خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام پرستاری:

22 ماه است که معوقات برخی پرستاران داده نشده است

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۴۵۷

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: ما نمی‌توانیم هزینه‌های نظام درمانی را چندبرابر کنیم تا هر سال بر حقوق افراد بیفزاییم و در نهایت بیمار، پزشک و پرستار ناراضی باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تخت، پزشک و متخصص باید به اندازه مکفی داشته باشیم اما بسیاری از بیماران نیاز به پزشک ندارند.به طور مثال بسیاری از بیماران مزمن می‌توانند در خانه خودشان بستری شوند و پرستار به بالین آنها برود. بیمارانی مانند سالمندان، سرطانی‌ها، مزمن و بیماران ICU که وضعیت‌شان پایدار شده می‌توانند در خانه مراقبت شوند. این اقدام هزینه را برای دولت و مردم پایین می‌آورد. البته نظام پرستاری این پیشنهاد را به وزارت بهداشت داد و از آن استقبال هم شد.

میرزابیگی گفت: ما باید از 1000 مرکز خدمات پرستاری که داریم استفاده کنیم تا خدمت‌رسانی‌ها خارج از بیمارستان انجام گیرد. نظم درمانی کشور باید تغییر کند. بیمارستان‌ها با هتلینگ خود اولین هزینه غیرلازم مراقبت از بیمار را برای او ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه افزود: در هیچ جای دنیا به ازای خدمت تنها، پولی به کسی داده نمی‌شود. در بسیاری از کشورها، خدمت مدیریت می‌شود و کیفیت، نتیجه خدمت و زمان خدمت هزینه را تعیین می‌کند. خیلی از اعمال انتخابی در درمان بیماران لازم نیست. در بسیاری از کشورهای دنیا درمان پس از تسهیل کمیته مدیریت درمان صورت می‌گیرد.

میرزابیگی در ادامه گفت: ما در ایران دفترچه بیمه را جلوی پزشک می‌گذاریم و حتی هزینه درمان بنا بر مهر پزشک تعیین می‌شود. اگر پزشک متخصص یا غیرمتخصص باشد، برای هر خدمت نالازم هزینه مدرک خود را می‌گیرد. ما نباید چند سال هزینه را خرج نظام درمانی کنیم. حقوق پزشک و پرستار را چندین بار افزایش دهیم تا در آخر وضعیت به گونه‌ای باشد که بیمار، پزشک و پرستار ناراضی باشند که حتما جایی از کار ایراد دارد.

وی گفت: هم اکنون حداقل 8 ماه و حداکثر 22 ماه است که معوقات پرستاران داده نشده است. یک پرستار در منطقه محروم مانند گچساران چه قدر درآمد دارد که معوقاتش طی این مدت داده نشود. امیدواریم دولت و مجلس در باره این موضوع تصمیمات کلانی بگیرند تا این رویه ادامه پیدا نکند.

او در ادامه افزود: باید نظارت ها بر بخش درمانی غیردولتی بیشتر باشد. بخش خصوصی باید در گرفتن نیروی مراقبت پرستاری دقت بیشتری داشته باشد. خیلی محدود اتفاق افتاده است اما رخ داده که بیمارستان های خصوصی پرستاران غیر کارشناس استخدام کرده اند. بیمارستانهای خصوصی باید مدرک حداقل کارشناسی پرستاری را در استخدام افراد بررسی کنند. لازم به ذکر است که این استعلام باید از دانشگاه ها صورت بگیرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: خدمات مراقبت در منزل در سه استان پایلوت اجرا شد و نتیجه اعلام شده عالی و کارآمد بود. بنابراین می تواند در سراسر کشور این اقدام را اجرا کرد. با این خدمات حدود 20 تا 80 درصد از هزینه بیمار کاهش می یابد. خدمات هم برای بیمار و هم دولت و بیمارستان کم هزینه تر می شود. اولین هزینه ای که کاهش پیدا می کند، هزینه هتلینگ بیمارستان است. دوم اینکه خدمات بر مبنای تعرفه پرستاری بسته می شود که مبالغ سبک تری هستند.

میرزابیگی گفت: استخدام پرستار در بخش‌های دولتی تنها یکی از ردیف استخدام‌های این حرفه است. بخش خصوصی نیز ظرفیت خوبی برای استخدام پرستاران دارد. در عین حال پرستاری در منزل ظرفیت بالایی را برای استخدام پرستاران ایجاد می‌کند. اگرچه هنوز راه‌اندازی نشده است اما با ایجاد مراکز مراقبت پرستاری در منزل پرستار بیکار نخواهیم داشت.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: بسته‌های خدماتی در منزل و روش نظارت بر اجرای خدمات تدوین و بررسی شده است. طرح آن به مجلس برای سنجش کیفیت بر خدمات در مراقبت‌های پرستاری داده شده است. سه شورای متخصص این موضوع را در بیمه سلامت بررسی کردند. وزیر بهداشت در جریان بسته‌های خدمتی قرار گرفته است. ما فکر می‌کنیم تا چند ماه آینده این امکانات فراهم شوند اما آگاهی‌رسانی اجتماعی و زمان انطباق جامعه پزشکی و بیماران با خدمات پرستاری در منزل اهمیت بسیاری دارد. شرایط مراقبت در منزل یک رابطه دوطرفه بین پزشک و بیمار است؛ پزشکی که باید دستور مراقبت به منزل را به بیمارش بدهد و بیماری که باید به این ترخیص و وضعیت مراقبت پرستاری در منزل اعتماد کند.

وی در ادامه گفت: در رابطه با بهیارها اشاره می‌کنم که 30 درصد از خدمات پرستاری نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد بنابراین نظام پرستاری آموزش و خدمات بهیاران را در دستور کار خود قرار داد. البته برای این افراد حداقل مدرک دیپلم واجب است. آموزش‌های آنها را در مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی انجام دادیم. یک دوره عملی و یک دوره مهارتی برای آنان برگزار می‌شود که برای آنها یک‌چهارم پرستاران کلاس برگزار می‌شد، اما حدود دو سال این طرح ادامه پیدا کرد اما الان بلاتکلیف مانده است. تا زمانی که تکلیف افرادی که به کار گرفته نشدند مشخص نشود، این طرح بلاتکلیف باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز