خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار از شیوع کرونا در ایران؛

۱۵ فوتی و ۹۵ بیمار کرونایی/تست مثبت کرونای نماینده‌مجلس و قائم‌مقام وزیر بهداشت/ وزارت‌بهداشت به‌تنهایی از عهده کنترل استان قم برنمی‌آید/ ۵۰ بستری مشکوک به بیماری در شیراز/ لغو برنامه ۵۱ ساله مهدیه تهران

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۷۹۲

براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۹۵ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۱۵ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۹۵ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۱۵ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر مواردی از ابتلا در استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان، گیلان، مازندران، همدان، قزوین، البرز و گلستان و قم شناسایی شده‌اند. «محمد توکلی» نماینده وزیر بهداشت در قم اعلام کرده، در حال حاضر ۳۲۰ نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های کامکار و فرقانی قم بستری هستند، برخی از این بیماران به بیماری آنفلوانزا مبتلا بوده و برخی مشکوک به کرونا هستند.

همچنین ۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا که بهبود یافته بودند، از بیمارستان مرخص شدند که ۱۳ نفر از این بیماران در بیمارستان کامکار و ۸ نفر در بیمارستان فرقانی بستری بودند. در پی شیوع کرونا مدارس و مهدهای کودک فقط امروز سه‌شنبه ۶ اسفندماه تعطیل شدند و وزارت بهداشت اعلام کرده‌ با توجه به اینکه تعطیلی مدارس تاثیری بر کاهش شیوع ویروس کرونا ندارد، برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس نیز نخواهد داشت.

ابتلای دانشجوی خواجه نصیر به کروناویروس/خوابگاه این دانشجو تحت کنترل است

«خشنود دانشجویی» معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتگو با ایلنا درباره ابتلا یکی از دانشجویان این دانشگاه به کرونا ویروس گفت: آزمایشان اولیه این فرد منفی بود و تا روز یکشنبه هم بیمارستان و هم مرکز بهداشتی که ما با آنها در تماس بودیم، اعلام کردند که این شخص کرونا ندارد و شرایط بالینی خوبی هم داشته است، البته در حال حاضر نیز شرایط عمومی خوبی دارد.

وی ادامه داد: روز دوشنبه صبح از بیمارستان به ما اعلام کردند که نتیجه آزمایشات وی مثبت بوده است. ما نیز از همان موقع که موضوع مطرح شد به دوستان و هم اتاقی‌های او اعلام کردیم که مراقب باشند و آنها نیز به دکتر مراجعه کردند. همچنین خوابگاه این دانشجو تحت کنترل است. البته همه خوابگاه‌ها تخلیه و ضدعفونی شده است.

خشنود افزود: باتوجه به اینکه تا روز یکشنبه تمام آزمایش‌های او منفی بوده و موضوع قطعیت بیماری او مطرح نبوده الان برای ما سوال است که زمان ابتلای او به کرونا چه زمانی بوده است؟ از طرفی ابتدای ترم بوده و مدت زمانی از حضور دانشجویان در دانشگاه نمی‌گذرد و کلاس‌های ما از هفته گذشته شروع شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: این دانشجو در حال حاضر در بیمارستان مسیح دانشوری است و من دیشب با وی تماس تلفنی داشتم که  طبق اعلام پزشکان بیمارستان حال عمومی وی مساعد است و به زودی جزو بهبودیافتگان کرونا خواهد بود و مرخص می‌شود. این دانشجو آقا بوده و 27 سال سن دارد.

شرکت‌های غیررسمی دارویی قیمت‌ها را افزایش دادند

«علی رزازان» مدیر امور توزیع اداره کل دارو و مواد سازمان غذا در گفتگو با ایلنا درباره کمبود مواد ضدعفونی و ماسک در داروخانه‌ها گفت: موجودی داروخانه‌های شهری یا داروخانه‌های غیربیمارستانی در حد کم‌ یا نرمال است. این مربوط به امروز نیست و بنا به نیاز جامعه، هیچ‌وقت بیش از این خرید نمی‌کردند. هیچ‌وقت داروخانه‌ها مصرف آنچنانی نداشتند که بیشتر از این مقدار انبار کنند. 

وی افزود: در شرایط کنونی فروش داروخانه‌ها افزایش یافته است. نباید مردم در شبکه‌های اجتماعی داروخانه‌ها را محکوم کنند. 

مدیر امور توزیع اداره کل دارو و مواد سازمان غذا با تاکید بر اینکه کمبود ماسک علاوه بر قصور مردم علت مهم‌تری هم دارد، بیان کرد: تعدادی از شرکت‌های واسطه‌ای که زیر نظر سازمان غذا و دارو نیستند و به صورت غیررسمی در بازار تجهیزات داروئی حضور دارند، به سبب سودجوئی، قیمت کالای خود را افزایش داده‌اند. داروخانه به دلیل رفع نیاز مردم با هر قیمتی خرید می‌‌کنند و متناسب با همان نرخ می‌فروشند. در واقع تخلف اصلی را آن واسطه انجام دادند. 

رزازان در پاسخ به این سوال که آیا برخوردی با این شرکت‌ها انجام می‌شود؟ گفت: ما مدام در حال بازرسی هستیم، اما در این خصوص داروخانه‌‌ها مقصر نیستند. مقصر اصلی دلال‌هایی هستند که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند. این نهادها زیر نظر سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت نیستند. اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، مدت‌هاست که تلاش برای ساماندهی بازار تجهیزات داروئی دارد. مدت‌ها است که پیگیریم، اما صنف آن‌ها با ما همکاری نمی‌کند. ما خواستیم به آنها فشار وارد کنیم، اما نگران بودیم که دسترسی بیماران به تجهیزات با مخاطره مواجه شود. 

وی در تشریح اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر هیئت امنای ارزی تصمیم دارد که خرید و توزیع تجهیزات و ماسک را خود به عهده بگیرد. شرکت‌‌های توزیع زیرمجموعه ما به صورت اورژانسی به داروخانه‌ها تجهیزات می‌دهند. مطمئن باشید که اگر داروخانه‌‌ها دریافت کنند، فوری می‌فروشند و نگه ‌نخواهند داشت. 

وی گفت: تنها اتفاقی که افتاد، سودجویان دو یا سه روز تاخیر ایجاد کردند. در چند روز آینده مطمئنا ماسک و تجهیزات عفونی به مردم خواهد رسید. ما بیش از نیاز کشور مواد ضدعفونی و ماسک داریم.

رزازان درباره سودمندی استفاده از این محلولات و ماسک گفت: ضدعفونی لازم است. ماسک ولی تاثیر چندانی در پیشگیری از انتقال دادن یا گرفتن بیماری ندارد. لازم است افراد بدانند که هر سطحی که استریل می‌شود، مواد شوینده تا دوساعت آن را پوشش می‌دهند که این خود از بین برنده‌ بیماری است. 

وی افزود: الکل‌هایی که افراد خریداری می‌کنند تا ضدعفونی صورت بگیرد، باید بالای هفتاد درصد باشند. هر گونه مواد ضدعفونی رقیق شده در برابر ویروس ناکارآمد یا ضعیف است. همچنین ارتقای سیستم ایمنی افراد بسیار مهم است، بنابراین پیشنهاد می‌شود که از ویتامین‌های داروئی یا غیرداروئی مدام استفاده کنند.

لغو مراسم اعتکاف منوط به تصمیم‌گیری دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌هاست

«مجید سرسنگی» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفتگو با ایلنا درباره برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اعتکاف در این دانشگاه به‌علت شیوع کرونا گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا چند جلسه پی در پی راجع به اینکه چه تصمیمی در این باره بگیریم، داشتیم تا از موجی که ایجاد شده و بخش عمده‌ای از آن روانی است به سلامت گذر کنیم، تا هم لطمه به دانشگاه وارد نشود و هم اینکه مطمئن شویم، سلامت اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌‌ها به خطر نیفتد.

وی افزود: تصمیماتی گرفته شد و وزارت علوم و شخص وزیر بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که در آن تصریح شده بود، تمام فعالیت‌های گروهی باید لغو شود، چون در حالت جمع شدن افراد احتمال وجود این ویروس بیشتر است. قبل از این بخشنامه، ما در دانشگاه خودمان یک ابلاغیه به واحدها دادیم، مبنی بر اینکه تا زمانی که موج اولیه مقداری فروکش کند و وضعیت این ویروس در کشور شفاف شود، فعالیت‌هایی که ناظر بر کار گروهی بوده لغو شود.

سرسنگی اضافه کرد: تشکل‌های دانشجویی برنامه‌هایی داشتند و سمینارها و همایش‌هایی در دانشگاه‌ها بود که همگی به وقت دیگری موکول شد؛ از جمله راهیان نور که هر سال برگزار می‌شد نیز به حالت تعلیق در آمد. درباره مراسم اعتکاف با آقای دادسرشت معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه تهران صحبت کردم و قرار شد جلسه‌ای بگذارند و موضوع را بررسی و به ما اعلام کنند. به نظرم به احتمال زیاد اعتکاف نیز شامل همین فعالیت‌های گروهی می‌شود، ولی اعلامش باید از طرف نهاد رهبری صورت گیرد. 

 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: به احتمال قوی در دانشگاه هم همین است، ولی چون برگزارکننده اعتکاف دفتر نهاد رهبری در دانشگاه است، خود این دوستان باید لغو آن را اعلام کنند.

یک فوتی در البرز

سیدحسین اینانلو(سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز) امروز(سه‌شنبه ششم اسفند) اعلام کرد: متأسفانه یک نفر از سه بیمار مبتلا به کرونا در استان جان باخت.

وی از مردم خواست تا حد امکان از منزل خارج نشوند و کارهای خود را در خارج از منزل  متوقف کنند.

تست کرونای ۷ نفر از افراد مشکوک در منطقه زلزله‌زده خوی منفی اعلام شد/ جواب تست ۵ نفر هنوز آماده نیست

«جواد آقازاده» رییس دانشگاه علوم پزشکی خوی در گفتگو با ایلنا، درباره اقدامات انجام شده در خصوص جلوگیری از شیوع کرونا در منطقه زلزله‌زده خوی و قطور گفت: ستاد بحران استان بلافاصله بعد از وقوع زمین‌لرزه در منطقه تشکیل شد. بر اثر این زمین‌لرزه ۷۷ نفر مصدوم شده‌اند که ۱۰ نفر از آنها در بیمارستان‌های خوی بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

وی ادامه داد: در زلزله دوم با بزرگی ۵.۹ ریشتر خوشبختانه به دلیل اینکه مردم بیرون بودند، تلفات جانی نداشتیم، اما خسارت مالی بسیاری گزارش شده بود. بعد از اینکه آواربرداری انجام شد و احشام تلف شده نیز معدوم شدند، اکیپ‌های بهداشتی و کمیته‌های بهداشت و روان از ارومیه و دانشگاه علوم پزشکی خوی در آنجا مستقر بودند و اقدامات خود را انجام دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خوی تصریح کرد: با توجه به وقوع زلزله در این منطقه برای پخت غذا و توزیع بین زلزله‌زدگان به دلیل اینکه قرار بود، پخت غذا به صورت سانترال صورت بگیرد اعلام کردیم که حتما باید پخت غذا زیر نظر مسئولان بهداشت محیط انجام شود. همچنین ما توصیه کردیم که غذاهای خشک توزیع شود.

آقازاده با بیان اینکه پیشنهاد دادیم تا از تجمعات جلوگیری شود، تصریح کرد: بهداشت محیط در مناطق زلزله‌زده اقدام به ضدعفونی کرده و از امروز وارد فاز جمع‌بندی برنامه‌های‌مان می‌شویم. متاسفانه طی دو روز گذشته جمعیت زیادی برای کمک به منطقه آمده بودند که این حضور کار را برای ما با مشکل مواجه کرده بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه خانه‌های بهداشت ما خسارت چندانی ندیده بود و به‌ورزان در این خانه‌ها مستقر شدند و خدمات خود را به مردم ارائه می‌دهند از امروز نیز بروشورهای آموزشی بهداشتی بین مردم منطقه توزیع می‌شود تا ان‌شاءالله بیماری کرونا را در منطقه نداشته باشیم.

رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی خوی خاطرنشان کرد: در کل ۱۲ نفر در استان آذربایجان غربی مشکوک به کرونا داشتیم که از این افراد آزمایش گرفته شده و خوشبختانه تا امروز تست ۷ نفر از این افراد که حال بسیار بدی هم داشتند، منفی اعلام شده و این افراد دارای بیماری کووید ۱۹ نیستند. پاسخ تست ۵ نفر دیگر نیز هنوز به ما نرسیده است. در حال حاضر هیچ موردی مبتلا به بیماری کرونا در استان آذربایجان غربی نداریم.

آقازاده تصریح کرد: با توجه به اینکه در سردشت حدود هزار و ۶۰۰ نفر مصدوم شیمیایی داریم که دارای مشکلات ریوی هستند؛ یک نفر در سردشت احتمال می‌دادیم که به بیماری کرونا مبتلا شده باشد که از او تست گرفته شد و خوشبختانه منفی اعلام شده است.

وی درباره توزیع ماسک در مناطق زلزله‌زده خاطرنشان کرد: لزوم استفاده از ماسک برای افرادی است که بیمار هستند یا آب‌دهانشان را پخش می‌کنند و برای شرایط خاص و افرادی است که بیماری دارند. روز گذشته ۴ انبار که اقدام به احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده کرده بودند، شناسایی و کشف شد. ما کالاهای موجود در این انبارها را از امروز بین تمامی واحدها توزیع خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خوی یادآور شد: در استان نیز تولید‌کننده منطقه‌ای داریم که به آنها مجوز تولید الکل ۷۰ درصد را داده‌ایم تا مشکلی برای مواد ضدعفونی نداشته باشیم.

انجام پروازهای ترکیه برای بازگرداندن ایرانی‌ها

شرکت هواپیمایی هما در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، پروازهای این شرکت برای بازگردان مسافرات ایرانی از ترکیه به ایران انجام می‌شود. متن اطلاعیه ایران ایر برای انجام پروازهای ترکیه به این شرح است: به اطلاع مسافران گرامی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به / از مقصد کشور ترکیه می‌رساند با توجه به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری ترکیه مبنی بر عدم پذیرش مسافران ایرانی در فرودگاه‌های این کشور، تمامی پروازهای «هما» از تهران به مقصد ترکیه، بدون هیچ کنسلی، تا روز جمعه مورخ ۹ اسفندماه سال جاری، بدون مسافر انجام خواهد شد تا مسافران در ترکیه را به کشور منتقل کند. همچنین مسافران سایر شرکت‌های هواپیمایی که پروازشان به مقصد تهران کنسل شده است، می‌توانند ضمن تماس با دفتر فروش «هما» در استانبول به شماره ۰۲۱۲۲۹۱۲۰۲۲ و مراجعه به دفتر فروش نسبت به خرید بلیت برگشت اقدام کنند.

دیپورت چند مسافر مشکوک به کرونا از  فرودگاه امام/ تست هیچ‌یک از کارکنان فرودگاه مثبت نبوده‌ 

مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی از دیپورت شدن چند مسافر مشکوک به مبتلا به ویروس کرونا خبر داد و گفت: با توجه به مانیتورینگ دوربین‌های حرارتی، چند مسافر مشکوک با تب بالا را پالایش کردیم و با تشخیص تیم مستقر بهداشت مرزی در فرودگاه، این مسافران دیپورت شدند و به کشور مبدأ بازگشتند.

علی کاشانی در گفتگو با ایلنا مبنی بر انتشار اخباری درباره عدم چک پزشکی مسافران پروازهای کانکشن در فرودگاه امام اظهار داشت: با توجه به نصب دوربین‌های حرارتی و غربال مسافرانی که دارای تب بالا هستند، دیگر نیازی نیست تست تب به صورت فرد به فرد از مسافران گرفته شود.

مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه دیگر گواهی سلامت برای مسافران خروجی از ایران صادر نمی‌شود، گفت: از آنجایی که پروازهای ایران و ترکیه لغو شده است، دیگر مسافری تبادل نمی‌شود که نیازی به صدور گواهی سلامت باشد. صدور گواهی سلامت باید با توافق وزارت بهداشت ایران و کشور مقصد انجام شود و با توجه به اینکه پروازها تعلیق شده‌اند، در حال حاضر گواهی سلامت برای مسافری صادر نمی‌شود.

هزینه لغو سفر و ابطال بلیت قطار و هواپیما صفر شد

وزیر راه و شهرسازی با صدور ابلاغیه‌ای اعلام کرد: اگر مسافران از ترس ابتلا به ویروس کرونا، بلیت قطار یا هواپیما را لغو کنند، شرکت های ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند.

 محمد اسلامی اعلام کرد: اگر مردم به خاطر ترس از ابتلاء به ویروس کرونا، سفرهای ریلی یا هوایی خود را لغو می‌کنند، نه شرکتهای هواپیمایی و نه راه آهن، حق دریافت هزینه کنسلی ندارند.

وی افزود: اگرچه مردم به راحتی می‌توانند بلیت‌های خریداری شده را بدون پرداخت هزینه، کنسل کنند، اما کسی نباید از این موضوع نگرانی داشته باشد؛ به این معنا که اگر مسافران نمی‌خواهند بلیت خود را کنسل کند، می‌توانند آن را به بلیت اوپن تبدیل کرده و هر زمانی که بخواهند، با همان بلیت به سفر بروند.

کشف بیش از پنج میلیون ماسک/پلمپ سه کارگاه غیرمجاز تولید ماسک

 سردار حسین رحیمی(رییس پلیس پایتخت) در حاشیه برنامه کشفیات مواد محترقه و ارز قاچاق که صبح امروز سه‌شنبه در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد، با اشاره به وظیفه ناجا است که در مواقع بحرانی در کنار مردم باشد و با کسانی که با نیازمندی‌های ضروری مردم سوداگری کنند، برخورد کند، اظهار داشت: این روزها که کشور درگیر ویروس کرونا شده است بعضی از افراد دنبال سوءاستفاده از این فرصت هستند.

وی با بیان اینکه سه پلیس امنیت افتصادی، امنیت عمومی و پیشگیری بسیج شده‌اند، گفت: ده‌ها انبار ماسک مورد بازرسی قرار گرفته است. متاسفانه تعدادی اقدام به احتکار کرده‌اند.

سردار رحیمی متذکر شد: سه کارگاه به‌صورت غیرقانونی و‌ غیربهداشتی اقدام به تولید ماسک می‌کردند که این سه کارگاه پلمب شدند. ارزش ماسک‌های کشف شده ده‌میلیارد تومام است؛ تاکنون سه نفر دستگیر شده‌اند. ماسک‌های کشف شده برای توزیع تحویل علوم پزشکی خواهد شد.

وی درباره تصاویر منتشر شده در فضای مجازی در خصوص بیماران دارای بیماری کرونا در مترو گفت: این تصاویر کذب است. قرارگاه پدافندی کرونا ویرس در نیروی انتظامی راه‌اندازی شده است. تمام کلانتری‌ها و مراجز انتظامی از هفته گذشته در حالت آماده‌باش است و تمامی موارد بهداشتی رعایت می‌شود.

 مثبت شدن تست 3 نفر از اهالی شیراز به کرونا/مبتلایان یک روحانی، یک پزشک و یک زن 65 ساله هستند/بستری شدن 50 مشکوک در بیمارستان علی اصغر 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سه مورد مثبت تست کرونا در فارس خبر داد و گفت: منتظر نتیجه تست ۱۷ نفر دیگر هستیم،‌ یک روحانی، یک خانم ۶۵ ساله و یک پزشک افرادی هستند که تست آنها مثبت بوده است.

مهرزاد لطفی در جلسه کارگروه سلامت استان گفت: از میان ۲۰ تست انجام شده سه مورد کرونای مثبت در فارس گزارش شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: منتظر نتیجه تست ۱۷ نفر دیگر هستیم،‌ یک روحانی، یک خانم ۶۵ ساله و یک پزشک افرادی هستند که تست آنها مثبت بوده است.

وی از بستری شدن ۵۰ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان علی اصغر خبر داد و افزود: نتایج مثبت اعلام شده اولیه است و باید وزارت بهداشت تایید نهایی را اعلام کند.

 لغو برنامه ۵۱ ساله هفتگی مهدیه تهران به خاطر کرونا

به گزارش ایلنا،‌ در این اطلاعیه آمده است: مهدیه تهران که حدود ۵۱ سال بدون وقفه برنامه هفتگی قرائت دعای کمیل و ندبه خود را برگزار کرده بود، با صدور اطلاعیه‌ای خبر از لغو این مراسم تا اطلاع ثانوی داد. 

بنا به نظر مراجع معظم تقلید و هشدارهای وزارت بهداشت جمهوری اسلامی نسبت به عدم حضور در تجمعات و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا جلسات «مهدیه تهران» تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود.

مسافران ایرانی در کشورهای همسایه نگران نباشند/آغاز پروازهای یکسر خالی از امروز/ تهیه بلیت برگشت بدون پرداخت مابه تفاوت

رضا جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه پروازهای برگشت مسافران ایرانی که در کشورهای همسایه هستند از امروز آغاز می‌شود، گفت: پرواز برای بازگرداندن مسافران ایرانی در کشورهای همسایه‌ای که پروازهایشان را به ایران کنسل کرده‌اند، از امروز آغاز می‌شود. هواپیماها به صورت خالی به این مقاصد پرواز دارند تا مسافران ایرانی را به کشور برگردانند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره نحوه اطلاع‌رسانی به این مسافران که پرواز برگشت آنها کنسل شده است، گفت: هر ایرلاینی که پرواز برگشت آنها از این کشورها کنسل شده وظیفه دارد از طریق پیامک یا تماس تلفنی مسافران را از شرایط  پرواز برگشت مطلع سازد.

وی تاکید کرد: مسافرانی که بلیت برگشت آنها از کشورهای همسایه کنسل شده‌است نباید هیچ مابه تفاوتی برای تهیه دوباره بلیت برگشت از همان ایرلاین بپردازند مگر اینکه به اختیار خود بلیت را کنسل کنند و از ایرلاین‌ دیگر نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.

 95 مبتلا و 15 فوتی بر اثر کرونا داشته‌ایم

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به بیماری کووید 19 گفت: متعاقب بررسی‌های انجام شده بر روی بیماران مشکوک به کووید 19 از ظهر روز گذشته 34 نفر از بیماران بستری در شهرهای مختلف تایید قطعی شد. از این 34 مورد 16 نفر از استان قم، 9 نفر در تهران، یک نفر فارس، دو نفر مازندران، دو نفر گیلان، یک نفر شهرستان نیشابور، دو نفر البرز و یک نفر در قشم بوده‌اند. این افراد که اغلب مواردی هستند که در خارج از استان قم تایید شده است افرادی هستند که از قم مراجعت کرده‌اند یا از اهالی قم هستند از جمله مورد جزیره قشم و مواردی که در شمال کشور تایید شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که عارض شده است و وزارت بهداشت اعلام می‌کند با تعطیلی مدارس مخالف است به این دلیل است که تعطیلی مدارس منجر به سفرهای بین شهری شده است.اغلب مواردی که مبتلا شده‌اند به نوعی مراوده با قم داشته‌اند استدعا داریم که سفر نداشته باشند. امن‌ترین جا قطعا خانه‌ها و شهرهای خودمان است از انجام سفرهای غیرضروی حتی درون شهری لغو شود به ویژه بیماران خاص و افراد مسن.

جهانپور در پاسخ به این سوال که اقلام بهداشتی مثل ماسک، دستکش یکبار مصرف و ... از کجا باید تهیه شود و استفاده از آن چقدر ضرورت دارد؟ گفت: برای جامعه عادی به هیچ وجه استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود و حتی ممکن است به نوعی مخدوش‌کننده پیشگیری از بیمار‌ی‌های ویروسی باشد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: اما گروهای پرخطر یا در معرض خطر مانند همکاران ما که با افراد مبتلا به کرونا مواجه هستند و یا حتی خود بیماران اولویت استفاده از ماسک را دارند. با ارزیابی ریسک و شیوع این ویروس اولویت و حفظ امنیت افراد پرخطر یا در معرض خطر جهت استفاده از ماسک اهمیت می‌یابد. در شهرستان قم توزیع ماسک در قالب بسته‌های حاوی ماسک،‌ ژل ضدعفونی کننده، دستکش و محتوای آموزشی مکتوب آغاز شده است.

جهانپور افزود: 700 هزار بسته تا دیشب وارد شهر قم شده و مراحل توزیع آن نیز آغاز شده است. البته این بسته‌ها باید تا امروز به تعداد خانواده‌ها توزیع شود. قطعا اگر شخصی در معرض خطر باشد سیستم سلامت و درمانی کشور این خطر را مرتفع خواهد کرد.

نزولی شدن منحنی ابتلا به کرونا در هفته‌های آتی/ تضعیف «مدافعان سلامت مردم» گناه نابخشودنی است

سردار غلامرضا جلالی (رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور) با بیان اینکه مهار و کنترل اپیدمی ناشی از ویروس کرونا در دو بعد واقعیت میدانی و افکار عمومی معنا پیدا می‌کند، گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر یک عزم ملی و هماهنگی در عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور پدید آمده که نتیجه آن مهار نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور است. این مهار به معنای آن است که در هفته‌های آتی ما شاهد کاسته شدن از تعداد مبتلایان و نزولی شدن منحنی ابتلا خواهیم بود.

سردار جلالی با بیان اینکه در حوزه رسانه‌ای هنوز نتوانستیم به یک اجماع عمومی دست پیدا کنیم که بخش عمده‌ای از آن ناشی از برنامه‌ریزی هدفمند رسانه‌های ضدانقلاب و قرارگاه‌های رسانه‌ای آنها است، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که خط رسانه‌ای دشمنان با سه محور اساسی سازمان یافته است.

وی درباره راهبردهای جنگ رسانه‌ای دشمن در شرایط فعلی توضیح داد: در درجه نخست دروغگو جلوه دادن نظام بهداشت و درمان کشور مانند انتشار آمار غلط از وضعیت مبتلایان، ایجاد تناقض آماری بین سخنان مسئولان است، دوم القای ناکارآمدی سیستم بهداشت و درمان کشور مانند مقایسه‌های ناصحیح بین سطح اقدامات ایران و سایر کشورها، بزرگ نمایی کمبودها، حذف خبرهای مثبت و امیدوار کننده و در درجه سوم هم ایجاد ترس و هراس عمومی در مردم و کادر درمانی کشور با انتشار اخبار ناصحیح، اغراق درباره تلفات بیماری و  مانند آن.

سردار جلالی ادامه داد: تاکید در اینجا روی عموم مردم و کاربران رسانه‌های اجتماعی است تا به اپیدمی رسانه ‌ای ویروس کرونا مبتلا نشوند و آگاهانه به کشور برای عبور از این چالش بزرگ کمک کنند. مسئله مقابله با ویروس کرونا یک مسئله ملی و بسیار مهم است.باید در این مبارزه و مقابله یکپارچه و متحد بود و به کید دشمنان توجه کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه سیاسی نکردن مقابله و مبارزه با کرونا و توسعه عزم واحد و ملی ضرورت اصلی امروز کشور است، تصریح کرد: دقت کنیم تا ناخواسته و ناآگاهانه در زمین دشمن و به نفع او بازی نکنیم.

به گفته وی تضعیف دستگاه بهداشت و درمان کشور علی رغم وجود انتقادات، یک گناه نابخشودنی است چرا که امروز پزشکان و پرستاران مدافعین سلامت مردم و کشور هستند و همه باید قدردان زحمات آنان باشیم.

وزارت بهداشت به تنهایی از عهده کنترل استان قم برنمی‌آید/ وزارت کشور، نیروی انتظامی و سایر نهادها باید به میدان بیایند

«محمدابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده، استان قم منشاء شیوع ویروس کرونا است و مردم همچنان از این استان به دیگر مناطق سفر می‌کنند، چرا برنامه‌ای برای قرنطینه شهر قم وجود ندارد؟ گفت: بیماری واگیردار و خطرناکی وارد کشور شده است و رعب و وحشتی ایجاد شده است. وزارت بهداشت و درمان تلاش جدی در این زمینه انجام می‌دهد و تلاش می‌کند با صحبت، تذکر و اطلاع‌رسانی به‌ویژه در قم شهر را مدیریت کند، اما یکسری از مردم به صحبت‌های وزارت بهداشت هیچ اعتنایی ندارند و این جای نگرانی است و علی‌رغم اینکه خطر را به آنها متذکر می‌شوند اما خیلی اعتنایی به این موضوع نمی‌کنند. معتقدم باید یک بررسی ویژه‌ای در این خصوص صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهر قم در حال حاضر منشاء صادرات ویروس به تمام کشور است و این جای نگرانی دارد، از این جهت که شهروندان ساکن در قم یا افرادی که به قم تردد می‌کنند به توصیه‌های وزارت بهداشت اعتنایی نمی‌کنند. کنترل یک استان به این شکل هم کار دشواری است و اگر همکاری مردم نباشد، به نظر نمی‌رسد دولت با مقدوراتی که در اختیار دارد، بتواند به اهداف خود برسد.

رضایی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم رعایت برخی افراد، قرنطینه شهر در شرایط فعلی ضرورت نیست؟ تصریح کرد: تا عزم و اراده همگانی نباشد، دولت با مقدوراتی که دارد نمی‌تواند برنامه‌های خود را پیش ببرد و مردم باید همراهی کنند. وزارت بهداشت به تنهایی از عهده این امر بر نمی‌آید و وزارت کشور، نیروی انتظامی و تمامی مجموعه‌هایی که توان کنترل دارند، باید به میدان آمده و به وزارت بهداشت کمک کنند. البته آنطور که من شنیده‌ام، وزارت بهداشت تلاش خود را می‌کند، اما اینکه چقدر موفق باشد را نمی‌دانم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس طرحی در این خصوص دارد، گفت: مجلس درگیر برنامه‌های خاص خود و لایحه بودجه است و فرصتی برای اینکه بخواهد به صورت ویژه موضوع قرنطینه را بررسی کند، نداشته و تصمیمی نیز در این خصوص اتخاذ نشده است، البته رییس مجلس به رییس کمیسیون بهداشت و درمان ماموریت داده است که این موضوع را پیگیری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که موضوع امنیت ملی در این زمینه نیز مطرح است آیا کمیسیون امنیت ملی قصدی برای ورود به این موضوع ندارد، گفت: تا الان کمیسیون امنیت ملی این موضوع را در دستور کار خود قرار نداده است و منتظر نتیجه بررسی کمیسیون بهداشت است.

مازندران یک مورد فوت کرونا ثبت شده دارد/تعداد افراد مبتلا به کرونا در مازندران به ۳ نفر رسید/مبتلایان از قم هستند

سیدعباس موسوی امروز در در جمع خبرنگاران گفت: اطلاعاتی که از کرونا این ویروس نوپدید داریم، نو و تازه است و باید پیام‌های امیدوارکننده مخابره شود. نباید استرس و اضطراب به جامعه منتقل کنیم و باید تلاش شود تا عملکرد را افزایش داده و بدانیم این ویروس با مرگ و میر بالا نیست.

این مسوول با بیان اینکه قدرت انتقال این ویروس و دوره نهفتگی طولانی ویروس نگران‌کننده است؛ یادآور شد:  انتقال ویروس کرونا سریع است و باید  بهداشت فردی و خود مراقبتی را افزایش داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: گستره ویروس کرونا در دنیا خیلی بیشتر است و کشورهایی که سیستم درمانی مناسب ندارند تا مدت‌ها این ویروس را دارند. برخی کشورها سیستم غربالگری مناسبی و تکنولوژی این آزمایشات و تشخیص نوع ویروس و نیروی متخصص را ندارند و به همین دلیل ویروس در دنیا گسترش یافت.

وی با اعلام اینکه مشخص نیست ویروس کرونا تا کجا ادامه دارد، خاطرنشان کرد: کرونا اکنون مشکل بهداشتی و درمانی است و کلید اصلی کنترل کرونا در حوزه فرهنگ اجتماعی است. آنچه می‌تواند نجاتگر ما باشد فرهنگسازی است تا از دست دادن و روبوسی کردن خودداری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: باید تعداد کشته‌دهندگان این بیماری را کاهش دهیم چراکه نگرانی بین‌المللی را به همراه دارد.

این مسوول درباره آمار رسمی بیماران کرونا افزود: آمارها کشوری اعلام می‌شود؛ چراکه در مراحل متفاوت اطلاعات هستیم تا آنالیز و اطلاع‌رسانی شود. میزان مرگ و میر ویروس یک تا 2درصد است و 15تا 20درصد افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شدند و علامت‌دار هستند؛ 5درصد بدحال و 2تا 2.5درصد نیازمند آی سی یو و مراقبت‌های دیگر هستند. تصمیم ملی بر ارائه آمار متمرکز کشوری است و تاکنون در سطح ملی یک مورد از استان داریم که مسافر فوت شده و اعلام شده است.

موسوی افزود:  تعداد افراد کرونایی‌های مثبت اعلام شده در استان مازندرات تاکنون ۳ نفر اعلام شده است که مازندرانی و اهل این استان نیستند و از قم به مازندران آمدند.

تست کرونای حریرچی مثبت شد

علی وهاب‌زاده، مشاور مطبوعاتی وزارت بهداشت در توییتر شخصی خود اعلام کرد: تست کرونای دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت که در چند روز گذشته در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور داشت مثبت اعلام شد.

من هم کرونایی شدم

ایرج حریرچی با انتشار یک ویدئو خبر ابتلای خود به کرونا ویروس را تائید کرد و گفت: به اطلاع هموطنان عزیز میرسانم که من هم کرونایی شدم. از دیروز تب داشتم،‌ تست اولیه‌ من در پایان شب گذشته مثبت اعلام شد  و از دیشب خودم را در محلی ایزوله کرده‌ام و دقایقی پیش خبر دادند که تست نهائی قطعی شده است و در حال شروع درمان هستم.

او گفت: حال عمومی من خوب است و مقداری تب و کوفتگی داشتم که انشالله کم می‌شود. با تلاش خدمت‌گذاران شما در وزارت بهداشت به رهبری دکتر نمکی، و پشتیبانی شما و دولت و کل ارکان نظام حتما طی چند هفته آینده در مقابله با این ویروس پیروز خواهیم شد.

حریرچی گفت: مطمئن باشید که کرونا را شکست می‌دهیم و این را از ته قلب می‌گویم. مراقب خودتان باشید. کرونا ویروس دموکراتی است  و فقیر و غنی و مصون و غیرمصون نمی‌شناسد و ممکن است تعدادی را مبتلا کند. درمان موثر برای کرونا داریم‌،مواظب خودتان و دکترها و پرستارها باشید. اقدامات را تلفنی دنبال می‌کنم و ظرف چند روز آینده بر می‌گردم و خدمتگذاری به شما عزیزان را ادامه می‌دهم.

اهدا ۲۵۰ هزار ماسک به ایران

چانگ هوا (Chang Hua) سفیر چین در ایران در صفحه توییتر خود اعلام کرد: امروز بنده به نمایندگی از سفارت چین در ایران، ۲۵۰ هزار ماسک را به ایران اهدا نمودم،‌ کمک های بیشتری در آینده ارسال می‌گردد.

تایید یک مورد مثبت "کرونا" در کرمانشاه/ بیمار پس از بهبودی ترخیص شده

ابراهیم شکیبا (رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه) گفت: همان‌گونه که‌ پیش‌بینی می‌شد و برآوردهای علمی نشان می‌داد که احتمال ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمانشاه دور از انتظار نیست، پس از ارسال نمونه‌های متعدد از موارد مشکوک به کرونا و انجام آزمایش‌های مربوطه و اعلام موارد منفی توسط آزمایشگاه تخصصی در تهران، امروز یک‌ مورد تست ابتلا به ویروس کرونا در کرمانشاه مثبت اعلام شد.

شکیبا افزود: بیمار مذکور که تحت مراقبت سیستم‌درمانی بود، پس از اقدامات درمانی و مراقبت‌های پرستاری خوشبختانه بهبودی یافته و در حال حاضر از بیمارستان ترخیص شده است. این فرد و خانواده او که اخیرا به قم مسافرت کرده‌اند، در برنامه اقدامات بهداشتی قرار گرفتند که خوشبختانه اعضای خانواده مشکلی در زمینه علایم ابتلا به ویروس نداشتند. وظیفه خود می‌دانیم در اولین فرصت اطلاعات مربوط به بیماری کرونا را صادقانه با مردم در میان بگذاریم و انتظار داریم مردم هم خادمان حوزه سلامت را مورد اعتماد و وثوق خود بدانند و به شایعات و سخنان غیر مستند که موجب تشویش و اضطراب عمومی می شود، توجه نکنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: انتظار ما از عموم مردم کماکان رعایت نکات بهداشتی و مراقبت از سلامت خود و خانواده و در عین حال آرامش و آگاهی است.

تست کرونای یک نماینده مجلس مثبت شد

محمود صادقی با انتشار این خبر در صفحه توئیتر خود نوشت: "تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه‌ی حیات در این دنیا را ندارم. آقای رییسی خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.

۱۵ فوتی و ۹۵ بیمار کرونایی/تست مثبت کرونای نماینده‌مجلس و قائم‌مقام وزیر بهداشت/ وزارت‌بهداشت به‌تنهایی از عهده کنترل استان قم برنمی‌آید/ ۵۰ بستری مشکوک به بیماری در شیراز/ لغو برنامه ۵۱ ساله مهدیه تهران

نتایج آزمایش اولیه یک مورد ابتلا به کرونا در یزد تایید شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: آزمایش اولیه یک مورد ابتلا به کرونا (کووید 19) در یزد مثبت شد.

ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها

معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت از ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های شهر تهران تا اطلاع ثانوی خبر داد.

تالارداران برای لغو رزرو تالار مجاز به دریافت هیچ وجهی نیستند

معاون نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی پایتخت گفت: تالارداران برای لغو رزرو تالار مجاز به دریافت هیچ وجهی نیستند.

افزایش میزان افراد مرخص شده از بیمارستان

رئیس‌جمهور گفت: مراجعه‌کننده‌ها کاهش پیدا کرده و میزان افراد مرخص شده از بیمارستان که آزمایش‌شان مثبت بود افزایش پیدا کرده که هر دو خبر امیدوار کننده است.

آخرین مصوبات شهرداری در مقابله با کرونا/ باغ پرندگان تعطیل شد

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران به تشریح اقدامات شهرداری پرداخت و از افزایش آگاهی‌رسانی از طریق بیلبوردها، تلویزیون‌های شهری و سایر ظرفیت‌های تبلیغاتی موجود در سطح خبر داد.

آخرین جزئیات لغو پروازها از فرودگاه امام(ره)

فرودگاه امام درباره آخرین جزئیات لغو پروازها از این فرودگاه اطلاعیه داد. به گزارش ایلنا، اطلاعات پرواز فرودگاه امام در این اطلاعیه آورده است: تا اطلاع ثانوی پروازهای تفلیس گرجستان و سلیمانیه (کردستان عراق) و بغداد و نجف و استانبول لغو شده است.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران انتخاب شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران شد. به گزارش ایلنا، با حکم سوی وزیر بهداشت، علیرضا زالی (رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) به‌عنوان فرمانده عملیات مربوط به مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران انتخاب شد.

مشکل تامین ماسک و مواد شوینده نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد که هیچ مشکلی درباره تولید شوینده‌ها، الکل و مشتقات آن و تجهیزات پزشکی و ماسک نداریم.

تمدید خودکار کارت‌های بازرگانی به‌دلیل شیوع کرونا

در امور بازرگانی درخواست کرد به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت کاهش تردد فعالان اقتصادی، کارت‌های بازرگانی که تاریخ انقضای آنها از 5 اسفند تا 29 اسفند 98 است تا 29 فروردین سال 1399 تمدید شود. این وزارتخانه نیز موافقت خود را با این درخواست اعلام کرد.

دستور رییس قوه قضاییه برای پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها

سخنگوی قوه قضائیه از دستور آیت‌الله رئیسی برای پیشگیری از بیماری کرونا در زندان‌ها خبرداد.

مرگ بیمار مشکوک به کرونا در بندرعباس

رییس روابط‌ عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان از فوت بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس خبرداد.
 

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: همه مدارس و مراکز آموزشی در همه مقاطع در استان تهران تا پایان این هفته تعطیل هستند. به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره تعطیلی مدارس به علت شیوع کرونا گفت: بنا بر مصوبه ستاد مبارزه با کرونا همه مدارس و مراکز آموزشی در همه مقاطع در استان تهران تا پایان این هفته تعطیل هستند. وی افزود: روز شنبه ۱۰ اسفندماه فعالیت مدارس آغاز خواهد شد.

کشف انبار سه طبقه احتکار ماسک در قم

یک انبار غیر مجاز ماسک و مواد ضدعفونی کننده در یک ساختمان سه طبقه مسکونی در قم کشف شد.

تعطیلی مهدهای کودک و مراکز روزانه توانبخشی بهزیستی استان تهران تا پایان هفته

مهدهای کودک و مراکز روزانه توانبخشی بهزیستی استان تهران تا پایان هفته تعطیل است. امین شاهرخی رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بهزیستی استان تهران از تعطیلی مهدهای کودک و مراکز روزانه توانبخشی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به منظور پیشگیری و کنترل شیوع بیماری کرونا خبر داد.

تکذیب خبر مثبت بودن تست کرونای سخنگوی دولت

خبر مثبت بودن تست کرونای سخنگوی دولت از سوی دفتر وی تکذیب شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز