خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار از شیوع کرونا در ایران؛

۲۷۰۱۷ مبتلا، ۲۰۷۷ فوتی و ۹۶۲۵ بهبودیافته/ شهادت ۴۳ نفر از کادر بهداشتی و درمانی/ ممنوعیت سفرهای جدید/ سرنخ‌های تازه درباره منشا کرونا/ تولید واکسن در ۶ ماه آینده

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۳۰۱

سی و پنج روز پس از شیوع کرونا در کشور، ۲۷۰۱۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۰۷۷ نفر فوت شده و ۹۶۲۵ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و پنج روز پس از شیوع کرونا در کشور،  ۲۷۰۱۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۰۷۷ نفر فوت شده و ۹۶۲۵ نفر بهبود یافته‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام رشد ۱۳ درصدی موارد مرگ و میر در تهران گفته است؛ هر ۱۰ تا ۱۲ دقیقه یک ایرانی جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهد. از طرفی سخنگوی ستاد دانشگاهی کرونا در استان اصفهان از روند افزایشی ابتلا در این استان خبر داده و اعلام کرده است؛ از نظر تعداد موارد ابتلا در روز، حدود یک هفته است که بعد از تهران رتبه دوم را داریم. وی گفته کاشان و آران و بیدگل جزو شهرستان هایی است که موارد ابتلا در آنها جدی تر است. طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز که به عنوان پیشنهاد جدید وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا در روزهای اخیر از سوی نمکی مطرح شده است؛ به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارجاع شده و از این قرار است که با تشکیل کمیته امنیتی و اجتماعی به ریاست وزیر کشور با توجه به الگوی بومی و ساختار فرهنگی اقدامات لازم در خصوص ورود و خروج از شهرها و... انجام شود که پس از تصویب در کمیته درباره این موارد تصمیم گیری می‌شود.

شهادت ۴۳ نفر از کادر بهداشتی و درمانی

«کیانوش جهانپور» سخنگوی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا، در ارتباط ویدئو کنفراسی با اصحاب رسانه، گفت: یکی از بهترین نظام‌های ارائه سلامت در دنیا در اختیار ایران است. این ثمره‌ چهار دهه فعالیت ما بوده است که امروز بیش‌از هر روز دیگری توان خود را به نمایش می‌گذرد. در کنار نظام درمان، نیروهای‌مسلح، هلال‌احمر و تشکیلات بسیج تلاش‌های پراهمیتی در مقابله با کرونا در کشور داشته‌اند. 

وی افزود: نیروهای نظامی هم‌نوائی بسیار خوبی با نظام درمانی داشته اند. امروز به ویژه نهاد‌های نظامی و بسیج، در گندزدائی و ضدعفونی ما را یاری می کنند. امکانات بیمارستانی آن‌ها در اختیار ما گذاشته شد و بیمارستان‌های آن‌ها به عنوان مراکز معین پذیرای بیماران ما بودند. در موضوع اقدامات کنترلی، فاصله‌گذاری اجتماعی، غربالگری شهرها و مبادی ورودی بین استان‌ها و کشور مدد بسیاری به وزارت بهداشت رساندند. 

جهانپور گفت: بسیاری از کشور‌های مدعی نگرانی‌های بسیاری دارند، خوشبختانه‌ این قبیل نگرانی‌ها در کشور ما وجود ندارد. دلیل این آرامش خاطر امکاناتی است که فراهم کرده‌ایم. امیدوارم این تجارب و پروتکل‌هایی که تدبیر می‌شود، برای آتیه کشور و در بحرانی‌ها الگو باشد. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه ۲۰ محموله از چین به ایران وارد شد، ولی در خصوص توزیع آن شک و شبهه‌هایی وجود دارد، گفت:  چین و بخصوص صلیب سرخ این کشور، کمک‌های خوبی به ما کرده است. این محموله  حاوی اقلام داروئی و پزشکی بود. این کمک‌ها محدود به چین نبود. بلکه کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپای غربی و.. کمک‌هایی داشته‌اند. جدا از ارزش مالی این اقلام اصل یاری این کشور‌ها دراین شرایط برای ایرانیان ارزشمند است. 

وی افزود: حساسیت‌هایی وجود دارد که بر اساس آن‌ها  وزیر بهداشت هیئتی چهار نفره را مسئول رسیدگی به ترخیص و توزیع اقلام کرد. گزارش  چگونگی توزیع هم به نهادها و حتی به کشور اهدا کننده فرستاده می‌شود. بنابراین آن‌ها و مردم مطمئن باشند که این محموله‌ها در مناطق مورد نیاز استفاده می‌شود. اظهارات مذکور دروغ است و دلایل سیاسی دارد. خود کشورهایی که اهدا کرده‌اند این اظهارات را تکذیب کرده‌اند. ما بیش از دیگران نسبت به مردمان حساسیت داریم. 

جهانپور در رابطه با تولید کیت‌های تشخیصی و هزینه‌های تولید آن‌ها  برای مردم، گفت: بیماریابی ما فعال‌تر شده است و ما منتظر نمی‌مانیم بیمار به اور‌ژانس بیایند و تست شوند. این به دلیل بسیج عمومی مقابله با کرونا است و متعاقبا نیاز به کیت‌های بیشتر از ابزار این اقدامات است.  خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان با تاییدیه از اداره کل تجهیزات دارو و انیستیتو پاستور موفق به تولید کیت‌های تشخیصی شده‌اند که به زودی به خط تولید راه پیدا می‌کند. این کیت‌ها هزینه کمتری دارند. با این دسترسی حتی برای افرادی که علائم خفیف‌تری دارند تست را انجام می‌دهیم. حتی می‌توانیم این کیت‌ها را به کشورهای دیگری ارائه دهیم که بخاطر هزینه بالای اقلام توان خرید آن‌ها را ندارند.

جهانپورگفت: ما آمادگی داریم اگر موارد بستری افزایش پیدا کند و تخت برای بیماران نداشته باشیم، بیماران را به  مراکز استراحتگاهی پسابیمارستانی ببریم. برای افرادی که امکان قرنطینه خانگی ندارند، مدت عبور از انتقال بیماری به دیگران را می‌گذرانند، این مراکز آماده هستند. اگرچه نیاز فوری به این امکانات وجود ندارد، اما باید برای سناریو بعدی که ممکن است با آن روبرو شویم، آماده باشیم. 

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: بر اساس آخرین آمار از شهادت اعضای کادر سلامت، از پزشکان و پرستاران و پیراپزشکان و افرادی که در سایر واحد‌ها خدمت می‌کنند، بیش از ۴۳ نفر شهید شده اند. این عدد در مقایسه با دیگر کشورهای درگیر آمار پایینی است که به رعایت اعضای کادر درمانی و مدیریت وزارت بهداشت برمی‌گردد. تمام تلاش ما این است که آمار افزایش پیدا نکند، اما ایراد آمار در این ماجرا اشتباه است، پرا که نباید حتی یک نفر از این عزیزان را از دست بدهیم .

جهانپور در واکنش به احتمال قصور مدیریتی و پزشکی در شناسائی مبتلایان در گیلان اشاره کرد: شیوع کرونا در کشور ممکن است از دو کانون ( قم و گیلان) شروع شده باشد. بررسی ها در جریان است تا منشا ورود و شیوع بیماری را پیدا کنیم. اما نیاز داریم گزارش نهایی گروه‌‌های اپیدمولوژی را داشته باشیم. اما اینکه بخواهیم به دلیل تشخیص از قصور صحبت کنیم منصفانه نیست. ما ده‌‌ها مورد آزمایشی داشتیم که همه ‌آنها منفی بودند. اینکه آیا قصوری اتفاق افتاده من معتقدم نیستم. اما اینکه  افرادی که به چین رفت و آمد داشتند و مشکوک شناخته نشده‌اند، می‌تواند قصور تلقی شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که اظهارات متناقض در خصوص جدیت بیماری از طرف مسئولان ستاد مقابله با کرونا وجود دارد، در نهایت این بیماری از آنفولانزا فصلی شدیدتر تلقی می‌شود یا ما با نگرانی بزرگ‌تری مواجعه هستیم، گفت:  بنا بر اظهارات اولیه کشورها بویژه چین این بیماری از آنفولانزا خفیفتر بود. اما همواره صحبت آن بود که سرعت انتشار این ویروس بیشتر است. هنوز هم نمی توانیم قضاوت قطعی کنیم. اما به نظر می‌آید که کمی آرای اولیه برآوردی سطحی‌ داشته‌اند. 

جهانپور افزود: در رابطه با ایران بنا به اظهار شخصی، می‌توانم بگویم که رفتار ویروس نسبت به آنفولانزا شدیدتر بوده است. ممکن است این بخاطر شیوع سرعت بالای ابتلا باشد. همه اینها مستلزم کامل شدن آمار است. اگر اعداد را مقایسه کنیم مرگ و میر ناشی از این ویروس بسیار بیشتر بوده است و خسارت اقتصادی و انسانی این بیماری سنگین‌تر از آنفولانزا است. 

جهانپور در همین مورد افزود: اما اظهارات متناقض نبوده‌اند. اگر به مقالات علمی هم رجوع کنیم این زاویه‌ها در آرا مشاهده می‌شوند. ممکن است بنده  گرایش به گزارشات امیدوارکننده‌ داشته باشم و دیگری گزارشاتی را صحیح بداند که بحران را سهمگین جلوه می‌دهد. 

 سخگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: مجرم ردیف اول در طغیان شیوع کرونا و مرگ پزشکان ما، آمریکا و تحریم‌های یکجانبه آن‌ها بود. همه این اقدامات علیه مردم ایران شده است. کم‌تر سیاست‌مداری از تحریم‌ها آسیب‌دیده است. این تحریم‌ها آسیب‌پذیرترین اقشار را هدف قرار دادند. مسئولیت این موضوعات بر عهده آمریکا است. و امروز، این موضوع را جامعه جهانی بطور مستقیم می‌بیند. تاریخ در رابطه با این رفتار ضد بشری، بخصوص در رابطه با فقرا و بیماران قضاوت می‌کند. 

وی افزود: جمع‌اوری کودکان کار، معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها بر عهده بهزیستی و وزارت کار و شهرداری‌ها است. دغدغه امروز این است که جمع‌آوری این عزیزان می‌تواند موجب ایجاد کلونی‌هایی شود که خود محل انتشار و کانون بیماری به حساب خواهند آمد. در این حوزه باید با مراقبت اقدام ‌کنیم. سعی می‌کنیم این افراد را اگر علائم بیماری داشته باشند، به سمت مراکز پسابیمارستانی و پیش‌بیمارستانی سوق ‌دهیم. 

جهانپور در ادامه بیان کرد: آمار کشفیات در روزهای اخیر کاهش داشته است. البته اطلاعات دقیق در اختیار تعزیرات است. ما می‌دانیم که آن‌ها ورود جدی‌ داشتند. افرادی در این رابطه دستگیر شدند و انبار‌های آن‌ها توقیف شد. روند احتکار اقلام رو به کاهش است. زیرا تولیدات و واردات و تمهیدات، هیجان و تقاضاهای کاذب را کاهش داد. به تبع آن انگیزه انبارسازی و احتکار کاهش پیدا می‌کند. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در پایان اشاره کرد: هر جایی که بخش خصوصی کنار کادر مقابله با کرونا باشد، امکانات ایمنی به آن‌ها ارائه می‌شود. اما به عنوان کسانی که وظیفه ارائه این اقلام را داریم باید برآورد ریسک داشته باشیم و تعلق اقلام مبتنی بر این برآورد است. مسلما کسانی که در بخش ویژه و خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند درصد ریسک بسیار بالاتری دارند و اقلام برای آ‌نها اولویت ما است. 

شناسایی ۲۲۰۶ بیمار جدید کرونا

بهبودی و ترخیص ۹۶۲۵ نفر

«کیانوش جهانپور» سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، درباره آمار مربوط به شیوع کرونا در ۶ فروردین ۹۹ گفت: از ظهر دیروز تا امروز ۶ فروردین ۹۹ و بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، ۲۲۰۶ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران به ۲۷۰۱۷ نفر رسید.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه تاکنون ۹۶۲۵ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ در کشور، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

جهانپور گفت: با جان باختن ۱۴۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد درگذشتگان بر اثر این بیماری تا ۶ فروردین ۱۳۹۹ به ۲۰۷۷ نفر رسید. تاکنون بیش از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار از نظر ابتلا به کووید۱۹ در کشور غربالگری شده اند و طرح بسیج ملی مقابله با کرونا با قدرت در کشور در حال اجرا است و الگوی موفقی برای سایر کشورها به حساب می آید.

جهانپور در ادامه افزود: طرح بسیج مقابله با کرونا که اقدام قابل توجهی بود و در دنیا منحصر به فرد بود، با خود اظهاری شکل گرفت. هر روز گستر‌ه ی این طرح افزایش پیدا می‌کند و تا دیروز 47 میلیون نفر غربالگری شدند. افرادی که علائم آنفولانزا و شبه کرونا دارند یا علامتی ندارند یا اطرافیان آن‌ها مبتلا بودند یا علائم مشکوک دارند، به سایت مراجعه کنند.

وی گفت: هیچ مورد لغو در حوزه مایحتاج عمومی و ایاب و ذهاب در طرح سطح سوم قرنطینه نخواهیم داشت.

تولید واکسن کرونا در ۶ ماه آینده در خوشبینانه‌ترین حالت

همکاران ما جان بر کف خدمت می‌کنند

این روزها مثل روزهای جبهه و جنگ است

«علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نشست خبری با اصحاب رسانه در ستاد مقابله با کرونا ویروس، گفت: افرادی که از سفر برمی‌گردند، حتی اگر علائمی ندارند یا به تازگی از سفر برگشته‌اند، به سایت اعلامی برای بررسی علائم خود مراجعه کنند.

وی افزود: چین مدعی شده است که واکسن اولیه را پیدا کرده است. همچنین کشور آمریکا نیز اقداماتی انجام داده است. اما در خوشبینانه‌ترین حالت این واکسن در 6 ماه آینده تولید می‌شود. متاسفانه این ویروس مانند سارس عمل نمی‌کند و در کشور بومی خواهد شد، بنابراین ما نیاز بسیار زیادی به این واکسن برای سال‌های آینده خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: افرادی که مبتلا می‌شوند و بهبود پیدا می‌کنند دوباره بیمار نخواهند شد. حداقل تا چهل روز آینده بیمار نمی‌شوند.

رئیسی در ادامه افزود: همکاران ما جان بر کف خدمت می‌کنند، خیلی از افراد روزها به خانه نرفته اند. به طبع در کانون ویروسی که سرایت بالایی دارد، کوچکترین خدمت ابتلا ایجاد می‌کند. این نیست که پزشکان ما رعایت نکنند، این ماهیت ویرس است که از کوچکترین روزنه ورود می کند. همکاران زیادی در کشور مبتلا شده‌اند برخی بیماران زمینه‌ای دارند. ما اعلام کرده‌ایم که افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند حضور پیدا نکنند. اما داوطلبان کمک می‌کنند. این روزها مثل روزهای جبهه و جنگ است. ما نیاز به تخصص‌هایی داریم که پزشکان در سنین بالا تخصص پیدا می‌کنند و این افراد می‌بینند که به آنها نیاز است و حضور پیدا می‌کنند.

وی در رابطه با لزوم قرنطینه یا عدم لزوم آن بیان کرد: تعریفی باید از قرنطینه داشته باشیم. قرنطینه به معنای حکومت نظامی نیست  قرنطینه اپیدمی‌لوژیک یعنی افرادی که پتانسیل انتقال دارند قرنطینه باشند. با این حال دولت تصمیم گرفت که عبور و مرور در بین شهرها ممنوع می‌شود. فرشگاه‌ها هم بسته است. فقط مردم نباید از خانه بیرون بیایند.

وی افزود: هر کشوری مدل‌های گوناگونی برای مقابله با اپیدمی تجربه کرد. ایتالیا همه نوع قرنطینه را انجام داد. اما خواهیم دید که ابتلای بالاتری را تجربه خواهد کرد. کره جنوبی افراد را با تست شناسائی کرد و قرنطینه کرد و این تجربه خوبی بود.

رئیسی در ارتباط با میزان عملیاتی بودن تب‌سنجی و اقدامات مانند آن، با توجه به دوره کمون این بیماری اظهار کرد: تب سنجی ارزشی ندارد. بیش از 90 درصد افرادی که کرونا دارند، در طول درگیری تب دارند. اما 44 درصد افراد در ابتدا تب ندارند. اما همین افراد هم در طول زمان تب خواهند داشت. ما در بسیج ملی فقط تب سنجی نمی‌کنیم. در طرح بسیج ملی سامانه‌ای وجود دارد. یکی از علائم تب است. باقی سرفه و بی‌حالی و علائم دیگر است. از 43 میلیون بالای 500 هزار نفر یکی از علائم را گفتند ولی مشخص نیست.

وی افزود:  هزار نفر بعد از مشاوره علائم مشکوک داشتند و به پزشک ارجاع داده شدند و معاینه شدند. از این تعداد 1 هزار نفر تشخیص داده شدند که باید بیمارستان بروند یا مراقبت شدید داشته باشند. تب سنجی برای ورود و خروج شهرهاست و ربطی به غربالگری ندارد. افرادی که ما در حوزه سرپائی مشکوک شناسائی می‌کنیم، حتما تست خواهند شد. این اقدامی است که در چند روز آتی انجام خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: از روز اولی که ما موارد را پیدا کردیم. یک تیم اپیدمولوژی تحقیقات را شروع کردند. علت در قم به صورت واضح چینی‌های دانشجو یا کارگر ساکن بودند. در رابطه با گیلان اطلاع کامل نیست ولی سرنخ‌هایی وجود دارد. تعدادی از دانشجویانی که ساکن ووهان بودند، قبل از قرنطینه ووهان وارد کشور شدند. البته این موضوعات احتمال است و خواهش می‌کنم برداشت حتمی از اظهار دوم نداشته باشید.

رئیسی در رابطه با پروتکل‌های درمانی و تغییرات آن گفت: تغییر عمده پروتکل درمانی جدید حذف داروی تامیقینال بود. علت این بود که تاثیر بر آنفولانزا داشت و ما در پیک آنفولانزا هم بودیم. با گذر از این پیک ما داروهای سرپائی غیرترکیبی و تک قرص داریم. به محض اینکه پروتکل‌های جدید ایجاد شود، متعاقبا پروتکل تغییر می‌کند.

شیوع گسترده کرونا در مرکز کهریزک بهزیستی مهار شد

فوت تعدادی از مددجویان بر اثر کرونا

 مشکل تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده هنوز رفع نشده است

«محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره توزیع کمک خرید محصولات بهداشتی به حدود ۴۰ هزار نفر از مددجویان بهزیستی گفت: کمک هایی که به سازمان بهزیستی از سوی بنیاد مستضعفان ارائه شد، کمک معیشتی نبود و کمکی برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی بود.

وی با بیان اینکه این کمک در حدود ۱۰ میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: ما براساس گروههای هدفمان، بررسی کردیم که ببینیم چه گروههایی بیشتر در معرض خطر هستند؛ براساس رصدهای انجام شده در گروههای هدف، مددجویان ضایعه نخاعی و معلولان جسمی و حرکتی انتخاب شدند، چرا که این گروهها دارای بیماری زمینه ای نیز بودند و مقرر شد به ۴۰ هزار نفر از مددجویان شامل همه مددجویان ضایعه نخاعی، تمام مددجویان دریافت کننده حق پرستاری و تعدادی از معلولان وابسته به بستر کمک بنیاد مستضعفان پرداخت شود.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این مبلغ آنچنان نبود که بتوانیم به همه مددجویان بهزیستی پرداخت کنیم و با توجه به اینکه آخرسال مالی بود و بودجه ای آنچنانی وجود نداشت، این مبلغ هدیه ای از طرف بنیاد مستضعفان بود.

نفریه خاطرنشان کرد: از این مبلغ ده میلیارد تومان نیز به ۴۰ هزار نفر سرانه ۲۵۰ هزار تومانی پرداخت شد. ما هنوز مبلغی به عنوان کمک معیشتی پرداخت نکردیم، چرا که فعلا اعتبار مالی آن تامین نشده است. البته مستمری ماهانه به همراه عیدی پرداخت شده، اما کمک معیشتی برای بیماری کرونا پرداخت هنوز نشده است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمک هزینه ای به معلولانی که دستفروش هستند یا بعلت شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، پرداخت می‌شود؟ ادامه داد: این افراد هم مانند دیگر اقشار جامعه هستند و اگر برای همه کمک هزینه در نظر گرفته شود به این افراد هم تعلق می گیرد. هنوز از سوی سازمان چنین کمکی پیش بینی نشده است، البته ما پیگیر آن هستیم.

نفریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه شیوع کرونا در بین مددجویان بهزیستی در ۶ استان درگیری بیشتری دارد، گفت: تعداد اندکی از مددجویان نیز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به اینکه آمار فوت شدگان توسط وزارت بهداشت اعلام می شود، ما دیگر هیچ آماری را اعلام نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: بزرگترین چالش ما مرکز کهریزک شماره یک تهران بود که خوشبختانه با همکاری هلالاحمر و وزارت بهداشت توانستیم شیوع این بیماری را در این مرکز مهار کنیم، هرچند تعدادی از مددجویان و پرسنل آلوده شده اند. برای اینکه در آمارهای ارائه شده اختلافی پیش نیاید ما دیگر آمار اعلام نمی کنیم، اما همانطور که گفتم جلوی گسترش بیماری در این مرکز گرفته شده است.

 رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره کمک بنیاد مستضعفان به آسایشگاه کهریزک خاطرنشان کرد: این موضوع زیر نظر ما نیست، اما ما هم شنیدیم که از سوی بنیاد به این مرکز خیریه نیز کمک شده است.

نفریه همچنین تصریح کرد: سازمان سرانه ای به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در تاریخ ۲۸ اسفند ماه برای هر مرکز شبانه روزی با توجه به افزایش هزینه‌ها پرداخت کرده است. همانطور که می دانید این مراکز به پرسنل بیشتری نیاز داشتند.همچنین مشکل تامین مواد ضدعفونی کننده، ماسک، گان و.. برای این مراکز هنوز وجود دارد و رفع نشده و به مراکز ما هنوز این موارد داده نشده است. مراکز ما بیشتر موارد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کرده اند و با توجه به اینکه مراکز ما  پرریسک هستند و با وجود نامه نگاری هایی که کردیم، اما هنوز سهمیه ای از مواد ضدعفونی کننده برای مراکز ما در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: تهیه مواد ضدعفونی کننده باعث افزایش هزینه مراکز شده است، ما تلاش کردیم با این کمک هزینه مقداری از هزینه ها را برطرف کنیم. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مراکز شبانه روزی ما حضور دارند و نمی توانیم این افراد را به خانواده هایشان برگردانیم، چراکه حدود ۴۰ درصد آنها خانواده ندارند و مابقی نیز خانواده هایشان توانایی نگهداری از آنها را ندارند، از همین رو در مراکز ما نگهداری می شوند و افراد پرریسکی هستند، یعنی اغلب افراد یا دارای معلولیت ذهنی، جسمی و حرکتی هستند و یا بیمار روانی مزمن هستند که نمی توانند مبانی بهداشتی را رعایت کنند و یا معتادان متجاهر هستند.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور همچنین یادآور شد: ما مراکزمان را تقریبا قرنطینه کرده بودیم. کادر درمانی ما با مراکز درمانی بعضا مشترک هستند.وقتی یک مرکز ۱۴۰۰ مددجو دارد، حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ پرسنل دارد که در هر شیفت فعالیت می کنند و این پاشنه آشیل ما است و باعث شده که برخی از مراکز ما آلوده شود.

 

افزایش ۵۰ درصدی جمعیت گرمخانه‌های تهران در پی شیوع کرونا

نتایج تست ۳۰ فرد مشکوک به کرونا منفی شد

«مالک حسینی» سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت گرمخانه‌ها در پی شیوع کرونا گفت: در گرمخانه‌ها با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی جمعیت مواجه شده‌ایم، حتی در روزهای پیک زمستان هم نسبت به سال قبل تعداد پذیرش‌هایمان بیشتر شده بود و هنوز هم موج ورود افراد جدید را به سمت گرمخانه‌ها را شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: ما با افرادی که بی خانمان بوده و آسیب و خطری ندارند مشکلی نداریم و آنها را پذیرش می‌کنیم، اما برخی از آنها هستند که یا خودشان امتناع دارند و یا حاضر نیستند وارد هیچ محیطی شوند، زیرا در فضای کمپ بوده‌اند و از فضاهای بسته و اینکه احساس کنند تحت نظرند، فراری هستند، از طرفی از آنجایی که دیگر هوا مساعدتر شده و سرما و خطر جانی وجود ندارد، بنابراین به فضاهای بی دفاع شهری و نقاطی که دسترسی به آنها سخت تر باشد، پناه می‌برند.

حسینی تصریح کرد: به واسطه اینکه آنها مقاوت می‌کنند و ما مجوز مداخله و درگیری برای منتقل کردن مددجو را نداریم، لذا آنها بیرون از گرمخانه مانده‌اند. به ضرس قاطع می‌گویم اینها کارتن خواب به معنی افراد بی سرپناه و بی خانمان نیستند، بلکه آن افراد معمولا مصرف کننده، خرده فروش مواد مخدر یا مصرف کننده حرفه‌ای و افراد پرخطری هستند که متاسفانه به سمت شهر گسیل شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعدادی در گرمخانه‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند؟ گفت: تاکنون بیش از سی مورد مشکوک داشتیم که به بیمارستان فرستاده شدند و طبق گزارشی که بیمارستان به ما داده است، یک مورد مثبت هم نداشتیم. فقط سی مورد مشکوک بودند که در نوع خودش پدیده جالب و قابل مطالعه‌ای است.

حسینی افزود: به رغم این که احساس می شود، این افراد آسیب پذیرتر هستند اما دچار بیماری نشدند. البته خیلی مراعات می کنیم و تا جایی که امکان داشته باشد، ضدعفونی و موارد بهداشتی رعایت می‌شود. در همه گرم خانه‌ها ماسک نیز توزیع می‌شود و همه مددجویان ما از ماسک استفاده می‌کنند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران  در پاسخ به این سوال که نگهداری این افراد در کنار هم و در فضای بسته به صلاح است؟ گفت: در این زمینه اختلاف نظر وجود داشت، اما در هر صورت ما به جای این که صورت مسأله را پاک کنیم و بگوییم به واسطه این که انتقال ویروس صورت نگیرد، مراکزمان را تعطیل کنیم سعی کردیم که مراقبت‌ها را بالا ببریم و خدمات را متناسب با شرایط ارائه دهیم. بنده به شما می گویم اگر گرمخانه‌های تهران را تعطیل کنیم، این صحنه‌هایی که در سطح خیابان می‌بینید، حداقل با یک حجم چهار، پنج برابری مواجه خواهد شد. اگر گرمخانه‌ها تعطیل شوند خطرات برای این افراد که بی سرپناه هستند و مشکل سرپناه و تامین معیشت دارند و بهداشت هیچ جای سبد هزینه اینها نیست، بیشتر شده و لذا خود این افراد در معرض خطر قرار می‌گیرند، امل ما نسبت به این افراد احساس مسئولیت داریم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان اظهار داشت: نکته دوم این مساله خطری است که برای شهروندان به وجود می‌آید. این افراد می‌توانند ناقل باشد، چون مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و می‌توانند موجب شیوع شوند و خطرات بسیار وسیعی برای بخش عمده‌ای از مردم شهر ایجاد کنند. ما همه این ملاحظات را در نظر گرفتیم و رعایت کردیم. به این دو دلیل ما مراکزمان را تعطیل نخواهیم کرد؛ مگر اینکه دستور مقامات بالادستی عنوان شود و برای ما الزام قانونی داشته باشد.

افتتاح بیمارستان و نقاهتخانه ۲۰۰۰ تختخوابی ارتش

طی مراسمی که صبح امروز در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، بیمارستان و نقاهتخانه ۲۰۰۰ تخت خوابی شهید دکتر هجرتی ارتش جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

در این مراسم که با حضور امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران،  حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر دریادار سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی، دکتر حریرچی معوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر زالی رئیس قرارگاه مرکزی مبارزه با کرونا برگزار شد؛ مجتمع بیمارستانی و نقاهتخانه ۲۰۰۰ تخت خوابی ارتش جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

گفتنی است این مجتمع بیمارستانی و نقاهتخانه در یک اقدام جهادی طی مدت ۴۸ ساعت توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برپا شد.

سفرهای جدید ممنوع است

 امسال قطعا  ۱۳ بدری مانند سال‌های پیش نخواهیم داشت

علی ربیعی با بیان این‌که با گزارش وزیر بهداشت موج اول بیماری را کنترل کرده‌ایم، در برخی از شهرها ورودی و خروجی بیماران به یک تعادلی رسیده است، گفت: ما تخت‌های خالی هم داریم و این نشان می‌دهد این بیماری را کنترل کرده‌ایم. در جلسه امروز بحث این بود که ممکن است موج دوم این بیماری را داشته باشیم.

سخنگوی ادامه داد: اما برخی هموطنان متأسفانه به توصیه های بهداشتی توجه نداشتند و احتمال ایجاد موج دوم وجود دارد. پس از این گزارش رئیس جمهور ابلاغ کردند که سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع می شود. آئین نامه‌ اینکه چه کسانی برای چه کارهایی می توانند از شهرهایشان خارج شود تصویب خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه سفرهای جدید را ممنوع اعلام می‌کنیم، بیان داشت: از همه مردم می‌خواهیم در این طرح همکاری کنند. آمارها نشان می‌دهد در جایی که به آنجا مسافرت شده موج جدید بیماری صورت گرفته است.  هیات وزیران از همه کسانی که به سفر می‌روند میخواهد که بازگشت خود را طوری برنامه ریزی کنند که بازگشت آن‌ها به روزهای آخر تعطیلات نرسد. توصیه می‌کنیم کسانی که به سفر رفته‌اند از همین امروز برای بازگشتشان اقدام کنند.

ربیعی خاطر نشان کرد: این تصمیم سخت‌گیرانه است، ممکن است تعدادی از مردم را ناراضی کند اما ناچاریم برای سلامت مردم تصمیمات سخت‌گیرانه بگیریم. (مجازات) عدم رعایت این قوانین را قوه قضائیه اعلام خواهد کرد و نیروی انتظامی نیز اقدام خواهد کرد. امروز با دستور رئیس جمهور، دولت، ادارات، فعالیت‌های اقتصادی مگر در موارد نیاز مردم تا ۱۵ فروردین تعطیل خواهد شد و لیست آن با همکاری وزیر صمت اعلام خواهد شد.  

وی با تاکید بر اینکه در زمینه خرید مردم هیچ مشکلی نداریم و کالاهای اساسی را برای چند ماه آینده داریم، اظهار داشت: توصیه می‌کنیم مردم در کمال آرامش خریداری کنند. هم تولید سه شیفت و هم مراکز خرید سه شیفت را در دستور کار داریم.

ربیعی با اشاره به حداقل حضور کارمندان بیان داشت: گزارشی شد که تجمعات و حضورها در پارک‌ها وجود دارد که تصمیمات سخت‌گیرانه در این زمینه اتخاذ خواهد شد و امسال قطعاً ۱۳ بدر مانند سال‌های پیش نخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: هیت وزیران بر طرح غربالگری تاکید دارد. با همین طرح افرادی که مبتلا به کرونا هستند دارند شناسایی می‌شوند. با تمهیدات وزارت ارتباطات حرکت این افراد شناسایی می‌شود.سانی که مبتلا به کرونا هستند در صورت خروج از قرنطینه اعمال قانون خواهند شد و باید ۱۵ روز خود را بصورت قرنطینه سپری کنند.

آنهایی که ژست ابتلا به کرونا را می‌گرفتند، الان کجایند

پرستاران: ۵۱ روز است رنگ خانه‌ را ندیدیم

بیماران: آن دنیا را دیدیم و برگشتیم

این روزها همه به ماندن در خانه سفارش می‌کنند. بسیاری رعایت می‌کنند و بسیاری هم بی خیال کرونا و مردمی که از این بیماری  در رنج و عذابند ؛ به دید و بازدید عید و گشت و گذار در این شهر و آن شهر سرگردانند.

مسئولان ملی واستانی هم  نیم‌بند  ماندن در خانه را مدام گوشزد می‌کنند و پس از یک ماه و نیم تازه به صرافت افتاده اند که واحدهای تجاری و اقتصادی و ادارای باید تعطیل شود.آن هم  نه تا پایان بحران کرونایی در کشور که  فقط  تا پایان تعطیلات نوروز این مراکز باید بسته بمانند؛ بدون آنکه کانون‌های قرنطینه در کشور  را -حتی پس از این همه گرفتاری و بلایی که برای مردم در روزهای پایانی سال و عید نوروز  درست کرده‌اند- مشخص و معلوم کنند. هرچند به تازگی در جاده‌ها از محدودیت در ترددهای مسافران  خبر می رسد اما هنوز شیوه نامه‌ای رسمی ، دقیق و سراسری برای این محدودیت‌ها صادر نشده و هر استانی ساز خود را می زند .

اما آن روی سکه پرستاران و پزشکانی هستند که جان خود را  در دستان‌شان گرفته و با تمام وجودشان در خدمت بیمارانی هستند که چشم امیدشان تنها به آنها است.

پرستارانی که  بیش از یک ماه است رنگ عزیزان‌شان را ندیده و جگر گوشه‌شان را به امان خدا  در خانه دوست و فامیل رها کرده‌اند تا درد کرونا را از جان ما بگیرند. ویروسی که  اگر میزبان نداشته باشد راهی به خانه ما ندارد. 

گزارش تصویری خبرنگار ایلنای قزوین  شاید تلنگری باشد برای آنهایی که « هنوز  در خانه بمانیم » را شوخی گرفته اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز