویروس کرونا سبب شد تا استان بوشهر با وجود آنکه همواره درصدد ارائه خدمات سفر برمی‌آمد، نوروز ۹۹ از ارائه خدمات سفر به مسافران برنیاید، گفت: بر اساس توصیه‌ها و مصوبات کمیته ملی کرونا و دادستانی، هتل‌های استان خودخواسته و پیشاپیش قبل از آنکه دستوری برای تعطیلی داده شود، تعطیل کردند. این تعطیلی شامل سفره‌خانه‌ها و واحدهای بومگردی در استان هم می‌شود.

او ادامه داد: عواقب پذیرش مسافرانی که مشکوک به کرونا هستند برای مراکز اقامتی استان غیرقابل بازگشت بود از این رو خودخواسته تعطیل کردند و هیچ مسافری را پذیرش نمی‌کنند.

سالاری با اشاره به آنکه استان بوشهر در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا ازجمله استان‌هایی بود که هیچ گزارشی از ابتلای به این ویروس در آن گزارش نشده بود، تصریح کرد: در روزهای نخست، بوشهر به عنوان یکی از استان‌های سفید معرفی می‌شد. از این رو باتوجه به آنکه گفته می‌شد فعالیت ویروس کرونا در گرما و مناطقی که هوای آن گرم است کند می‌شود، شاهد هجمه‌ای از حضور مسافران به سمت بوشهر بودیم. درواقع مسافرانی از استان‌های گیلان،‌ تهران و قم که کانون ویروس کرونا بودند به سمت بوشهر راهی شدند. البته ما معتقد هستیم این افراد گردشگر و مسافر نیستند بلکه پناهجویانی هستند که به بوشهر پناه آورده بودند.

معاون گردشگری بوشهر خاطرنشان کرد: حضور این تعداد از مسافران در بوشهر سبب بروز نگرانی‌هایی در میان عموم جامعه شد چراکه بعد از حضور این مسافران بود که شاهد نخستین گزارش‌های ابتلا به کرونا در بوشهر بودیم. از این رو مردم به‌صورت خودجوش درصدد مسدود کردن راه‌های ورود به استان برآمدند تا از حضور مسافران بخصوص مسافرانی که از شهرهای کانون کرونا می‌آمدند، جلوگیری شود.

به گفته او، با وجود آنکه به هتلداران دستوری مبنی بر تعطیلی داده نشد، اما آنها خودشان تعطیل کردند. در این میان مردم نیز به صورت خودجوش درصدد تعطیلی بازارها و اصناف برآمدند تا مانع شیوع کرونا شوند. از این رو طی این مدت مسافر چندانی نداشتیم و بیشتر افرادی که در استان بودند، پناهجو بودند.

 سالاری یادآور شد: باتوجه به آنکه تعداد هتل‌های فعال در بوشهر اندک است از این رو شاهد فعالیت تعداد زیادی از خانه مسافرها و خانه‌های مبله در استان هستیم. در این میان بسیاری از این خانه‌های مبله باید تعطیل می‌شدند چراکه مجوز فعالیت نداشتند. در این میان طی روزهای گذشته نظارت‌های محسوس و نامحسوس متعددی انجام دادیم و پلس فتا کنترل بسیار زیادی درخصوص عدم تبلیغ خانه‌های مبله در بوشهر دارد.

او ادامه داد: بیش از ۵۰۰ خانه مبله و خانه مسافر در سطح استان داریم و تا ۴ فروردین ماه، بیش از ۸۸ واحد پلمپ و بیش از ۱۰۰ واحد را تعطیل کردیم. حدود ۳۹۵ گزارش مردمی درخصوص فعالیت خانه مبله‌ها داشتیم که درصدد کنترل و نظارت آن برآمدیم. ۴۴۰ ماموریت نظارتی در بوشهر داشتیم و کنترل‌ها در شهرستان‌ها ادامه دارد.

معاون گردشگری استان بوشهر با تاکید برآنکه درحال حاضر تمام مبادی ورودی استان کنترل می‌شود، گفت: در طول روزهای گذشته مسافرانی که در مراکز اقامتی و هتل‌ها اسکان داده شوند، نداشتیم و تعدادی از مسافران ورودی به استان نیز برای اقامت در خانه اقوام و بستگان خود آمده‌اند. از این رو آمار دقیقی از حضور مسافران در استان نداریم. اما مردم به صورت خودجوش درصدد بازگرداندن مسافرانی برمی‌آیند که به قصد سفر و گردشگری وارد استان می‌شوند.

او در ادامه از بازگرداندن تور گروه گردشگران آلمانی خبر داد و گفت: در اوایل شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه گروهی از گردشگران آلمانی به بوشهر آمده بودند که توسط مردم بوشهر بازگردانده شدند.

به گفته سالاری، تمام هتل‌های بوشهر با تمام ظرفیت اقامتی خود برای نوروز رزرو شده بودند که به دلیل شیوع کرونا، تمام این رزروها کنسل شدند و تاکنون مبلغ کنسلی‌ها اعم از تور و اقامت به‌طور کامل به مسافران بازگردانده شده مگر مبلغ جریمه‌ای که ایرلاین‌ها هنوز پرداخت نکرده‌اند. با این وجود تعداد پروازها به استان کم شده و تعدادی از افراد که با پرواز به بوشهر می‌آیند بنابر ماموریت‌هایی است که باید انجام دهند چراکه فعالیت عسلویه را در استان داریم و شیفت‌ها باید انجام شود. مسافران احتمالی هم که با پروازها به بوشهر می‌آیند چک می‌شوند.

 

درمان بیماران کرونا از تزریق پلاسمای خون بهبودیافتگان باید به تایید کمیته علمی برسد

پزشکان بدون مرز از ایران اخراج نشدند

«کیانوش جهانپور» سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: مطالعاتی که در رابطه با تزریق پلاسمای خون بهبودیافتگان به بیماران انجام شده است، همچنان در مرحله آزمایش است. این مورد و موارد مشابه با‌ آن باید به تایید کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا برسند. با تمام احترامی که برای این تحقیقات و هر نوع تحقیقات کوچک و بزرگی در این زمینه قائل هستیم، باید اذعان کنیم که هیچ کدام از این تلاش‌ها به مرحله نهائی نرسیده است، اما هر صفحه تحقیقی حتی اگر به نتیجه نهایی نرسد هم برای ما مهم است. به محض اینکه کمیته علمی اثربخشی این مطالعات را تایید کند، در پروتکل درمانی مقابله با کرونا قرار خواهند گرفت.

وی افزود: بیماری کووید 19 به طور کلی در کشور تحت کنترل است که این به سبب شناسائی زودهنگام تیم‌های درمانی و بهداشتی ما و البته همکاری مردم در طرح غربالگری است. رسیدن به مهار و کنترل بیماری مستلزم ادامه همکاری مردم است. افرادی که در این غربالگری شرکت کرده‌اند دوباره به ثبت اطلاعات اقدام کنند و اگر تاکنون مراجعه نکرده‌اند نیز اقدام کنند.  

جهانپور در ارتباط با هانتا ویروس، گفت: حتی در خود چین هم گزارشی از اپیدمی این بیماری دیده نشده است. این ویروس پیشتر هم وجود داشته و موضوع جدید محسوب نمی‌شود. در حال حاضر یک نگرانی نیست بلکه ابزار مانور ژورنالیست‌ها است. هشدارها در رابطه با این ویروس در حد هشدارهای عادی همیشگی بوده است.

جهانپور در رابطه با اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه حکومت ایران با اخراج پزشکان بدون مرز نشان داده است که نگرانی در قبال جان شهروندان خود ندارد، تشریح کرد: انتظار دارید مقامات آمریکا آن هم در این دولت صادقانه صحبت کنند. ما هرگز چنین انتظاری نداشته‌ایم. این کشور در چند ماه گذشته در قبال بیماران ایرانی جنایات حقوق بشری بسیاری مرتکب شده است. اتفاقاتی که با تحریم داروها برای مردم ما رخ داد.

وی افزود: پزشکان بدون مرز از کشور اخراج نشده‌اند. این افراد با ویزا وارد کشور شده‌اند، با کمال سپاسگذاری کمک‌های آن‌ها را نپذیرفتیم. ولی اخراج افرادی که ویزای کشور را دارند حرف ابلهانه‌ و دروغ آمریکائیان است. این تیم شامل یک پزشک و 48 تخت بیمارستانی برای اصفهان بود. ما در اصفهان ده‌ها برابر این امکانات را داریم و هیچ نیازی به این امکانات نداشتیم که قائل به پروتکل‌های نظام درمانی ما نبودند. ما به عنوان میزبان حق داریم نیازهای خود را عنوان کنیم. اگر به اینگونه یاری ها در مراکز محروم احتیاج شد، از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در ارتباط با مشکلاتی که به دلیل انحراف معیار اظهارات بیماران ممکن است در طرح غربالگری ایجاد شود، گفت: هر‌گونه ارزیابی این مشکل را دارد و البته راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل هم وجود دارد. ممکن است افراد به علت نگرانی علائم خود را خفیف گزارش کنند یا به دلیل ترس علائمشان را اغراق‌آمیز شرح دهند. این هنر کادر درمانی ما است که انحراف معیار اظهارات را در این شرایط درک کند و بتواند اظهارات را راستی‌آزمائی کند. خوشبختانه در 90 درصد موارد این تلاش موفقیت‌آمیز است.

جهانپور در رابطه با اتباع خارجی که در ایران دچار کرونا می‌شوند و شرایط و هزینه رسیدگی به آن‌ها تشریح کرد: روند درمان برای تمام بیماران اتباع که از قبل در کشور بوده‌اند، مانند هم‌وطنان ما است. تمام تست‌ها و معاینات اولیه رایگان است. افرادی که بیمه هستند پس از ترخیص باید 10 درصد فرانشیز درمان خود را بپردازند و هیچ مبلغی بابت هتلینگ از آن‌ها اخذ نمی‌شود. افرادی که بیمه ندارند، مانند ایرانیان تست و معاینات رایگان دریافت می‌کنند و هنگام ترخیص باید هتلینگ خود را بپردازند.

وی در ادامه افزود: اما در رابطه با افرادی که تصمیم دارند به کشور وارد شوند، محدودیت داریم. درخواست هیچ یک از اتباع خارجی که تقاضای ویزا از ایران کنند، پذیرفته نمی‌شود. ما ده‌ها درخواست برای اخذ ویزا به دلیل درمان کرونا، از کشورهایی داشتیم که آمارشان را زیر ده نفر اعلام می‌کردند متاسفانه امکان پذیرش آن‌ها در شرایط کنونی کشور وجود ندارد. همچنین هیچ خدمتی به افرادی که بطور قاچاق وارد کشور شوند ارائه نمی‌شود.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، در ارتباط با سناریوهای درمان وزارت بهداشت توضیح داد: برای بیماری کرونا سناریوهای سه‌گانه بنا به روند بیماری در آینده تدوین شده است. این منوط به شرایطی است که ویروس برای ما ایجاد می‌کند. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بی‌هیچ ملاحظه سیاسی آمار را ارائه می‌دهیم و با یک مدیریت تدریجی و غیر هیجانی مدیریت بحران را پیش برده‌ایم.

وی افزود: اینکه وارد موج دوم اپیدمی شویم، بسیار بر عملکرد و زمان پاندمی ویروس در کشورهای مجاور وابسته است.  از نگرانی‌های امروز چین این است که ورود اتباع کشورهای درگیر یک اپیدمی در شهرهای دیگر این کشور ایجاد کند. اگر شیوع ویروس در کشور ما با کشور‌های همسایه همزمان نباشد این نگرانی برای ما هم وجود دارد. بنابراین باید سناریو وضعیت وخیم و طولانی مدت را هم تبیین می‌کردیم.

جهانپور گفت: موضوع مدیریت اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری، موضوعی چند بعدی است. زوایای سیاسی، اجتماعی و امنیتی آن باید در نظر گرفته شود و بدون کنش‌های احساسی و هیجانی در رابطه با مدیریت و گذار از بیماری تصمیماتی اخذ شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درپاسخ به این پرسش که آیا تدابیری برای زمانی که ویروس بومی خواهد شد لازم است؟ بیان کرد: ما با یک ویروس جدید روبرو هستیم. دانش پزشکی در سطح جهان در ارتباط با این ویروس بسیار اندک است. ما نمی‌دانیم این ویروس مانند سارس تضعیف می‌شود، یا مانند مرس با تغییرات اقلیمی از بین می‌رود، یا آنکه مانند آنفولانزا جزوی از حیات بشری می‌شود. اینکه می‌بینیم نظرات مقامات کشور در برهه‌های کوتاه تغییر می‌کند به دلیل آن است که مطالعه این ویروس اطلاعات جدیدی را به ما می‌رساند که گاها متناقض هستند.

وی در پایان گفت: باید صبر کنیم تا مطالعات بیشتری انجام شود. همچنین این مطالعات مبتنی بر رفتار ویروس خواهد بود که آن هنوز رفتار کامل خود را به ما نشان نداده است. برای مطالعات بیشتر نیاز به زمان حداقل، چند هفته تا چند ماه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز