خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار از شیوع کرونا در ایران؛

۱۳۹ مبتلا و ۱۹ فوتی/محدودیت تردد افراد مشکوک به‌جای قرنطینه شهرها/ اطلاع‌رسانی درباره تعطیلی مدارس تا جمعه‌شب/تعطیلی دانشگاه‌ها تا یک‌هفته دیگر/ دستگیری ۲۴ شایعه‌پراکن/راه‌اندازی ۲۰ آزمایشگاه تشخیصی/ تشکیل کمیته‌های سلامت در زندان‌ها/ توقف موقت نمازجمعه

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۲۸۰

تا روز گذشته ۱۳۹ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۱۹ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از گذشت ۸ روز از اعلام وزارت بهداشت مبنی بر شیوع بیماری کووید ۱۹ تا امروز ۱۳۹ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۱۹ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر مواردی از ابتلا به بیماری کرونا در ۱۲ استان کشور از جمله تهران، مرکزی، اصفهان، گیلان، مازندران، همدان، قزوین، البرز، گلستان و قم شناسایی شده‌اند. همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت دیروز در ویدئویی اعلام کرد که پاسخ تست وی به کرونا مثبت بوده و او هم به کرونا مبتلا شده است در پی شیوع کرونا در کشور ارتش جمهوری اسلامی نیز برای همکاری با وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده است.

تشریح اقدامات بهزیستی در خصوص جلوگیری از ابتلای کودکان کار به کرونا

«امین شاهرخی» رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بهزیستی استان تهران درباره آخرین اقدامات پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز نگهداری بهزیستی استان تهران گفت: سازمان بهزیستی یک سازمان حمایتی است که دو گروه در زیرمجموعه آن فعال هستند. یک گروه مراکزی است که متعلق به سازمان هستند و گروهی دیگر مراکزی هستند که تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار دارند. در این مراکز طیف‌های سنی از شیرخوار چند روزه تا افراد سالمند بیش از 70 سال نگهداری می‌شوند. 

وی ادامه داد: قبل از شیوع ویروس کرونا و بعد از شیوع آن در چین و اعلام این بیماری ما تمهیداتی را در این خصوص در نظر گرفته‌ایم. بخشنامه‌های بسیاری در این زمینه اعلام شد و در این بخشنامه‌ها به اصلاح و رعایت موارد بهداشتی تاکید بسیاری شده بود.

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بهزیستی استان تهران تصریح کرد: برای شکستن این ویروس باید سه مرحله را انجام دهیم، مرحله اول، پیشگیری است، مرحله دوم کنترل و مرحله سوم،  درمان است. ما در بهزیستی به دو مرحله اول و دوم که پیشگیری و کنترل بیماری است، وارد شده‌ایم. در مرحله سوم که درمان بیماری است با هماهنگی و همکاری بین حوزه‌ای اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم، چراکه درمان وظیفه وزارت بهداشت است.

شاهرخی تصریح کرد: در خصوص پیشگیری بخشنامه‌هایی به همه مراکز از جمله مهدکودک‌ها، مراکز نگهداری کودکان کار و کمپ‌های ترک اعتیاد ابلاغ شده است و خوشبختانه تا این لحظه در سطح استان تهران هیچ مورد مشکوکی گزارش نشده است. بخشنامه‌‌های بهداشتی ما بر رعایت اصول بهداشتی اولیه و ضدعفونی کردن مرتب وسایل شخصی و استفاده از ماسک برای تردد در مراکز تاکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بحث محدود کردن رفت‌وآمدها یکی از تمهیداتی است که در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا در نظر گرفته‌ایم و تا جایی که توانسته‌ایم، ملاقات‌های روزانه را محدود کرده‌ایم. همچنین به طور موقت پذیرش مددجوی جدید را در همه مراکز محدود کرده‌ایم.

لغو مرخصی همه مدیران بهزیستی استان تهران

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بهزیستی استان تهران با بیان اینکه تمام وسایل بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده به میزان کافی برای مراکز تهیه شده است، یادآور شد: همچنین در جلسه شورای معاونان مقرر شد، هزینه خرید اقلام بهداشتی در کارت مددجویان شارژ شود و مبلغ 30 هزار تومان برای کمک هزینه اقلام بهداشتی روی کارت مددجویان شارژ شده است. این مبلغ برای همه مددجویان در کل کشور شارژ شده است. همچنین در استان تهران مرخصی تمام مدیران بهزیستی تا اطلاع‌ ثانوی لغو شده و این موضوع به همه مراکز ابلاغ شده است.

شاهرخی درباره اجرای مرحله دوم که همان کنترل بیماری است، گفت: درباره کنترل بیماری نیز اقداماتی از جمله تعبیه یک اتاق جهت قرنطینه بیماران مشکوک مدنظر است، از همین‌رو در تمام مراکز یکی از اتاق‌ها برای این منظور در نظر گرفته شده است و بلافاصله چنانچه فرد مشکوکی مشاهده شود به این اتاق منتقل و پس از آن فرد به مراکز درمانی برای درمان منتقل می‌شود. البته هنوز موردی در هیچ یک از مراکز مشاهده نشده است.

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بهزیستی استان تهران درباره برنامه‌های بهزیستی برای کودکان کار گفت: با توجه به اینکه تجمع،‌ نگهداری و برگزاری کلاس‌های آموزشی در شرایط حاضر محدودیت دارد، ما این کودکان را به صورت غیرمستقیم و از طریق بروشور و کاتالوگ‌هایی که مربوط به این بیماری است آموزش می‌دهیم. در بخش اورژانس اجتماعی نیز به همین صورت است و آموزش‌ها به این کودکان به صورت مورد به مورد است و تا جایی که در توانمان است، این اقدامات را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به فعالیت مراکز کودکان کار گفت: هم اکنون این مراکز فعال هستند و چنانچه کودکی در خیابان به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شود، ماموران اورژانس اجتماعی حتما اقدام کرده و این کودک را به یکی از سه مرکز نگهداری کودکان کار منتقل می‌کند. این کودکان نیز در ابتدا قرنطینه می‌شوند و چنانچه مشکلی نداشته باشند وارد مرکز می‌شوند و دیگر اقدامات حمایتی از این کودکان انجام خواهد شد.

انتقال شهروند ایرانی مشکوک به کرونا در نجف به کشور

با پیگیری و هماهنگی مسؤلان سفارت ایران در بغداد، کنسولگری ایران در نجف و مسئولان مرزی و گذرنامه، طلبه ایرانی در نجف که مشکوک به داشتن عوارض کرونا است، شب گذشته  از عراق به ایران  منتقل شد، تا در کشور  مورد مراقبت های ویژه قرار گیرد.

تست کرونای عضو شورای شهر منفی شد

الهام فخاری با انتشار این خبر در صفحه توئیتر خود نوشت: "پس از تجربه‌ای سه‌روزه خوشبختانه هر سه تست من منفی بود. درمان التهاب‌ریه و کارها را(برخط) در خانه پی‌می‌گیرم. باهم برای شنیده‌شدن صدای بیماران، پزشکان، پرستاران، بهیاران و کادرخدمات که بی‌رسانه و باکم‌ترین امکانات با کرونا و ناامیدی مبارزه‌می‌کنند،تلاش‌می‌کنیم."

اهدای ۵ هزار کیت تشخیص کرونا از سوی چین به ایران

سفیر چین (چانگ هوا) در صفحه توئیتر خود نوشت: "۵۰۰۰ کیت تشخیص ویروس جدید کرونا که هدایای سفارت چین و شرکت‌های چینی در ایران است به طرف ایرانی تحویل داده شد. تلاش ما ادامه دارد."

چانگ هوا، سفیر چین همچنین در هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران حضور یافت و ۲۵۰ هزار ماسک به ایران اهدا کرد.

 در این جلسه چانگ هوآ، سفیر چین اظهار کرد: ما ابتدا از دوستان ایرانی خود تشکر می‌کنیم چراکه در زمان بحران جهت مبارزه با بیماری کرونا از ما حمایت کرده و حال با بروز کووید ۱۹ در ایران، وزارت خارجه چین آمادگی لازم را دارد تا با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران همکاری‌های لازم را داشته باشد.

 وی با بیان اینکه به زودی ۵ هزار کیت تشخیص کووید ۱۹ از طرف چین به ایران اهدا می‌شود، افزود: بنابر اعلام نیاز و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد زیادی کیت تشخیص کووید ۱۹ وارد ایران خواهد شد.

 چانگ هوآ گفت: ویروس کرونا مرزها را نمی‌شناسد و دشمن مشترک چین و ایران محسوب می‌شود و برای مبارزه با ویروس کووید ۱۹ مردم ایران و چین کنار هم بوده و یکدیگر را حمایت می‌کنند تا امنیت و سلامت را به جامعه بازگردانیم.

 سفیر چین عنوان کرد: شعار ما مبنی بر این است که می‌گوییم "قوی باش ایران، قوی باش چین" و با توجه به اینکه در حال سپری کردن روزهای سختی هستیم، با مردم ایران و خانواده‌هایشان همدردی می‌کنیم و آرزو داریم سایر مبتلایان هرچه زودتر بهبود یابند.

راه‌اندازی بیش از ۲۰  آزمایشگاه تشخیص کرونا

جلال نائلی (معاون همکاری‌های دوجانبه حوزه بین‌الملل وزارت بهداشت) نیز اظهار کرد: همانطور که سایر کشورها می‌دانند ایران توانمندی‌های زیادی دارد و درخصوص کووید ۱۹ نیز ما تیم تشخیص کاملا توسعه یافته‌ای را تشکیل داده‌ایم.

 وی با اشاره به اینکه تعدادی آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور راه‌اندازی شده است، افزود: بیش از ۲۰ آزمایشگاه نیز برای تشخیص بیماری کرونا در حال راه‌اندازی است و همانطور که می‌دانید این بیماری ابتدا در استان قم و سپس در برخی از استان‌های دیگر مشاهده شد.

نائلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بنابر بررسی‌های انجام شده تاکنون مرزهای جنوبی، غربی و شرقی کشور هیچ گونه موارد ابتلا به کووید ۱۹ گزارش نشده و بیماری کاملا کنترل شده است.

 در این جلسه، نائلی معاون همکاری‌های دو جانبه حوزه بین الملل، آقای علمایی رییس ادراه امور چین و خانم کریم پور مدیر روابط عمومی و امور بین الملل هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران حضور داشتند.

فوت تنها مورد مبتلا به ویروس کرونا در یزد

محمدرضا دهقانی (معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد) با اعلام خبر فوت تنها مورد مبتلا به کرونا در یزد گفت: علت فوت تنها ویروس کرونا نبوده است.

وی ادامه داد: در پی ارسال پنج نمونه از بیماران مشکوک به کرونا ویروس از استان یزد، تنها یک مورد مثبت شناخته شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: متأسفانه این مورد که فردی بالای ۷۰ ساله و دارای بیماری زمینه‌ای بود، شب گذشته فوت کرد.

ورود دستفروشان به مترو ممنوع شد

فرنوش نوبخت (مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو) گفت: قبل از شیوع کرونا ویروس در پایتخت، ممنوعیت ورود دستفروشان به شبکه مترو وجود داشت اما امکان جلوگیری از  ورود این افراد به صورت کامل امکان‌پذیر نبود.

او با بیان اینکه موضوع ممنوعیت ورود دستفروشان به مترو در دومین جلسه کارگروه مقابله با بیماری‌های واگیر شهرداری تهران مصوب شده است، تصریح کرد: به علت جلوگیری از شیوع این بیماری از شهروندان درخواست داریم که از دستفروشان خریدی نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران خاطرنشان کرد: البته تعداد دستفروشان در  چند روز اخیر کاهش پیدا کرده است چرا که آن‌ها هم مانند مسافران مترو در معرض این بیماری قرار دارند.

حال جسمانی‌ام رو به بهبودی است

۲.۵ درصد از مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند

ایرج حریرچی درباره وضعیت جسمانی‌اش گفت: امروز صبح بهترم، بدن دردم از بین رفته و حال جسمانی‌ام رو به بهبودی است. احساس من این است که ترس زیاد از کرونا پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: کرونا از یک آنفولانزای h۱n۱ و آنفولانزای نوع b کم‌خطرتر است اما از آنجا که ویروس جدید و ناشناخته‌ای است برای مردم کمی ایجاد ترس کرده است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این چندماهی که تجربه نسبت به این بیماری در چین حاصل شده است و حدود یک هفته که از شیوع این بیماری در کشور می‌گذرد، ما متوجه شدیم که رفتار این ویروس چه چیزی است. حتی مردم گاهی به این ویروس مبتلا می‌شوند اما با اقدامات سرپایی خوب می‌شوند

حریرچی خاطرنشان کرد: ۲.۵ درصد از مبتلایان که تست‌شان مثبت شده‌است به مرگ و میر می‌کشد که نسبت به آنفولانزا کمتر است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: مردم ترس زیادی از کرونا پیدا کرده‌اند. اضهاراتی که بنده می‌کنم، نه به عنوان یک پزشک بلکه به عنوان یک مبتلا به ویروس کووید 19 است. پیشتر هم عرض کردم که این ویروس جدید کرونا از آنفولانزای نوع b هم شدتی کمتر دارد.

وی در ادامه گفت: شدت این ویروس نسبت به آنفولانزا h1n1  کمتر است، آنچه ما را نگران کرد، وضعیت سریع انتقال این ویروس بین افراد جامعه بود. با تجربه‌ای که از رفتار این ویروس در چین، کشورهای دیگر و ایران، تاکنون داشته‌ایم، می‌شود اظهار کرد که 80 درصد از مبتلایان علائمی بیش از علائم سطحی آنفولانزای فصلی را نشان نمی‌دهند. تنها دو درصد از افرادی که ابتلای آنها به ویروس کرونا قطعی شناسائی می‌شود، امکان مرگ دارند.

حریرچی اظهار کرد: برای افرادی که علائم ندارند، یا علائم جزئی دارند و به خاطر مجاورت با یک فرد بیمار، نیاز به تست با کیت را احساس می‌کنند،  آزمایش کارآمد نیست. زیرا تا قبل از زمان بروز علائم بیماری، حتی اگر افراد ویروس را در بدن خود داشته باشند، تست کیت منفی خواهد بود. کیت تنها نشان دهنده ابتلا به ویروس، پس از عبور از دوره نهفتگی و ظهور علائم بیماری است.

وی افزود: از مردم درخواست می‌کنیم که برای انجام آزمایش غیرواجب اصرار نکنند. اگر افراد قبل از این موعد اقدام به آزمایش بکنند، نه تنها تشخیص آزمایشگاهی برای آنها بی‌فایده است، بلکه ممکن است دچار اطمینان کاذب بشوند.

پرستار بیمارستان میلاد لاهیجان درگذشت

هنوز جواب تست کرونای مشخص نشده است

در پی درگذشت نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۴ ساله بیمارستان میلاد لاهیجان، نظام پرستاری شرق گیلان اعلام کرد که علت مرگ این پرستار را پیگیری خواهد کرد.

 روز گذشته نرجس خانعلی‌زاده، پرستار بیمارستان میلاد لاهیجان درگذشت. گفته می‌شود علت مرگ این پرستار ابتلا به ویروس کرونا بوده و سی‌تی اسکن ریه سفید گزارش شده است. با این‌حال هنوز جواب تست این پرستار مشخص نشده است.

نظام پرستاری شرق گیلان طی اطلاعیه‌ای تاکید کرد: خانم نرجس خانعلی‌زاده پس از استعلامی که از دانشگاه علوم پزشکی گیلان گرفته شد، تست کرونای ایشان به تهران فرستاده شده است، طبق اطلاع مدت زمان لازم برای دریافت پاسخ تست  "۴۸ ساعت" می‌باشد، در همین خصوص نظام پرستاری شرق گیلان بطور ویژه پیگیر پاسخ این تست خواهد بود.

پیشنهاد ایجاد بیمارستان صحرائی ویژه بیماران کرونا

مسئولان در تعریف خود از قرنطینه بازنگری کنند

«رحمت‌الله حافظی» عضو سابق شورای شهر تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به شیوع کرونا در برخی استان‌های کشور گفت: وزارت بهداشت تحت هر شرایطی موظف است، نسبت به ایجاد محیط مناسب برای بیماران اقدام کند و شرایطی را فراهم کند تا از شیوع بیماری بین مردم قم و انتقال آن به سایر شهرها جلوگیری شود.

حافظی گفت: آمار فوتی‌های کرونا رو به افزایش است و انتظار می‌رود از طریق راه‌های علمی و پیشگیرانه وزارت بهداشت از توسعه آن جلوگیری کند. 

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت قرنطینه را اقدامی قرون وسطائی می‌داند، تصریح کرد: وزارت بهداشت دلیل قرنطینه نکردن را سفر مردم به شمال کشور می‌داند، اما عجیب است، مسئولانی که در جایگاه علمی و اجرایی بسیار بالا قرار دارند، اینگونه صحبت کرده و اغراق می‌کنند؟ وزارت بهداشت در حالی قرنطینه را قرون وسطائی می‌داند که ایتالیا در همین لحظه ۱۲ شهر خود را قرنطینه کرده است. 

حافظی ادامه داد: قرنطینه کردن به معنای این است که هیچ شهروندی اجازه ورود و خروج از شهر را ندارد،‌ حتی اجازه جابجایی بین محلات شهر را هم نمی‌دهند. انتظار می‌رود با روش‌های علمی و استفاده از تخصص افراد در این حوزه، وزارت بهداشت برای مهار و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری‌های تنفسی اقدام کند،‌ چه این بیماری کرونا یا آنفولانزای فصلی باشد. 

وی با اشاره به برداشت‌هایی که در کشور در زمینه قرنطینه شهرها وجود دارد، گفت: قرنطینه کردن به معنای تخلیه شهر نیست،‌ در چین اعمال قرنطینه به این معنا است که در هر خانواده تنها یک عضو و آن هم هر سه روز یکبار اجازه خروج و خرید مایحتاج خانه را دارد.

او درباره کنترل ورودی مسافران به تهران اظهار داشت: این موضوع فراتر از ظرفیت‌های شورای شهر، شهرداری، وزارت بهداشت و حتی وزارت کشور است‌ و قطعا ستادی که تشکیل شده است و معاون اول رئیس جمهور مسئولیت آن را برعهده دارند، ‌باید براساس اطلاعات متقن و نظرات فنی و تخصصی کارشناسان مربوطه و نه براساس نظرات مدیران وزارت بهداشت، تصمیم‌گیری‌ کنند.

حافظی تاکید کرد: وزارت بهداشت باید متخصصان را به جلسات خود دعوت کند و براساس اطلاعات موجود نظرات کارشناسی را اخذ و تصمیم‌گیری کنند. باید از نیروهای نظامی و انتظامی کمک گرفته شود و تمهیدات خاصی برای آن منظور در نظر گرفته شود. اصراری بر این نیست که قرنطینه کردن اتفاق افتد، این اتفاق باید مبتنی بر نظرات کارشناسی رخ دهد و قرنطینه به معنای واقعی و نه به آن معنایی که معاون وزیر تعریف کردند، انجام شود. 

او با بیان اینکه چینی‌ها در طی ۹ روز توانستند، یک بیمارستان مخصوص آماده کنند، پیشنهاد داد: باتوجه به مراوداتی که با چینی‌ها داریم، از آنها بخواهیم که در ایجاد یک بیمارستان صحرائی ویژه در نزدیکی فرودگاه امام که بتوان شرایط پدافند غیرعامل را برای آن پیش‌بینی کرد، با ما همراهی کنند و برای این منظور تیمی از چین به طور ویژه وارد کشور شود و در مراحل ساخت بیمارستان صحرائی با ما مشارکت کنند. این یک فرصت است که تهدید پیش آمده در کشور را پشت سر بگذاریم.

منتظر تصمیم‌ کشوری درباره مراسم اعتکاف هستیم

پیشنهاد موکول شدن مراسم در ماه رمضان

«محمد دادسرشت» معاون فرهنگی رییس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ تهران در گفتگو با ایلنا، درباره تصمیم‌گیری نهایی در خصوص برگزاری مراسم اعتکاف گفت: روز گذشته رییس جمهور اعلام کردند که از روز شنبه ۱۰ اسفند همه امور باید به حالت عادی بر ‌گردد. ما منتظر تصمیم‌گیری کشوری هستیم و اگر قرار است، همه چیز به حالت عادی برگردد، ما نیز تعطیل نخواهیم کرد، ولی اگر بنا شد که کشور تعطیل شود، ما نیز تعطیل می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به تازگی جلسه‌ای برای برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اعتکاف داشته‌اید یا خیر؟ گفت: امروز و دیروز جلسه‌ای نداشتیم، اما اوایل هفته با شنیدن خبر شیوع کرونا در کشور جلسه‌ای داشتیم و اکنون تصمیم گیری‎هایمان نیز معلق و منوط به تصمیم‌گیری کشوری است.

دادسرشت افزود: برای برنامه اعتکاف در دانشگاه تهران کار جدیدی نداریم و ثبت‌نام را انجام داده‌ایم و حتی مهمان هم دعوت کرده‌ایم، اما با یک اعلام می‎توانیم، همه اینها را کنسل کنیم و با یک اعلام هم می‌توانیم کارمان را ادامه دهیم.

معاون فرهنگی رییس دفتر نهاد مقام معظم رهبری گفت:‌ مابقی دانشگاه‌ها کار تازه‌ای برای اعتکاف نکرده‌اند، اما ما کارهایمان را کرده‌ایم و برگزاری مراسم بستگی به شرایط کشور دارد. اگر اجازه بدهند، مراسم را برگزار کنیم، آن را برگزار خواهیم کرد و اگر اجازه ندهند، این کار را برگزار نمی‌کنیم.

دادسرشت در ادامه بیان کرد: ما ثبت‌نام اعتکاف در دانشگاه تهران را از یک ماه پیش آغاز کردیم و اکنون تمام شده است. بیش از هزار و ۵۰۰ نفر ثبت‌نام کردند، ظرفیت‌مان برای مسجد دانشگاه بیش از ۶۰۰ نفر  و برای کوی دانشگاه تقریبا ۳۰۰ نفر است.

وی تصریح کرد:‌ خبر کرونا زمانی در کشور منتشر شد که ما ثبت‌نام اعتکاف در دانشگاه تهران را تمام کرده بودیم. ما چون برنامه‌هایمان را از قبل انجام داده بودیم، کاری دیگری نداریم، اما دانشگاه‌های دیگر در حال تصمیم گیری‌اند که چه کاری کنند.

معاون فرهنگی رییس دفتر نهاد مقام معظم رهبری بیان کرد: اگر برنامه‌ها تغییر کرد، با یک اعلام عمومی می‌توانیم بگوییم که به عنوان مثال اعتکاف به ماه رمضان موکول شده است. ما در هر صورت اعتکاف را برگزار می‌کنیم، اگر اوضاع کشور در ماه رجب به ماه اجازه ندهد، این پیشنهاد را داده‌ایم که مراسم در ماه رمضان برگزار شود.

دادسرشت در پایان اظهار داشت:‌ پیش‌تر هم در کوی دانشگاه ما اعتکاف رمضانی داشته‌ایم، یعنی هم در ماه رجب و هم در ماه رمضان اعتکاف برگزار شد. اگر شرایط کشور خوب باشد، اعتکاف در ماه رجب برگزار می‌شود، اگر خوب نباشد پیشنهاد برگزاری اعتکاف به ماه رمضان موکول خواهد شد.

تشکیل کمیته‌های سلامت در زندان‌ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

حفظ سلامتی زندانیان از مهمترین حقوق آنان است

 علی‌اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها با تأکید براینکه ما در قبال تأمین امنیت، سلامت و تربیت زندانیان حساس هستیم اظهارداشت: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری ازورود ویروس کرونا به زندان ها واقدامات فوق العاده بهداشتی ازجمله ضد عفونی نمودن روزانه و مستمر بخش ها و وسایل مورد نظر و قرار دادن  وسایل بهداشتی دردسترس زندانیان و ارائه آموزش های لازم به زندانیان و زندانبانان برای خود مراقبتی ونیز تشکیل کمیته های سلامت در زندان ها برای کنترل و مراقبت ازوضعیت سلامت زندانیان به صورت شبانه روزی برای شناسایی افراد درمعرض خطر به نحوی که با شنـاسایی و تشخیص اولیه پزشکان زندان نسبت به جداسازی وسایراقدامات بهداشتی و درمانی افراد بدون فوت وقت اقدام گردد.

وی خطاب به مدیران زندان های سراسر کشورگفت: با توجه به شرایط موجود از اعزام غیر ضروری زندانیان به مراجع قضایی بدون هماهنگی های لازم خودداری کنید. همچنین تمامی بازدیدها از زندانها به جز مراجع قضایی و مراجع بهداشتی ودرمانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو می گردد.

رئیس سازمان زندان ها ادامه داد : انتقال زندانیان به زندان دیگر فعلاً  برای حفظ سلامت زندانیان متوقف و انجام ملاقات های خانواده­ها تا گذراز این شرایط صرفاً با هماهنگی های لازم و با تدابیر بهداشتی به ملاقات های کابینی محدود شود.

وی گفت: کنترل کامل اماکن بهداشتی، درمانی و همچنین اماکن طبخ غذای زندانیان، کنترل ویژه برروی مواد غذایی در بدو ورود به زندان ها ازجمله اقداماتی است که مدیران زندان ها علاوه بر رویه های جاری بهداشتی و درمانی باید اجرا نمایند.

دکتر جهانگـیر با اشـاره به بخشنامه صـادرشـده درخصوص رصـدکامل وضعیت سلامتی زندانیان ومعاینه افراد مشکوک خواستار ارائه گزارش روزانه توسط مدیران کل استان ها درخصوص وضعیت سلامتی زندانیان و اقدامات انجام شده برای آنها شد.

رئیس سازمان زندان ها دربخش دیگری از سخنان خود گفت : با فرا رسیدن روزهای پایانی سال و وضعیت اقتصادی کشور باید توجه بیشتری به خانواده زندانیان داشته باشیم و نباید هیچ خانواده نیازمندی در انجمن های حمایت بدون توجه و حمایت لازم مادی و معنوی باقی بماند.

دکتر جهانگیر با اشاره به اجرای طرح پابندهای الکترونیک گفت: یکی از بخش هایی که خیرین عزیز می توانند در آن حضورداشته باشند تهیه این پابندها برای استفاده زندانیان واجـد شرایط است چرا که با اینکاربه جـای آزادی یک زندانی با حبه کردن یک پابند تا سالیان زیاد زندانیان بیشتری را می توانند حمایت نمایند.

این مقام ارشد قضایی دربخش دیگری ازسخنان خود گفت: یکی از وظایف مهم مدیران زندان ها حضورمداوم در بین زندانیان و بررسی پرونده های آنان است.

وی ازمدیران ومددکاران زندان ها خواست ضمن دیداربا تمامی زندانیان وبررسی پرونده های آنان از تمامی ظرفیت­های قانونی برای ارائه تسهیلات حقوقی برای آنان با هماهنگی مراجع قضایی اقدام نمایند.

دکتر جهانگیرتأکید کرد: صرف شنیدن سخنان زندانیان کافی نیست و باید پیگیری های لازم تا زمان حصول نتیجه انجام شود تا خدای ناکرده هیچ فردی بدون دلیل ولو برای یک ساعت درزندان نماند واگر امکان استفاده آنان از تسهیلات قضایی وجود دارد ازآن بهره مند شوند.

رئیس سازمان زندان ها درپایان با اشاره به آماده شدن طرح تحول در زندان ها گفت: این طرح که با هدف توسعه خدمات قضایی، برنامه های اصلاحی وتربیتی و ارتقاء نظم وامنیت درزندان ها طراحی شده است به زودی پس از تأیید ریاست محترم قوه قضائیه ابلاغ خواهد شد.

پس ازسخنان رئیس سازمان زندان ها تعدادی از مدیران به طرح پرسش ها و نظرات خود پرداختند.

مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا سفر نکنند

پایانه مسافربری قم فعال است

جابه‌جایی ماهانه ۱۴ میلیون مسافر بین استان‌ها

داریوش باقرجوان در گفتگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت چک‌های مورد نیاز در پایانه‌های اتوبوس‌رانی در استان‌‌های مختلف به ویژه قم، گیلان و تهران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: بخشنامه عمومی به تمام استان‌ها در این باره ابلاغ شده‌ است و تمام پایانه‌ها در استا‌‌ن‌ها هماهنگی‌های لازم با مراکز بهداشت را در حال انجام دارند.

وی ادامه داد: پایانه‌ها به صورت کامل تحت نظارت مراکز بهداشت هستند و با همکاری ادارات کل و تشکل‌های صنفی هر دستورالعملی که درباره سفر و وسیله نقلیه است به صورت کامل انجام می‌دهند و ضدعفونی‌ها را در محیط اتوبوس و جاهایی که نقاط مشترک بین افراد است مرتبا در حال انجام است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری درباره تجهیز پایانه‌ها به دوربین‌های حرارتی برای غربال مسافران و تشخیص مسافران مشکوک مبتلا به ویروس کرونا گفت: نصب دوربین‌های حرارتی و غربالگری مسافران در پایانه‌ها از طریق شهرداری‌ها در حال پیگیری است و نصب این دوربین‌ها در پایانه‌ها بر عهده شهرداری‌ها است.

باقرجوان در پاسخ به این سوال که آیا همچنان سیستم جابه جایی بین شهری مسافران از طریق حمل و نقل عمومی (ناوگان اتوبوسی) در استان قم فعال است، گفت: بله، توقف اینگونه فعالیت‌ها فقط باید با دستور مراجع ذی صلاح انجام شود. تا این لحظه دستوری مبنی بر توقف فعالیت حمل و نقل ناوگان مسافری جاده‌ای از استان قم نداشتیم.

وی درباره احتمال کاهش ضریب اشغال اتوبوس‌ها در ایام نوروز به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: تا کنون برآوردی در این زمینه نداشتیم اما طبق شواهد شرایط نرمال است و تغییری در جابه جایی مسافر از طریق اتوبوس نداشتیم.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری گفت: اما مقامات مسئول توصیه دارند برای کاهش مخاطرات و کاهش شیوع این بیماری بهتر است که سفری انجام نشود هم از طریق وسایل نقلیه عمومی و هم  از طریق ناوگان عمومی.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان جابه جایی مسافر از طریق ناوگان جاده‌ای از استان‌های قم، گیلان و تهران انجام می‌شود، گفت: ماهانه در کشور به طور متوسط چیزی حدود 13 تا 14 میلیون مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای بین استان‌های مختلف جابه جا می‌شوند.     

واکنش عراقچی به خوشحالی رئیس لابی صهیونیستی از شیوع ویروس کرونا در ایران

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ابراز خرسندی مقام صهیونیستی از شیوع کرونا در ایران  در توئیتر خود نوشت: خوشحالی از شیوع کرونا و خوشحالی از دیدن رنج مردم واقعا شرم آور و غیرانسانی است. حداقلش این است که مارک دوبوویتز فهمید که تحریم‌های اقتصادی آمریکا تاثیر نداشته و تاثیر آن کمتر از کرونا بوده است.

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در توییتر خود مدعی شده بود که ویروس کرونا کاری کرده که تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند انجام دهد؛ قطع صادرات غیرنفتی ایران.

تاکید معاون وزیر بهداشت بر رعایت نکات بهداشت فردی

 علیرضا رئیسی درباره جلسه‌ای که با حضور معاونان ستادی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: ما استان‌‌های کشور را تقسیم‌بندی کرده‌ایم و هر یک از معاونان مسئول یک بخش است که 4 دانشگاه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در این جلسات سوالات فنی دانشگاه پوشش داده می‌شود و مشکلات فنی دانشگاه‌ها نیز اعلام می‌شود و همچنین بحث علمی درباره بیماری در این جلسات صورت می‌گیرد و اینکه باید چه اقداماتی انجام دهیم. همچنین وضعیت ایران و دنیا را رصد می‌کنیم و همفکری می‌گیریم و بسیاری از این دستورالعمل‌ها در خصوص فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و ... نتیجه همین جلسات است.

او درباره ضرورت استفاده از ماسک و دستکش گفت: ماسک دو نوع کاربرد دارد؛ آنهایی که علائم سرفه و عطسه دارند حتما از ماسک استفاده کنند. همچنین کاربرد دوم برای بیماران مبتلا به کرونا و بستری در بیمارستان و یا بیمارانی است که در منزل تحت مراقبت هستند که حتما باید از ماسک استفاده کنند و در سایر موارد نیازی به استفاده از ماسک نیست. اما مردم حتما باید نکات بهداشت فردی را رعایت کنند.

ابتلای ۱۳۹ نفر و فوت ۱۹ نفر بر اثر کرونا

کیانوش جهانپور، رییس اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کووید ۱۹ گفت: براساس بررسی‌هایی که انجام شده است، از ظهر روز گذشته تا امروز ۴۴ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده‌اند که در مجموع با این افراد آمار تشخیص قطعی تا ظهر امروز ۱۳۹ نفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: کماکان بیشترین مبتلایان در استان قم و استان گیلان است که ۱۵ مورد جدید در استان قم،  ۹ نفر در گیلان، ۴ نفر در استان تهران، یک نفر در استان مرکزی، ۳ نفر در استان خوزستان، ۲ نفر در استان سیستان و بلوچستان، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در اردبیل، یک نفر در مازندران، یک نفر در استان لرستان، یک نفر در استان فارس، ۲ نفر در استان سمنان، یک نفر در استان کهکیلویه و بویراحمد و یک نفر در استان هرمزگان تایید شده است.

به گفته وی، تعداد فوت‌شدگان به ۱۹ نفر رسید.

جهانپور گفت: تاکنون ۱۳۸۳ نمونه ارسال شده است. تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا اکنون در کشور ۷ مرکز است که تا آخر هفته ۱۵ آزمایشگاه برای نیازهای آزمایشگاهی بیمارستانهای معین و درمانگاه‌های تشخیصی ایجاد خواهد شد. بنابراین تا اوایل هفته آینده به ۲۲ مرکز افزایش می‌یابد.

تست کرونا دانشجوی خواجه نصیر منفی شد

تلاش برای غیرحضوری کردن کلاس‌های درس

«عبدالمجید خشنود» معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در گفتگو با ایلنا، درباره آزمایش منفی دانشجوی مشکوک به کرونا این دانشگاه گفت: طبق آخرین آزمایشی که از این شخص گرفته شد در شب گذشته اعلام شده که آزمایش او منفی بوده است و امروز نیز در حال ترخیص است و حدود دو ساعت دیگر مرخص می‌شود.

 وی افزود: جزئیات ابتلا یا عدم ابتلا و جواب آزمایش این شخص را وزارت بهداشت یا بیمارستان باید اعلام کند. ما آزمایش این شخص را دیدیم و خبر منفی آزمایش او را قطعی می‌دانیم.

خشنود ادامه داد: با درصد بالا می‌توانم بگویم که کلاس‌های حضوری ما برگزار نخواهد شد زیرا اکثر دانشجویان ما به شهرستان‌های خود رفته‌اند و در این زمینه معاونت آموزشی باید رسما اعلام کند البته همکاران ما در انتظار تصمیمات دولت و وزارت علوم هستند و امیدواریم این تصمیم گرفته شود که کلاس حضوری نداشته باشیم.

تست کرونای ۲ بیمار در لرستان مثبت شد

محمدرضا نیکبخت رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تست کرونای دو شهروند لرستانی مثبت اعلام شده است.

وی افزود: نمونه ارسالی از این دو بیمار در شهرهای خرم آباد و بروجرد، مثبت اعلام شده است.

۲۴ شایعه‌پراکن در خصوص بیماری کرونا دستگیر شدند  

سردار وحید مجید (رئیس پلیس فتا ناجا) اظهار داشت: هم اکنون پلیس فتا به صورت کاملا تخصصی کلیه جریانات خبری منتشر شده در فضای مجازی کشور و نشان‌گاه‌های انتشار اخبار را رصد می‌کند و در صورت مشاهده هرگونه موارد محتوایی شامل فیلم، خبر، عکس که حاوی مطالب شایعه و کذب به قصد ایجاد تشویش اذهان عمومی و افزایش نگرانی در جامعه را تشدید کند؛ موضوع را به صورت قانونی مورد پیگیری قرار داده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد کرد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: رویه پلیس فتا در برخورد با متخلفان بارگزاری هر گونه شایعه و اخبار کذب در فضای مجازی در مرحله اول بیان تذکر و ارشاد مبنی بر حذف مطالب و عدم تکرار است که در این راستا ۱۱۸ نفر شناسایی و ضمن احضار به این پلیس، مورد تذکر و ارشاد قرار گرفتند که این افراد با اظهار ندامت و با اذعان به عدم آگاهی از قوانین و مقررات و عدم اطلاع از فعل مجرمانه خود نسبت به حذف مطالب منتشره اقدام کردند.

رئیس پلیس فتا ناجا  تصریح کرد: رصد و پایش پلیس فتا در خصوص انتشار هر گونه اخبار جعلی و کذب در فضای مجازی از سوی کاربران با موضوع "شیوع کورنا ویروس" در کشور با جدیت تا ریشه‌کنی کامل این جریان ادامه دارد.

سردار مجید از هموطنان خواست: درصورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک و شایعه در فضای مجازی، جهت برخورد با متخلفان از طریق سایت رسمی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir و یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا منعکس کنند و اخبار رسمی و موثق را صرفا از خبرگزاری‌ها و منابع معتبر خبری نظیر رسانه ملی دریافت کنند.

شانس ابتلا به کرونا در تجمعات افزایش پیدا می‌کند

علیرضا زالی (رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده عملیات مدیریت کرونا) در تهران گفت: بحث پیشگری مهمترین بحث در زمینه انتقال ویروس کرونا خواهد بود. مهم‌ترین نکته که در اپیدمی کرونا می‌تواند تاثیرگذار باشد شکستن زنجیره انتقال ویروس است. چون این ویروس درمان و واکسن ندارد بنابراین مهمترین راه انتقال برای جلوگیری از شخص شکستن زنجیره انتقال رعایت نکات بهداشت فردی است.

وی ادامه داد: این ابتلا می‌تواند در ارتباط شخص با شخص شکل بگیرد و در تجمعات شانس بروز و ابتلا به این ویروس افزایش خواهد یافت. درخواست من این است که مردم حتما از سفرها و تجمعات غیرضروری و مواردی از این قبیل اجتناب کنند و سفرهای درون شهری را به حداقل برسانند. این کمک شایان توجهی خواهد کرد تا گسترش ویروس در شهر تهران کاهش یابد.

زالی گفت: مهم‌ترین فاکتور پیش‌گیری کننده برای  شکستن زنجیره انتقال ویروس بحث رعایت بهداشت فردی است. همانطور که می‌دانید مهم‌ترین مساله شستن دست‌هاست. اگر افراد به مدت 20 ثانیه دست‌ها را با آب و صابون بشویند کمک بسیاری می‌کند،‌ استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده که پایه الکلی دارند نیز موثر است.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران بیان کرد: افرادی که از منزل خارج می‌شوند و بعد به خانه برمی‌گردند در ابتدای ورود به خانه باید لباس‌هایشان در بیاورند و به شستشوی دست‌ها و ضدعفونی کردن موبایل خود بپردازند. موبایل یکی از ابزارهایی است که ناقل بیماری است و باید ضد عفونی شود.

زالی ادامه داد: امروز جلسه‌‌ای با معاون بهداشت و درمان، کلیه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران،‌ معاونان درمان و ‌معاونان بهداشتی داشته‌ایم که انشالله به یک نتیجه استراتژیک واحد در زمینه پیشگیری و درمان کرونا خواهیم رسید. به خصوص در زمینه اطلاع‌رسانی از یک وحدت رویه در سه دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور تهران، شهید بهشتی و ایران برخوردار خواهیم شد که آن را اعمال خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ما ساعت 4 امروز مهمان مقام عالی وزارت و تیم ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و بخشی از کارهایمان را در این جلسه عنوان خواهیم کرد. فردا با حضور استاندار تهران  و کلیه مدیران ارشد استان تهران جلسه‌ای را در ستاد دانشگاه‌ها خواهیم داشت و انشالله فردا نیز به یک توافق جمعی برای تقسیم کار خواهیم رسید.

فرمانده عملیات مربوط به مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: از ظرفیت ارتش، سپاه پاسداران،‌ بنیاد شهید،‌ بنیاد مستضعفان،‌ سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح در زمینه توزیع خدمات درمانی و استفاده بهینه از کلینک‌های سرپایی استفاده خواهیم کرد و به یک جمع‌بندی خواهیم رسید.

وی افزود:‌ مساله‌ای که وجود دارد مشارکت بخش‌های درمانی است که فازبندی شده‌اند. در فاز اول متناسب با میزان مراجعات،‌ سه دانشگاه مستقر در تهران را درنظر گرفتم که در این زمینه کمک خواهند کرد اما که افرادی علائم اولیه دارند نیازی به مراجعه بیمارستان ندارند و باید به کلینیک‌هایی که پیش تر هم اعلام شده است مراجعه کنند.

زالی گفت: در مواردی که شخص به بیمارستان ارجاع داده می‌شود، می‌تواند به بیمارستان‌هایی از مجموعه بیمارستان شهید بهشتی؛ بیمارستان مسیح دانشوری،‌ بیمارستان شهدای گمنام، بیمارستان شهدای یافت‌آباد و بیمارستان سینا مراجعه کند. در 48 ساعت آینده بیمارستان‌های دیگر به این مدار خواهند پیوست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خوشبختانه در روز جاری در بیمارستان مسیح دانشوری تعدادی از بیماران که درمان برای آنها موثر بوده است را مرخص کرده‌ایم اما این‌ها نباید تا مدتی به جامعه برگردند و باید یک قرنطینه‌سازی محدود در منزل برایشان ایجاد شود به دلیل اینکه این ویروس تا دو هفته امکان سرایت دارد.

فرمانده عملیات مربوط به مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران توضیح داد: تاکید می‌کنم افرادی که از نظر ما بهبود یافته تلقی می‌شود نباید مستقیم به جامعه برگردند و باید برای خود محدویت سازی کنند.

تست افراد مشکوک به کرونا در زنجان منفی بود

حسین فرشیدی (رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان) گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام بیماران مشکوک با علایم تنفسی بستری و نمونه‌برداری از آنها انجام می‌شود.

به گفته وی تاکنون دو مورد از موارد مشکوک مثبت بوده که یکی از آنها فوت و دیگری وضعیتش رو به بهبود است، اکنون هرمزگان از نظر حساسیت بالای بیماری در حالت نیمه قرمز قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شناسایی ۲۳ مورد مشکوک به کرونا در استان خبر داد و گفت: آزمایش‌های اولیه بر روی این بیماران انجام شده و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

شناسایی ۲۳ مورد مشکوک به کرونا در استان هرمزگان

حسین فرشیدی (رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان) گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام بیماران مشکوک با علایم تنفسی بستری و نمونه‌برداری از آنها انجام می‌شود.

به گفته وی تاکنون دو مورد از موارد مشکوک مثبت بوده که یکی از آنها فوت و دیگری وضعیتش رو به بهبود است، اکنون هرمزگان از نظر حساسیت بالای بیماری در حالت نیمه قرمز قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شناسایی ۲۳ مورد مشکوک به کرونا در استان خبر داد و گفت: آزمایش‌های اولیه روی این بیماران انجام شده و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

پاکسازی مدارس تهران برای مقابله با شیوع کرونا

مدارس از شنبه دایرند

 در روزهایی که مدارس در پی شیوع کرونا تعطیل اعلام شده، مقرر شده است تا فضای آموزشی ضدعفونی شوند و تلاش‌های مستمر خدمتگزاران و سرایداران مدارس در این خصوص ادامه دارد.

ضدعفونی مدارس با اولویت مدارسی که ستاد اخذ رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده‌اند، آغاز شده و همه ظرفیت‌های آموزش‌ و پرورش به کار گرفته ‌شده تا در یک هم‌افزایی ضمن ارائه آموزش‌های لازم؛ واحدهای آموزشی پاکسازی شوند.

 مدارس موظف هستند که به طور مستمر ضدعفونی، گندزدایی، آلودگی‌زدایی، پاکسازی و نظافت تمام سطوح و اشیاء، وسایل و تجهیزات (نظیر کلید برق، دستگیره اتاق، میز، لیوان، ظروف و ...) و محل‌های توقف و تردد را هر ۱۲ ساعت یکبار با حداقل روزی یکبار و به صورت تواتر در مدارس با مواد گندزدای مربوطه نظیر وایتکس و ... انجام دهند.

برای سلامت و تمیز نگهداشتن و سالم‌سازی محیط از وایتکس یک درصد استفاده شود؛ برای تهیه وایتکس یک درصد، یک پیمانه وایتکس ۵ درصد را با ۴ پیمانه آب رقیق‌ کرده و استفاده می‌شود. همچنین برای ضدعفونی تجهیزات و فضاهای مورد استفاده عمومی مانند وسایل عمومی آزمایشگاهی، ورزشی، موس و صفحه کلید رایانه، دستگیره درها و فضاهای عمومی اقدام و سرویس‌های بهداشتی ابتدای صبح و بعد از هر زنگ تفریح شست‌وشو و ضدعفونی شوند.

در این یک هفته که مدارس تعطیل بوده است، نیروهای خدماتی و سرایداران با همراهی مدیران و مسولین بهداشت و سلامت مشغول تمیز کردن مدارس بوده‌اند.

خاطر نشان می شود مدارس پایتخت از روز شنبه هفته آینده دهم اسفند ۹۸ دایر هستند.

مراکز انتقال خون و تمام تجهیزات آن همیشه استریل شده هستند

به خون و فرآورده‌های خونی نیاز داریم

«بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در گفتگو با ایلنا، در رابطه وضعیت مراکز بعد از شیوع ویروس کووید 19، گفت: اهداکنندگان مستمر خون در سراسر کشور، با بهداشت خون و مراقبت‌های  اولیه آشنا هستند، بسیاری از این افراد اطلاعات کارشناسی حفظ سلامت خود و خون خود را دارند. بنابراین آنها شرایطی که می‌توانند خون سالم اهدا کنند را می‌دانند و از طرفی در تمامی مراکز انتقال خون کشور، تمام مسائل استریل محیط و معاینات اهداکنندگان انجام می‌شود. اینها مواردی نیست که با بروز بیماری‌هایی مانند کرونا لحاظ شود، بلکه بهداشت حرفه‌ای مراکز انتقال خون از بدو تاسیس تا امروز، همواره لازم‌الاجرا است. مکان، تمام تجهیزات و وسائل اهدای خون همواره استریل شده هستند.

حاجی بیگی بیان کرد: اهداکنندگان مستمر خون یا سایر اهداکنندگان، هرگز از اینکه با اهدای خون سلامت‌شان تهدید شود، نگرانی نداشته‌اند. تمام اقداماتی که انجام می‌شود از مشاوره و معاینه پزشکی روال همیشگی مراکز اهدای خون است. پیشتر هم اگر افراد نشانگان سرماخوردگی داشتند، برای حدود یک ماه معاف موقت از خون‌دهی می‌شدند تا علائم آنها مرتفع شود که این اقدام با گسترش ویروس کرونا و شرایط جدید هم پابرجاست.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که به خون و فرآورده‌های خونی در کشور نیاز روزانه داریم. اگرچه امروز شبکه خون‌رسانی به خوبی کنترل می‌شود، اما لازم است مردم ما را برای ورود به نوروز یاری کنند. تمام افرادی که توان اهدای خون را دارند، به مراکز اخذ خون مراجعه کنند تا نیاز خونی کشور فراهم باشد. هیچ نگرانی برای کسی وجود ندارد که سلامت خود را در خطر ببیند.

اخذ تدابیر لازم برای برگزاری نماز جمعه

پیرحسین کولیوند درباره جلسه کمیته فنی عملیاتی قرارگاه مبارزه با کرونا گفت: این جلسه با حضور نمایندگان همه دستگاه‌ها و مسئولانی از ستاد کل نیروهای مسلح، مدیریت بحران، آموزش و پرورش، بهزیستی و ... تشکیل شد. در این جلسه بررسی‌های لازم برای پیشگیری و مراقبت‌ها در تجمعات از جمله در نماز جمعه، نمازهای جماعات، مدارس، پادگان‌ها و خانه‌‌های سالمندان مراکز نگهداری افراد پرخطر صورت گرفت.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی ویژه برای آموزش مبلغان و طلابی که در ایام ماه رجب و رمضان به روستاها اعزام می‌شوند برای اطلاع‌رسانی دقیق‌تر  و به منظور پیشگیری از کرونا انجام شد.

رییس اورژانس کشور درباره وضعیت بیمارستان‌ها خاطرنشان کرد: در بیمارستان‌ها از نظر خدمت‌رسانی اقدامات خوبی صورت گرفته است تعدادی از بیماران در قم مرخص شده‌اند. همچنین در بیمارستان مسیح دانشوری نیز برخی بیماران  از مراقبت‌های ویژه به قرنطینه منتقل شده‌اند. توصیه‌های مختلف در حال اعلام است، اما بهترین و موثرین رعایت بهداشت فردی و اجتمتاعی است.

کولیوند برای مشاوره‌های آنلاین و غیرحضوری گفت: مردم برای دریافت مشاوره می‌توانند به صورت تلفنی با سامانه 190 تماس بگیرند و راهنمایی لازم از طریق آن ارائه می‌شود اما افرادی که دارای علائم تنگی نفس، تب، تعریق زیاد و تندی نفس هستند به مطب‌ها و مراکز جامع سلامت مراجعه کنند در آنجا نیز چنانچه نیاز به انتقال داشته باشند توسط تیم عملیات ویژه به بیمارستان مرجع منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر افراد در خانه نیاز به کمک داشتند و می‌خواستند به بیمارستان بروند و توان نداشتند می‌توانند با مرکز فوریت‌های 115 تماس بگیرند.

ترخیص دومین بیمار مشکوک به کرونا در بابل

طبق اطلاعیه شماره ۱۴ «روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی بابل» دومین بیمار مشکوک به کرونا در این شهرستان با حال عمومی مساعد ترخیص شد.

تکذیب انتقال ویروس کرونا از طریق مصرف نان

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بر خلاف تصور عمومی مردم انتقال ویروس کرونا از طریق مصرف نان امکان‌پذیر نیست.

ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌های شهرستان ری

فرماندار ویژه شهرستان ری از ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های شهرستان ری خبر داد.

ترخیص ۳۰ بیمار کرونایی در قم

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: تاکنون ۳۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در قم پس از طی دوره درمان، از بیمارستان مرخص شدند.

توصیه‌های بهداشتی به جانبازان و خانواده شهدا برای مقابله با کرونا

اداره کل مصدومان شیمیایی با صدور اطلاعیه‌ای از جانبازان شیمیایی و خانواده شهدا خواست توصیه‌های پزشکی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کنند.

جمعه‌شب درباره تعطیلی مدارس اطلاع‌رسانی می‌شود/ دانشگاه‌ها یک هفته دیگر تعطیل خواهند بود

وزیر بهداشت اعلام کرد: دانشگاه‌ها تا یک هفته دیگر تعطیل خواهند بود و درباره تعطیلی مدارس هم جمعه شب اطلاع‌رسانی می‌شود.

جواب تست کرونای علی ربیعی مشخص شد

دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد که تست کرونای علی ربیعی منفی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز