خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران؛

۹۷۸ مبتلا و ۵۴ فوتی/تداوم احتمالی کرونا تا خرداد/ کاهش ۷۰ درصدی استفاده مردم از مترو/ ابلاغ بخشنامه به پزشکان برای اجتناب از تجویز کورتن‌ها/ درمان کرونا در مراکز دولتی رایگان است

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۱۷۰

تا ظهر روز گذشته ۵۹۳ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده و ۴۳ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از گذشت ۱۲ روز از شیوع کرونا در ایران ۵۹۳ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده و متاسفانه ۴۳ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا از امروز از خروج افراد مشکوک از قم جلوگیری می‌شود. همچنین براساس اظهارات فرمانده ستاد مقابله با کرونا در گیلان، این استان به پرستاران و پزشکان کمکی بیشتری نیاز دارد و براساس اعلام معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز پرستارانی که در این ایام به صورت داوطلب یا کمکی به به مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک کنند، در اولویت استخدام هستند.

تمام خدمات پروتکل دولتی برای کرونا رایگان است

افراد خارج از این پروتکل پول پراخت می‌کنند

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی گفت: هیچگونه داروی قطعی برای کرونا وجود ندارد، اما پروتکل درمان حمایتی برای مبتلایان به این بیماری، باعث ترخیص بسیاری از آنها شده است.

«محمد جهانگیری» معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که بیماران کرونا برای درمان باید هزینه پرداخت کنند؟ گفت: آزمایش‌هایی که شما می‌بینید در ازای پول انجام شده است، مربوط به بخش خصوصی است. این مربوط به افرادی است که به سلامت خود مشکوک هستند و به بخش‌های خصوصی مراجعه می‌‌کنند، اما تمام خدمات بخش‌‌های دولتی رایگان است. 

وی در ادامه افزود: اگر کسی مایل است، خارج از پروتکل‌ها خدمات دریافت کند، باید هزینه‌ی آن را هم پرداخت کند، البته این بیمارستان‌ها نیز تنها هزینه‌ی آزمایش خود را دریافت می‌کنند و خدمات را با تخفیف ارائه می‌دهند. ما نمی‌توانیم هرگونه خدمات ممکن را محدود کنیم و این تصمیم درستی در این شرایط نیست. 

جهانگیری در شرح پروتکل درمانی در بخش دولتی، اظهار کرد: در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی مشخص شده دولتی، تمام خدمات رایگان است؛ خدمات در تمام مراحل تشخیص تا درمان رایگان است. 

وی افزود: افرادی که در بیمارستان‌های خصوصی، برای علائم شک‌برانگیز آزمایش می‌دهند و احتمال ابتلا به کرونا درباره‌ی آن‌ها بوجود می‌آید، به کلینیک‌های حاد تنفسی مشخص شده برای کرونا، ارجاع داده می‌شوند. خدمات درمانی آن‌ها نیز از آن پس رایگان می‌شود، چرا که آن‌ها باید تشخیص نهایی را با کیت‌های تخصصی موجود در بیمارستان‌های معین بگیرند. بستری آن‌ها در این قرنطینه‌ها نیز رایگان است. 

جهانگیری در واکنش به اظهارات درمانی غیرتخصصی از طرف افراد غیرکارشناس، گفت: در حال حاضر پروتکل خدمات درمانی به کرونا ویروس مشخص است. پروتکل‌های متفاوتی وجود دارد. بیمار اگر مشکل حادی نداشته باشد با توصیه ترخیص می‌شود، اگر نیاز به تست سی‌تی اسکن یا کیت داشته باشد، انجام می‌شود. فضائی که این آزمایش‌‌ها باید انجام می‌شود یا خدماتی که باید صورت بگیرد، مشخص است. اینکه افراد پیشنهادات فضای مجازی یا نهادهای غیرمتخصص را باور کنند، کمکی به آن‌ها نمی‌کند. 

وی افزود: تحقیقات در زمینه این ویروس در حال انجام است. ممکن است هر روز نتایجی حاصل شود و اجرای پروتکل درمانی را تحت تاثیر قرار دهد، اما هر نتیجه مستندی تنها پس از اعلام وزارت بهداشت قابل اعتنا است. هیچ مرجع دیگری قابل استناد نیست. 

درمان‌های حمایتی درباره بیماران زیادی نتیجه داده‌است

هیچ‌گونه داروی قطعی برای کرونا وجود ندارد

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره دارو‌های مصرفی برای بیماران کرونا بیان کرد: داروهایی وجود داشته که خوشبختانه به بیماران پاسخ داده است. ما هم فعلا با این داروها درمان را پیش می‌بریم، اما هیچ داروی قطعی و خاص برای کرونا وجود ندارد، همان درمان حمایتی که اجرا می‌شد، همچنان در حال اجرا است. همین درمان حمایتی توانسته بسیاری از بیماران را مرخص کند.

هیچ کس ابتلای دوباره افراد بهبودیافته را رد نکرده است

باید پی ببریم که این ویروس در ایران چگونه رفتار می‌کند

جهانگیری درباره ابتلای دوباره به کروناویروس در چینی‌هایی که درمان شده‌اند و در  پاسخ به این پرسش آیا مورد مشابه در کشور داشته‌ایم؟ گفت: این موضوعات در حال بررسی است. در حال حاضر، جامعه علمی شیوع‌شناسی ما در رابطه با این موضوع تحقیق می‌‌کند. باید پی ببریم که این ویروس در ایران چگونه رفتار می‌کند.

وی افزود: در رابطه با چند موردی که در چین به شرایط ناپایدار بیماری برگشتند، مشخص نیست که بهبود یافته بودند یا نه؟ مشخص نیست که به علت شرایط محیطی بد دوباره مبتلا شدند یا آن که دوره بیماری آن‌‌ها به دلایل ناشناخته طولانی‌تر شده است. این موضوعات در دست محققان است، کسی هم رد نکرده است که افراد بهبود‌یافته ممکن نیست، دوباره مبتلا شوند. 

شدت مرگ و میر در ایران بالاتر از چین نیست 

از شرایط اضطرار بگذریم، آمارها دقیق‌تر ارائه خواهد شد

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی بیان کرد: بعضا گفته می‌شود که شدت مرگ و میر در ایران بالاتر از چین است، این حرف درست نیست. حوزه تشخیص قطعی ما آهسته حرکت می‌کند، چرا که کیت‌ها و روش‌های تشخیص ما محدود بود، ما تنها برای افراد بستری کیت تخصیص دادیم.هشتاد درصد از بیماران کرونائی را که به خودی خود بهبود پیدا می‌کنند، آزمایش نکردیم تا آمار واقعی و نسبت مرگ‌ ومیر درست تخمین زده شود. شیوع‌ها در کشورها متفاوت است، باید آرام آرام پیش برویم. این نه به معنای کتمان از سمت ما است، و نه به آن معناست که تمامیت اوضاع و بیماری را رصد می‌کنیم. 

وی ادامه داد: ما تنها از افراد با ریسک بالا تست گرفته‌ایم. ممکن است خیلی از افراد همین الان مبتلا شده و بهبودیافته باشند، آن‌ها در آمار گنجانده نمی‌شوند. ممکن است در بین آنها افراد زیادی کرونای مثبت باشند که جائی ثبت نشده است. اگر ما از این اضطرار اولیه خارج شویم، آمارهایمان با دقت بیشتری کسب و اعلام خواهند شد. 

دندانپزشکان جز برای موارد اورژانسی خدمات ارائه ندهند 

اگر به مطب‌ها لوازم ایمنی مناسب داده شود، همکاری می‌کنند

جهانگیری در ارتباط با کلینیک‌هایی که از پذیرش بیماران با علائم مشابه کرونا خودداری می‌کنند، آنچه بویژه در گیلان دیده شده است، تشریح کرد: در حوزه مطب‌ها چند پروتکل وجود دارد. مطب‌های غیرضروری به توصیه خود ما تعطیل شده‌اند یا مراجعات خودشان را کم کرده‌اند. این به دلیل همان اقداماتی است که باید منجر به کاهش تجمع و تردد شود. بطور مثال چشم‌پزشکی و کلینیک‌های پوست و مانند آن‌ها. هیچ لزومی وجود ندارد که افراد جز برای موارد اورژانسی در این مطب‌ها حضور پیدا کنند. 

وی در ادامه گفت: طبق توصیه ما، دندانپزشکان به جز در موارد اورژانس خدمات درمانی انجام نمی‌دهند. پزشکان عمومی در صحنه حضور دارند، اما یک مسئله‌ای در رابطه با پزشکان نادیده گرفته شده است. پزشکان صف اول مقابله با بیماری را تشکیل می‌دهند. بیمار شدن یک پزشک مساوی با ابتلای تمام بیماران او و از دست دادن نیرویی که در این شرایط بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. ما توصیه می‌کنیم که افراد به کلینیک‌های تخصصی تنفسی مراجعه کنند. 

جهانگیری در پایان اظهار کرد: در حال حاضر پزشکان برای تامین وسایل ایمنی بالا مشکلاتی دارند. از طرف ‌آن‌ها هم اعلام شده است، اگر لوازم ایمنی بالا در اختیار آن‌ها قرار گیرد، از همکاری دریغ نمی‌‌کنند. ما تهیه این وسایل را پیگیری می‌‌کنیم، اما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم پزشکان، بدون در نظر گرفتن ایمنی خودشان، اقدام به خدمات درمانی کنند. 

جریان آموزشی استمرار خواهد داشت
افزایش برنامه‌های آموزشی تلویزیونی به ۱۴ نوبت

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره ادامه اقدامات و برنامه‌های آموزش و پرورش برای آموزش مجازی گفت: ما هر روز را با جلساتی آغاز می‌کنیم که درباره مرور وضعیت آموزشی است. همه تلاش ما این است که جریان آموزش استمرار پیدا کند، برای این کار از دیروز شبکه آموزش به کمک آمد و ۱۰ نوبت  آموزش در پایه‌های اول و دوم ابتدایی، اول و دوم متوسطه، فنی و حرفه‌ای و کاردانش را پیش بینی و پخش می‌کند که اکنون این ۱۰ نوبت به ۱۴ نوبت رسیده است.

وی ادامه داد: این آموزش‌ها در تمام هفت روز هفته جریان دارد، اما همچنان به نظر می‌رسد که با توجه به استقبال خوب از سوی دانش آموزان به عمل آمده ما نیازمند این هستیم که این فرصت را افزایش دهیم از این رو با رییس صدا وسیما گفت‌وگو کردیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های دیگر شبکه آموزش و دیگر شبکه‌ها برای توسعه فرصت آموزشی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: خودمان امکان امنی را در بستر اینترنت فراهم کردیم تا با همراهی اپراتورهای موجود در کشور فضایی در اختیار ما قرار گیردد که ما یک شبکه اجتماعی تحت عنوان شبکه اجتماعی دانش‌آموزان یا «شاد» ایجاد کنیم تا ارتباط بین معلم و دانش آموزان را گسترش دهد و معلمان می‌توانند متون درسی را در آنجا به اشتراک بگذارند و اطمنیان حاصل کنند که  دانش‌آموزان متون درسی را دریافت می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما با انجمن اولیا و مربیان گفت‌وگو کردیم تا از ظرفیت ۱۰ هزار مدرس و ۳۷۰ مرکز مشاوره به خانواده ها کمک کند. همچنین برای معاونین آموزشی مامورانی اتخاذ کردیم که مشارکت موثر مدیران و معلمان موجب نظارت و اشراف هرچه بیشتر به آموزش باشد.

حاجی میرزایی گفت: با شرایطی که در حال حاضرداریم حدود ۷۰ تا ۸۵  درصد از زمان سال تحصیلی سپری شده و مابقی آن را امیدواریم با همکاری صدا  و سیما و خلاقیتی که استان‌ها به خرج داده‌اند این روزها را به اتمام برسانیم.

توانایی انجام روزانه ١٢٠٠ تست کرونا در پاستور

راه اندازی بیش از ٢٠ آزمایشگاه تشخیصی کرونا در سراسر کشور

علیرضا بیگلری، رییس  انستیتو پاستور ایران ضمن اعلام این خبر گفت: تمام نمونه های کرونای پذیرش شده هفته قبل در انستیتو پاستور ایران در شب گذشته و در واقع، دو روز زودتر از زمان قول داده شده انجام شد.

بیگلری  همچنین گفت: در طی هفته گذشته، علاوه بر راه اندازی بیش از بیست آزمایشگاه تشخیصی کرونا در سراسر کشور، ظرفیت انجام تست در انستیتو پاستور بیش از ده برابر افزایش یافت و اکنون توانائی انجام روزانه ١٢٠٠ تست در پاستور وجود دارد.

بیگلری با بیان این که همزمان کار آموزش و پایش آزمایشگاههای راه اندازی شده هم در جریان است، گفت: با این اقدام، در حال حاضر در تمام کشور از مشهد تا اهواز و از تبریز تا تهران و زاهدان، با یک سبک و یک پروتکل واحد کار می کنند و  نماینده سازمان جهانی بهداشت از  این اقدام به عنوان کار عالی (Best practice) نام می برد.

رییس  انستیتو پاستور ایران در ادامه از رهنمودها و حمایتهای وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه و نیز همکاری صمیمانه مدیران ارشد وزارتخانه و مساعی شبانه روزی روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور قدردانی کرد.

تمهیدات لازم برای مقابله با آلودگی آب تهران اندیشیده شده

جای نگرانی نیست

محمدرضا کرمی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تمهیدات لازم برای آلوده نشدن منابع آبی به ویروس کرونا اظهار داشت: ما در استان تهران دو منبع آب زیرزمینی و سطحی را داریم، 6 تصفیه خانه در مدار هستند، 26 درصد منابع آب زیرزمینی داریم که در مواقع اضطرار استفاده می‌کنیم.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات ما این است که به تمامی زیر مجموعه‌ها دستورالعملی ابلاغ شده که میزان کلر زیر 8 PPM نباشد.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفای استان تهران در ادامه گفت: سالانه یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب شرب در استان تهران مصرف می‌شود که 1.6 میلیارد متر مکعب مربوط به شهر تهران و مابقی در بقیه استان مصرف می‌شود. یعنی 25 درصد آب کشور در تهران استفاده می‌شود که 71 درصد آن از آب‌های سطحی و 21 درصد از آب زیرزمینی تامین می‌شود.

وی در ادامه درباره کدورت آب شهر طی روزهای گذشته تصریح کرد: کل مشکل ما بعد از بارش‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته پیش آمد، حجم رودها بالا رفته و طغیان کردند که منجر به گل آلود و کدورت آب سدهای کرج و لتیان شد.

کرمی نژاد خاطرنشان کرد: در پی آن مرز کدورت از 10 هزار هم بالاتر رفت در حالی که تصفیه خانه‌ها ظرفیت 4 هزار را دارند. در هر ثانیه 28 تا 30 هزار لیتر آب از تصفیه خانه بالا می‌آید که این میزان بعد از کدورت به صفر رسید. 16 ساعت تاب آوری داشتیم تا روز چهارشنبه که کدورت به 4 هزار رسید، 10 تا 11 ساعت خاموشی تصفیه خانه را داشتیم اما از روز شنبه مسئله کاملا بر طرف شد.

در معرض ابتلا به هر نوع بیماری هستیم

شماری از کارگران شاغل در قطار شهری تهران در تماسی با ابراز نگرانی درخصوص شیوع ویروس کرونا گفتند: به‌رغم همه مشکلات صنفی و معیشتی، انتشار خبرهای شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، ما کارگران مترو را که در میان سیلی از جمعیت مشغول کاریم، نگران کرده است.

این کارگران اظهار داشتند: به‌رغم تلاش سازمان قطار شهری برای پیشگیری از انتشار این ویروس در میان واگن‌ها و ایستگاه‌ها، این نگرانی هر روز در کارگران تقویت می‌شود که مبادا به نوعی به این بیماری مبتلا شویم.

به گفته کارگران قطار شهری، همکاران باسابقه واحد خدماتی مترو که مسئولیت نظافت واگن‌ها را در پایانه‌های مختلف برعهده دارند بیشتر از همه در معرض ابتلا به این بیماری و هر نوع بیماری دیگر هستند.

آنها با بیان اینکه کارگران خدماتی مترو تهران در پایان هر شب مسئولیت نظافت و شستشوی واگن‌ها را برعهده دارند، گفتند: با این وجود به نظر می‌رسد برای رعایت موارد پیشگیری‌کننده از بیماری با کمبودهایی مانند ماسک و دستکش مواجهیم.

این کارگران با بیان اینکه ما ناچار از حضور در محل کار هستیم، در ادامه گفتند: از مسئولان مترو انتظار داریم راهکاری را در حمایت از کارگران برای کاهش ساعت کاری یا شیفتی کردن کار پیدا کنند.

کارگران تصریح کردند: همه امکاناتی که مترو برای ایجاد آرامش میان شهروندان و اعتماد به مترو در جهت حمل و نقل عمومی با ضدعفونی اماکن، ایستگاه‌ها و واگن‌های قطار شهری انجام می‌دهد با کار شبانه‌روزی کارگران صورت می‌گیرد.

حفظ سلامت نیروی کار در اولویت است

همه کارفرمایان توان پرداخت هزینه مواد ضدعفونی کننده را ندارند

پرویز زعیمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه همه کارفرمایان واحدهای تولیدی گیلان توانایی خرید مواد شوینده و سایر امکانات بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ندارند و در این بین باید پرسید مسئول حفظ سلامتی نیروی کار این واحدها چه کسی است، اظهار داشت: متاسفانه باتوجه به هشدارهای جدی مسئولان بهداشتی کشور در رابطه با شیوع بیماری کرونا، هنوز بسیاری از واحدهای تولیدی وصنعتی مستقر در استان بویژه در شهرک‌های صنعتی امکان  به دلیل قیمت بالا امکان خرید مواد ضدعفونی‌کننده وشوینده بهداشتی را برای حفاظت از کارگران ندارند.

به گفته وی؛ در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در وضعیت بد مالی قرار دارند، فراهم کردن مواد شوینده وضدعفونی‌کننده در این واحدها امکان‌پذیر نیست.

او با ذکر مثالی اضافه کرد: به عنوان نمونه واحد ایران پولین رشت که بنده به عنوان رئیس انجمن صنفی کارگران این کارخانه مسئولیت دارم، در روزهای گذشته کارفرمای این واحد برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در بین کارگران  اقدام به دریافت پیش‌فاکتور برای خرید  مواد ضدعفونی‌کننده کرد اما رقم حداقل  ۱۰ تا ۲۰ میلیونی برای موادی که بعد از چندروز دیگر مجددا باید خریداری شود در توان مالی این شرکت نیست و در حال حاضر با همان مواد شوینده و ضد فونی کننده وایتکس که بیشتر در دسترس است، محل کار کارگران را ضدعفونی کرده‌ایم.

وی افزود: انتظار می‌رود دولت، با در اختیار قرار دادن مواد شوینده و ضدعفونی کننده به واحدهای تولیدی و صنعتی بویژه واحدهای کوچک کم توان و ارائه بسته‌های بهداشتی به کارگرانی که در شرایط سخت مشغول کارند در حفظ سلامت آنها تعجیل کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر نظارت دقیقی برای رعایت بهداشت کار و جلوگیری از  شیوع انواع بیماری‌ها در کارخانه‌ها و در میان کارگرانی که روزانه ۱۲ ساعت در شرایط سخت کار می‌کنند، وجود ندارد، افزود: بعد از گذشت چندین روز از شیوع بیماری کرونا در استان گیلان به دلیل بالا بودن هزینه‌ها بسیاری از کارخانجات و شرکت‌ها هنور محل کار کارگران را ضدعفونی وگندزدایی نکرده‌اند.

زعیمی حفظ سلامت نیروی کاررا اولویت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و صیانت از سرمایه‌های ملی  عنوان کرد وگفت:بحث سلامتی  و مراقبت‌های بهداشتی نیروی کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا از مدیر کل کار استان گیلان بویژه مسولین  واحدبهداشت طب کار در خواست  داریم تمام تلاش خودرا برای  نظارت بر این واحد ها بکار گیرند ودر این مورد قبل از وقوع هر اتفاقی تعجیل کنند.

تشکیل قرارگاه مقابله با ویروس کرونا در نیروی زمینی ارتش

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ نوذر نعمتی، با اشاره به آمادگی همیشگی این نیرو در امدادرسانی و کمک به هموطنان کشور در بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه گفت: با پیشنهاد فرمانده نیروی زمینی و تصویب امیرسرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش، صبح امروز مقارن با سالروز عملیات غرورآفرین کربلای هفت، "قرارگاه جهادی مقابله با کرونا">ویروس کرونا"، همزمان در تهران و سراسر کشور در یکان های تابعه نزاجا تشکیل و آغاز به کار کرد.

وی در پیام ابلاغی خود که از طریق  ویدئوکنفرانس به فرماندهان قرارگاه های عملیاتی این نیرو در سراسر کشور ارسال شد تاکید کرد: تمامی یکان های تابعه اعم از بیمارستان های منطقه ای و صحرایی، مراکز درمانی بهداشتی و گردان های رزمی، پزشکان ،پزشک یاران، پرستاران و بهیاران خود را در اختیار ستاد بحران و دانشگاه علوم پزشکی استان ها قرار دهند.

 سرتیپ نعمتی افزود: تجهیزات رفع آلودگی نیروی زمینی در مراکز پر ازدحام شهرها اعم از مراکز فرهنگی، عمومی و مذهبی نسبت به پاکسازی و رفع آلودگی اقدام خواهند کرد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: نزاجا آمادگی لازم را جهت دوخت لباس های مخصوص مبارزه با ویروس دارد و همچنین در صورت نیاز نسبت به تهیه اقلام بهداشتی نظیر مواد شوینده و ضد عفونی کننده اقدام خواهد کرد.

ابلاغ بخشنامه به پزشکان برای اجتناب از تجویز کورتن‌ها

مردم از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنند

استامینوفن و آسپرین سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد

«مینو محرز» عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در گفتگو با ایلنا، در ارتباط با تجویز کورتن‌ها (بویژه دگزامتازون) برای بیماران که مشکوک به آنفولانزا یا آنفولانزا هستند، گفت: پزشکان عادی، این دارو را برای آنفولانزا استفاده می‌کردند. این تجویز خطرناک است. همین خطر برای بیماران کرونا در صورت تجویز دگزامتازون‌ نیز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: این تجویز غلط است. بسیاری از پزشکان، به صورت روتین برای مراجعانی که علائم تب یا سرماخوردگی دارند، دگزامتازون تجویز می‌کنند.البته این تجویز حتی برای سرماخوردگی اشتباه است.

محرز گفت: این موضوع در کمیته ملی مقابله با کرونا بررسی شده است.هم‌اکنون، بخشنامه به تمام پزشکان ابلاغ شده است که از تجویز کورتن‌ها بویژه دگزامتازون اجتناب کنند.

وی افزود: باید به پزشکان آموزش داد که از تجویز کورتن‌ها اجتناب کنند. البته این جزو آموزش‌های پزشکان بوده است، اما برخی از آنها زمانی که وارد کار می‌شوند، این موضوع را  فراموش می‌کنند.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت گفت: در این شرایط مردم باید از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنند. نه تنها دگزا، استفاده از قرص‌‌های استامینوفن، آسپرین و از این قبیل قرص‌‌ها که در خانه‌ها پیدا می‌شود، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.به طور مثال، اگر به کودکان مبتلا به آنفولانزا، آسپرین داد، "سندروم ری" ایجاد می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان آسپرین به عنوان تب‌بر توصیه نمی‌شود.

محرز همچنین تاکید کرد: این موارد نباید وسواسی ایجاد کند تا بیماران از انجام توصیه‌ها و اجرای پروتکل درمانی پزشکان خودداری کنند. ممکن است، بیماران حساس شوند و اجازه ندهند که پزشکان درمان را پیش ببرند. در این صورت سلامت یا جان خودشان به خطر می‌افتد. این یک توصیه به پزشکان است و به آن رسیدگی سریع و کامل خواهد شد. بنابراین جای نگرانی برای بیماران نیست.

وی افزود: بهترین رفتار در شرایط کنونی این است که مردم به دلیل عدم آگاهی به تداخلات داروئی، از مصرف هرگونه دارو پرهیز کنند. عدم اعتماد به توصیه‌‌های درمانی پزشکان به همان اندازه مصرف داروهای مذکور خطرساز است. آگاهی مردم و اقدامات وزارت بهداشت می‌تواند نتیجه کاملا ثمربخشی داشته باشد.

ممنوعیت پذیرش و بستری بیماران غیراورژانسی

تمام بیمارستان‌ها باید آماده پذیرش مبتلایان کرونا باشند

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارسال نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد: بستری و پذیرش بیماران الکتیو در بیمارستان‌های عمومی از ۱۰ اسفند ممنوع شد و همه بیمارستان‌ها باید آماده پذیرش بیماران کرونا باشند.

متن این بخشنامه به شرح زیر است:

روسای محترم کلیه دانشگاها دانشکده های علوم پزشکی کشور

ریاست محترم دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ...

ریاست محترم بیمارستان مسیح دانشوری

جناب آقای دکتر فریدون توجی ریاست محترم مرکز آموزشی، تحقیقاتی، درمانی قلب شهید رجایی

موضوع: اقدامات ضروری برای کنترل و مراقبت بیماری کووید و اقدامات ضروری برای کنترل و مراقبت بیماری کووید ۱۹

با سلام و احترام

با توجه به ضرورت کنترل و مراقبت بیماران مبتلا به کرونا ویروس، ضروریست دستور فرمایید مراقبت زیر از روز شنبه ۱۰/ ۱۲ / ۹۳ در مراکز درمانی آن دانشگاه اجرا شود.

۱) کلیه بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش آن دانشگاه اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی (بجز تک تخصصی غیر مرتبط با درمان کرونا) از پذیرش و بستری بیماران الکتیو تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و آماده پذیرش بیماران مبتلا به کروناویروس باشند.

 تمامی درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی اعم از دانشگاهی و وابسته به ارگان‌ها (نیرو‌های مسلح و سیاه، شهرداری، تامین اجتماعی، آموزش و پرورش و ...) برای پذیرش  بیماران مبتلا به کرونا ویروس فعال شوند و مکلفند به صورت تمام وقت و در صورت نیاز آن دانشگاه به صورت شبانه روزی ارائه خدمت نمایند. بدیهی است بیمه‌های پایه و تکمیلی مکلفند پوشش هزینه‌های درمان بیماران در این مراکز را بپذیرند.

در کلیه بیمارستان‌ها کمیته ترخیص بیماران مبتلا به کروناویروس متشکل از رئیس بیمارستان، متخصص عفونی یا داخلی، متخصص بیهوشی یا فوق ریه تشکیل شود و ترخیص بیماران بستری را براساس سیاست‌های مدون آن دانشگاه و دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع روزانه دو بار بررسی و تصمیم گیری نمایند از ظرفیت تخت برای بیماران به نحو مطلوب بهره برداری لازم به عمل آید و در کلیه بیمارستان ها، کمیته مراقبت ویژه برای ارزیابی بیماران بدحال و نیازمند مراقبت ویژه متشکل از فوق تخصص CD، فوق تخصص ریه، متخصص بیهوشی، عفونی، داخلی و پرستاری بسته به ظرفیت بیمارستان تشکیل و سیر بیماری این گروه از بیماران را ارزیابی و برای ارائه خدمات متناسب با هر بیمار آماده باشند تا ارائه بالاترین سطح خدمات بر مبنای نیاز به این گروه از بیماران تامین گردد.

با توجه به تعطیلی خدمات الکتیو، ضمن تشکر از زحمات پرسنل زحمتکش و خدوم که با جانفشانی مشغول ارائه خدمات به بیماران عزیز می‌باشند. انتظار می‌رود دستور فرمایید کلیه کادر درمانی پزشک و کادر پرستاری و پشتیبانی در تیم ارائه خدمات (بستری و سرپایی) بیماران مبتلا به کرونا ویروس سازماندهی شده و فعال باشند و از زحمات آن‌ها به نحو شایسته قدردانی شود. بدیهی است با هرگونه عدم همکاری و تمرد در ارائه خدمات در تمامی رده‌های پرسنلی مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

فوت 3 نفر بر اثر ابتدا به کرونا در آذربایجان شرقی

دو هفته آینده برای استان حیاتی است

کرونا قابل کنترل است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با ایلنا، از فوت سه نفر از ١۵ مورد کرونا مثبت در آذربایجان شرقی خبر داد.

محمدحسین صومی اظهار کرد: کل استان درگیر این ویروس بوده و به ازای هر بیمار بستری در بیمارستان ۱۰ نفر هم در بیرون گرفتار بیماری هستند که علایم آن را با خود دارند و می‌توانند بیماری را انتقال دهند.

وی گفت: از اغلب شهرستان‌های استان مبتلا به کرونا داریم و در واقع کل استان آلوده است و شهروندان در صورت نداشتن کار ضروری، از تردد در بیرون از منزل خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: دو هفته آینده برای استان حیاتی بوده و در صورت رعایت بهداشت فردی، کرونا قابل کنترل است.

ارتش در همه عرصه‌ها فدایی ملت است

مواد ضدعفونی را به حالت مِه درآوردیم

موردی از ابتلا به کرونا در پادگان‌های ارتش نداشتیم

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در حاشیه مراسم آغاز به‌کار قرارگاه جهادی مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه هرجایی که مردم بزرگوار ما احساس نیاز پیدا کردند همچون سیل، زلزله و ... ارتش و نیروهای مسلح را در کنار خودشان دیدند، گفت: قرارگاه مقابله با ویروس کرونا در ارتش توسط امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش، فرماندهی می‌شود و در نیروی زمینی هم قرارگاه مشابهی به وجود آمده است.

فرمانده نزاجا ادامه داد: قصد ما از برگزاری این مراسم و آغاز به‌کار قرارگاه جهادی مقابله با کرونا این است که قابلیت‌ها و توانمندی‌های نیروی زمینی ارتش برای مقابله با کرونا را به ملت بزرگوارمان معرفی کنیم.

وی افزود: یکی از قابلیت‌هایی که در مراسم امروز شاهد آن بودیم، این بود که مواد ضدعفونی را به حالت مِه درآوردیم و در گستره وسیعی پخش می کنیم.

امیر سرتیپ حیدری با تاکید بر اینکه نیروی زمینی ارتش با اخلاص تمام در اختیار وزارت بهداشت و درمان است، خاطر نشان کرد: با همکاری عزیزانمان در وزارت بهداشت و درمان، ان‌شاءالله به زودی این بلایی که ناخواسته کشورمان به آن دچار شده است را شکست خواهیم داد.

امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه ما تا امروز در پادگان‌هایمان به لحاظ اقدامات ویژه‌ای که انجام می‌دهیم، مورد ابتلا به کرونا نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ما طی مدت اخیر سرباز ورودی هم داشته‌ایم اما به لحاظ تمهیدات ویژه‌ای که داشته ایم، موردی از ابتلا به کرونا وجود نداشته است.

ممنوعیت خروج الکل از شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان

 شکرالله سلمان زاده امروز یکشنبه ۱۱ اسفند ماه در خصوص آخرین آمار از مبتلایان به کرونا ویروس در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان اظهار کرد: از ابتدای اسفندماه تاکنون ۱۳۰ نفر مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری شده‌اند که از این تعداد ۶۹ نفر آنها با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند.

وی افزود: از ۶۱ نفر بستری در بیمارستان‌های منطقه، آزمایشِ کرونا ویروسِ تنها سه نفر مثبت اعلام شده است.

سلمان زاده تاکید کرد: ممنوعیت خروج الکل به کارخانجات موجود در منطقه تا زمان اشباع نیاز شهروندان، با دستور دانشگاه علوم پزشکی آبادان ابلاغ شد.

افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا به ۹۷۸ نفر

شناسایی ۳۸۵ ورد ابتلای جدید/۵۴ نفر جان‌باختند

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۹۷۸ نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: براساس تشخیص‌های انجام شده از ظهر روز گذشته تا امروز ۳۸۵ مورد جدید ابتلاء به بیماری کویید 19 تائید شده است.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: همچنین تعداد قربانیان کرونا در سطح کشور به ۵۴ نفر افزایش یافت.

جهانپور خاطرنشان کرد: شعار کرونا را شکست می‌دهیم، ممکن نخواهد شد، مگر با تحقق هر خانه یک پایگاه سلامت و اگر هر خانه ایرانی سفیران سلامت باشند، قطعا ما کرونا را شکست می‌دهیم.

وی ادامه داد: با ارتقای خودمراقبتی و پرهیز از برگزاری تجمع، کاهش ترددها و محدودیت‌ ترددها و لغو سفرهای شهری و غیرشهری گام مثبتی می‌توانیم در عدم شیوع این بیماری برداریم و اگر امروز این اقدامات انجام شود، قطعا در هفته‌های آینده نتایج آن را خواهیم دید.

رییس مرکز اطلا‌ع‌رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: موارد شناسایی شده در استان قم ۳۰ مورد، تهران ۱۷۰ مورد، گیلان ۲۸ مورد، مرکزی ۴۴ مورد، کرمانشاه ۲ مورد، لرستان ۸ مورد، سمنان ۳ مورد، اصفهان ۱۳ مورد، فارس ۸ مورد، خراسان رضوی ۱۷ مورد،  مازندران ۱۱ مورد، همدان ۳ مورد، خراسان جنوبی ۲ مورد، البرز ۳۱ مورد، هرمزگان ۲ مورد و خوزستان ۹ مورد است. کرمان تا دو روز پیش هیچ موردی نداشت و الان ۲ مورد دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۵ مورد بعد از بهبودی ترخیص شده‌اند، گفت: موضوع در اغلب استان‌های کشور جدی است و خواهش می کنیم مردم با رعایت بهداشت و جدی گرفتن موضوع، در کاهش آمارهای روز آینده با ما همکاری کنند.

تداوم کرونا تا خردادماه در بدبینانه‌ترین حالت

ضرورت توقف تجمعات

قاسم جان‌بابایی با بیان اینکه از نهادهای مرتبط با ورزش خواسته‌ایم که ورزش‌های داخل سالنی در شرایط فعلی برگزار نشود، گفت: تاکنون نیز سایر بازی‌های ورزشی بدون حضور تماشاگر انجام شده، اما به نظر شخص بنده همین بازی‌ها نیز باید متوقف شود.

وی ضمن اعلام بی‌اطلاعی از اینکه آیا توقف بازی‌ها به شکل رسمی در نامه‌ای به وزارت ورزش منتقل شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: مقاومتی از سوی وزارت ورزش در این خصوص وجود ندارد، اما باید از دفتر وزارتی در وزارت بهداشت ارسال چنین درخواستی را پیگیری کنم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه معقتد است هر شرایطی که سبب تجمع مردم شود را باید در حال حاضر کنار بگذاریم، گفت: رعایت هرچه بیشتر این موضوع سبب می‌شود دوره این بیماری در کشور نیز کوتاه شود.

وی درباره مدت زمان پایداری بیماری کرونا در کشور تصریح کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت تا عید و در بد بینانه‌ترین حالت تا پایان اردیبهشت و حتی خرداد ممکن است این بیماری به طول انجامد؛ فلذا این موضوع دلیلی برای توقف تجمعات است.

روند صعودی بیماری کرونا در قم

بستری 725 نفر در 4 بیمارستان

توصیه به قرنطینه خانگی مردم

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از روند صعودی بیماری کرونا در قم خبر داد و گفت: در روزهای اخیر نتیجه آزمایش 109 نفر دیگر به کرونا مثبت اعلام شد.

دکتر ابرازه افزود: تا صبح 10 اسفند که مجموعا 652 نفر مشکوک به کرونا در چهار بیمارستان کامکار، فرقانی، امام رضا(ع) و علی ابن ابیطالب(ع) بستری شدند که هم اکنون به 725 نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به روند صعودی این بیماری در قم بیمارستان شهدای نیروگاه و دو بخش غیرفعال بیمارستان فرقانی به ظرفیت 100 تخت بزودی در چرخه درمان بیماران کرونایی قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه برای ریشه‌کنی این ویروس باید زنجیره انتقال آن قطع شود از مردم خواست با رعایت بهداشت فردی و قرنطینه خانگی نسبت به این مهم اهتمام داشته باشند در غیر این صورت روند بستری‌ها رو به افزایش خواهد بود.

وی درعین حال گفت: از ابتدای شیوع این بیماری در قم در 30 بهمن تاکنون 576 نفر بهبود یافته‌اند.

کاهش ۷۰ درصدی استفاده مردم از مترو

غلامحسین محمدی در نشست خبری مجازی که به منظور تشریح اقدامات شهرداری تهران انجام شد در خصوص مواد ضدعفونی مورد استفاده در وسایل حمل و نقل عمومی گفت: موادی که در اتوبوسرانی و مترو استفاده می‌شود بر پایه کلر هستند که برای گندزدایی سطوح با هماهنگی وزارت بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد ضدعفونی به اندازه کافی تهیه شده است و برخی صنایع پتروشیمی نیز به صورت رایگان در اختیار شهرداری تهران قرار داده‌اند.

او در خصوص توزیع مواد ضدعفونی کننده و ماسک در میان شهروندان نیز گفت: چنین سیاستی به شهرداری ابلاغ نشده اما وزارت بهداشت امکاناتی را فراهم کرده است که از طریق فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار این وسایل با هزینه کمتر در اختیار مردم قرار بگیرد.

محمدی در خصوص ضدعفونی کردن شهر تهران گفت: ممکن است توسط نیروهای نظامی هماهنگی‌های صورت گیرد و این کار انجام شود.

او  با اشاره به کاهش۳۰ تا ۵۰ درصدی حضور کارکنان شهرداری تهران در محل کار گفت: خط قرمز ما سلامت شهروندان است؛ حتی اگر بهره‌وری تا حدودی کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز