خبرگزاری کار ایران

ابتلا ۶۱ نفر به ویروس کرونا/۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند/روز جمعه درباره تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۵۴۸

مدیر کل مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت خبر داد: آخرین آمار ابتلا به بیماری کرونا، ۶۱ نفر و ۱۲ مورد فوت در شهرهای همدان. اراک، قم، تهران و اصفها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیانوش جهانپور (مدیر کل مرکز اطلاع رسانی و  روابط عمومی وزارت بهداشت) در اتاق اطلاع‌رسانی کرونا که در وزارت بهداشت تشکیل شد، گفت: آخرین آمار ابتلا به بیماری کرونا،  نفر و ۱۲ مورد فوت در شهرهای همدان. اراک، قم، تهران و اصفهان بوده است.

وی گفت: ماسک به هیچ عنوان برای جمعیتی که در خیابان عبور و مرور می‌کنند لازم نیست. بنا به موجی که ایجاد و به خرید مواد شوینده و ماسک به اندازه مصرف چند سال کشور منجر شد، وزارت بهداشت تصمیم گرفت خرید و عرضه این ماسک برای داروخانه های شهری و مراکز درمانی را به عهده بگیرد. از این پس خرید و فروش ماسک در داروخانه‌های شهری ممنوع اعلام می‌شود و عرضه آن به صورت مدیریت شده در مراکز درمانی، قم و سایر مکانها انجام خواهد شد.

مدیر کل مرکز اطلاع رسانی و  روابط عمومی وزارت بهداشت در ادامه گفت: افرادی هم به عنوان سوداگر یا سودجو، از این فرصت استفاده کردند و با قیمت‌های نامتعارف تجهیزات را به فروش رساندند. بنابراین توزیع کشور با عدالت انجام می‌شود و در این مورد اولویت با شهر قم است. ماسک و مواد ضدعفونی برای اهالی قم، درب منازل ارائه می‌شوند. بسته‌ای که ارائه می‌شود شامل ماسک، کیت های حفاظتی، مواد ضدعفونی و صفحات آموزشی است.

جهانپور گفت: اگر روزی لزوم استفاده از ماسک در تهران یا کلانشهرهای دیگر مطرح شود، ما آن ماسک را در سطح شهر، اتوبوس‌ها و غیره ارائه می‌کنیم. اما در حال حاضر در قم و شهرهایی مانند قم که با ابتلا مواجه بودند، مراکز درمانی در اولویت هستند. این بسته‌ها با تولیت وزارت بهداشت و با پشتیبانی وزارت صمت در موضوع تولید و تامین در دسترس قرار خواهد گرفت، اما طبق پروتکلی وزارت بهداشت تنظیم خواهد کرد.

وی در رابطه با تعطیلی مدارس بیان کرد: به نظر وزارت بهداشت تعطیلی مدارس عاملی نیست که بتواند جلوی شیوع بیماری را بگیرد. کارشناسان ما معتقدند که تعطیلی مدارس منجر به تحرک بیشتر خانواده‌ها می شود. همین تعطیلات اولیه مدارس در این روزها منجر به رفت و آمد خانواده‌ها شد. این موضوع با تعطیلی کلاس‌های دانشگاهی، سالن‌های نمایش، تئاتر، سینما و... متفاوت است. همچنین این با تعطیلی همایشها، کنفرانسها، مسابقات فوتبال بدون تماشاگر، تجمعات، اردوهای دانشجویی و دانش آموزی، اردوهای سیاحتی و زیارتی متفاوت است. حداقل تا آخر هفته این موضوع ادامه دارد. پنج شنبه و جمعه ارزیابی ریسک می‌شود و ممکن است تمدید شود.

جهانپور در پاسخ به این سوال که افراد دارای علائم به کجا مراجعه کنند، گفت:  از روز گذشته افراد با ۱۱۵ تماس می‌گرفتند که موج شلوغی روی خط ایجاد شده و دسترسی مردم را دچار مشکل کرده بود و در تلاش هستیم تا سامانه مجزایی برای پاسخگویی در زمینه کرونا راه‌اندازی کنیم که همزمان قادر به پاسخگویی به ده ها نفر باشد و ظرف روزهای آینده این اقدامات بالفعل خواهد شد.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: برای تسهیل کار به ویژه در تهران و جلوگیری از تراکم بیماران از امروز ۲۲ مرکز به عنوان درمانگاه کرونا در نظر گرفته می‌شود و آدرس مراکز نیز اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین مکان این درمانگاه ها روی اپلیکیشن‌های مسیریابی در دسترس خواهد بود و پزشکان در این مراکز شرح حال و علائم را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز با اورژانس به بیمارستان‌های معین اعزام خواهند شد.

وی درباره تعداد آزمایشگاه‌های تست ویروس کرونا گفت: بیش از یک ماه و نیم قبل یک آزمایشگاه مرجع برای تست کرونا تعیین شده بود و اکنون تعداد آزمایشگاه‌های کرونا به ۳ مورد رسیده است، با توجه به نیازی که در شرایط کنونی و روند صعودی بیماری حس می‌شود و آزمایشگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند یک آزمایشگاه در تهران و ۴ مورد در سایر استان‌ها فعال خواهند بود و در صورت نیاز تعداد آزمایشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

جهانپور درباره تامین کیت آزمایشگاهی کرونا گفت: کیت تشخیص تعداد کرونا از ماه‌ها قبل در دسترس بود و چهارمین محموله کیت آزمایشگاهی جمعه وارد کشور و تحویل انستیتو پاستور شد و سازمان جهانی بهداشت در اختیار ما گذاشته  و برخلاف اخبار کذب در فضای مجازی تولید ۲ کشور اروپایی است، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که آمادگی دارد تا درصورت نیاز کیت و وسایل حفاظتی در اختیار ما قرار دهد.

جهانپور ضمن تکذیب اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر فوت ۵۰ نفر در قم گفت: این آمار کاملا کذب است و صحت ندارد. این فرد صلاحیت اظهارنظر در این مورد را ندارد متاسفانه رفتار ایشان از رفتار افرادی که در قالب اکانت‌های ناشناخته و معجول از خارج از کشور اقدام به شایعه‌پراکنی می‌کنند زشت و مشمئز کننده‌تر است.

جهانپور افزود: این نماینده به جای اینکه به مردم قم کمک کند و روحیه مردم را افزایش دهد به تضعیف روحیه مردم و ایجاد استرس پرداخته است، این رفتار بسیار زشت است و هیچ انسان ایرانی مسلمان و دلسوزی به خصوص اگر نماینده مجلس باشد این رفتار را در حق هموطنان انجام نمی‌دهد این آمار ارائه شده کذب است این فرد به آمار دسترسی ندارد و صلاحیت اظهار نظر در این خصوص را ندارد.

وی گفت: آمار رسمی هر روز ظهر از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود بنابراین هرگونه عدد و رقمی که خارج از وزارت بهداشت اعلام می‌شود صحت ندارد.

جهانپور درباره آمار مبتلایان به کرونا که گفته می‌شود بهبود یافته‌اند توضیح داد: وقتی از آمار تشخیص قطعی مبتلایان صحبت می‌شود به این معنی نیست که آمار کل افراد مبتلا به کرونا را در کشور نشان می‌دهد بلکه تعدادی از افراد ممکن است علائم خفیف داشته باشند و مراجعه‌ای به مراکز درمانی نداشته باشند یا مراحل بیماری را طی کرده و بهبود یافته باشند، وقتی از بهبود صحبت می‌شود منظور افرادی است که علائم حاد یا شدید بیماری را داشته‌اند و تشخیص قطعی داده شده‌اند و حالا بهبود یافته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از همکاران در اراک در حال بهبودی است و از مراقبت ویژه خارج شده و در بخش عادی قرار دارد، دو مورد هم در تهران داشتیم که به بخش عادی منتقل شده‌اند، این موضوع نویدبخش است.

جهانپور گفت: طبق گزارش‌های موجود آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری حداکثر حدود سه درصد است، رفتار این ویروس نباید خیلی متفاوت با سایر مناطق باشد.

وی ادامه داد: یک رژیم دارویی شامل ۵ دارو برای مبتلایان آغاز شد که البته الان زود است بخواهیم درباره اثربخشی آن قضاوت کنیم اما با توجه به گزارشات موردی که داریم حداقل ظرف دو سه روز اخیر که این رژیم دارویی آغاز شده به نظر می‌آید با اقدامات درمانی و حمایتی انجام شده در کل وضعیت بیماران رو به بهبودی بوده و همکاران وضعیت بهتری گزارش کرده‌اند. بنا بر این به نظر می‌آید در حوزه درمان این بیماری چشم‌انداز مثبتی خواهیم داشت.

وی درباره توزیع ماسک رایگان گفت: تاکید می‌کنم ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود و در هیچ جای دنیا چنین توصیه‌ای وجود ندارد اما برای کادر درمان ماسک حتما توصیه می‌شود البته به دنبال نگرانی‌هایی که در جامعه ایجاد شده تقاضای کاذب و شاید بی موردی ظرف دو سه روز برای ماسک ایجاد شده و شاید به اندازه مصرف چند سال کشور مواد ضد عفونی کننده و ماسک مورد تقاضا قرار گرفت البته افرادی با عنوان فرصت‌طلب و سودجو که همیشه هستند تا از این موقعیت‌ها در جهت منافع نامشروع سوء استفاده کنند اقدام به احتکار کرده بودند که این اصل ماجرا نبود و بیشتر مربوط به تقاضای بالای ماسک بوده است.

جهانپور ادامه داد: بر اساس سیاست وزارت بهداشت ماسک از این پس، وارد شبکه توزیع وزارت بهداشت شده و تمام ماسک تولیدی کشور از طریق وزارت بهداشت خریداری می‌شود و به صورت عادلانه و با مکانیسمی مشخص با اولویت شهر قم توزیع خواهد شد که البته در حال حاضر پکیج‌های آن وارد شهر قم شده و توزیع خواهد شد در جایی که لازم باشد توسط نیروهای بهداشت به درب منازل تحویل داده خواهد شد.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: بنابراین این اقدام در قم آغاز شده و در شهرهای دیگر به فراخور زمان و مکان مناسب و به نحو مقتضی در قالب ارائه ماسک یا کیت‌های حفاظتی که شامل ماسک محتوای آموزشی و محلول ضدعفونی کننده هستند به مردم ارائه می‌شود و عملا خرید و فروش ماسک ممنوع شده، تمام ماسک تولیدی و وارداتی کشور را وزارت بهداشت خریداری و توزیع خواهد کرد، این موارد به نحو مقتضی در زمان و مکان مناسب توزیع خواهد شد، مجددا تاکید می‌کنم اولویت شهر قم است تا این موارد را به درب منازل مردم تحویل دهیم چرا که قم کانون ورورد بیماری به کشور بوده و تعداد مبتلایان در آنجا بیشتر است و ارزیابی خطر نشان می‌دهد ممکن است در قم ریسک خطر بالاتر باشد.وی گفت: در سایر شهرها به فراخور شرایط و در زمان مناسب این اقلام توزیع خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز