خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

سال آینده ۶۵ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی شهرستان‌های تهران اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۱۱۲

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با پیش‌بینی اینکه ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر در سال آینده به جمعیت دانش آموزی ما اضافه می‌شود، گفت: همه شهرستان‌های ما تقریبا کمبود مدرسه دارند به جز یکی دو شهرستان مثل فیروزکوه که نسبتا شرایط خوب است، اما در بقیه شهرستان‌ها با مشکل کمبود فضا و تراکم شدید روبه‌رو هستیم.

"مسعود بهرامی" در مورد کمبود مدارس در شهرستان‌های استان تهران در پی رشد مسکن‌سازی در حاشیه شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در دو سه سال گذشته با توجه به اینکه آموزش‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌شده است، خیلی به بحث فضای آموزشی و تجهیزات توجه نشده است و در این مدت اخیر که به آموزش حضوری بازگشت داشتیم، برخی از این ضعف‌ها بیشتر نمایان شده است.

او در ادامه با اشاره به مسئله مهاجرت و تاثیر آن روی کمبود مدارس گفت: مهاجرت‌ها چند نوع هستند؛ یک نوع مهاجرت معکوس از شهر تهران به حاشیه آن را داریم که در واقع از آموزش و پرورش شهر تهران به شهرستان‌های استان تهران گسیل می‌شوند. دومین نوع مهاجرت، مهاجرت از بقیه استان‌های کشور به استان تهران است که بخش اعظم  افراد مهاجر، در شهرستان‌های استان تهران ساکن می‌شوند.

وی با اشاره به مسکن‌ های مهر گفت: ساخت این نوع مسکن ها موجب می‌شود،  جمعیت دانش آموزی ما در این مناطق افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در ادامه گفت: موضوع اتباع خارجی هم با توجه به اتفاقاتی که در افغانستان رخ داده است، وجود دارد و جمعیت دانش آموزی ما را در سال جدید اضافه خواهد کرد. ما در حال حاضر و سال تحصیلی جاری حدود یک میلیون و 70 هزار دانش آموز داریم و پیش‌بینی این است که 60 تا 65 هزار نفر در سال آینده به جمعیت دانش آموزی ما اضافه شود.

او در مورد اقداماتی که برای افزایش فضای آموزشی انجام شده است، عنوان کرد: اولین، مهم‌ترین و پربارترین ظرفیت ما، ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز است که خداراشکر با تدبیری که انجام شده و همایشی که یک ماه پیش در ملارد با حضور مقام عالی وزارت برگزار شد، 42 پروژه را خیرین متعهد شدند که کارهایش را انجام بدهند و به آموزش و پرورش تحویل دهند. این 42 پروژه تقریبا در همه مناطق شهرستان‌های استان تهران پخش است.

بهرامی تصریح کرد: اداره کل نوسازی مدارس به عنوان دستگاه مجری نیز در بحث مدرسه‌سازی حضور دارد. اداره کلِ موازی و هم تراز ما در استان تهران، اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس است که آنها تکلیف، بودجه و اعتبار و سازوکار توسعه و تجهیز مدارس و اماکن آموزشی را تعیین می‌کنند و ما هم نیازهایمان را به آنها اعلام کرده‌ایم به این دلیل که آنها دستگاه مجری هستند و ما بهره‌برداریم.

او افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، قرار است تا پایان شهریور سال جاری 60 پروژه نیمه تمام تکمیل و به آموزش و پرورش تحویل داده شود و در ادامه سال هم روی هم رفته از ابتدای سال به اضافه این 60 پروژه، در مجموع 99 پروژه در دستور کار سازمان نوسازی قرار دارد که بخشی از آن ظرفیت‌های مشارکتی با خیرین است و بخشی مربوط به سازمان نوسازی که مدرسه سازی و ساخت دیگر فضاهای آموزشی و تربیتی را دربرمی‌گیرد.

او در پاسخ به این سوال که کدام شهرستان‌های استان تهران بیشترین کمبود مدارس را دارند، تصریح کرد: همه شهرستان‌های ما تقریبا کمبود مدرسه دارند به جز یکی دو شهرستان مثل فیروزکوه که نسبتا شرایط خوب اس.در بقیه شهرستان‌ها با مشکل کمبود فضا و تراکم شدید روبه‌رو هستیم. اسلامشهر، شهرقدس، قرچک و... همه مشکلاتی را دارند و تقریبا از 21 منطقه ما در 20 منطقه کمبود مدارس داریم که باید برای این مساله تدابیری داشته باشیم.

بهرامی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود فضای آموزشی شامل مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌های شهرستان‌های استان تهران هم می‌شود یا خیر اظهار کرد: اگر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های این مناطق غیردولتی باشند که ساز و کار خودشان را دارند، اما در مورد دولتی‌ها، ما به تناظر اینکه مدرسه ابتدایی در شهرستانی کم داشته باشیم، به همان تناظر در پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها هم کمبود خواهیم داشتیم و دچار چالشیم.

او در مورد تاثیر ورود اتباع خارجی در بیشتر شدن مشکل کمبود مدارس در شهرستان‌های استان تهران توضیح داد: حدود 13 درصد از جمعیت دانش‌آموزی ما، دانش‌آموزان اتباع هستند. از یک میلیون و 70 هزار اتباع خارجی، 13 درصد دانش‌آموز هستند یعنی حدود 140 هزار نفر. بنابراین در کل اتباع کشور، از مجموع اتباع دانش‌آموزی که حدود 600 هزار نفر هستند، تقریبا 25 درصد از این اتباع دانش‌آموزی در کل کشور، در شهرستان‌های استان تهران مستقر هستند و این آمار حدود 13 درصد از جمعیت دانش‌آموزی شهرستان‌های استان تهران را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پایان گفت: این آمار مهمی است و باید برای آن تدبیر و برنامه‌ریزی داشته باشیم و طبق فرموده مقام معظم رهبری، تفاوتی بین دانش‌آموزان اتباع و دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و همه فرزندان ایران هستند و ما وظیفه داریم در خصوص تربیت و آموزش آنها تلاش کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز