خبرگزاری کار ایران

حریرچی:

تکذیب خبر فوت ۵۰ نفر در قم بر اثر ابتلا به کرونا/ با قرنطینه شهرها به هیچ وجه موافق نیستیم/تست کرونا رییس دانشگاه علوم پزشکی قم مثبت است/ ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا با مراقبت‌های شخصی درمان می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۴۸۸

معاون کل وزارت بهداشت گفت: فوت ۵۰ نفر در قم بر اثر ابتلا به کرونا را تکذیب می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره آخرین آمار فوت‌شدگان بر اثر کرونا گفت: از دیروز تا امروز 4 نفر به جمع فوت شدگان اضافه شده است و به 12 نفر رسیده است. افراد مبتلا که تست آنها مثبت شده نیز 59 الی 61 نفر است.

وی افزود: تعداد فوت شده اگر صورت باشد، مخرج تعداد افرادی است که مشکوک هستند و فوتی ما از میان افراد مشکوک نزدیک به یک درصد است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فوت 50 نفر را تکذیب می‌کنیم، هیچ کس صلاحیت اعلام اخبار در این زمینه را ندارد.

وی با بیان اینکه برخی رسانه‌های خارجی تعداد افراد فوت شده را  اعلام می‌کنند و من جواب آن‌ها را نمی‌دهم، گفت: اما اگر از افراد دلسوز داخلی کسی ادعایی در این زمینه دارد، باید با یک نامه رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کنند. نماینده قم نیز باید به ما رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کنند اگر تعداد فوت شدگان نصف این آمار هم باشد من استعفا می‌دهم. ما به خاطر تشویش اذهان عمومی کوتاه نمی‌آییم.

حریرچی خاطرنشان کرد: تست رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز مثبت شده است. الان وقت رقابت‌های سیاسی نیست. کرونا یک موضوع ملی است و باید دست به دست هم دهیم تا آن را ریشه‌کن کنیم.

حریرچی در خصوص قرنطینه شهرهایی که آمار ابتلا به کرونا در آنها بالا است، گفت: با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم، چرا که این اقدام مربوط به قبل از جنگ جهانی است، قرنطینه تبعاتی دارد و ما به دقت مصاحبه و آزمایش و تحلیل‌های لازم را انجام می‌دهیم  و پیش بینی می‌کنیم که هر تصمیمی چه تاثیری خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه قم وضعیت باثباتی دارد،  ادامه داد: اگر قم را تعطیل کنیم و مردم به مسافرت بروند باعث پخش بیماری در بقیه شهرها می‌شود در نتیجه با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم.

وی افزود: ۸۰ درصد بیمارستان کامکاری قم اشغال و ۲۰ درصد خالی است و بیمارستان دیگر نیز ۲۰ درصد اشغال است. از پرستارانی که چندین روز است در بیمارستان ها قرنطینه هستند تشکر می‌کنم.

حریرچی با بیان اینکه بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی فرقانی دیگر بیمارستان درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: پرستاران و پزشکان و پیراپزشکان امکان خارج شدن ندارند و ساختمانی برای آنها در نظر گرفته شده است که تا زمانی که شرایط پایدار شود، آنجا هستند.

حریرچی افزود: استفاده از لباس مخصوص که برخی به آن لباس فضانوردی می‌گویند، نیز پروتکل دارد و برای کسانی باید استفاده شود که یا قطعا به دلیل کرونا فوت کرده‌اند و یا بیماری است که کرونای مثبت دارد. ما طبق سطح بندی براساس پروتکلی که اعلام کردیم باید از این لباس استفاده کنیم.

وی درباره نپرداختن صدا و سیما به اهمیت مسئله کرونا گفت: صدا و سیما نیز از لحاظ آگاهی بخشی همکاری خوبی با ما داشته است از لحاظ اطلاع‌رسانی هم  در برنامه تیتر امشب، نگاه یک و گفتگوی ویژه خبری به این موضوع اختصاص پیدا کرد. در اکثر مسائل بخش خبری هم هماهنگ شده که حضور داشته باشیم.

معاون کل وزارت بهداشت درباره خاکسپاری افراد فوت شده به دلیل بیماری کرونا گفت: خاکسپاری افراد فوت شده به دلیل بیماری کرونا پروتکل کاملا مشخص و از پیش تعیین شده‌ای دارد. همچنین درباره شست و شو و اینکه باید چه ماده‌ای به فوت شده زده شود یا اینکه در چه عمقی از زمین باید دفن باشد دارای یک پروتکلی است که مختص who است و عینا هم باید اجرا شود یک سری خبرهای منفی منتشر می‌شود که از ابتدا کذب است و مدعی می‌شوند که خودشان فرد فوت شده را کاور کرده و بعد دفن کرده‌اند، اما آیا مردم این چنین چیزی را قبول می‌کنند آیا کسی می‌تواند جنازه را به تنهایی در کاور کند؟

حریرچی درباره تامین ماسک و مواد ضد عفونی برای عموم مردم گفت: ما در مورد ماسک پیش‌تر واضح گفته‌ایم که مردم عادی احتیاجی به ماسک ندارند و فقط مراقبین آن هم با سطح بندی مانند پزشک و پرستاده هستند که باید حتما از ماسک استفاده کنند. البته 80 درصد افراد مشکوک و بیمار باید در خانه مراقبت شوند و کسانی که از بیماران کرونا مراقبت می‌کنند حتما باید ماسک استفاده کنند.  

وی افزود: همچنین افرادی که دارای سندروم حاد سرماخوردگی هستند و عطسه می کنند باید از ماسک استفاده کنند البته ما پیش بینی کرده بودیم که ماسک کم نمی‌آید. علاوه بر این‌ها ما گله داریم که در شرایط سخت دو اتفاق می‌افتد، اول اینکه یکی سری سوداگری‌هایی می‌کنند و می‌خواهند سود چندین برابری کسب کنند. ما از دادستانی اردبیل تشکر می‌کنیم که دو داروخانه متخلف را پلمپ کردند.

حریرچی در پاسخ به این سوال که وسایل شوینده و ماسک از طریق سوپرمارکت‌ها به فروش می رسد و قشر تحصیلکرده در داروخانه‌ها ماسک و ژل‌های ضدعفونی را احتکار می‌کنند؟ گفت: این مساله را تکذیب یا کتمان نمی‌کنیم. در مورد مواد شوینده کمبود نداریم و این مساله در زمینه موادضدعفونی‌کننده و ماسک مطرح است. اکنون با هماهنگی وزیر صمت به میزان قابل توجهی این اقلام توزیع می‌شود.

 او با بیان اینکه در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نداریم، تصریح کرد: اکنون در زمینه تولید ماسک در حد صادرات هستیم.

معاون وزیر بهداشت درباره اینکه هیچ نظارتی بر فرآیند توزیع و خرید و فروش ماسک و موادضدعفونی کننده نداشته، اظهار کرد:  نظارت‌های متعددی انجام شده، اما نظارت بر توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در حوزه وزارت بهداشت نیست و از طریق تعزیرات و قوه قضائیه با این افراد متخلف برخورد می‌شود.حریرچی تاکید کرد که فروش ماسک در سوپر مارکت ها منعی ندارد.

حریرچی در پاسخ به این سوال که چرا آمار تلفات کرونا زیاد است، آیا کرونا زودتر از این شروع شده بود، تصریح کرد: واقعیت این است که الان دنیا در مورد اعلام افراد فوت کرده به دلیل ویروس کرونا کاملا با سیاست مخفی کاری برخورد می‌کند در سه کشور همسایه ما اصلا نمی‌توانند تست کرونا بگیرند.

وی درباره بیمارستان‌هایی که برای بیماران در نظر گرفته شده است،‌ تصریح کرد: در تهران در سه مرکز آزمایش انجام می‌شود و مردم به آنجا نمی‌توانند مراجعه کنند همچنین آزمایشی که انجام می‌شود  به درخواست مردم نیست در هیچ جای دنیا هم اینگونه نیست که به خواست مردم تست از مورد مشکوک انجام شود. یکی از مشکلات ما این است که افرادی که علائم ندارند برای انجام تست مراجعه می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماران را خودمان به بیمارستان‌های تعیین شده منتقل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه برای بیماران کرونا پیش‌بینی شده است و اینکه بیمارستان جدید احداث نکردیم یا در شهر آفتاب سوله نزدیم به این دلیل است که طبق متون علمی دنیا بیمارستانی که در حال فعالیت است بهتر می‌تواند خدمات ارائه دهد. در برخی از استان‌ها نیز بیمارستانی را گفتیم تا برای این کار در نظر گرفته شود اما دیدیم که تعدادی مردم را تحریک می‌کنند که چرا بیماران را به شهر ما می‌آورید بالاخره ما باید مریض‌ها را در یک جا اداره کنیم.

وی درباره شهرهای متوسط نیز گفت: در یک شهر متوسط یک بیمارستان با یک رزرو در نظر گرفته‌ایم برای شهرهای کوچک نیز یک بخش از یک بیمارستان را در نظر گرفته‌ایم. 80 درصد کسانی که کرونای مثبت دارند با مراقبت‌های شخصی خوب می‌شوند و نیاز به بستری در بیمارستان ندارند.

حریرچی ادامه داد: مردم نباید به هر دلیلی  به بیمارستانی که فکر می کنند، تخصص بیشتری دارد مراجعه کنند چرا که تنها ممکن است 20 درصد تحت نظر قرار گیرند و یا در بیمارستان بستری شوند، اما اکنون مشکل ما این است که برخی با علائم سرماخوردگی هم مراجعه می کنند و می گویند ما را چند روز بستری کنید. مردم باید به این نکته توجه کنند که بیمارستان عفونی‌‌ترین نقطه دنیا است و سیاست حتی در چین هم اینگونه است که به دلیل اثربخشی بیشتر مراقبت‌ها در منزل انجام شود و حتی اگر لازم شد کادر پرستاری به منزل بیمار مراجعه کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره انتشار آمار مبتلایان توسط وزیر بهداشت ترکیه و این شائبه که به دلیل حضور مردم در تجمعات بزرگ و به دلیل مسائل سیاسی آمار دیر اعلام شده است، گفت: به هیچ وجه این مساله مطرح نیست. این اتفاق روز جمعه افتاده است. ساعت 1 ظهر روز جمعه دکتر جهانپور در مصاحبه‌ای اعلام کردند که 738 مورد مشکوک به بیماری کرونا داریم و در ساعت سه تا 4 بعداز ظهر وزیر بهداشت ترکیه با وزیر بهداشت ما حرف زده است  و ساعت 5 توئیت کرده که 750 بیمار مشکوک به کرونا در ایران وجود دارد و منابع خبری می گویند چرا آمار ایران را ترکیه اعلام کرده است. اگر منِ نوعی را دروغگو و یا کتمان کننده فرض کنید،‌ هر حرفی بزنم آن را قبول نمی‌کنید.  

حریرچی ادامه داد: توئیت وزریر بهداشت ترکیه بعد از اعلام آمار از سوی ما بوده، اما خبر آنها بیشتر چرخیده است.

معاون وزیر بهداشت درباره تولید کیت گفت: یک هفته است که کیت تشخیص تولید شده و تحویل داده می شود برای اینکه بگوییم کسی مبتلا به کرونا است، باید تست انجام شود. در این مدت بیش از 6 هزار کیت تولید شده و یا خارجی‌ها به ما تحویل داده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز