خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بازگشت سایت زباله سراوان به طبیعت تا پایان سال ۱۴۰۱/ توضیح درباره روند ساماندهی زباله‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۶۵۹

استاندار گیلان با اعلام تعهد شهرداری مبنی بر بازگشت سایت زباله سراوان به طبیعت تا پایان سال ۱۴۰۱ درباره روند ساماندهی زباله‌ها در این منطقه توضیحاتی را ارائه کرد.

"اسدالله عباسی" استاندار گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع  مشکلات چندین ساله منطقه سراوان در استان گیلان به دلیل دپوی زباله گفت: در منطقه سراوان از گذشته و در مدت ۳۸ سال زباله‌ها فقط دپو شده است و بیش از یک میلیون تن زباله دپو شده در این منطقه وجود دارد. 

وی ادامه داد: از آبان ماه که مسئولیت استانداری را برعهده گرفتم، این موضوع را به عنوان مهمترین چالش استان گیلان در نظر گرفتیم و جلساتی را در همین خصوص با وزیر کشور برگزار کردیم و همچنین در سفر استانی رییس جمهور به این موضوع نیز اشاره کردیم و از این منطقه بازدید کردند. 

استاندار گیلان با اشاره به ساماندهی منطقه سراوان تصریح کرد: تصمیم گرفته شد که یک کار علمی و اساسی در این منطقه انجام دهیم و این منطقه را دوباره به طبیعت بازگردانیم. در گذشته چندین قرارداد با پیمانکاران در این خصوص بسته شده بود که نیمه کاره رها شده و به سرانجام نرسیده بود. یکی از موضوعاتی که دنبال کردیم، خطوط پردازش زباله بود که می‌توانست زباله را دوباره بازیافت کند و بخشی از آن را به کود عالی تبدیل کند و بخشی دیگر را با زباله سوز بسوزاند یا دفن کند که در این شرایط مشکلی را برای محیط زیست ایجاد نمی‌کرد. 

عباسی با بیان اینکه متولی اصلی ساماندهی این منطقه شهرداری است، گفت: متاسفانه در دوره‌های گذشته شهرداری به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده بود و شهردار فعلی نیز از زمان انتخاب دو الی سه بار استیضاح شده بود و شهرداران قبلی نیز هر کدام مدت کوتاهی مسئولیت داشتند و بعد استیضاح شده و برکنار می‌شدند و وضعیت ثباتی در مدیریت شهری وجود نداشت. 

وی با بیان اینکه در سفر اخیر دولت به استان گیلان ۶۰۰ میلیارد اعتبار برای ساماندهی این منطقه در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: قراردادهای ناقص گذشته را در چارچوب قانون و مقررات انجام دادیم. با راه اندازی پردازش خط ۳ و ۴ و تعهدی که بین شهرداری و پیمانکار صورت گرفته، ظرف دو ماه باید این فاز آماده شود. در این صورت همه زباله‌هایی که به صورت روزانه هزار تن به این محل برده می‌شد پردازش و بازیافت می‌شود و بخشی از زباله‌ها نیز برای ریجکتیو باقی می‌ماند. 

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز مشاوران در حال بررسی هستند تا محل جدیدی برای دفن این نوع از زباله‌ها در نظر گرفته شود تا بتوانند در محل جدید زباله‌های ریجکتیو را با خاک و شن و… برای تثبیت بخش‌هایی از زمین منطقه سراوان انجام دهند و این کار تا تعیین محل جدید ادامه دارد. در خصوص شیرابه‌ها که به صورت روزانه به طبیعت سرازیر می‌شد، مقرر شده است که درباره سیستمی که در این منطقه از گذشته وجود داشته اما بلااستفاده و تعطیل بوده است دوباره با پیمانکار صحبت شود تا مدت یک ماه دوباره وارد چرخه شود و با استفاده از این سیستم نیز شیرابه‌ها تصفیه شده و به آب کشاورزی تبدیل شود و در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد و دیگر به این صورت در طبیعت رها نشود. 

عباسی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی اقدامات راه‌اندازی این سیستم‌ها در منطقه سراوان آغاز و تا چه مدت زمانی راه‌اندازی این پروژه‌ها به پایان خواهد رسید، گفت: ما در خصوص ساماندهی منطقه سراوان سه حلقه و زنجیره را باید تکمیل کنیم. حلقه اول تفکیک زباله از مبدا است که این موضوع توسط شهرداری‌ها در حال برنامه ریزی است و شهرداری‌ها مکلف شده‌اند در این زمینه سریعتر اقدامات لازم را انجام و یک برنامه مدون در این زمینه ارائه دهند. 

وی با اشاره به حلقه دوم گفت: با تفکیک زباله از مبدا، زباله‌های تفکیک شده برای پردازش زباله‌ها به این منطقه ارسال می‌شود و اگر این دو خط ۳ و ۴ راه اندازی شود میزان زباله‌ها از روزانه هزار تن به ۳۰۰ تن کاهش پیدا می‌کند و این مقدار را نیز می‌توانیم دفن کرده و از نظر محیط زیست و بهداشت هم مشکلی ایجاد نمی‌شود. 

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: حلقه سوم بحث زباله سوز است که در حال حاضر ۱۰ الی ۲۰ درصد پیشرفت کرده و پیمانکار پای کار نیامده است. از آنجا که برای این موضوع مستقیما از سازمان شهرداری‌ها اقدام شده است از آن‌ها درخواست کرده‌ایم با توجه به اینکه مبلغی به پیمانکار در این خصوص پرداخت شده است سریعا وارد کار شوند. 

عباسی درباره مبلغ در نظر گرفته شده برای ساماندهی منطقه سراوان گفت: مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان براساس مصوبه دولت در نظر گرفته شده است. در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ برای شهرداری واریز شده است. از کل مبلغ در نظر گرفته شده برای ساماندهی این منطقه بخشی از این مبلغ برای ساماندهی منطقه سراوان انجام می‌شود و بخشی دیگر نیز برای محل جدید اختصاص پیدا می‌کند و بخش دیگری از این مبلغ نیز برای راه اندازی خطوط پردازش اختصاص می‌یابد. 

وی با بیان اینکه ظرفیت زباله سوز نیز ۶۰۰ تن است، تصریح کرد: دستگاه زباله سوز نیز دو برابر ظرفیت فعلی در نظر گرفته شده که زباله‌های ریجکتیو شده سوزانده شده و تبدیل به انرژی شود. در این خصوص هم امیدواریم زودتر این مرحله نیز راه اندازی و آغاز به کار کند. 

استاندار گیلان در پاسخ به این سوال که با توجه به اقداماتی که برای ساماندهی منطقه سراوان در دست انجام است آیا بازهم زباله‌ها به این منطقه روزانه ارسال می‌شود، گفت: زباله‌ها در پهنه‌های دیگری که در نظر گرفته شده انتقال پیدا می‌کند و در این منطقه سراوان بخشی از ریجکتیوها که از نظر محیط زیست مشکلی ندارد با خاک و شن مخلوط شده و برای تثبیت بخش‌هایی از این منطقه که در گذشته براثر دپوی زباله تخریب شده است، استفاده می‌شود. 

عباسی خاطرنشان کرد: کارشناسان در حال بررسی دو الی سه محل دیگر نیز هستند تا بتوانند زباله‌های مربوط به کلانشهر رشت را در جای دیگری ساماندهی کنند البته نه به صورت زباله بلکه به صورت ریجکتیو زباله این اقدام انجام می‌شود. البته هنوز به صورت قطعی جایی برای این منظور در نظر گرفته نشده است. 

وی تاکید کرد: براساس آنچه که شهرداری به ما قول داده و تعهد کرده است تا پایان سال ۱۴۰۱ سراوان را به طبیعت باز می‌گرداند تا در هفته درختکاری بتوانند در این منطقه کاشت درخت انجام دهند و شاهد بازگشت این پهنه به طبیعت باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز