خبرگزاری کار ایران

معاون متوسطه آموزش و پرورش:

کارآفرینی به عنوان یک رویکرد در آموزش و پرورش مطرح است

اولین مرکز رشد کارآفرینی آموزش و پرورش در کشور با حضور معاون وزیر در خراسان رضوی افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، علی زرافشان در افتتاحیه اولین مرکز رشد کارآفرینی آموزش و پرورش در کشور  با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش برنامه جامعی را برای کارآفرینی تدارک دیده است، اظهار کرد: در گذشته کارآفرینی صرفا برای دانش‌آموزان کارودانش به عنوان یک واحد درسی ارائه می‌شد، اما امروزه به عنوان رویکرد حاکم در وزارت آموزش و پرورش برای ما مطرح است.

وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی، اشتغال و کارآفرینی مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: آموزش و پرورش تمرکز خاصی روی موضوع کارآفرینی کرده است و برنامه جامعی را در این زمینه تهیه کرده که دارای ابعاد مختلف و مفصلی‌ است، مهم‌ترین محور برنامه ترویج فرهنگ کارآفرینی ست که آن را از دوره ابتدایی با کتاب‌هایی که برگرفته از زندگی کارآفرینان ایرانی است و آنان تجربیات خود را به دانش آموزان انتقال می‌دهند، آغاز کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: طرح «کاشف» در دوره اول متوسطه از سال گذشته با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران آغاز شده و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در پایش ملی شایستگی‌ها و ویژگی‌های کارآفرینی ارزیابی شده‌اند و کارنامه‌هایی در ۱۴ صفحه به آنان داده شده است که این کارنامه‌ها به دانش‌آموزان می‌گوید که آنان چه ویژگی‌هایی دارند و در چه مشاغلی می‌توانند موفقیت بیشتری داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در همین زمینه به تربیت ۲۵۰ مربی کارآفرینی اقدام کرده‌ایم و مسوولیت آموزش نفرات بر‌تر پایش کارآفرینی بر عهده این مربیان قرار گرفته است به این دلیل که اگر دانش‌آموزی توانایی‌های فردی داشته باشد و مهارت و نگرش لازم را از طریق آموزش کسب کند می‌تواند وارد عرصه کارآفرینی شود.

زرافشان عنوان کرد: از سال جاری در دوره دوم متوسطه در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش با حمایت سازمان مدیریت این موضوع را دنبال می‌کنیم و امیدوار هستیم که آموزش و پرورش با این اقدام بتواند زیربنای کارآفرینی را فراهم کند.

وی تصریح کرد: در سال جاری دستورالعمل آموزش همراه با تولید را به استان‌ها ارسال کرده‌ایم، این دستورالعمل را در درس کارآفرینی مقطع متوسطه اول اینگونه دنبال می‌کنیم که دانش‌آموزان بتوانند آنچه را در پودمان‌های این درس آموزش می‌بینند به مرحله تولید و عرضه برسانند یعنی تجاری‌سازی انجام دهند و تجاری‌سازی از حلقه‌های اصلی توسعه اقتصادی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در تحول ادبیات آموزش و پرورش از «آموزش به یادگیری» یکی از اتفاقاتی که افتاد این بود که بحث معنادار شدن یادگیری مطرح شد که معنادار بودن هم به این معنا بود که آموخته‌های دانش‌آموزان در زندگی روزمره به آنان کمک کند و پاسخگوی پرسش‌ها و مسائلی باشد که دانش‌آموز در طول دوران تحصیل با آن‌ها مواجه است.

وی ادامه داد: علت این موضوع این بود که در عصر صنعتی شدن که تحولی در نحوه زندگی بشر رخ داد آموزش و پرورش به عنوان ابزاری در خدمت توسعه صنعتی درآمد و مجموعه آموزش و پرورش و از جمله دانش‌آموزان این وجه ابزاری را پیدا کردند، با سپری شدن عصر صنعتی شدن و به وجود آمدن رویکرد انسان‌گرایانه در تعلیم و تربیت این بحث مطرح شد که صنعت باید در خدمت یادگیرنده باشد.

زرافشان خاطرنشان کرد: در این راستا ارکان چهارگانه یادگیری در یونسکو از دو رکن یادگیری برای دانستن و یادگیری برای بکار بستن به یادگیری برای زیستن و یادگیری برای با هم زیستن تغییر پیدا کرد و این دو رکن نقش چشم‌گیری را در ادبیات، جهت‌گیری‌ها، رویکرد‌ها و روش‌های آموزش و پرورش در تمام نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا پیدا کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در بحث یادگیری برای زیستن و یادگیری برای با هم زیستن آموزش و پرورش باید استلزامات زیست فردی و اجتماعی را برای یادگیرنده فراهم کند، زیست فردی از این جهت که فرد بتواند زندگی خوبی داشته باشد و زیست اجتماعی از این جهت که به عنوان عضوی از جامعه نقش موثری را در ابعاد مختلف نظام اجتماعی خود ایفا کند.

وی تصریح کرد: در همین راستا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هدف اساسی نظام تعلیم و تربیت دستیابی به مراتبی از حیات طیبه یا زندگی پاک است یعنی سند تحول بنیادین هم هدف خود را خوب زیستن و پاک زندگی کردن قرار داده است؛ به این دلیل ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین به عنوان ساحت‌های وجودی یادگیرنده مطرح می‌شود و تمرکز نظام تعلیم و تربیت بر یادگیرنده و رشد یادگیرنده در ابعاد مختلف است که از آن‌ها به عنوان ساحت یاد می‌شود.

زرافشان ادامه داد: یکی از آن ساحت‌ها ساحت اقتصادی و حرفه‌ای است که رشد این ساحت هم مستلزم کسب شایستگی‌های حرفه‌ای است و شایستگی حرفه‌ای یعنی شایستگی‌هایی که دانش‌آموزان را در راه‌اندازی کسب و کار توانمند کند و آنان در عرصه اشتغال، خود اشتغالی و اشتغال دیگران عنصر مفیدی باشند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این شایستگی‌ها آموختنی است و مراکز رشد به نوعی می‌خواهند کار یادگیری را برای ایجاد توانایی در راه‌اندازی کسب و کار فراهم کنند، اما به جز این‌ها در سطح بالا‌تر شایستگی زیستن نیاز به کسب شایستگی کارآفرینی هم دارد.

وی با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش با برخی صاحب نظران در حوزه کارآفرینی اختلاف نگاه داریم، عنوان کرد: آنچه در کتاب کارآفرینی شاخه کارودانش آمده است تجهیز دانش‌آموزان به مهارت‌هایی است که بتوانند کسب و کار شخصی را راه‌اندازی کنند، اما برخی از صاحب نظران معتقد هستند که این موضوع مرحله‌ای از کارآفرینی بوده که آن را سپری کرده‌ایم و امروزه هنگامی که صحبت از کارآفرینی می‌شود منظور افرادی هستند که نوآوری‌هایی در حوزه کسب و کار دارند.

زرافشان اضافه کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش محیط یاددهی و یادگیری است، ما باید مجموعه شایستگی‌های راه‌اندازی کسب و کار و شایستگی‌های نوآورانه را دنبال کنیم به این دلیل که هم باید رویکرد عام داشته باشیم تا تمام هنرجویان بتوانند وارد عرصه کسب و کار شوند و هم رویکرد خاص داشته باشیم تا برای کسانی هم که زمینه خلاقیت و نوآوری دارند و می‌توانند کارهای نویی را راه‌اندازی کنند، فرصت فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش تولیدات کشاورزی هنرستان‌ها، تصریح کرد: درآمد حاصل از تولیدات هنرستان‌ها هم برای بهسازی هنرستان‌ها و هم برای درآمدزایی هنرجویان استفاده می‌شود همچنین در تعدادی از استان‌ها علاوه بر فروش کارهای هنرجویان در بازارهای حقیقی سامانه مجازی خرید و فروش تولیدات هنرجویان ایجاد شده است که اقدام بسیار خوبی است.

زرافشان خاطرنشان کرد: امیدواریم مرکز رشد کارآفرینی خراسان رضوی یک مرکز رشد برای کل کشور باشد و با ارائه خدمات به آموزش و پرورش سایر استان‌ها زمینه توسعه فرهنگ کارآفرینی را در سراسر کشور فراهم کند.

خراسان رضوی بیشترین تعداد هنرستان‌های کشور را دارد

سیدجواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه این مراسم اظهار کرد: دانش‌آموزان نیاز دارند که در طول تحصیل و بعد از فارغ‌التحصیلی هدایت، حمایت، کفایت و نظارت شوند تا بتوانند با بازار کار پیوند برقرار کنند، تولید کنند، تولیدات آن‌ها تجاری شود و نظام کارآفرینی به وجود بیاید، مرکز رشد کارآفرینی به این منظور ایجاد شده‌ است.

حسینی با بیان اینکه هر کدام از ۷۸۰ هنرستان موجود در استان یک مرکز کارآفرینی است، ادامه داد: ما می‌خواهیم این مرکز رشد کارآفرینی به صورت ساختاری در دل تمام هنرستان‌ها تسری پیدا کند.

وی تصریح کرد: امروزه چه در آموزش و پرورش و چه در سایر مکان‌ها آموزش‌ها باید به سمتی بروند که نیرو‌ها مهارت بیاموزند و کارآفرین شوند.

حسینی عنوان کرد: با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای و کارودانش داریم، گفت: سیاست توسعه متوازن رشته‌ها باید بکار گرفته شود، در حال حاضر حدود ۳۸ درصد دانش‌آموزان کشور در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند در حالی که این رقم باید ۴۸ درصد باشد.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی بیشترین تعداد هنرستان‌های کشور را دارد و در ۷۸۰ هنرستان استان، ۸۰ هزار دانش‌آموز یعنی ۴۱ درصد کل دانش‌آموزان استان مشغول به تحصیل هستند.

کد خبر : ۳۹۰۲۷۷