خبرگزاری کار ایران

رشد ۶۵ درصدی میزان تولید و فروش مواد شیمیایی گروه فرآیند جهاد دانشگاهی تهران

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۵۷۱

مدیر گروه فرآیند سازمان جهاد دانشگاهی تهران از رشد ۶۵ درصدی میزان تولید و فروش مواد شیمیایی این گروه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ماقبل آن خبر داد و پیش بینی کرد که در سال جدید به افزایش درآمد ۱.۵ برابری دست پیدا کند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، زهره طاهرخانی، در چهارمین و آخرین روز از برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حاشیه با اشاره به سابقه طولانی گروه فرآیند سازمان جهاد دانشگاهی تهران در تولید مواد شیمیایی اظهار کرد که این گروه مواد فعال سطحی را به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های خود انتخاب کرده و تحقیقات زیادی در زمینه تولید این مواد انجام داده و تاکنون محصولات شیمیایی چون استرهای سوربیتان (اسپن‌ها)، امولسیفایر قیر، مواد تعلیق شکن، پتاسیم لائورات، مواد ضدچسبندگی، ماده پوشش‌دهنده، گلیسرول مونواستئارت، و بسیاری از مواد دیگر را طی سال‌های گذشته به مرحله تولید و فروش رسانده است. 

وی افزود: مواد فعال سطحی از حساس‌ترین مواد شیمیایی در صنایع شیمیایی هستند و بدون حضور این مواد، فعالیت بسیاری از صنایع شیمیایی با مشکلات جدی روبرو می‌شود. 

بی‌نیازی کشور از واردات برخی مواد شیمیایی با دستیابی گروه فرآیند به دانش فنی و تولید صنعتی

مدیر گروه فرآیند سازمان جهاد دانشگاهی تهران خاطرنشان کرد: گروه فرآیندهای شیمیایی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تلاش‌های مستمر طی ۳۰ سال گذشته موفق به کسب دانش فنی و تولید صنعتی برخی مواد شیمیایی حیاتی برای صنایع مادر کشور شده و از وابستگی کشور به واردات این مواد و خروج ارز جلوگیری به‌عمل آورده است. 

طاهرخانی با بیان این‌که طی این مدت زمان، تولیدات دانش‌بنیان از سوی این مجموعه وارد صنعت کشور شده، تصریح کرد: عمده تولیدات دانشی این گروه، برای نخستین بار در کشور اجرا شده و برخی از آن‌ها، پس از مدتی با برون‌سپاری و یا انتقال دانش فنی، از حالت انحصاری، خارج و به‌صورت رقابتی و چند کارگاهی در کشور عرضه شده‌اند. 

وی گفت: هم‌اکنون ظرفیت تولیدی گروه فرآیندهای شیمیایی جهاددانشگاهی به حدی است که می‌تواند تمام نیاز صنعت کشور به استرهای سوربیتان و امولسیفایرهای قیر امولسیونی را تأمین کند. این محصولات با پارامترها و مشخصات استاندارد BP و نیز مشخصات مورد درخواست صنایع متقاضی، تولید و عرضه می‌شوند. 

مدیر گروه فرآیند سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به مسائل و مشکلات فراوان موجود در مسیر تبدیل ایده به تولید محصول و تجاری کردن آن، تصریح کرد: نبود حمایت مادی و معنوی از جمله تسهیل‌گری در قوانین مرتبط با پژوهش‌های کاربردی، بومی‌سازی و امکان تست عملیاتی در واحدهای مصرف‌کننده، به‌خصوص صنایع دولتی و نیزعدم اراده و عزم جدی برای رفع موانع تولید دانشی، مشکلات مهمی است که مجموعه‌های پژوهشی و پژوهشگران با آن مواجه هستند. 

طاهرخانی افزود: شرایط به‌گونه‌ای است که تا زمانی که محصول تا مراحل پایانی تجاری شدن و کسب درآمد نرسد، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و این در حالی است که هزینه‌های متحمل شده تا پیش از رسیدن به این مرحله، قابل تأمل است. علاوه بر این، نگهداشت تیم اجرا (محققان) و حمایت لازم در مراحل میانی کار به‌منظور ایجاد انگیزه و ادامة مسیر تا حصول به نتیجه، از نکات ظریف این زنجیره فعالیت است که البته مغفول واقع شده است. 

واردات بی‌رویه مواد شیمیایی از موانع موجود بر سر راه اقتصاد دانش‌بنیان

وی با بیان این‌که حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان در سال‌های اخیر از سوی مسئولان مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، گفت: یکی از موانعی که شرکت‌های تولیدکننده در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، واردات بی‌رویه مواد شیمیایی مشابه با تولیدات داخلی است. صاحبان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدی و حمایت‌های اصولی از تولیدات داخلی هستند. 

مدیر گروه فرآیند سازمان جهاد دانشگاهی تهران افزود: مواد شیمیایی گروه فرآیند سال‌هاست در کارگاه تولیدی این گروه و با استفاده از دانش فنی حاصل از زحمات همکاران در حال تولید است. با این حال، واردات این مواد از سایر کشورها به ایران در حال انجام است. انتظار ما از مسئولان، جلوگیری از واردات مواد و محصولاتی است که در کشور با کیفیت مطلوب تولید می‌شوند و این درخواست و انتظار، در جهت حمایت اساسی از تولیدات داخلی است. 

طاهرخانی خاطرنشان کرد: گروه فرآیند سازمان جهاد دانشگاهی تهران با شرکت در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه، محصولات و دستاوردهای خود را در معرض بازدید دست‌اندرکاران و متخصصان این صنایع قرار داده است. نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به‌عنوان بزرگترین رخ‌داد صنعتی و تجاری ایران در این حوزه است که سالانه با حضور جمع کثیری از شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی در زمینه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برپا می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز